גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שחקני הדאטה החדשים: זאפ, וואלה ו-IDX יסחרו בדאטה

אחרי חודשים שבהם הבאזז וורד השלטת הייתה דאטה, היא הופכת למציאות ■ לזירה נכנסות 3 שחקניות: זירת המסחר IDX, שתשתמש בדאטה של פאבלישרים גדולים; וואלה, השואפת להפוך לסוכנות תוכן ופרסום; וקבוצת זאפ

טלטלת הפרסום / איור:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טלטלת הפרסום / איור: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כבר זמן רב שדאטה היא אחת המילים האופנתיות ביותר בענפי הפרסום והשיווק. אבל בפועל המרחק בין הדיבורים גבוהה גבוהה לבין יישומם עדיין גדול. "בפעילות של לקוחותינו שפונים לקהלים מחוץ לישראל, עסקאות של רכישת דאטה וטרגוט הקהל בקנייה פרוגרמטית הוא דבר שבשגרה", אומר בכיר בתעשייה. "כשמשווקים מכשור רפואי לקליניקות להצרת היקפים אפשר לעבוד מול ספקיות המאפשרות לטרגט רופאים בקליפורניה עם קליניקות לרפואה פלסטית". ובארץ? "בישראל", מחייך בכיר אחר, "גם קנייה במונחים בסיסיים של קהלי גברים-נשים הייתה עד לא מזמן אתגר מסובך".

יש לא מעט סיבות לכך שתחום הדאטה בישראל עדיין בחיתוליו: השוק קטן, הוא היה עד לא מזמן לא מאוד דיגיטלי, שחקני המדיה בו אינם ממהרים לשתף פעולה ביניהם - והמגבלות הרגולטוריות אינן מאפשרות לשלב כוחות גם כשאפשר. החדירה המאוחרת יחסית של הפרסום הפרוגרמטי אפשרה לשוק להמשיך להתנהל עם פרסום 'טיפש' יחסית. רק כאשר מצד אחד גוגל ופייסבוק נעצו שיניים ובלעו חלקים גדולים והולכים מעוגת הפרסום, ומצד שני המפרסמים התחילו ללחוץ לקבל פרסום אפקטיבי יותר - הפנימו השחקנים בשוק שנדרש שינוי אמיתי.

כיום יש דאטה מושבחת, אבל רק לגוגל ופייסבוק, וכל אחת מהן מאפשרת להשתמש בה רק במערכות שלה. אי אפשר לקנות קהלים של פייסבוק ולהשתמש בהם ב-ynet, למשל. רוצים לפרסם לנערות בנות 18-25 שאוהבות מלאכת יד? אין בעיה, אבל בפלטפורמות של גוגל.

אבל עתה נראה כי בחודשים הקרובים הולכת המציאות בשוק המקומי להשתנות. לפחות שלושה גופים נערכים כל אחד מסיבותיו הוא להפוך לשחקני דאטה משמעותיים ולהציע למפרסמים מוצרי דאטה מושבחת.

זהות לקוח או זהות דיגיטלית

הגוף הראשון שצפוי להתחיל לפעול בתקופה הקרובה היא חברת IDX של איש המדיה והדיגיטל עמית אוחיון - מהדמויות הבולטות בתחום ומי שחתום על הקמת בורסת הפרסום הדיגיטלי ILX. החברה תשמש כזירת מסחר בדאטה וישתתפו בה ספקי דאטה גדולים, כגון ynet, מאקו, גלובס ועכבר העיר. אוחיון חתם על הסכם עם נילסן - חברת מדידת אפקטיביות המדיה הגדולה בעולם - והפעילות שלו אמורה להתבסס על הטכנולוגיה שלהם. אוחיון מתעתד לאפשר למפרסמים להשתמש בדאטה שהם קונים בכל פלטפורמה - גוגל, פייסבוק וכל הפלטפורמות הישראליות.

בינתיים הוא היחיד שמקים זירת מסחר שבה הדאטה תשמש מוצר עובר לסוחר, אבל מבחינת השיווק של דאטה מושבחת הוא לא יישאר לבד. שני שחקנים נוספים צפויים להפוך למשמעותיים בתחום: קבוצת בזק, באמצעות וואלה, וקבוצת זאפ. עבור שניהם השבחת הדאטה היא רק חלק בסדרת מהלכים עסקיים שאמורים להשפיע גם על סוג המוצרים שכל קבוצה מייצרת ומציעה.

באתר וואלה ובקבוצת בזק שואפים למתוח את הצעת הערך של האתר הרחק מעבר למצב היום. בתמונה הגדולה נערכים שם ליום שבו וואלה תהיה סוכנות המייצרת מהלכי תוכן ופרסום תמורת תשלום. ככזאת, רגל המדיה שלה משמעותית מאוד. מיותר לציין שבזרועותיה השונות - בזק, בזק בינלאומי ו-yes - מצויה אינפורמציה רבת ערך בכל הנוגע לצרכן הסופי.

כיום בוחנים בקבוצה את האופן שבו אפשר להשתמש לפחות בחלק מהן כדי לייצר דאטה נחשקת. מדובר כבר בדיונים קונקרטיים שאמורים להתמודד עם בעיות פוליטיות בקבוצה - אך חשוב מזה, עם מגבלות רגולטוריות. חוק מאגרי מידע אוסר להצליב נתוני לקוחות, אבל הדיגיטל מציב אתגרים רגולטוריים חדשים, שכן זהות לקוח וזהות דיגיטלית הן לא אותו דבר. יש להניח שהקבוצה תנסה לשכנע כי במצב זה ההצלבה מותרת.

בינתיים משקיעים בוואלה מיליוני דולרים במהלך. בין היתר, נחתם הסכם עם אורקל על רכישת DMP (Data Management Platform). ההחלטה אם ובאיזה אופן תפעל הקבוצה עדיין לא הבשילה, אבל נראה שבקבוצה מתעתדים לפחות בהתחלה לאפשר את השימוש בדאטה רק בצינורות המדיה של הקבוצה. בכל מקרה, בשוק מעריכים שאם המהלך יבשיל, מדובר בשינוי משמעותי בשוק.

גם קבוצת זאפ משקיעה מיליוני דולרים בהשבחת הדאטה שלה. הם עשו לצורך זה עבודה מקדימה עם חברת הייעוץ דלויט ובחרו ללכת על מערכת המשלבת פיתוחים שלהם עם מערכת אקספוזבוקס. כמו וואלה, גם הם לא מתעתדים לאפשר שימוש בדאטה מחוץ לקבוצה.

לזהות צרכנים בשלבים שונים במסע

כדי להבין למה הדאטה הפכה פתאום למושא התעניינות כה רחב, צריך להבין איפה היא פוגשת את ענף השיווק. אופיר כהן, משנה למנכ"ל מקאן דיגיטל והאחראי לפעילות בישראל, מסביר שהעולם השיווקי מחולק לשני מעגלים: "המעגל הגדול - הבלתי מזוהה, שבו עיקר הפעילות הפרסומית של המותג, במגוון אמצעי מדיה אוף-ליין ואונליין - פונה לקהלים נרחבים בפנייה שנעשית על בסיסי פילוח דמוגרפיים ואחרים כפי שמאפשרת כל מדיה. הוא מכונה גם מעגל הקוקיז - על שם העוגייה שמאפשרת לשמור מגוון מידע ומאפיינים על בעליה - למעט הפרטים האישיים וכך נעשה טרגוט הקריאייטיב.

"המעגל הקטן, המעניין יותר, הוא המעגל המזוהה, שבו המותג פועל מול קהל מוכר ומזוהה אישית - לקוחות פעילים, חברי מועדון, רשומות ברשימות הדיוור - בדרך כלל באמצעות מייל, SMS, הודעות פוש וכדומה".

כהן מסביר כי "המהלך של הטמעת מערכות CRM, מרקטינג אוטומיישן ומערכות DMP, בשילוב עם מהפכת המדיה הפרוגרמטית, נועד, בין השאר, לייצר לראשונה חיבור בין שני המעגלים וכך לאפשר למותג לפנות באמצעי מדיה המוניים ובקריאייטיב שבדרך כלל פונה לקהלים רחבים, בצורה סגמנטלית ועם מסר פרסונלי לקהל מזוהה - קריאייטיב אישי לכל לקוח בהתאם למאפיינים האישיים שלו".

כהן נותן כדוגמה מהלך שבו השיקה חוגלה-קימברלי כרטיסיית נאמנות דיגיטלית, המתגמלת בחבילת חיתולים על כל רכישת שש חבילות. שלבי הקמפיין היו הצטרפות למבצע (הרשמה - זיהוי אישי) והשתתפות באמצעות הקלדת קוד מזהה של כל חבילת חיתולים שנצרכו לכרטיסייה. כך אפשר היה לזהות צרכנים בשלבים שונים במסע, תדירות צריכה, נאמנות ונטישה.

"פנינו לכל סגמנט כזה בקריאייטיב מותאם, עם מעל 10 סרטים בהתאם לשלבי המסע הצרכני", מספר כהן. "זה מקרה קלאסי של מותג שהגדיר לעצמו שהוא הולך לעבוד בצורה מבוססת נתונים ובונה תשתיות כבר כמה שנים, וכיום יש להם גם יכולת איסוף של מידע המזוהה, יכולת לשדר אותו בזמן אמת למערכת ניהול הדאטה ולמערכות רכישת המדיה הפרוגרמטית אצלנו, ופאנל שותפים שגורמים למהלך שכזה לצאת לפועל בהצלחה ניכרת".

אבל חוגלה-קימברלי היא היוצא מהכלל שאיננו מעיד על הכלל. שאר השוק לא ממש מתנהל כך. לדברי גיא שמחון, משנה למנכ"ל חברת המדיה TMF, "נושא הדאטה מעסיק היום את כל האקוסיסטם של העוסקים בפרסום. הדבר החשוב ביותר הוא איכות הדאטה. מאוד קשה למצוא היום דאטה איכותית. מי שיש לו דאטה איכותית אקסקלוסיבית עדיין חושש למכור אותה. מי שהדאטה שלו פחות איכותית מוכר אותה אך התוצאות פחות טובות. לכן זירות המסחר יאפשרו לחברות המדיה של המפרסמים גישה ישירה וקלה יותר למקורות דאטה מגוונים על מנת לגייס לקוחות חדשים".

גם אדיר רגב, מייסד ומנכ"ל חברת GO לפרסום דיגיטלי, רחוק מלשבוע נחת מהיצע הדאטה שיש היום בישראל. "פרסום מבוסס דאטה בישראל מאוד בעייתי כיום", הוא אומר, "ונשען בעיקר על הדאטה שנצברת בגוגל ובפייסבוק - ולכן הם זוכים ברוב עוגת הפרסום - ועל תנועה של גולשים ישראלים באתרים ואפליקציות בחו"ל, שם השיתוף של דאטה הרבה יותר מקובל. כדי שהדאטה תיאסף בכמויות גדולות ותהיה רלוונטית צריך שהרבה מאוד אתרים יאפשרו איסוף דאטה, והכי חשוב: שיאפשרו שיתוף של הדאטה כדי שנוכל ליצור פרופילים מדויקים וחכמים יותר".

כדי להבהיר עד כמה השיתוף קריטי רגב נותן דוגמה של מקרה אמיתי: "בנקודת המגע הראשונה זיהיתי גולש שפתח חשבונית במייל של הלקוח שלי ולכן הגדרת גולש הייתה לקוח קיים. בשנייה זיהיתי שהגולש שוטט בסרטוני תמיכה ביוטיוב למוצר של הלקוח ולכן הגדרת גולש הייתה לקוח קיים עם צורך תמיכה. בשלישית זיהיתי את הגולש באתר חיצוני ברשת מחפש את מספר הטלפון של המתחרה של הלקוח. הגדרת הגולש השתנתה ללקוח קיים בסכנת נטישה. זו דוגמה קלאסית איך זיהוי גולש יכול לשנות את ההגדרה שלו בהתאם לדאטה שנצברת ממקורות שונים".

יניב סבן, יועץ בכיר לענייני דיגיטל, מסביר: "DMP זה כמו ארון עם מגירות - הוא מסדר מגירות של דאטה. מי ביקר בעמוד הבית, אנשים שביצעו רכישה מעל סכום מסוים, אנשים שקראו כתבה על רכב. וגם מגירות של סוגים שונים של דאטה - של הארגון עצמו, דאטה מזוהה ממקומות אחרים ודאטה שמקורה לא ידוע. בנוסף בחלק מהם יודעים להצליב מגירות ולייצר מגירה נוספת מקוטלגת לפי מה שרוצים. ועל האנשים האלה שאספתי במגרה אפשר לעשות Look alike - לקחת קהל לקוחות מזוהה במאפיינים מסוימים ולבקש מה-DMP לייצר במגירה חדשה לקוחות דומים.

"לרוב הארגונים, פרט לארגונים כמו בנקים, כרטיסי אשראי ורשתות קמעונאות, אין באמת דאטה איכותית משל עצמם", מסביר סבן. "יש להם במקרה הטוב דאטה בסיסית של אנשים שרצו להשתתף איתם בפעילות שיווקית מסוימת, בהגרלה. אז יש מייל של מישהו שהשתתף בהגרלה של דוריטוס. אז מה? אני יודע מי הוא ומה הוא? איזה דאטה בעלת ערך שיווקי יש לחברות כמו שטראוס? לחברה המרכזית? הם לא יודעים מה קניתי - הם יודעים אולי במה התעניינתי כי קראתי כתבה שלהם. מי שיודע מה קניתי זה הרשת הקמעונאית".

- אז מפרסמים צריכים שיהיה להם DMP משלהם?

"לא. DMP זה כדי לסחור בקוקיז, ומפרסם רגיל לא מתכוון לסחור בדאטה שלו. אני כיועץ אמליץ ללקוחות לקנות דאטה חיצונית שתשביח את מה שיש להם בבית. נגיד מישהו ימכור קטגוריה של 'נשים בהיריון'? אני אמליץ לחוגלה קימברלי לקנות אותה לשים אותה בתוך חשבונות הפרסום שלהם ולהריץ קמפיינים במקום לטרגט בפייסבוק על הדאטה של פייסבוק, לצבוע אימהות בהיריון עם כתבות תוכן וכדומה.

"בעצם, במקום להתעסק בדיג לקנות את הדג. הדאטה הוא בעצם קוקיז. והתוקף של קוקיז הוא קצר. כי אחרי שהילד נולד לאותה אישה יש כבר הגדרה אחרת. אנשים שעוברים עכשיו דירה, מחר הם כבר אחרי המעבר. בעולם כזה במקום שאני כמפרסם ארדוף לצבוע קוקיז בחוץ כדי להעשיר את הדאטה שלי, אני אקנה את זה בכסף. בשורה התחתונה זה ייצא יותר זול".

שאלה של מחיר

אם כך יש תמימות-דעים על כך שחיוני שבשוק יהיה היצע של דאטה מושבחת. אבל האם המהלכים שאליהם נערכים כעת אמורים לפתור את הבעיה והאם זה ישחרר את המפרסם מהצורך להתעסק בדאטה ופשוט לרכוש דאטה מושבחת? נראה שהתשובה היא לא לשתי השאלות.

כהן: "האינדיקטורים הראשוניים בסך הכול מעודדים, אבל שאלת המחיר לא פתורה. המטרה שלנו הרי היא להגיע לכמה שיותר קהל רלוונטי במגבלת התקציב, ואם עלות השבחת המדיה גבוהה מהתועלת הכוללת - יש בעיה.

"מצד שני, ישראל היא שוק קטן מאוד - קצת מעל 6 מיליון משתמשים מחוברים, ואם אני משווק מטבחים, ומחפש קהל שנמצא בכוונת קנייה לשיפוץ דירה, אמנם גוף כמו זאפ נותן לי קהל מאוד מדויק למשל של מי שביקר בקטגוריית השיפוצים/מטבחים, אלא ככל שהסגמנט מדויק כמות הקוקיז קטנה, וכך אנחנו מוצאים עצמנו מאוד מדויקים ומאוד קטנים. כך שבסופו של יום זה יכול להיות הדובדבן, אבל לא הקצפת".

לטענתו, על מנת להפוך להיות הקצפת, השוק יצטרך לעשות עוד קפיצת מדרגה, ועוד שחקנים שיש להם דאטה בעל ערך ובכמויות נאות יצטרכו להיכנס לזירה, כדי לייצר את התשואה העודפת בכמויות משמעותיות. "יתרה מזאת", הוא אומר, "אנחנו נוטים לשכוח שמטרה שלנו בשיווק היא לייצר ביקושים חדשים, עבודה על דאטה מאוד מדויקת לרוב פונה לקהל שהוא כבר 'ביקוש' בהגדרה, ועבודה מולו יכולה לעזור לחזק העדפה ולקצור את הביקוש, אבל חלק עצום מעבודת השיווק היא להגיע לקהלים חדשים".

גם רגב סבור שיש עוד דרך ארוכה: "הכוח שיהיה לפאבלישרים זה לא אם כל אחד יתבצר בדאטה שלו, אלא אם הם ישכילו לשתף את המידע ביניהם לטובת המפרסמים, כדי שהפרסום שלהם יהיה יותר יעיל, וככה הם יגדילו את עוגת הפרסום שלהם על חשבון השחקנים הגלובליים. כדי שזה יקרה צריך שכל פאבלישר בישראל יאסוף את הדאטה שלו על פי אותו סטדנרט, ולפי קטגוריות מוגדרות שמתאימות לכולם ושיש בהן צורך - למשל, לא לפי אזורי התוכן של האתר אלא לפי מאפייני הגולשים והצרכים שלהם".

בהתייחסו לשחקנים המסתמנים בשוק הישראלי אמר רגב: "שלושתם אוספים דאטה איכותית ברמות כאלו או אחרות או לצרכים כאלו או אחרים. כל אחד חושב שהדאטה שלו תהיה הכי טובה - שוב האגו משחק תפקיד אבל לטעמי יותר חשוב מה הם יעשו עם הדאטה. כרגע נראה שחלק מהשחקנים אוספים אותה רק כדי שהם יוכלו להשתמש בה. זאת אומרת שאני כמפרסם נמצא שוב בדילמה: לנהל את הפרסום שלי בעצמי, עם ראייה כוללת על כל השוק ומתן החוויה המושלמת לקהל היעד שלי, או להפקיד שוב את הכוח בידי האתרים עצמם, לתת להם לנהל את הפרסום אצלם בלי קשר לקמפיינים אחרים שמתנהלים אצל מפרסמים אחרים בשוק, בלי שליטה על Reach ו-Frequency, בלי שליטה על יעילות הפרסום וחוויית הצרכן. אז דאטה זה נהדר, אבל לא מספיק. השאלה היא מה המודל העסקי שהפאבלישרים מציעים. כרגע זה נראה שלפחות חלק מהם מנסים להחזיר אותנו לשנות ה-80 של המאה הקודמת, רק עם סיפור מכירה חדש של דאטה".

לפחות במקרה של IDX הכוונה היא שהדאטה המושבחת תהפוך למוצר שקונים בקלאסטרים לפי הזמנה ושאפשר יהיה להשתמש בו בכל מקום. האם זה פוטר את המשווקים מלאסוף דאטה משלהם ולנהל אותה? בשוק קיימת תמימות-דעים שלא.

אייל בירן, מבעלי חברת דאטה טאפאס, שמח על המהלכים הנרקמים, אבל באופן מוגבל: "מה שמעניק יתרון גדול למפרסם הוא First party data - אותה דאטה שקיימת בתוך כל ארגון ונאספה ממקורות שלו כמו ה-CRM, מרכז שירות הלקוחות הנכסים הדיגיטליים שלו וכדומה. זו הדאטה הכי חשובה שנותנת לארגון יתרון יחסי. זו גם החוליה החלשה היום ברוב הארגונים. זירות המסחר אמורות לתת Second party data - אותה דאטה מזוהה שיודעים מהיכן היא הגיעה והיא נאספת מגופים שונים שיש להם מידע דיגיטלי רב על לקוחות כמו אתרי אינטרנט, חברות קמעונאיות וטלפוניה. כל אלה אוצרות בתוכן מידע רב והן מסוגלות לנטר, לעקוב ולטרגט בתוך האקו-סיסטם של הנכסים שלהם את הגולש, להגדיר מאפיינים, לייצר קלאסטרים ולהגדיר במונחי דיגיטל מיהו. כך שאפשר 'לרדוף' אחרי אותם לקוחות בנכסים של מי שמייצר את הדאטה ובנכסים של אחרים.

"ארגונים שיודעים לנהל את הדאטה של עצמם ולמצות אותה יוכלו באמצעות החיבור לזירות מסחר כאלה להעשיר את הדאטה שלהם וזה ייתן להם יתרון יחסי כי הם יוכלו למנף את שני סוגי הדאטה. אבל עבור מי שלא, זה לא אפקטיבי למרות שאני מניח שחלק ינסו להשתמש בזה כקיצור דרך. הרבה עוד יחטאו בחטא הקדמון וישתמשו בשירותים האלה במקום לעשות עבודה עמוקה בתוך הבית".

גם אלון ברנר, מנכ"ל חברת הדיגיטל K Logic, מסכים שדאטה מתחילה לתת יתרון משמעותי כשלוקח מצליח לחבר בין המידע שיש לו בבית למקורות חיצוניים. "הסיפור הגדול הוא לייצר בתוך הבית דאטות שנותנת תמונה כללית טובה. דאטה מושבחת היא עוד 'מזון' של דאטה והחוכמה היא לייצר ממנו הצלבה. המותגים יודעים דברים רק על לקוחות בתחום הביזנס שלהם. לכן דאטה מושבחת היא רכיב שמשווק צריך לייצר לעצמו כדי להבין טוב יותר מי הלקוחות, מה המאפיינים שלהם ומזה לייצר מאמצי שיווק יותר טובים. לקוחות צריכים לשלוט במערכות ניהול הקמפיינים. יש כאלה שיעשן את זה יותר ופחות טוב, אבל אני חושב שבסוף כל המערכות האלה יהיו אוטומטיות ואז ההבדל הגדול יהיה איזה דאטה תהיה, ואיכות הדאטה תהפוך לגורם מבדל".

אפילו אוחיון סבור שבסופו של דבר הכדור נשאר אצל המפרסמים: "ארגונים שיש להם נגיעה לצרכן הקצה יידרשו אפילו למאמצים גדולים יותר בתוך הבית כדי להבין מה הדאטה והמדיה תורמים. הם יצטרכו לפתח מודלים של אטרביושן - שיוך של החזר ההשקעה לנקודות במסלול שיווקי מול הצרכן - ואלה יצטרכו להיות מודלים של כל לקוח מול עצמו, לא של שוק שלם או פלטפורמה, כי כל מקרה הופך להיות ספציפי. הלקוחות יידרשו למומחה דאטה בתוך הבית שיוכל לנתח את הדאטה שהם קונים ואם השימוש שעושים בה אפקטיבי". ובכל זאת הוא סבור שהשוק עובר שינוי דרמטי: "כשמסתכלים על מה קורה עכשיו מבינים שזו מהפכה. קשה להאמין שעד לפני שלוש שנים לא היה מבחינת דאטה כמעט כלום בישראל".

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

יום קרב בצפון: כטבמ"ים יורטו מעל נהריה ועכו, צה"ל תקף בדרום לבנון

דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "למען ביטחונכם - עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● מקור בחמאס: הארגון מחויב לתיווך הקטארי ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח