גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אימון על-חושי

מה שהתחיל כאימוני שיקום לאחר פציעות, התגלה כדור הבא של אימוני הכושר: שיפור מערכת האותות והגירויים שמקבל המוח, שמשפר בהתאמה את הביצועים הפיזיים. ב-NBA ובמנצ'סטר יונייטד זה כבר חלק מהאימונים >

עמית הוא שחקן כדורסל כבן 18, שסומן על-ידי רבים ככוכב הבא של הכדורסל הישראלי. במהלך משחק, הוא נפל וביצע נפילה לא מוצלחת בזמן הנחיתה. האבחנה: קרע של הרצועה הצולבת הקדמית שבברך, פציעה קשה שאופיינית לספורטאים ומצריכה ניתוח מורכב ותהליך שיקומי ארוך.

עמית, שרואה את הכדורסל כעתידו המקצועי, לא חסך באמצעים. הוא נותח בידי אורתופד ספורט בכיר, והשקיע שעות בטיפולי פיזיותרפיה ובתרגילי חיזוק של השרירים, תרגילים שנועדו לשפר את היציבות הדינמית של המפרקים. לפני החזרה למגרש התאמן באופן אישי עם מאמן כושר לשיפור יכולותיו הגופניות על המגרש. בתום תקופת השיקום, כל הבדיקות שבחנו את כשירותו הראו שהניתוח והשיקום עברו בהצלחה והוא יכול לשחק בבטחה. אולם כשבועיים אחרי שחזר לאימונים, ביצע שוב תנועה לא מבוקרת של הברך בזמן אימון כדורסל, וקרע בפעם השנייה אותה רצועה צולבת.

הסיפור של עמית הוא לא מקרה בודד. מחקרים מראים כי על אף השתכללותן של הטכניקות הרפואיות והידע המתקדם ברפואת ספורט ובאימון גופני, כ-30% מהספורטאים, בעיקר צעירים, וגם כאלה שנדמה שהתאוששו לחלוטין מהפציעה, עלולים לסבול מקרע חוזר או מפציעה משמעותית אחרת מיד לאחר חזרתם למגרש.

מקרים אלה מצביעים על כך, שישנם גורמים נוספים חוץ מכוח השרירים והתיאום השרירי-עצבי שמשפיעים על ביצועי הספורטאים. גורמים שכנראה לא מקבלים את תשומת הלב בתהליך השיקום או האימון. אחד מהגורמים האלה, שזוכה לאחרונה לתשומת לב גוברת, הוא תפקוד המערכת העצבית, ובמיוחד המערכת הסנסורית (מערכת החישה).

חומרה ותוכנה בגוף

האימונים והתרגולים המקובלים כיום מיועדים בעיקר לשיפור הפקודות שמועברות מהמוח אל מערכת השרירים והמפרקים, כמו תרגילי כוח או יציבות. אולם למערכת העצבים ישנו מסלול חשוב נוסף, המסלול הסנסורי. הכוונה היא לאיברי החישה של הגוף, בעיקר העיניים, מערכת שיווי המשקל באזור האוזניים ומערכת התחושה העמוקה במפרקים. איברים אלה קולטים את הנתונים של מנח הגוף והמפרקים, ומעבירים אותם למוח כדי שינתח אותם ויקבל את ההחלטות הנכונות, ואז יעביר לשרירים את הפקודה לביצוע הפעולות הנדרשות.

מאמר המערכת של הירחון היוקרתי "British journal of sport medicine" ממחיש את חשיבותו של התחום כיום ומתבסס על מחקרים שבוצעו בקרב ספורטאים לאחר פציעות. המאמר משתמש במונחים מעולם המחשב ומשווה את האימונים המקובלים כיום, הכוללים חיזוק שרירים ותרגילי יציבות, לחומרה (hardware), כלומר - ביצועים טכניים טובים יותר. אבל מה לגבי שדרוג של התוכנה (software)? כלומר, ליכולת לקלוט נתונים ולעבד אותם במהירות. האם אנו ממצים את מלוא הפוטנציאל של היכולת הזו בתהליך האימון? התשובה כאן שלילית. אם להמשיך את המטאפורה, הפציעה גורמת לשרשרת תהליכים שמזכירים מעין וירוס במחשב, שלא רבים מודעים לו.

