גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האסטרטגיה: לפרק את המדינה

האסטרטג הראשי של טראמפ, סטיב בנון, מציב מטרות לתקופת הנשיאות

סטיב בנון / צילום: רויטרס
סטיב בנון / צילום: רויטרס

לפחות עניין אחד למדנו כבר על הליכותיו של דונלד טראמפ: הוא אינו מהרהר בקול רם, והוא אינו נושא נאומים פרוגרמטיים. כל אימת שהוא מתייצב בפני מיקרופון - יהיו הנסיבות אשר יהיו, יהיה הקהל אשר יהיה - הוא עורך עצרת בחירות. הוא עושה כן מפני שהוא מתכוון לעשות כן, או הוא עושה כן מכוח הרגל, או הוא עושה כן מפני שכל שימוש אחר במיקרופון נראה לו מיותר, או מפני שכל שימוש אחר אינו נהיר לו.

ומאחר שהופעותיו בעצרות בחירות היו אקטים של התרסה, תמיד וללא תנאי, כל הופעותיו הפומביות כנשיא הן אקטים של התרסה.

הימים האחרונים עומדים בסימן התקפותיו הבלתי פוסקות על שני יעדים עיקריים: התקשורת - וקהילת המודיעין. בנסיבות רגילות, היה קשה מאוד להבין התקפות כאלה. עימות חזיתי עם התקשורת מסתיים בניצחון רק במקומות כמו רוסיה או טורקיה (שבשתיהן הייתה עיתונות חיה ונועזת לפני שהמנהיגים הנוכחיים עלו לשלטון). עימות פומבי עם המודיעין יכול לעלות יפה - רק אם הא נועד להכשיר את הקרקע לטיהור עצום ממדים של ארגוני הביון השונים.

ובכן, מתחיל להתמעט הספק שלשם בדיוק נושא דונלד טראמפ את עיניו. אי האמון שלו במערכת לא היה רק מחוות בחירות. הוא באמת מתכוון לשבור את הכלים.

הגשש האידיאולוגי

סוף השבוע שעבר בוושינגטון עמד בסימן הוועידה השנתית של שדולת הימין רבת ההשפעה ביותר באמריקה, CPAC (פירוש ראשי התיבות שלה הוא "ועד הפעולה הפוליטי השמרני"). היא התכנסה באווירת ניצחון. סוף סוף, זו הפעם הראשונה זה 10 שנים ויותר שהימין שולט בבית הלבן ובשני בתי הקונגרס, ויש לו יסוד להניח ששליטתו תתחזק בעוד 20 חודשים, בבחירות של אמצע הקדנציה.

היסטורית, השדולה הזו אינה אכסניה טבעית בשביל דונלד טראמפ. באיה שרקו לו בוז, כאשר נאם באוזניהם בשנים קודמות. בשנה שעברה הוא נמנע מלהופיע בה מפני שחשש משאלות מביכות. רבים מפעיליה אינם חושבים את טראמפ ל"שמרן אמיתי". אבל בסוף השבוע שעבר השתרר הרושם, שהשדולה נופלת בחיקו בעונג.

למושב הפתיחה שלה היא הזמינה את שני המוציאים לפועל החשובים ביותר של ממשל טראמפ, ראש הסגל של הבית הלבן, ריינס פריבוס, והאיש הנושא בתואר "האסטרטג הראשי" - סטיב בנון.

לא היה כלל ספק מי משניהם נותן את הטון. בנון הוא איש הרעיונות הנועזים, הגשש האידיאולוגי של הנשיא, נושא הדגל הרדיקלי.

על בנון אפשר להגיד ברצינות גמורה, שהוא מהפכן. עד לפני 3 חודשים הוא היה בחזקת קוריוז. הוא סיפק את הראיה, שדונלד טראמפ מופרש מן המציאות הפוליטית. עכשיו הוא האיש הקרוב ביותר אל נשיא ארה"ב, המקור הבלתי מעורער של השראתו, המכוון העליון של נאומיו ושל התבטאויותיו הפומביות.

איך אומרים "דה-קונסטרוקציה"

בהופעתו ב-CPAC, בנון ניסח, כנראה בפעם הראשונה בפומבי, את היעד הסופי של נשיאות טראמפ: "פירוק המדינה האדמיניסטרטיבית". התרגום לעברית הוא לכל הפחות מסופק, ואולי מפוקפק. בנון אמר באנגלית, deconstruction of the administrative state.

המושג דה-קונסטרוקציה שאול מעולם הפילוסופיה והספרות, ונוגע שם לניתוח טקסטים. אבל כאן צריך להתאמץ מאוד כדי להניח שבנון התכוון להפשטה פילוסופית. נראה ששימוש הלשון שלו נועד לעקוף את המונח הבוטה "הריסה" - אבל בדיוק להריסה הוא מתכוון.

את המונח "המדינה האדמיניסטרטיבית" טבע כמעט לפני 70 שנה דווייט וולדו, מדען המדינה האמריקאי, מומחה רב מוניטין למינהל ציבורי. בעיניו, "המדינה האדמיניסטרטיבית" הייתה גידול הפרא של הנשיאות המודרנית. היא פרצה את התחומים המוגדרים והמוגבלים של חוקת 1787, התרחבה והוסיפה סמכויות שמעולם לא הוקצו לה.

אין כאן המקום להיכנס בעובי הקורה של הדיון במדינה האדמיניסטרטיבית. די לציין שבעיני השמרנים הרדיקליים, המדינה הזו לא רק נטלה סמכויות ביצוע לא-לה, אלא הפקיעה חלק ניכר מסמכויות החקיקה של הקונגרס. זה האחרון אמנם מוסיף לחוקק, אבל פקידיה הלא-נבחרים של המדינה האדמיניסטרטיבית הם הממלאים את החוקים האלה בתוכן.

הקורא המעוניין יוכל למצוא הרחבה של השקפות הימין האמריקאי על המדינה הזו באתר הרשת של מרכז המחקר הוושינגטוני השמרני הריטיג'.

מינויים שיטתיים

איך מפרקים את "המדינה האדמיניסטרטיבית"? למשל, באמצעות מינויים שיטתיים לעמדות ביצוע של אנשים החושבים את עמדות הביצוע האלה למיותרות, או אפילו מזיקות.

כך, הממונה החדש על הרשות להגנת הסביבה הוא אדם, שהקריירה הציבורית שלו (כתובע כללי במדינת אלבמה) רצופה מאבקים נגד הרשות להגנת הסביבה. השר המיועד לענייני אנרגיה קרא לפני 4 שנים לפרק את משרד האנרגיה. שרת החינוך רוצה לצמצם את מספר בתי הספר הממלכתיים. במחלקת המדינה מתנהל טיהור של דיפלומטים מנוסים, בשעה שהממשל נמנע מלאייש כהונות בכירות שהתפנו עם סיום נשיאותו של ברק אובמה.

"המדינה האדמיניסטרטיבית" היא רשת עכביש של תקנות ושל פיקוח. צריך אפוא לעקר אותה באמצעות ביטול סיטוני של תקנות. ואמנם הנשיא טראמפ הודיע שבדעתו להתחיל לבטל. הוא גם דורש מן הביורוקרטיה "למצוא שתי תקנות הראויות לביטול על כל תקנה שהיא רוצה להוסיף".

הרעיון שאת מקום הממשלה החוקתית המוגבלת והכחושה תפסה "הממשלה הגדולה" לא נולד כמובן עם דונלד טראמפ. חלקים של הימין החזיקו בו לפחות מאז 1933. רונלד רייגן נכנס לבית הלבן ב-1981 בהבטחה לבטל משרדי ממשלה מיותרים (חינוך, אנרגיה ומסחר עמדו תמיד בראש התור). הוא לא ביטל - ובימיו תפח החוב הלאומי של ארה"ב פי שלושה. הימין ניסה לחוקק את כיווץ הממשלה באמצעות יוזמה להוסיף תיקון לחוקה שיחייב את הממשלה לאזן את תקציביה. לא עבד.

השרים וראשי הרשויות הממשלתיות יסרבו לפקח ויסרבו לשכור עובדים חדשים. התוצאה הבלתי נמנעת תהיה התנוונות. סימנים מוקדמים כבר בוקעים ממחלקת המדינה. במשך שנים, המחלקה הייתה עורכת תדרוך לעיתונאים מדי יום ביומו. זה היה קולה של אמריקה לעולם החיצון. התדרוך האחרון של ממשל אובמה ניתן ב-19 בינואר. מאז נדם קולו של משרד החוץ האמריקאי: אף לא תדרוך אחד. מזכיר המדינה החדש שומר על פרופיל נמוך להפליא. הבית הלבן עוזר לו, ונמנע מלהזמין אותו לפגישות מדיניות חשובות, כמו זו של הנשיא עם בנימין נתניהו.

אין לנו כמובן כל מושג אם הנשא טראמפ ידבק ביעד שניסח האסטרטג בנון. ברגע מעניין אחד של דבריו ב-CPAC, בנון סיפר עד כמה הוא "גאה" בנשיא. בנון גילה, כי אנשים באים אל טראמפ, ומפצירים בו שיתמתן. הוא מסרב בהחלט.

אבל לא קל להיות טראמפ. הנשיא מרגיש קצת בודד בזמן האחרון. הוא מכחיש על פניהם את כל הסקרים הרעים, אבל רוב הסקרים אמנם רעים. אתמול הוא קרא לחסידיו לארגן עצרת תמיכה "שלא הייתה דוגמתה". הוא רוצה מספרים ומסות. לא קל לו להתרכז ביעדים היסטוריים מופשטים. בשביל זה יש לו אסטרטג ראשי.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט בגבול הצפון: "המשימה לא הושלמה, עלול להיות קיץ חם"

גלנט ביקר בעוצבת הגליל והבהיר: "למלחמה יהיה מחיר כבד עבור ישראל וקטסטרופלי לחיזבאללה" • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע • במקביל: אזעקות הופעלו בשורת יישובים בגליל, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • כל העדכונים