איגוד האינטרנט הישראלי יוצא בקמפיין חדש לרגל שבוע האינטרנט הבטוח בישראל, ובמרכזו סרטון נוקב שבא להמחיש את השיח האלים ברשת האינטרנט, ובמיוחד בטוקבקים. הקמפיין מוצג היום (ג') בדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת.

בסרטון שהפיק איגוד האינטרנט הישראלי נגד הבריונות באינטרנט התבקשו בני-נוער להקריא תגובות פוגעניות ומרושעות - שנכתבו על-ידי מבוגרים. כאשר בשלב הבא נכנסים לחדר אחיהם הצעירים יותר, בני-הנוער הנבוכים מסרבים להמשיך ולהקריא את התגובות המרושעות בנוכחותם.

בין הנאצות שנאלצו הצעירים להקריא בקמפיין: "חזיר; בוגד; גרוע מהיטלר"; "בחורה דוחה"; "שמן מכוער" - ועוד דברים חריפים מאוד. 

"הילדים שלנו לומדים מאתנו איך להתנהג ולהתבטא" 

"לא הוגן לצפות מילד או מתבגר להימנע משפה בוטה ואלימות מילולית כשהשיח סביבו בריוני ופוגעני", אמר מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, עו"ד יורם הכהן. "השיח האלים, חוסר הסבלנות וחוסר הסובלנות אינם נחלת הרשת בלבד, והילדים שלנו לומדים מאיתנו איך להתנהג ולהתבטא. ילד שרואה את הוריו, או מבוגרים אחרים, מתבטאים בבוטות בטוקבק, פוסט או הודעה בוואטסאפ, מול המורה, מול הרופא, מול הורה או חבר אחר, יאמץ ככל הנראה את אותה התנהגות", לדבריו.

איגוד האינטרנט ביצע ניתוח של הפניות המגיעות למרכז לאינטרנט בטוח של האיגוד וגילה כי כ-65% מהן עוסקות בתוכן פוגעני לסוגיו השונים - החל מאלימות מילולית, עבור דרך לשון הרע ובריונות וכלה בהפצת תוכן מיני. 

במחקר, שנערך על-ידי קרן ברל בצנלסון, נמצא כי 70% מהקללות והנאצות נכתבו על-ידי מבוגרים. מחקרים אחרים מראים כי אחוזי הפגיעה גבוהים בהרבה מאחוזי הדיווח, ואחוז גבוה מהנפגעים בכל הגילאים אינם מדווחים כלל על פגיעות ברשת.

פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט ופרופ' חבר במרכז הבינתחומי בהרצליה, אמרה: "אלימות מילולית עלולה להתפתח במהירות גם לאלימות פיזית. שתיהן מסוכנות לחברה. הדרך להילחם באלימות היא על-ידי דוגמה אישית ועל-ידי חינוך. כולנו - מבוגרים, אנשי ציבור, אנשי חינוך, הורים ואחים ואחיות בוגרים - חייבים לחולל את השינוי".

אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח באיגוד, הוסיפה: "יחד ניתן יהיה לשנות את השיח ואת האווירה במרחב המקוון וגם מחוץ לו. הסרטון הוא כלי נוסף שבעזרתו אנו מבקשים להגביר את המודעות בקרב הציבור וקוראים לכל המבוגרים ומשמשי הדוגמה להצטרף אלינו לקריאה הזו וליישם אותה בחיי היום-יום".