גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פינוי-בינוי בת"א: מלחמות היזמים מתחת לפני השטח

קרקעות לוהטות: אף שהחברות אשלי, ש. מיכלסון ולי-רן כבר הגיעו לעיריית ת"א עם יותר מ-50% מחתימות הדיירים בכדי לקדם תוכנית פינוי-בינוי בדרום מזרח העיר - חברת נתנאל מזנבת מאחורה עם חתימות, טוענת לרוב בחלקה אחת במתחם וגם מגייסת עשרות מיליונים ממשקיעי שוק ההון

הבניינים ברחוב אשרמן / צילום: איל יצהר
הבניינים ברחוב אשרמן / צילום: איל יצהר

כשאין מספיק קרקעות זמינות, מתגברות מלחמות היזמים על פרויקטים: הקרקע הלוהטת התורנית, קרקע בת 18 דונם ו-102 דירות, היא ברחוב יוסף אשרמן 5-41, מול פארק וולפסון שבדרום מזרח תל-אביב, שם מקדמת העירייה פרויקט לפינוי-בינוי.

שלוש חברות - אשלי בבעלות אשר אלון, ש. מיכלסון בבעלות יעקב אפריון וחברת לי-רן בבעלות רוני בריק - חברו יחד לקידומו של הפרויקט. את התוכנית הכין משרד האדריכלים יגאל לוי, לאחר שהיזמים קיבלו את רוב חתימות הדיירים והתחילו להתקדם מול פורום מהנדס עיריית תל-אביב, ששער הכניסה אליו הוא סף של 50% חתימות של דיירים. שלוש החברות הללו, אגב, כבר מקימות יחד בנווה שרת בתל-אביב פרויקט פינוי-בינוי בשם ME.

במקביל, חברת נתנאל, שהיא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה, פועלת ביחד עם קבלן ירושלמי בשם י.מזרחי. מזרחי אסף עד כה רק 26 חתימות, אבל זה הפך אותו לשותף של נתנאל שלמעשה רכשה את החתימות, תמורת 12 מיליון שקל. מרבית החתימות הן בחלקה 38, אחת מחמש חלקות במתחם, אלא שבעיירית תל-אביב אישרו ל"גלובס" כי התוכנית מקודמת מול מיכלסון והבהירו כי התוכנית היא לכלל המתחם ולא תיגזר לתתי-תוכניות.

לפי נתנאל, גם בחלקות נוספות הם החתימו מספר תושבים. היא שלחה לתושבי המתחם כולו מכתבים שלפיהם היא מקדמת את התוכנית במתחם כולו לבניית מאות יחידות דיור ולאחרונה אף שלחה לתושבים ברחוב פלאיירים ובהם הדמיה של התוכנית שהיא מקדמת. נוסף לכך, כפי שפורסם ב"גלובס", נתנאל גייסה כ-100 מיליון שקל בהנפקות אג"ח בבורסה, כשהיא מציגה את הפרויקט במתחם אשרמן כאחד הפרויקטים החשובים שלה.

לפי התוכניות מדובר על פרויקט פינוי-בינוי שיניב לפחות 480 יח"ד, כלומר יחס של כמעט 1:5. אמנם מדובר באזור הנחשב חלש יחסית לתל-אביב, אבל הוא צמוד לפארק וולפסון וסמוך לגבעתיים ולפרויקטים שכבר קורמים עור וגידים בדרך לה-גוורדיה בת"א.

בעסקאות האחרונות שדווחו לרשות המסים עמד המחיר בשכונה על כ-35 אלף שקל למ"ר. לדוגמא, לאחרונה נמכרה דירת 3 חדרים (46 מ"ר) באשרמן 17 תמורת 1.65 מיליון שקל. בשוק מעריכים תמחור מינימום של 20 אלף שקל למ"ר בפרויקט הצפוי.

אשר אלון, מבעלי אשלי: "הופתענו לראות שנתנאל מציגה במכתבים שלה לתושבים ברחוב אשרמן תוכנית דומות לתוכניות שאנחנו מקדמים כבר חמש שנים מול העירייה, בייחוד לאחר שעברנו מסכת של שני פורומים מהנדס עיר לגבי התוכנית, ויש לנו כ-70 חתימות במתחם על חוזים מפורטים סופיים שדווחו לרשויות המס.

"מדובר בניסיון לבלבל את התושבים, שכן אנחנו משקיעים שנים של עבודה וכסף בתוכנית, והחתמנו כמחצית מהתושבים בחלקות המטופלות על ידינו במסירות אין קץ. מסתבר שאותה חברה גייסה מהציבור חוב של מיליוני שקלים כאילו היא מטפלת בפרויקט ברחוב כולו, על בסיס חתימות בודדות שבוצעו בכלל על ידי קבלן חתימות חיצוני שפעל בשטח לאורך שנים ומכר לבסוף חתימות של אותם דיירים בודדים.

"נוסף לכך, העירייה לא מקדמת בפורום מהנדס עיר תב"ע עם יזם אחד, ובמקביל תוכנית אחרת עם יזם אחר. העירייה ציינה בפירוש בפורום מהנדס העיר האחרון מול עשרות נוכחים ותושבים במקום שאין אף חברה אחרת שמקדמת תוכנית בניין עיר אחרת בפרויקט - ואנו מאמינים בלב שלם במקצועיותה של העירייה", הוסיף אלון.

"למצוא פתרון יצירתי"

האדריכל יגאל לוי הוסיף: "התוכנית שלנו למתחם אשרמן מתייחסת לכל המתחם בהתאם לתפיסה על העירייה שהיא תפיסה מרחבית ואורבנית ולא תכנון ברמת הבניין הבודד", אמר לוי.

לדבריו, "נערכו כמה פגישות עם העירייה ונקבעו פגישות המשך. התכנון כולל גם פארק גדול ושטחים ציבוריים ואנו מתיישרים בהתאם לדרישות העירייה ונהנים משיתוף פעולה פורה".

אין זה הפרויקט הראשון שבו מתקוטטים יזמים על החתמתם של דיירים. דוגמא נוספת שעליה כתבנו לאחרונה ב"גלובס" מתרחשת בגבעת שמואל. שם מתקוטטות חברת א.ב. התחדשות עירונית וחברת כנען על מנת לאסוף חתימות, כשא.ב. התחדשות עירונית טוענת כי הזכויות לביצוע הפרוקט שמורות לה מכוח התחייבויות היסטוריות שניתנו לחברה של דודי אפל, שהתפרקה ונרכשה על ידם. חברת כנען מצדה נחושה לקדם את הפרויקט.

לדברי עו"ד ענת בירן, מומחית בתחום התכנון והבנייה, החוק אינו מספק פתרונות למצב. "לשמחתי ברוב המקרים יש קוד אתי בלתי כתוב של יזמים שנמנעים מכניסה לפרויקטים שיזם אחר מקדם, אולם יש מקרים שבהם יזם עובד כמה שנים, מחתים, מקדם מול העירייה ומגיע יזם אחר שמנסה לזנב בו. כדאי למצוא פתרון יצירתי ברגולציה שיאפשר ליזם להשקיע כספים ושנים של עבודה בקידום פרויקט, ועדיין להגן עליו. העיריות לבדן לא יכולות לקדם את כל הפרויקטים, וחשוב שיהיו יזמים שיקדמו תוכניות".

תגובת עיריית תל-אביב-יפו: "באזור המדובר קודמה תוכנית לפורום מהנדס העיר על ידי חברת מיכלסון, כולל הצגת מספר החתימות הנדרש. מאז הדיון בפורום ולאורך זמן רב נמצאת החברה במו"מ מול הצוות המקצועי במינהל הנדסה להתאמת וקידום התוכנית מול התכנון העירוני. אין לעירייה יכולת להתערב בפעילות של חברות אחרות מול תושבים, כל עוד הן מציגות את מספר החתימות הנדרש עבור קידום התכנון".

מנתנאל גרופ נמסר בתגובה: "הטענה לפיה החברה גייסה חוב מהציבור באמצעות הנפקת אג"ח של החברה (סדרה ח') בסך של כ-90 מיליון שקל בהסתמך על התקבולים הצפויים מהפרויקט - אינה נכונה. בסעיף 4.3 לדוח הצעת המדף נכתב במפורש: 'אגרות החוב (סדרה ח') אינן מובטחות. מעמדם של מחזיקי אגרות החוב הינו מעמד של נושים בלתי מובטחים.

"הטענה שלפיה החברה אינה פעילה בפרויקט ו/או כי לחברת מיכלסון מספר חתימות רב יותר בפרויקט נעדרת גם היא כל בסיס עובדתי. נתנאל גרופ חברה לחברת י. מזרחי ושות' בנייה ויזמות ביולי 2016, לצורך הוצאת הפרויקט לפועל. נתנאל גרופ ומזרחי כבר התקשרו עם 24 מבין 36 מהדיירים המתגוררים בחלקה 38.

"החברה קיימה כמה פגישות עם ועדת התכנון של עיריית ת"א בקשר לפרויקט, אשר בהן נכחה בין היתר אדריכלית הפרויקט לאה רובננקו".

עוד כתבות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

פאלאק פניר וסמוסה בדיוק כמו בהודו: התל־אביבים מגלים את באבא קאלו

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח: טנקים ישראלים השלימו את כיתור מזרח רפיח

צה"ל השלים שורת תרגילים בצפון: "דימה לחימה בלבנון" • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; דרופבוקס מטפסת במסחר המקדים

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה