גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

7 שנות מאסר בפועל לעו"ד מיכאל שר שגנב מיליונים מלקוחותיו

בנוסף חויב שר בפיצוי בסך של כחצי מיליון שקל לשלושה מלקוחותיו, והוטל עליו קנס בסך 50 אלף שקל ■ השופט: "מעבר לפגיעה במתלוננים, מעשיו של הנאשם פגעו גם באמון הציבור בעורכי הדין"

עורך דין מיכאל שר / צילום מסך
עורך דין מיכאל שר / צילום מסך

עו"ד מיכאל שר, שמעל בכספי חמישה מלקוחותיו בסכום של מיליוני שקלים, נשלח ל-7 שנות מאסר בפועל. בנוסף חויב שר בפיצוי בסך של כחצי מיליון שקל לשלושה מלקוחותיו, והוטל עליו קנס בסך 50 אלף שקל.

"מעבר לפגיעה במתלוננים, מעשיו של הנאשם פגעו גם באמון הציבור בעורכי הדין, ולאור משמעותו של אמון זה על התנהלותם המסחרית והאזרחית של הנעזרים בשרותיהם של עורכי הדין, ניתן לומר כי מדובר בפגיעה קשה", נכתב בגזר הדין.

עו"ד שר הורשע ב-4 עבירות של גניבה בידי מורשה, סעיף אחד של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ושני סעיפים של משיכת צ'ק ללא כיסוי.

פסק הדין המרשיע ניתן על-ידי סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בדימוס, השופט עודד מודריק, בינואר אשתקד, אך הוקרא לעו"ד שר רק בחודש אוגוסט בידי השופט בני שגיא. מועד ההקראה נדחה בשל התחמקותו של שר מהגעה לבית המשפט, ומאז כתיבת פסק הדין השופט מודריק פרש לגמלאות.

החל בשלב הסיכומים בתיק, לא הגיע עו"ד שר לדיונים, עורכי דינו מסרו כי אין להם קשר עמו, ולאחר ששר לא הגיש סיכומים להגנתו בתיק, השופט מודריק נאלץ לתת פסק דין בלא סיכומי הגנה ולפרוש מכס השיפוט מבלי שהשמיע את הדין באוזני הנאשם.

החזיר כספים שגנב מלקוחה אחרת

עו"ד שר הורשע ב-5 מקרים בהם מעל באמון לקוחותיו ונטל מהם כספים שלא כדין. במקרה אחד קיבל שר כחצי מיליון שקל עבור לקוחו בנאמנות במסגרת עסקה למכירת דירה. כשהלקוח ביקש לקבל את כספו עם השלמת העסקה, עורך הדין עיכב את הכספים ובשלב מסוים נתן לו צ'ק על סך 300 אלף שקל, בידיעה שהצ'ק ללא כיסוי. בסופו של דבר הוא החזיר ללקוח את הכספים - אותם גנב מלקוחה אחרת.

הלקוחה שממנה נגנבו אותם כספים היא מכרה ותיקה של שר, שפגשה אותו אחרי שנים שלא היו בקשר, והתפתח ביניהם קשר רומנטי. בהמשך, בעלה לשעבר של הלקוחה-בת הזוג הוכרז כפושט-רגל, והיא נאלצה למכור את ביתה כדי לפרוע חלק מחובותיו. הלקוחה נענתה להצעתו של שר לייצג אותה בעסקה כדי לחסוך בשכר-טרחת עורך דין, והפקידה בידיו ה"נאמנות" של שר 1.3 מיליון שקל - אשר את חלקם כאמור גנב כדי להחזיר כספים ללקוח אחר שמעל אף בכספיו.

לקוחה אחרת הגיעה למשרדו של שר בהמלצת חבר של משפחתה. במסגרת עסקת מקרקעין שבה הייתה מעורבת, היא הפקידה בידי עורך הדין 590 אלף שקל. עד מהרה אותו חבר שהפנה את הלקוחה למשרד גילה כי משהו אינו כשורה עם עורך הדין והמליץ לה ללכת ולמשוך את כספה.

הדבר לא התאפשר, עד שהלקוחה איימה לפנות למשטרה, ואז הוחזר לה כספה. השופט קבע כי "הנאשם שלח יד בכספה של הלקוחה ואף קיבל את הכסף במירמה", והוסיף כי דפוס ההתנהגות של שר דומה למקרים האחרים שבכתב האישום.

הניחו את כספם על "קרן הצבי"

במקרה אחר, לקוחה שהייתה מזכירתו של רואה חשבון שחלק משרד עם עו"ד שר, ביצעה באמצעותו עסקת נדל"ן במסגרתה הפקידה בידיו 120 אלף שקל בנאמנות. 30 אלף שקל מכספי המזכירה הלכו לחשבון בשליטת אותה בת זוג זמנית ששר היה חייב לה כספים, ו-90 אלף שקל עברו לעורכת דין שעבדה עם שר, אך בהמשך נמשך הסכום לחשבון אחר שניהל עבור לקוח אחר.

האישום האחרון שבו הורשע עורך הדין שר נוגע ל-105 אלף שקל שנטל מזוג לקוחות, שעה שהציג להם מצג-שווא שהסכום ישמש מקדמה לרכישת נכס מקרקעין בטורונטו שבקנדה. בפועל הוא נטל את הכספים למטרות אחרות.

בגזר הדין צוין כי "אף שקיימות עבירות מירמה מתוחכמות מאלה שביצע הנאשם, סבורני כי יש לראות במעשיו של הנאשם ככאלה המשקפים מידה מסוימת של תחכום, וזאת בהינתן קביעותיו של בית המשפט בהכרעת הדין. בחלק מהמקרים, ולאחר שהמתלוננים החלו לחשוד כי הניחו את כספם 'על קרן הצבי', הציג בפניהם הנאשם שורה של מצגים כוזבים על-מנת להניח את דעתם כי כספם מצוי במקום בטוח, ומכאן נגזרת גם רמת החומרה".

עוד ציין השופט שגיא כי שר בחר לנהל את ההליך עד תומו, לא הביע חרטה על מעשיו ואף לא החזיר את הסכום שגזל מקורבנות העבירה בחלק מן האישומים, וגם נסיבות החזרת הכספים לחלק מהמתלוננים רחוקות מלהיות כאלה המצדיקות הקלה בעונש. 

"עוד חוזר הניגון"

במסגרת הטיעונים לעונש הוגש לבית המשפט גיליון הרשעותיו של שר בדין משמעתי, הכולל 5 הרשעות בעבירות שונות, לרבות עיכוב כספים שניתנו לו כפיקדון; אי-מתן דין וחשבון כספי; אי-מילוי תפקיד כעורך דין לטובת שולחו בנאמנות ובמסירות; אי-שמירה על כבוד המקצוע; הפרת חובת נאמנות ומסירות ללקוח; מעשים הפוגעים בכבוד מקצוע עריכת הדין; התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין; טיעון עובדתי ומשפטי בידיעה שאינו נכון; והפסקת טיפול בעניין לקוח מבלי למנוע פגיעה בלקוח.

העבירות השונות בוצעו על-ידו בין השנים 2003 עד 2013, ובעקבות התנהלות זו, במסגרת גזרי הדין השונים שניתנו בפרשיות הללו, הושעה עו"ד שר מספר פעמים ממקצוע עריכת הדין, ואף נגזר עליו לשלם פיצוי כספי לחלק מהמתלוננים.

השופט בני שגיא התייחס לכך בגזר הדין וציין כי הגם שאין לחובת שר הרשעות קודמות בדין פלילי, ונתון זה ישוקלל בקביעת העונש, "עיון בגיליון הרשעותיו המשמעתיות מלמד על תמונה עגומה בבחינת 'עוד חוזר הניגון'". 

עו"ד שר נגד הפרקליטות: "התעלמה מקול האמת כדי להשיג הרשעה בכל מחיר"

אחת השאלות המסקרנות, וכזו שנותרה ללא מענה במסגרת הכרעת הדין וגזר הדין של עו"ד מיכאל שר, היא מדוע ברח מהדין בשלב כה מאוחר של משפטו - שלב הסיכומים?

מחודש אוקטובר 2015, לאחר שהסתיים הליך ההוכחות בתיק, לא התייצב עו"ד שר לדיונים ואף לא הגיש סיכומים להגנתו. הכרעת הדין המרשיעה נגדו ניתנה מבלי שהוגשו הסיכומים, כאשר עורכי דינו אף הצהירו בבית המשפט כי הם אינם מצויים בקשר עמו.

מספר חודשים לאחר שהשופט עודד מודריק (שנתן את הכרעת הדין) פרש מכס השיפוט, נעצר עו"ד שר, הובא לבית המשפט וטען כי "ירד למחתרת" כיוון שהיה קורבן לאיומים. לטענתו, הוא נאלץ לברוח על רקע הסתבכות כלכלית. משכך, ביקש כי תידחה הקראת הכרעת הדין, ויתאפשר לו לסכם את טיעוני הגנתו.

אולם, השופט בני שגיא לא מצא מקום לדחות את הקראת הכרעת הדין וציין כי "סיבת הימלטותו מאימת הדין איננה רלוונטית, שכן בשורה התחתונה, הנאשם נעדר ממשפטו ולא התייצב במשטרה בשום שלב מיוזמתו. בסיטואציה מעין זו, אינני סבור כי יש לאפשר לנאשם 'ליהנות מפירות הימלטותו' באופן של המשך המשפט בשלב בירור האשמה".

בהמשך, במסגרת הטיעונים לעונש, הגיש עו"ד שר מכתב אישי לבית המשפט, במסגרתו העלה טענות קשות נגד הפרקליטות, ובין היתר, כתב: "פרקליטות המדינה, המבקשת לדור במשכנה של האמת הצדק והשוויון בפני החוק, זיהמה את תהליך המשפטי בדעה קדומה, אכיפה בררנית, אגו, סטטיסטיקה והונאה עצמית והתעלמה מקולה של האמת ומערכי היסוד של החברה. הכול על-מנת לא לסטות ממטרתה - הרשעתי בכל מחיר תוך עצימת עיניים".

במכתב זה התייחס עו"ד שר לנתוניו האישיים, לשירותו הצבאי, למשבר הכלכלי שפקד אותו, להליכי ההוצאה לפועל המתנהלים נגדו ולעובדה כי נאלץ, על רקע חובותיו, לעזוב את ביתו ולהתנהל מול בני משפחתו תחת מעטה סודיות באמצעות החלפה תדירה של טלפונים ניידים. עוד הוא ציין כי היה קורבן לאיומים, עיקולים וקשיים אחרים. 

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה