"הגיע הזמן שהגופים המוסדיים יעשו מה שנכון ולא רק מה שנוח. הרבה יותר קל לקנות אג"ח של חברות אמריקאיות שמגיעות לישראל. הגיע הזמן שהמוסדיים ייכנסו לשוק המשכנתאות ולשוק הנדל"ן למגורים, גם באופן ישיר. להשיג היום תשואה ברמת סיכון נמוכה, בתור חוסכים זה דבר שנרצה לראות בתיקים שלנו. זה בדיוק המקורות הכספיים שהענף צריך". כך אמר שר הכלכלה, אלי כהן, בפתח המושב "כסף על הרצפה - הצד הפיננסי של עולם הנדל"ן", בוועידת הנדל"ן של "גלובס".

"ענף הנדל"ן צורך הון בהיקפים משמעותיים. אנחנו צריכים להגדיל את היקף הפעילות בענף וצריך מקורות נוספים. הבנקים נמצאים במגבלה, והפתרון הוא דרך הגופים המוסדיים שמנהלים טריליון וחצי שקל, יותר מהבנקים", הרחיב שר הכלכלה.

"אנחנו פועלים לתת תמריצים לחברות שייכנסו לענף הנדל"ן. היום יש 53 אלף התחלות בנייה וכדי להגיע ליציבות בין ביקוש והיצע, צריך 65 אלף התחלות בנייה בשנה. צריך שוק שיגדל ב-30% בהיקפי הפעילות. וזה ישפיע גם על הצמיחה למשק הישראלי כי צמיחה בשוק הזה תוסיף כמעט 1.5% לצמיחה במשק כולו. כדי שזה יקרה, צריך לפתור את כל החסמים הקיימים שוק. גם בביורוקרטיה, גם במחסור בידיים עובדות. זה פוגע בצמיחה וחייבים לטפל בזה".

השר כהן התייחס גם למהלך שמשרד הכלכלה מקדם היום בנושא הבנייה המתועשת. נכון להיום חלק ניכר מהבנייה בישראל אינה מתועשת והדבר פוגע בפריון הענף, ולאחרונה החלו משרד הכלכלה ומשרד הבינוי והשיכון לתמרץ קבלנים כדי שיפנו לכיוון בנייה מתועשת במספר שיטות חדשות. "אנחנו גם מקדמים תיעוש בנייה. מקציבים כספים בשביל זה. יש כבר מספר מפעלים שנמצאים בקשר עם מרכז ההשקעות כדי לקבל מענקים ולהקים מפעלים. זה יעזור לנו להוזיל עלויות ולקדם בנייה ואף לקצר את משך הבנייה", כך כהן.

"כלכלה חזקה שווה למדינה חזקה"

"יש משפט מרכזי שחשוב להגיד ואגיד אותו - כלכלה חזקה שווה למדינה חזקה", כך השר כהן. "כל מי שרוצה יותר הכנסות להשקיע בחינוך, ברווחה, בבריאות ותרבות אני מסכים איתו. אבל צריך לזכור שההכנסות מגיעות ממיסים על המגזר העסקי ועל השכירים. ככל שנעודד אותם כך יהיו מקורות נוספים לדברים שכולם רוצים.

"אני מתכנן לפעול, ולסייע, לחברות מקומיות שירצו להרחיב הפעילות בישראל ולעודד כניסה של חברות בין לאומיות נוספות למדינת ישראל. אנחנו כאן בשבילם. נפחית נטל הרגולציה. אני אהיה עם יד העל הדופק, לא להגדיל נטל הרגולציה - ואף אנסה להפחית".

עוד המשיך ואמר השר כהן: "לאחרונה אנחנו רואים את הנשיא הנבחר טראמפ, ושימו לב שהוא חוזר על דבר אחד בצורה עקבית - חיזוק הכלכלה האמריקאית. אם נשיא הכלכלה הגדולה בעולם חוזר על כך שימנע ממפעלים לעזוב את ארה"ב, מה נגיד אנחנו? כל המדינות החזקות בעולם, המעצמות הכלכליות החזקות בעולם. אתה נהיה קודם כל מעצמה כלכלית ואחר כך כל השאר. כך זה ארה"ב וזה קורה גם בסין.

"במדינת ישראל, אנחנו מספר 21 בעולם מבחינת התמ"ג, יחד עם כל ההוצאות הבטחוניות, הגבוהות במערב, יחד עם אוכלוסיות שחלקן בפעילות המשקית נמוכה. היעד הוא להגיע למקום 15 - ונעשה את זה. מאז אינטל לא הייתה חברה בין לאומית משמעותית נוספת שהגיעה לישראל ואני נחוש לעשות את זה.

"אווירה אנטי-עסקית, שנמצאת גם בכנסת ישראל, אפעל לשנותה. בכל מקום שאני נמצא יש לא מעט מה להציע - ואנחנו עכשיו נדגיש את זה. בשנים האחרונות נתנו 10 מיליארד שקל הטבות לחברות בין לאומיות. הורדנו את נטל המס מ26% ל23% , מס חברות בפריפריה שיקימו מפעל עומד רק על 7.5%. אז יש לנו גם כלים פיננסיים ומיסויים לתמוך בהצהרות האלו".