"רונאל מכיר את רותי (רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר), מכיר את השופט גלעד נויטל, מכיר עיתונאים. אני פוגש אותם אצלו בבית. זה מרשים אותי. זה נשמע חשוד, אבל כאדם שהגיע ממקום מאוד ממוצע וממשפחה ממוצעת, מה שראיתי שם היה מין מילייה שאתה חותר אליו ורוצה להגיע אליו בחיים. הסביבה של רונאל פישר, היה בה משהו שקוסם. משהו שאתה רוצה להיות שם. זה נראה כמו הדלת לחיים האחרים. אלה שתמיד חלמת שיהיו לך ולא היו לך".

כך העיד הבוקר (ב') קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה, המרצה עונש של 7 שנות מאסר בגין מעורבותו בפרשת עו"ד רונאל פישר, בבית המשפט המחוזי בירושלים, במסגרת המשפט המתנהל נגד הפרקליט לשעבר פישר ויתר הנאשמים בפרשה. 

"פישר היה מבחינתי 'וואו'"

מלכה פתח בתיאור היכרותו עם רונאל פישר על רקע תלונתו של יהושע לובינסקי על שחיתות בעיריית ראשון-לציון. ב-2012 קיבל מלכה לטיפולו תלונה שהגיש למשטרה יהושע לובינסקי בטענה לשחיתות בעיריית ראשון-לציון, מצד עו"ד רועי בר, שהיה אז היועץ המשפטי החיצוני של העירייה.

"קיבלתי מעין כרטיס ביקור, שזה לא עורך דין רגיל אלא אחד כזה שאפשר לסמוך עליו ושכבר עשה דברים עם המשטרה, למשל בנושא רוזנשטיין", העיד מלכה, וציין כי פישר התחבב עליו במהלך הטיפול בתלונת לובינסקי.

"השיחה עם לובינסקי ופישר הייתה נחמדה ונעימה", העיד והוסיף כי הוא נזקק לעזרתם של פישר ומשרדו במהלך החקירה. "מהר מאוד נוצרה בינינו כימיה. לא ידעתי איזה מחיר הקשר הזה עומד לגבות ממני. עד מהרה הוצפתי בהודעות וסמסים מצד לובינסקי, שמאוד הפריעו לעבוד. הוא היה מתלונן מאוד-מאוד דומיננטי. לי היה מאוד נוח שיש עורך דין בתמונה, שיוצר חציצה ביני לבינו, כי לובינסקי הוא אדם מאוד בעייתי".

עוד העיד מלכה כי בשלהי 2012 יחסי החברות שלו עם רונאל פישר היו בראשיתם, אך החלו להתהדק. "בספטמבר 2012 פישר ואני היינו בתחילתה של החברות בינינו. אכלנו פעם ארוחה עם בנות הזוג. הייתי מגיע אליו למשרד מדי פעם, חלק מהשיחות היו סביב לובינסקי, וחלק אחר היה שיחות חבריות ומפגשים חבריים, סתם לדבר על החיים, לשתות. לאט-לאט נחשפתי לאיש עצמו. זה היה קשר שמאוד פרגן לי. רונאל פישר היה מבחינתי 'וואו'. זה שאני מוצא חן בעיניו והוא רוצה בקרבתי ורוצה קשר איתי - קסם לי. היה נעים לי. רציתי להיות שם".

לדברי מלכה, קודם לכן הוא לא הכיר את פישר, אך שמע עליו. "מבחינתי הוא היה 'עשרת הדברות' (תוכנית בה השתתף פישר, א' ל"ו) ופרקליט צמרת. הערצתי אותו. ככל שהקשר התהדק, מאוד אהבתי את אותו ואת הקשר הזה".

לשאלה מה גרם לו להעריץ את פישר, השיב מלכה: "הכול גרם לי להעריץ אותו, כל החוויה. בעיקר העטיפה הזאת שהוא נורא עוטף, סיפק לי את כל הצרכים הרגשיים שלי. הוא ידע לעשות את זה בצורה מאוד חכמה או מאוד אמיתית". 

חקירה בעניין קובי כחלון

בהמשך חקרה התובעת, עו"ד קרן אלטמן, את מלכה על החקירה בעניינו של קובי כחלון, אחיו של שר האוצר משה כחלון, שכיהן בזמנו כסגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר הוועדה המחוזית. מלכה העיד כי מראשית החקירה - שהחלה כחקירת קבלנים ולא כחקירת כחלון - הוא חלק את פרטי החקירה עם פישר. "התיק הזה נקרא בהתחלה 'סל שרצים' ועסק בחשדות למרמה של קבלנים כלפי העירייה. הוא הפך להיות תיק כחלון בעקבות החקירה, אבל הוא לא התחיל כך".

לדברי מלכה, אחרי המעצרים התחיל לעלות שמו של קובי כחלון כמי שבאישון לילה נותן לכאורה את ההיתר החשוד לקבלנים, בגלל הקשר שלו עם אותם קבלנים. "כך התיק הפך מהתיק של הקבלנים לתיק של כחלון. באותו זמן גם סיפרתי לרונאל על כחלון, שאני צריך לחקור אותו... הוא נורא התעניין, שאל שאלות. נכון שזה לא בסדר, וזו חקירה סמויה. רונאל נורא התעניין בתיק, שאל שאלות, ועניתי לו. סיפרתי לו שקיבלתי תיק כזה וכזה, ויש כזה סיפור.

"מבחינתי זה היה ברמה החברית לגמרי של שני חברים שמספרים אחד לשני מה היה להם בעבודה. נכון שזה לא היה בסדר, והייתי קצין משטרה, אבל הרגשתי די חופשי לספר לו על הכול. בהמשך החקירה עלה שמו של כחלון כמי שנותן היתרים פסולים בשל קשריו עם אותם קבלנים, וגם על כך סיפרתי לפישר".

מלכה ביקש להדגיש כי זימונו של כחלון לחקירה לא היה סודי, כיוון שכחלון זומן לחקירה באמצעות פקס שנשלח לעירייה, ועובדי עירייה רבים נחשפו לעניין. עוד העיד מלכה כי לילה לפני חקירתו של כחלון, הוא שוחח עם פישר שסייע לו בעניין אישי הנוגע לילדיו (מלכה דמע כשסיפר זאת, ואף אמר שהוא מודה לפישר על כך), ובסיום השיחה סיפר לפישר כי החקירה של פישר למחרת. בתגובה, העיד מלכה, שאל פישר מה יש לו לעשות בתיק כחלון - ומלכה אמר כי לא הבין את השאלה. על כך ענה פישר: "לא משנה, שיהיה בהצלחה".

מלכה המשיך: "קובי כחלון זומן לחקירה והגיע. קצין בשם קובי קדוש חקר אותו, ואני הייתי הממונה על החקירה. כמה דקות אחרי תחילת החקירה אומר לי קובי שכחלון רוצה לדבר עם הממונה על החקירה. החקירה מצולמת, והוא מספר לי את הדבר הבא: רוח הדברים היא שהגיע אליו בלילה אדם מסוים, שהוא לא רוצה להגיד את השם שלו, ואמר לו שהוא יודע שהוא צריך להיחקר, ויש איזו עורכת דין בתל-אביב שהייתה פעם בפרקליטות המדינה, ושהם יכולים לעזור לי.

"אני מתעקש: 'מי זה שבא אליך', ובסופו של דבר הוא מוסר לי שם של איש בשם יאיר ביטון. זו הפעם הראשונה שאני שומע את השם הזה. מבחינתי זה איש זר, זה כמו שהיו אומרים לי 'משה זוכמיר'. אני עושה חושבים וחושד שאיכשהו זה אולי קשור לרונאל בגלל השיחה שהייתה לי אתו ערב לפני. ואז הוא מתחיל לדבר על דברים דמיוניים, 'עשו לי כמו ואנונו' וכדומה. אמרתי לו 'תשמע, אני מכיר איך נולד החשד נגדך', אבל משהו בי אומר לי שיכול להיות שיש פה איזה סיפור".

עוד אמר כחלון למלכה כי דיבר עם מני יצחקי שהוא חברו; יצחקי היה אז מפקד לה"ב 433, וכיום הוא ראש אגף החקירות והמודיעין. 

"יש שקית בשבילך. התפתיתי, ואני משלם על זה מחיר כבד"

בהמשך נחקר מלכה גם על פרשת שי ברס, במסגרתה שילם מנכ"ל מע"צ לשעבר, ברס, לכאורה כספים לפישר ולמלכה, על-מנת שלא תיפתח נגדו חקירה.

"באחד המפגשים במשרד ישבנו ושתינו", סיפר מלכה. "באותו זמן כבר עזרתי לו עם תיקים במשרד וסיפרתי לו דברים שאסור היה לי, הכול היה פתוח לגמרי. אנחנו במשרד בלילה מדברים, וגם ע' הייתה (העוזרת האישית של פישר, עדת המדינה בתיק, א' ל"ו). באותו לילה רונאל סיפר לי על משהו מתחום הדלק, על זה שתש"ן גונבת שאריות של דלק. דיברנו על זה מבחינה משפטית, לא משהו פרקטי. בשלב מסוים התחילה שיחה על חברות ממשלתיות, ואני מספר לו רכילות ששמעתי על מנכ"ל מע"צ דאז, שי ברס, שעל-פי הרכילות מתבצעת בדיקה על-ידי מבקר הפנים של מע"צ. רונאל שאל אותי אם יהיה משהו, והוא אמר לע' 'מחר אני מביא אותו למשרד'".

מלכה הוסיף כי פישר וידא איתו שלא תהיה חקירה משטרתית נגד ברס, והביא את ברס למשרד. "הוא שאל אותי אם יש לו הרבה כסף, ואמרתי לו שכן. ע' עדכנה אותי שהמזכירה של ברס התקשרה לקבוע פגישה אצלם... בהמשך התקיימה עוד פגישה בעניין הזה ביני לבין רונאל, והוא רשם דברים, היה ברור שהוא הולך לפגוש את שי ולהעביר איזה מסר שקורה משהו נגדו לכאורה במשטרה, ואם הוא צריך עזרה, הוא יציל אותו. הוא וידא איתי שלא קורה כלום במשטרה, כי הוא כביכול הולך להציל אותו".

בהמשך תיאר מלכה איך פישר ביים חקירה על-מנת להבהיל את ברס. "התעדכנתי ממנו או מע' ששי היה, הם דיברו הרבה, אני זוכר שרונאל אמר לי שהוא שוכר מאזדות, ושע' תנהג על מאזדה, ושיעשו משהו שיראה כמו מעקבים אחריו, ושי ברס יכנס לסרט הוליוודי שעוקבים אחריו. אני לא יודע אם זה נעשה, אבל זה הסיפור שסופר לי. זה נראה לי שילוב של אמת ושקר, אבל זה נראה לי גם קצת מצחיק".

ואז, כך על-פי מלכה, התחילו היחסים "הכלכליים" בין רונאל לבינו. "יום או יומיים אחר-כך ע' כותבת לי 'תגיע למשרד'. אני פוגש את רונאל, מחכים שעורכי הדין יעזבו את המשרד, ואז רונאל אמר לי 'יש לך שם שקית'. שאלתי מה זאת אומרת, והוא אמר לי 'המאזדות עבדו, והוא רץ להביא'.

"רונאל ביקש ממנו 100 אלף דולר, והוא הביא סכום דומה ביורו, ע' ישבה לספור את הכסף וסידרה את השטרות בערימות, אני ישבתי לידה, היו שם 77 אלף יורו. רונאל אמר לי 'מה שתחליט, מבחינתי הכול שלך'.

"לא ידעתי איך להגיב, הייתי די מבולבל, אבל זה היה מפתה, לא בכל יום אני רואה סכומים כאלה. דין ודברים ביני לבין רונאל הוביל לכך שאנחנו מתחלקים חצי-חצי, אני לקחתי 36 אלף, והוא 36 אלף, ו-5,000 שקל נתתי לע', כי זה נראה לי הוגן כי היה לה חלק בסיפור, וכדי שלכולם יהיה מה להפסיד. הלכתי לשירותים מחוץ למשרד, לא אהבתי את זה שנכנעתי לזה. הסתכלתי על עצמי במראה ולא אהבתי את זה. לקחתי החלטה, ואני משלם עליה מחיר כבד. התפתיתי".

עוד העיד מלכה כי "שי אמר בפגישה שמעבר למה שצריך לשלם להם, כלומר למשטרה, מגיע לו שכר-טרחה, ואחרי זה הם מסכימים ששי ישלם לו עוד 300 אלף שקל בגלל שהציל אותו, הם סיכמו שרונאל יקבל את הריטיינר של מע"צ במקום. אחרי כמה חודשים הוא קיבל את התיקים המשפטיים של מע"צ".

לשאלת התובעת, "איך הסברת לעצמך את המעשים שעשית", השיב מלכה: "התחלתי לשכנע את עצמי שזה בסדר, שזה לא כזה נורא, שלא הייתה חקירה באמת".

ואז הסיפור הסתבך: לדברי מלכה, "שנה ו-4 חודשי אחרי, באופן מפתיע נוחת על שולחני תיק מרשות החברות, בדיוק באותו נושא שאמרתי שלא יהיה עליו חקירה. אני רואה את התיק, ואני מודאג, כי אני יודע ששי שילם על זה כדי שלא תהיה חקירה. אני מתקשר לרונאל ומגיע אליו ואומר לו שיש בעיה", העיד מלכה והוסיף: "אני מגיע לרונאל מודאג, ואני אומר לו 'זוכר את הסיפור? הוא אמיתי, והוא אצלי', הייתה לי חוות-דעת של הפרקליטות שככל הנראה לא מדובר באירוע פלילי. המטרה הייתה לבדוק האם יש חשד לפלילים.

"אני מעדכן את רונאל על החקירה ושואל אותו מה עושים, כי קצת פישלנו. הוא שילם על משהו, ובסוף זה קרה. הוא אמר לי 'אל תדאג, אני אסדר את זה'. ואז חשבנו שצריך לייצר משהו חדש, כדי שהוא יבין שזה לא על מה שהוא שילם. רונאל ביקש ממני להזמין מישהו לחקירה, כדי שיהיה לו משהו לעבוד איתו, כדי לייצר אווירה, ששי יגלה את זה ויתקשר אליו. באותו שלב רונאל אמר לשי שמתנהלת נגדו חקירה הרבה יותר גרנדיוזית".

לדברי מלכה, פישר והוא החליטו יחד לפברק מסמכים כדי להטעות את ברס. "הוא ביקש ממני מסמך כדי להציג לו משהו אותנטי. אני לוקח מסמך של המשטרה על שי ויוצר שם כל מיני פרטים פרי דמיוני, כדי שזה ייראה טוב. זה כלל טלפונים ששי עשה עם אנשים אחרים והמצאות, כאילו סתם. ביום שלישי מתכננים לעקוב. כל מיני דברים שהמצאתי כדי שרונאל יוכל להראות לו שזה משהו אחר ולא מה שהיה. רונאל קרא את זה ואמר לי 'זה לא מספיק, חסר פה דרמה'. זה כבר היה גדול עליי, אמרתי לו שאני לא יודע לעשות יותר, והוא אמר לי 'עזוב, אני אתן את זה לע' שהיא תעשה', היא אמרה לי שהיא עשתה שינויים במסמך".