גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכירת דירת מגורים בידי עוסק במקרקעין בפטור ממע"מ

מס ערך מוסף מוטל על מלוא מחיר העסקה, תוך מתן אפשרות לעוסק לנכות את מס התשומות ששולם בשל הרכישה. אולם ס' 5(ב) לחוק קובע חריג לכלל, לפיו במכירת דירת מגורים בידי עוסק במקרקעין אשר נרכשה בידיו מאדם פרטי, שיעור המס לא ייגזר ממחירה המלא של העסקה, אלא מההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה, כך שהמס מוטל על הערך המוסף "נטו" שנוצר לעוסק. כל זאת, בתנאי שהעוסק היה רשאי, עפ"י דין, לנכות את מס התשומות בשל הרכישה.

המונח "מס תשומות" מוגדר בס' 1 לחוק כמס על הערך המוסף ששילם עוסק בגין ייבוא או רכישת נכסים או צריכת שירותים בידיו, לצרכי עסקו או לשימוש בעסקו. ס' 41 לחוק מסייג את הזכות לנכות מס תשומות, ובלבד שהן לשימוש בעסקה החייבת במס. מכאן, שרכישת נכס אשר ישמש לעשיית עסקה פטורה ממע"מ, כגון עסקת השכרה למגורים - לא יותר בניכוי מס התשומות בשל רכישתו. בהתאמה, מכירת נכס זה תהא פטורה ממס מכח הוראת הפטור הקבועה בס' 31(4) לחוק, אשר מגשימה את "עקרון ההקבלה".

יישום הוראות החוק הנ"ל נבחן ע"י ביהמ"ש המחוזי בפס"ד שניתן בע"מ 10304-07-17 אי.פי.אף. יזמות והשקעות בע"מ נ' מנהל מע"מ ת"א 1 , אשר הוגש על החלטת המנהל לחייב את המערערת בתשלום מע"מ בגין עסקת מכירת אחת עשרה דירות מגורים שנרכשו מאנשים פרטיים, מתוכן שש דירות היו מושכרות בשכירות חופשית ואילו חמש דירות הושכרו בשכירות מוגנת בהתאם לחוק הגנת הדייר (כל הדירות נמכרו כשהן פנויות מדיירים).

טענות המערערת היו, כי עסקת מכר הדירות פטורה ממס מכח ס' 31(4) לחוק, שכן הבניין נרכש לצורך השבחתו והשכרתו בדמי שכירות גבוהים יותר ולא לשם מכירתו, וכי במהלך כל תקופת ההחזקה הדירות הושכרו למגורים בעסקאות הפטורות ממס מכח ס' 31(1) לחוק (השכרה למגורים) ומכח ס' 31(2) לחוק (השכרה למגורים בהתאם לחוק הגנת הדייר), כך שבגין רכישת דירות אלה המערערת לא הייתה זכאית לנכות מס תשומות עפ"י דין. כטענה חלופית, המערערת טענה כי דין החלטת המשיב בהשגה להתבטל בהעדר הנמקה.

מנגד, המשיב טען כי המערערת הייתה זכאית לנכות מס תשומות בגין רכישת דירות המגורים, משום שלתפיסתו, המערערת לא רכשה את הבניין כדי להמשיך ולהשכירו למגורים (עסקאות פטורות), אלא לשם הריסתו, הקמתו מחדש ומכירתו (עסקה חייבת במס). משכך, מכירת דירות המגורים היא עסקה חייבת במס מכח סעיף 5(ב) לחוק (המשיב נסמך על החלטת מיסוי 8/11 שמגבילה את תקופת ההשכרה הפטורה ל-24 חודשים, כאשר במקרה הנדון הדירות הושכרו כ-3 שנים, ואף יותר, בהתחשב במועד מסירת החזקה בפועל). לעניין העדר ההנמקה, המשיב טען שפגם זה נרפא היות והמערערת קיבלה את יומה בביהמ"ש.

ביהמ"ש קיבל את טענת המערערת, לפיה לא היה בכוונתה למכור את הנכס, אלא להשביחו לשם הפקת דמי שכירות גבוהים יותר. לראיה, במהלך כל תקופת החזקתה בנכס, לא קידמה המערערת כל תכנית להשבחת הנכס לשם מכירתו במצב משופר או מחודש. כן בחן ביהמ"ש את " עיקר השימוש " שנעשה בנכס כדי לקבוע את היקף התרת ניכוי מס התשומות וקבע שהבניין הושכר במהלך כל תקופת בעלות המערערת ו שמרבית דמי השכירות התקבלו מהשכרה למגורים. לכן, לא ניתן לראות בשימוש בנכס להשכרה למגורים כשימוש משני וזמני שהיה מאפשר התרת ניכוי מס תשומות בשל רכישתו.

ביהמ"ש הוסיף, כי לצורך בחינת "עיקר השימוש", המשיב רשאי להתעלם משימוש זמני בעסקה פטורה, ובלבד שניתן לאתר סימנים אובייקטיביים ברורים לכוונת העוסק, במועד הרכישה , להשתמש בתשומות לעסקה חייבת במס, אולם ביהמ"ש לא שוכנע שמבחן זה התקיים במקרה הנדון. כן הבהיר ביהמ"ש כי מטבע הדברים כוונותיו המקוריות של העוסק חשובות פחות מ"העובדות בשטח" ובמקרה הנדון העובדות מלמדות כי המערערת השכירה את דירות המגורים בעסקאות פטורות ממס במהלך כל תקופת החזקתה בנכס. משכך, דומה שהמקרה הנוכחי לא היה מאושר מראש בניכוי מס תשומות, וזאת אף לגישת המשיב בהחלטת מיסוי 8/11, המגבילה שימוש זמני בעסקה פטורה ממס למשך שנתיים.

על כן, ביהמ"ש קיבל את עמדת המערערת וקבע שעסקת מכירת דירות המגורים פטורה ממס מכח ס' 31(4) לחוק. לעניין נפקות הפגם שנפל בהחלטה בהשגה, ביהמ"ש לא נדרש לסוגיה זו לאור תוצאת פסה"ד.

ניתן לראות שלפסה"ד משמעות עבור עוסקים במקרקעין בעלי דירות מגורים המושכרות בעסקאות הפטורות ממס, ואשר בעת רכישתן לא היו רשאים לנכות את מס התשומות. שכן, אלה עשויים ליהנות מפטור ממס בעת מכירתן ככל שיוכח שהשימוש העיקרי שנעשה בנכס, הלכה למעשה, הוא לא לעסקה החייבת במס . כמו כן, לנוכח עמדת מנהל מע"מ במקרה הנדון, נשאלת השאלה, האם אכן יתיר המנהל קיזוז מס תשומות, מקום בו יצהיר העוסק שבכוונתו להשכיר את הנכס בעסקה פטורה ממס לתקופה זמנית העולה על שנתיים, וזאת נוכח החלטות מיסוי שניתנו בעבר ע"י המנהל המצמצמות את יכולת ניכוי מס התשומות.

תודה לעו"ד ורו"ח שלומי ואקנין על עזרתו בהכנת המאמר.

עוד כתבות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס או חזרת החטוף הראשון"

סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים