גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התנגדות חריפה לקביעת דמי פיתוח אחידים בכל הארץ

נציג האוצר: "אחת החולשות שלנו במלחמה במשבר הדיור היא בקרקע פרטית, ובשביל זה עכשיו אנחנו מקדמים שינוי בדמי הפיתוח. הקושי הוא שהרבה פעמים קרקע פרטית לא מצליחה להיות מפותחת"

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

לאחר שפוצלה מחוק ההסדרים, הגיעה היום (ד') הצעת החוק הנוגעת להיטלי הפיתוח לדיון בוועדת הפנים של הכנסת.

נזכיר כי הצעת החוק מבקשת לשנות מהותית את דרך החישוב של היטלי הפיתוח השונים ברשויות המקומיות. בעוד במשרד האוצר המקדם את הצעת החוק טוענים כי מדובר בהצעה שתכליתה לשחרר מתחמי בנייה תקועים - נציגי הקבלנים, עורכי הדין, הרשויות המקומיות וגם הארגונים העסקיים מתנגדים בתוקף לנוסח ההצעה.

בעוד המתנגדים טוענים כי מדובר במס חדש לכל דבר ועניין והצעת החוק כוללת סעיפים רבים בעייתיים, במשרד האוצר שללו בדיון את הטענות הללו. בסופו של דבר קבע יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), כי הצעת החוק לא "מבושלת מספיק", וכי על האוצר לשבת עם נציגי השלטון המקומי וגורמים נוספים כדי להגיע להסכמות.

"זה לא מס חדש", אמר יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, בדיון. "אין בכל מקום במדינה חוקי עזר שמתייחסים לגביית היטלי פיתוח, ויש רשויות שגם אם הן רוצות להעביר הן לא יכולות בגלל בעיות פוליטיות. יש גם רשויות שיש להן חוקי עזר, אבל לא שינו אותם הרבה שנים והם לא מספיקים כדי לפתח פרויקט. יש עשרות אלפי, אם לא מאות אלפי יחידות דיור שלא מגיעות לביצוע בגלל שהרשות המקומית לא מסוגלת לטפל בנושא הפיתוח. יש הרבה יזמים שמוכנים לשלם מכספם עבור הפיתוח מעבר לחוקי העזר אבל המדינה לא מאפשרת את זה. אנחנו מבקשים לעשות סדר, זו הצעת החוק".

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים באוצר הוסיף: "אחת החולשות שלנו במלחמה במשבר הדיור היא בקרקע פרטית, ובשביל זה עכשיו אנחנו מקדמים שינוי בדמי הפיתוח. הקושי הוא שהרבה פעמים קרקע פרטית לא מצליחה להיות מפותחת. בקרית אתא בונים עכשיו, ויש פער בהוצאות הפיתוח של 115 מיליון שקל בין הוצאות פיתוח הדרושות לבין כמה שאפשר לגבות בפועל. ויש עוד מקומות. זה לא מס חדש וזה לא ייקר את מחירי הדיור. בעקבות החוק אלפי יחידות דיור ישתחררו".

ראש עיריית ראשון לציון ונציג הרשויות המקומיות, דב צור, אמר בדיון: "בכל חוק הסדרים מתעוררים במשרד האוצר ורוצים לעשות את השינוי הזה. דברי ההסבר לחוק מדברים על תשתית כלכלית לפיתוח ושאישור התעריפים דרך משרד הפנים לוקח זמן ומעכב יישום תוכניות, ושיש גם רשויות שאין בהן חוקי עזר עירוניים. אבל במקום לתקן הפגם הזה, עושים משהו בעייתי עכשיו. רוצים לרפא התחלואים? אנחנו בעד. אבל אנחנו מתנגדים התנגדות חריפה לניסיון של האוצר בהצעת החוק הזו. אתם לוקחים סמכויות מהשלטון המקומי. אבל אם אתם מתעקשים, צריך להיות עיקרון וולונטרי. שיהיה תעריף, ומי שירצה יצטרף. מי שיש לו חוק עזר עירוני, ישקול עם להצטרף ומי שלא יהיה חייב להצטרף. אנחנו אפילו עוד לא יודעים מה התעריפים. קיבלנו אחד, ואחר כך קיבלנו אחר. איך אפשר לאשר? זה חתול בשק".

אמיר הלר, מנהל אגף יזמות ובנייה ומשנה למנכ"ל התאחדות בוני הארץ אמר בדיון: "העיקרון שרשות לא תרוויח ולא תפסיד מוסכם על כולנו. אבל המנגנון הזה שמוצע הולך להכפיל ואף לשלש את היטלים שמשולמים היום בקרקע פרטית. ברוב המקרים זה רשויות חזקות וכבר הרווחיות שלהם הרבה יותר גדולה ממה שהם צריכים". נציין כי הלר העביר ליו"ר הועדה נייר עמדה של התאחדות בוני הארץ טרם הדיון בו נכתב כי החישוב של עלויות הפיתוח במסגרת הצעת החוק, המתבסס על עלות דמי הפיתוח של משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, הוא חישוב בעייתי:

"עלויות הפיתוח של גורמים אלו מנופחות כדרך קבע, בפרט כאשר אותם גופים מעמיסים דרך קבע על עלויות פיתוח התשתיות המקומיות את עלויות פיתוח תשתיות העל של המדינה כגון: כבישים, מחלפים, מט"שים, עלויות של שיקום תשתיות ותיקות ועוד...התחשבות ושקלול עלויות פיתוח אלה במסגרת דמי הפיתוח משמעותן ייקור במאות אחוזים של ההיטלים הקיימים כיום". עוד כתב הלר: "בסופו של יום, יישום ההחלטה במתכונתה הנוכחית לא יקדם את פעילות הפיתוח ולא יקדם את הבנייה בישראל, ההפך הוא הנכון. ההחלטה בנוסחה הנוכחי, צפוי שתוביל לייקור עלויות הפיתוח בכל הארץ ותביא לייקור נוסף של מחירי הדיור".

עו"ד עופר שופיר יועץ משפטי של רשויות מקומיות אמר בדיון: "הייתי מעורב בכתיבת חוקי עזר ברשויות רבות. המצב העובדתי והמשפטי והכלכלי שהוצג בפניך שגורם לך לתמוך בהצעה הוא לא מדויק. לכל רשות מקומית צריך להיות היטלי פיתוח ותעריפים שמתאימים להן. מה שאומרים כאן שיהיה תעריף כלל ארצי שיתאים לכל הרשויות בארץ זה בולשיט. אני לא יודע בכמה תחשיבים התעסקו כדי לגבש את התעריף הארצי, אני ליוויתי מאות כאלו, אין מומחה אחד רציני בתחום הזה שיגידו לך שאפשר לרבע את המעגל. השונות בין הצרכים של הרשויות המקומיות כל כך גדולה שאי אפשר ליצור כאן מספר. ממוצע הוא בלוף, לא מתאים לשום דבר. הסעיף בהצעת החוק שמדבר על ממוצע מצד אחד אבל גם על האפשרות ללכת לשר הפנים ולשנות אז זה מוכיח שגם האוצר מודע שזה לא ממוצע נכון".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם, סיכם את הדיון ואמר: "אני בא מהזווית לא של יחידות הדיור אלא מזווית הרשויות המקומיות. אני רואה כבר הרבה שנים את אי הסדר ברשויות. כלל הברזל הוא שאנחנו רוצים שהעירייה לא תרוויח ולא תפסיד. החוק הזה לא מבושל. לא עשוי טוב. יש גופים שעוד לא דיברו איתם, השלטון המקומי לא מתחבר להצעת החוק. גם נציגי המסחר והתעשייה. קודם כל אני מבקש שמשרד האוצר יישב איתם. הכל בסוף זה מספרים. תמיד יהיו על זה השגות. צריך לאזן את הדברים. חייב להיות גם שיקול דעת כזה או אחר לראשי הערים. תביאו את זה לאיזון הנכון. תנסו לייצר טבלה יותר פשוטה וידידותית".

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א