הנפיחות והכאב שנלווים לפגיעה חוסמים את מסלולי ההולכה של המערכת הסנסורית, זו שמשדרת מידע מהמפרק למוח. המוח מצדו מנסה לפצות את עצמו ומסתמך יותר ויותר על הגירויים שמגיעים ממערכת הראייה, האחראית לקליטה של כ-80% מהגירויים בזמן פעילות גופנית.

אולם בפעילות ספורטיבית נדרש הספורטאי לבצע כמה משימות בו זמנית. שחקן הכדורסל, למשל, צריך בו זמנית לנתר, לשלוט בכדור, להתחשב במצב השחקן המגן ועוד. נדרש ממנו לבצע את רוב התנועות בצורה אוטומטית ולא להסתמך רק על הראייה. לכן, חלק חשוב של האימון הוא להחזיר למערכת העצבים את היכולת לקלוט מידע מהמפרקים עצמם בצורה אוטומטית ולהפחית את הדומיננטיות של מערכת הראייה. בכך יש כדי להפחית משמעותית את הסיכון לפציעה חוזרת ולשיפור ביצועי הספורטאי. לשם כך בדיוק פותח האימון הסנסורי.

עיוורון זמני

הספורטאי כיום נדרש להציג יכולת גופנית אדירה, תוך ביצוע של פעולות מורכבות בדיוק גבוה. כך, למשל, קליעה ממרחק של שלוש נקודות לסל נחשבה בעבר לזריקה קשה. כיום לא רק שהיא נחשבת לקליעה רגילה, אלא שהשחקנים מבצעים אותה תחת שמירה של הקבוצה היריבה.

כדי לעמוד ביעדים האלה, תהליכי האימון הרגילים של ספורטאים הלכו והשתכללו, עד שהגיעו למיצוי של יכולתם הפיזית. כאן נכנס האימון הסנסורי לתמונה, ומאפשר לשפר את יכולת הספורטאי באמצעות שיפור היכולת לקלוט ולעבד מידע מהגוף ומהסביבה עצמה.

האימון הסנסורי מתחלק לשני סוגים שונים ואף מנוגדים. הראשון מתייחס להגבלת תפקודה של מערכת הראייה, והשני נועד לשפר את יכולת הראייה, קואורדינציה עין-יד, יכולת עיבוד המידע וקבלת החלטות - על-ידי מתן מספר רב של גירויים למערכת הראייה בו זמנית.

הסוג הראשון מתבצע על-ידי הגבלה של מערכת הראייה: באופן הבסיסי ביותר, תרגול זה יכול להתבצע על-ידי תרגולים שונים בעיניים עצומות. אולם על מנת להשיג רמת תרגול גבוהה יותר ומדויקת יותר, פיתחו כמה חברות, בהן גם נייק, משקפים "סטרובוסקופיים" (stroboscopic).

מדובר במשקפי אימון, אשר באמצעות טכנולוגיה של גבישי קריסטל בעדשות, הופכים לכהים לפרקי זמן של עשיריות שנייה, ולמעשה "מעוורים" את הספורטאים לסירוגין, לפרקי זמן קצרים מאוד. במצב הזה דורשים מהספורטאי שיבצע פעולות מורכבות יותר, תוך שימוש במשקפיים המונעים ממנו הסתמכות על מערכת הראייה.

כך, למשל, יש לתפוס כדור תוך כדי ניתור על רגל אחת, או ביצוע תרגולים של כדרור או בעיטה לשער. תוצאות מחקרים שבוצעו על ספורטאים באוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה ואחר כך בקרב ספורטאים מקצוענים ביפן הראו שהשימוש במשקפיים הביא לשיפור משמעותי בביצועים.

בין הספורטאים שאימצו את השיטה, הכדורסלן האמריקאי סטף קארי, כוכב קבוצת גולדן סטייט מליגת ה-NBA, שנחשב לאחד השחקנים בעלי יכולת הקליעה הטובה ביותר מעולם. קארי מבצע חלק מאימוני הקליעה שלו ותרגולי הכדרור שלו תוך שימוש במשקפיים אלה. קארי עצמו מעיד שהשימוש במשקפיים גורם לו לקבל החלטות במגרש בצורה מהירה יותר ולבצע את המיומנויות הדרושות במגרש בצורה אוטומטית. "אתה חייב לשמור על ריכוז גבוה", הוא אומר, "שכן 'היעלמות' של הכדור או הסל לפרקי זמן, מחייבת אותך לחשוב כל הזמן היכן יהיה הכדור בשבריר השנייה הבאה".

לשימוש הציבור הרחב

הסוג השני של האימון הסנסורי מבוסס לא על הגבלה של מערכת הראייה אלא להיפך, על הצפה שלה. התרגול מבוצע באמצעות תוכנות מחשב מיוחדות. טכנולוגיה זו נמצאת בשימושן של כמה קבוצות מקצועניות בליגת הפוטבול האמריקאית וכן קבוצת הכדורגל של מנצ'סטר יונייטד.

חברת Dynavision פיתחה טכנולוגיה שכוללת מסכי מגע גדולים ובהם נורות שמהבהבות בצבעים שונים ובקצבים שונים. המתאמן נדרש לגעת בלוח במהירות האפשרית בהתאם להוראה שקיבל. המתרגל יכול לבצע את המטלה בעמידה או תוך כדי ביצוע משימה כמו הקפצת כדורסל או משימה הדורשת שיווי משקל או כל משימה גופנית אחרת.

טכנולוגיה זו הייתה מיועדת בתחילה בעיקר לשיפור זמני התגובה של ספורטאים לגירויים משתנים. ההשערה הייתה שככל שהספורטאי יגיב מהר יותר, כך ישפר את סיכוייו להגיע ראשון לכדור שבמרכז המגרש או לכדור חוזר מהסל.

אך בכך לא מסתיימת מטרתה של הטכנולוגיה הסנסורית. המטרה הגדולה יותר היא לא רק השגת שיפור מהיר ביעילותה של המערכת העצבית בטווח הקצר. המטרה הגדולה שלה לאורך זמן היא השגת שינויים בתפקוד המוח עצמו בתגובה לאימון. התהליך הזה נקרא נוירו-פלסטיות (Neuroplastic). הרעיון הוא שהמוח עצמו מגיב לאימון על-ידי יצירת קשרים בין תאי העצב עצמם ובין מרכזים שונים במוח, שאחראים על הראייה, על עיבוד נתונים, על ביצוע משימות ניהוליות ועוד שינויים פיזיולוגים אשר נשארים לאורך זמן רב.

כאמור, בשלב זה, הטכנולוגיה הסנסורית נמצאת בשימוש בעיקר בקרב ספורטאים מקצועיים, בהנחה שאלה יעשו הכול לשפר את יכולתם, שכן כל שיפור קטן בביצועים יכול להתבטא בהצלחה גדולה יותר בספורט המקצועני, דבר ששווה להם ולקבוצות הרבה כסף. אבל בעתיד הלא רחוק, ככל שתעלה ההכרה ביעילות הטכנולוגיה הזו, היא תיכנס לתחום איכות החיים. בין היתר, היא עשויה לסייע בטיפול באנשים בגיל מבוגר, אשר סובלים מירידה ביכולות הקוגניטיביות על רקע של הזדקנות או מחלות ניווניות כמו אלצהיימר או פרקינסון; או מהצד השני, לטיפול בילדים עם קשיי התפתחות או שיתוק מוחין.

בינתיים, עד שייכנס לשימוש נרחב, האימון הסנסורי כבר מביא לשיפור משמעותי בתהליכי השיקום לאחר פציעות ספורט. בעיקר יש בו כדי לעזור לספורטאים צעירים כמו עמית להגשים את החלום שלהם להפוך לספורטאים מקצוענים.

הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט מכון פיזילייף בהרצליה לפיזיותרפיה שיקום וכושר אישי www.plife.co.il

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות