חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אישרה היום (א') את חשיפת "גלובס" במהלך סוף השבוע והכריזה סופית על החלטתה להתמודד על ראשות ההסתדרות הכללית בעוד שלושה חודשים באמצעות סיעת "הבית החברתי", שהקים ח"כ איתן כבל בבחירות לארגון שהתקיימו בשנת 2012. "אני מבקשת מכם, נשים וגברים מכל קצוות הקשת הפוליטית, להעניק לי את הזכות ולהנהיג את הארגון הזה ולחולל בו מהפך", מסרה יחימוביץ'.

לדברי יחימוביץ', היא מתכוונת להפוך את ההסתדרות ל"ראש חץ חברתי רב עוצמה, אמיץ, נקי כפיים ודמוקרטי באמת. למען תיקונו של עולם העבודה, למען הזכות הכל כך פשוטה ובסיסית להתפרנס בכבוד ולחיות בכבוד ולמען החברה הישראלית כולה".

יחימוביץ' חזרה גם היא על הטענות שהשמיע מוקדם יותר איתן כבל, ולפיהן בימים האחרונים הופעלו לחצים כבדים על גורמים שונים בכדי למנוע את ההתמודדות שלה. "הבוקר, אחרי כמה ימים לא פשוטים שבהם נעשו ניסיונות כוחניים שכמו נלקחו מ'בית הקלפים' למנוע מאיתנו התמודדות כדי להתחמק מבחירות דמוקרטיות, נחתם ביני ובין איתן ההסכם ואנחנו יוצאים לדרך. רוח ההתנדבות, האמונה, ההתלהבות שבלב והאווירה הציבורית - מנצחים כסף ועסקאות", היא הוסיפה.

ההודעה של יחימוביץ' נמסרה עשרים דקות בלבד לפני הישיבה של בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), בה אמורים נציגי הסיעות השונות להודיע האם בכוונתן לאפשר למועמד מטעמן להתמודד על ראשות הארגון. התזמון הזה דרמטי במיוחד לאור העובדה כי סיעת "הבית החברתי" כבר חתמה לפני כחודש על הסכם קואליציוני עם סיעת "עוגן" של ניסנקורן", כך שלפחות רשמית ההתמודדות של יחימוביץ' לא אמורה להתאפשר.

ח"כ כבל מודה כי הוא ידע על ההסכם עם ניסנקורן, אבל לדבריו היה זה בשעה שיחימוביץ' עוד לא החליטה להתמודד. "ברגע שיש מתמודדת צריך לאפשר לה להתמודד ועם כל הכבוד סיעת הבית החברתי זו הסיעה שאני הקמתי ואני משכנתי את בית הוריי בשביל זה", אמר היום בשיחה עם "גלובס". לדבריו, לאחר שהפסיד לעופר עיני בבחירות לראשות ההסתדרות, הוא הפקיד את ניהול הסיעה בידי איציק יואל, אבל לא העלה בדעתו כי האחרון יתנהל כאילו הייתה זו הסיעה שלו.

לא חלפה שעה מאז ההודעה של יחימוביץ', וכבל הודיע על פצצה נוספת: לדבריו, במהלך סוף השבוע התכנסו צירי "הבית החברתי" והחליטו פה אחד להדיח את איציק יואלי מתפקידו ולמנות את כבל לראשות הסיעה. הצירים, כך נמסר, הסמיכו את כבל לחתום על הסכם במסגרתו יחימוביץ' תהיה המועמדת של הסיעה לראשות ההסתדרות - הסכם שאכן נחתם היום בסופו של דבר. לא מן הנמנע כי הדרמה הזו תגיע גם להכרעת בית המשפט, זאת אם יואלי או מי מטעמו של ניסנקורן יתעקשו כי יש לכבד את ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הבית החברתי לסיעת עוגן.

"סיעת 'בית חברתי' הוקמה מלכתחילה עוד בבחירות הקודמות כדי לאפשר את התנאי הבסיסי לקיומה של ההסתדרות: דמוקרטיה", הסביר היום כבל. "כעת מכהן בתפקיד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אשר מעולם לא נבחר לתפקיד אלא קיבל אותו בירושה מעופר עיני. אנו עדים עכשיו לניסיון לקבל באופן לא כשר ובפעם השנייה כהונה נוספת של חמש שנים בלי בחירות דמוקרטיות. הזכות הנתונה לכל עובד במקום עבודה ולו הקטן ביותר, לבחור באופן דמוקרטי מי יהיה נציגו, אסור ופסול מעיקרו שתישלל מיותר מחצי מיליון עובדים אשר משלמים דמי חבר להסתדרות כדי שזו תגן עליהם ולא כדי שתשמש בכספם לשלול בכל אמצעי אפשרי את זכותם לבחור. בכוונתי להקדיש את עצמי למערכה הזו ולפעול יחד עם ח"כ שלי יחימוביץ'", הוסיף כבל.

כבל, נזכיר, כבר הוכיח בעבר שהוא יכל במאמצים משפטיים לכופף את המנגנונים הפנימיים של ההסתדרות. בשנת 2012 קבעה רשות השיפוט של ההסתדרות כי כבל אינו ראשי להתמודד מול עופר עיני משום שלא שילם לארגון דמי חבר במשך שנים, אולם פנייתו לבית המשפט המחוזי בת"א הפכה את ההחלטה. בית המשפט קבע כי ההסתדרות לא הזהירה את כבל בזמן אמת על כך שהוא אינו משלם דמי חבר ועל כן נגרע מספר הבוחרים, והדגיש את חשיבות הבחירות והדמוקרטיה.

בהמשך, לאחר שעיני פרש זמן קצר מאוד לאחר שנבחר בבחירות, כבל פנה לבית המשפט המחוזי בטענה כי לא ניתן "להמליך" את ניסנקורן לתפקיד כמחליפו של עיני ללא בחירות ישירות. המחוזי קבע כי בסמכות ארגון העובדים לקבוע את מנגנוני הבחירות שלו, אולם בערעור שהגיש כבל לבית המשפט העליון התקבלה החלטה מורכבת יותר. ברוב של שני שופטים הוחלט כי מינויו של ניסנקורן בידי נציגי הסיעות בהסתדרות הוא מהלך סביר כל זמן שיתקיימו בחירות במועדן במאי 2017, ואילו השופט אליקים רובינשטיין פרסם דעת מיעוט ולפיה מוטב היה לקיים בחירות ישירות כבר אז.

ניסנקורן דחה היום על הסף את הטענות כי ניסה למנוע התמודדות נגדו והזכיר כי יחימוביץ' הייתה רשאית להקים סיעה עצמאית עד החודש שעבר, כפי שעשה בבחירות הקודמות איתן כבל בעצמו. ניסנקורן רמז כי יחימוביץ' וכבל מתנהגים כקוזאק הנגזל, בשעה שהם אלה שרקחו "דיל פוליטי" והסתירו אותו מכולם עד הרגע האחרון. 

העבודה נגד יחימוביץ' 

בתוך כך, מפלגת העבודה בראשות יצחק הרצוג הולכת ראש בראש נגד חברת המפלגה שלי יחימוביץ', בעקבות ההחלטה שלה להתמודד על ראשות ההסתדרות על אף שהמפלגה תמכה רשמית ביו"ר המכהן ניסנקורן.

מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני, שיגר היום הודעה לוחמנית במיוחד: "מפלגת העבודה עומדת לצידו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בבחירות לראשות ההסתדרות. אבי ניסנקורן הוכיח כי תחת הנהגתו, ההסתדרות פועלת כתנועה חברתית למופת, המובילה מאבקים חברתיים וסוציאל-דמוקרטיים ראשונים במעלה, העומדים בבסיס ערכי מפלגת העבודה, ביניהם: העלאת שכר המינימום, קליטה והעסקה ישירה של עובדי קבלן, קידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות, הצלת הביטוח הסיעודי ועוד.

"מפלגת העבודה, בתמיכתו של יו"ר מפלגת העבודה יצחק (בוז'י) הרצוג, תפעל על זרועותיה השונות לניצחונו בבחירות, בהתאם להסכם שנחתם עם סיעת העבודה בהסתדרות, המייצגת את מפלגת העבודה, וכן בהתאם להחלטה שהתקבלה בוועידת הסיעה בהסתדרות כבר לפני כשנה.

"בהתאם לכך, הנחיתי את הגורמים הרלוונטיים במפלגת העבודה לפעול בשיתוף סיעת העבודה בהסתדרות, להקמת מטה בחירות מטעמנו לתמיכה בבחירתו של ניסנקורן לכהונה נוספת בראשות ההסתדרות", לשון ההודעה. 

כמו כן, בכינוס ראשי הסיעות בהסתדרות היום אחר-הצהריים בבית ההסתדרות בתל-אביב הביעו הסיעות השונות את תמיכתן ביו"ר ההסתדרות המכהן אבי ניסנקורן. בזה אחר זה נעמדו ראשי סיעות העבודה, הליכוד, עוז בראשות חיים כץ, עוצמה בראשות עמיר פרץ, תמורה וכן ראשי סיעת הבית החברתי, והביעו את תמיכתם בניסנקורן ועל התמודדותם יחד עם סיעת "עוגן" בבחירות הקרובות.

ראש סיעת העבודה פיני קבלו מסר: "אני נמצא כאן מהתקופה של נבוכדנצר, עברתי את כל ראשי ההסתדרות, ניסנקורן הוא יו"ר ההסתדרות החברתי ביותר, אין לו שום יומרות, והוא שומר על צניעות. החלטת סיעת העבודה, כולל בוז'י הרצוג, היא לתמוך בניסנקורן. יש החלטת ועידת מפלגת העבודה, לא יכול להיות שכל חבר יקים מפלגה משלו, אנחנו בסיעת העבודה. שילכו לבחירות באופן עצמאי, אני וכל חברי נעשה כל מה שנוכל להוציא אותם מהמפלגה". 

ניסנקורן: "אנחנו ננצח"

אבי ניסנקורן הגיב למהלך של כבל ואמר: "יש לנו אורח שמגיע פעם ב-5 שנים, אבל אנחנו מקבלים אורחים בנימוס. אורח שבא והולך כל 5 שנים. הוא ישב אצלי בחדר לפני 10 ימים ושוב אישר את ההסכם בינינו לבין סיעת הבית החברתי. איתן כבל נתן את ברכת הדרך בלי למצמץ. יושב אצלי בחדר ובלי למצמץ משקר. אמר לי: 'אבי, אני ראש המטה שלך להסתדרות, הלוחם מספר אחד שלך'. לא ביקשתי זאת, הוא התנדב. שנתיים הוא מבקש ממני להכניס את הבית החברתי לקואליציה, 'אני אהיה חייל מספר 1 שלך'. אני מקווה שהוא לא משקר לאזרחים באותה דרך". 

ניסנקורן המשיך וסיפר כי כבל ביקש להריץ את אחיו בועז לראשות סיעת העבודה בהסתדרות. "היו בחירות, ובועז הובס. תמכתי בפיני קבלו, ואני אומר זאת באופן גלוי. מי שמחפש איתי קרע, שלא יחפש אותי באידיאולוגיה. אני הולך בצורה ישרה, ומי שרוצה להתמודד - שיתמודד, בצורה מסודרת ולא במחטף". 

ניסנקורן הוסיף: "אנחנו במסע משותף, במסע הזה סוף-סוף השכר הריאלי עולה, ואנחנו נמשיך לעלות אותו. במסע הזה אנחנו פועלים לצמצם את העוני והפערים החברתיים, ואנחנו נמשיך לצמצם אותם. במסע הזה אנחנו פועלים למען סולידריות חברתית, לחזק את הפריפריה, ואנחנו נמשיך לעשות את הדברים הללו, אנחנו במסע של ניצחון. לחפש את המחובר והמשותף, עובדים ביחד ליצר חברה יותר בריאה, לצמצם את הפערים בין פריפריה למרכז, לראות אנשים עם מוגבלויות ולסייע להם.

"אנו עושים מעשים ולא דיבורים. יש כאלה שמדברים ולא עושים, ויש כאלה שעושים ופחות מדברים. אנחנו במסע הזה, במסע של ניצחון. אנחנו צריכים מתמודדים ראויים. אני מכיר את העובדים והוועדים, ואני חי אותם, אנחנו ננצח. אנחנו בתחילה של דרך חדשה-ישנה-חדשה, ואנחנו נוכיח לכולם".