מניית פריגו  צנחה הבוקר בת"א בכ-10%, לאחר ירידה דומה במניה לאחר סיום המסחר בניו יורק אתמול. יצרנית התרופות, שהייתה אמורה לפרסם אמש את דוחות הרבעון הרביעי של 2016 והשנה כולה, לאחר סיום המסחר בוול סטריט, הודיעה כי היא דוחה את הפרסום הרשמי, וכי היא תבדוק לאחור את ההכרה בהכנסות, ובעיקר ממכירות של התרופה טיסברי לטיפול בטרשת נפוצה. במקביל פרסמה פריגו תוצאות ראשוניות לשנה שעברה, עם תחזית מעודכנת (וחלשה) לשנת 2017.

בד בבד דיווחה פריגו על מכירת זכויות התמלוגים על תרופת המקור טיסברי בסכום של עד 2.85 מיליארד דולר לחברה הפרטית Royalty Pharma. פריגו תקבל תמורת המכירה 2.2 מיליארד דולר במזומן בעת סגירת העסקה, ועוד 650 מיליון דולר עשויים למצוא את דרכם לקופת החברה אם יושגו אבני דרך שנקבעו בהסכם. בעקבות המכירה צפויה פריגו לבצע הפרשה בדוחות 2016, של 2.8 מיליארד דולר, בגין הפסקת פעילות הטיסברי, שאותה קיבלה פריגו בסוף 2013 במסגרת הרכישה הגדולה בתולדותיה, כששילמה 8.6 מיליארד דולר תמורת Elan מאירלנד.

באשר לדוחות השנתיים של 2016, פריגו הודיעה אמש כי היא צפויה לרשום הפסד של מעל 4 מיליארד דולר ב-2016 (28.8-29 דולר למניה) על בסיס GAAP, עקב הוצאות חד-פעמיות גבוהות בהיקף של כ-5.4 מיליארד דולר (יותר ממחציתן כאמור עקב מכירת פעילות הטיסברי). הרווח למניה על בסיס Non-Gaap צפוי להסתכם ב-7.1-7.25 דולר.

ההפסד התפעולי של החברה ב-2016 צפוי להסתכם בכ-4.65-4.68 מיליארד דולר, בעוד שהרווח התפעולי על בסיס Non-Gaap צפוי לעמוד ברמה של 1.42-1.44 מיליארד דולר. לגבי 2017 צופים בפריגו רווח GAAP של 3.39-3.74 דולרים למניה, ורווח על בסיס Non-Gaap של 6.3-6.65 דולרים למניה.

נוסף על כך, דיווחה פריגו כי בכוונתה לצמצם את כוח האדם בחברה, בעיקר בתחומי מנהלה שונים (לא עובדי ייצור) ב-14%, כלומר לפטר 750 עובדים. זאת ועוד - סמנכ"לית הכספים של החברה, ג'ודי בראון (Judy Brown), עוזבת את החברה ועוברת לכהן בתפקיד בכיר בחברת אמג'ן (תחליף את מייקל קלי בתפקיד סגן נשיא לפעילות הגלובלית של החברה). את בראון יחליף בתפקיד רון ווינווייקי (Ron Winowiecki).

סטארבורד עומדת מאחורי המהלך

הגורם שעומד מאחורי המהלך למכירת פעילות הטיסברי היא הקרן האקטיביסטית סטארבורד (Starboard Value). רמות השפל שאליהן הגיעה מניית פריגו, והאכזבה מהביצועים הפיננסיים שלה, הובילו לכניסת הקרן להשקעה בחברה בספטמבר אשתקד, וכיום היא מחזיקה ב-6.7% ממניות פריגו.

ההודעה הדרמטית של פריגו מאמש הגיעה לאחר שהחברה הכריזה בתחילת החודש על שינויים מהותיים בהרכב דירקטוריון החברה, לאחר כמה חודשים של מו"מ מול סטארבורד. מנכ"ל סטארבורד ומנהל ההשקעות הראשי שלה, ג'פרי סמית', מונה לדירקטור בחברה, לצד מינוי שני דירקטורים נוספים מטעם הקרן - ברדלי אלפורד וג'פרי קינדלר.

סטארבורד תוכל להמליץ על שני דירקטורים נוספים, ולאחר מינוים תעזוב חברת הדירקטוריון אלן הופינג. במקביל, ארבעה דירקטורים פרשו באופן מיידי ממועצת המנהלים של פריגו, בהם מנכ"ל טבע לשעבר שלמה ינאי. בסופו של התהליך יהיו בדירקטוריון פריגו 11 חברים, מתוכם שלושה דירקטורים מטעם סטארבורד ועוד שניים שעליהם המליצה.

מיד לאחר רכישת המניות שביצעה, קראה סטארבורד לפריגו לבחון את האפשרות של מכירת פעילותה בתחום תרופות המרשם, ואת הזכויות על התמלוגים ממכירות התרופה טיסברי, מהלך שכאמור יוצא לפועל כעת. הקרן טענה שפריגו צריכה להתמקד בתחום הבריאות לצרכן ובמכירת תרופות ללא מרשם.

"שנת מעבר לא פשוטה"

פריגו, הנסחרת בת"א כבר למעלה מעשור, מאז שרכשה את חברת התרופות הישראלית אגיס מידי מורי ארקין, היא חברת תרופות גנריות שפעילה בעיקר בתחום ה-OTC (תרופות ללא מרשם), אך גם בתחומים משיקים. בספטמבר 2015 דחו בעלי המניות של החברה את הצעת הרכש שהגישה להם מיילן, לפי מחיר של 205 דולר למניה (בהצעת מזומן ומניות). מאז איבדה מניית פריגו יותר מ-60% מערכה, עד למחיר נוכחי של 75.5 דולר למניה.

הנהלת פריגו, שהתנגדה להצעת הרכישה של מיילן לפני כשנה וחצי, הצליחה לשכנע את בעלי המניות שהיא תדע להמשיך ולייצר עבורם ערך באופן עצמאי בעתיד, כפי שעשתה בעבר. אך זמן קצר לאחר מכן החלה פריגו לאכזב את השוק עם הורדת תחזיות שנתיות (שלוש פעמים), אזהרת רווח, רה-ארגון ועזיבה פתאומית של המנכ"ל הקודם, ג'ו פאפא.

כיום מנהל את פריגו ג'ון הנדריקסון, שהיה קודם לכן נשיא החברה, ופריגו נסחרת כיום בשווי של כ-11 מיליארד דולר בבורסות ניו יורק ות"א.

המנכ"ל הנדריקסון ציין אמש, כי "פריגו סוגרת שנת מעבר לא פשוטה, עם תזרים מזומנים חזק של כמיליארד דולר. מכירת הזכויות על הטיסברי תאפשר לחברה לחזק את המאזן שלה, לצמצם את רמת המינוף, ולהוציא לפועל את התוכנית האסטרטגית להפוך את החברה למובילה בינלאומית בתחומי פעילותה".

לגבי 2017 ציין הנדריקסון, כי "הפוקוס שלי הוא התמקדות בעסקים הבסיסיים של פריגו, המשך התייעלות תוך השקעה במחקר ופיתוח ובצמיחה האורגנית של החברה. הדירקטורים החדשים שמצטרפים למועצת המנהלים של החברה יעזרו לנו להוציא לפועל את התוכנית האסטרטגית".

"לא הזדמנות גם לאחר הירידה"

יונתן קרייזמן, אנליסט הפארמה בבנק ירושלים, אמר היום בתגובה להודעותיה של פריגו, כי "פריגו עדכנה עם תחזית חלשה מאוד ל-2017. התווספה לכך הודעות על מכירות פעילות הטיסברי, מחיקת מוניטין נוספת ופרישת סמנכ"לית הכספים. נראה שהכניעה לקרן סטארבורד (שבינתיים מופסדת על השקעתה בפריגו) אכן נבעה מחולשה עסקית עמוקה - הרבה מעבר לציפיות השוק.

"תחזית הרווח ל-2017 נמוכה ב-9% מקונצנזוס האנליסטים. היא משקפת עלייה של 2%-4% בפעילות ה-OTC וצפי להמשך שחיקת מחירים בשיעור של 9%-11% בפעילות הגנרית. לכך מתווספת גם תחרות לא צפויה ל-Entocort, שנרכשה רק לפני 15 חודשים".

"ללא הטיסברי, פריגו צפויה להציג רווח למניה של 4.15-4.5 דולרים. על אף הרציונל הפיננסי של הורדת המינוף והתמקדות ב-OTC כליבת הפעילות, אנו מדגישים כי מכירה אפשרית של פעילות הגנריקה (למעשה פירוק החברה לחתיכות) עלולה להקשות על השוק להעניק שווי ראוי לפריגו ביום שאחרי. לאור חוסר הוודאות העסקית הגדולה, הקושי להציג צמיחה בזמן הנראה לעין והיעדר רוכשות פוטנציאליות, אנחנו לא רואים הזדמנות בפריגו - גם לאחר הירידה של 10% במניה".

הירידות במניית פריגו גילחו יותר מ-3 מיליארד שקל מהפנסיות בישראל

מניית פריגו השלימה היום צניחה של 67% בפרק זמן של פחות משנתיים, שהביאה להפסדים כבדים לציבור בישראל, המושקע במניה דרך הגופים המוסדיים המחזיקים כ-14.5% מהון החברה. הגופים המוסדיים בארץ, אגב, ניצלו את הצניחה במניה בשנה האחרונה, כדי להגדיל את החזקתם בחברה - שעמדה אשתקד על כ-10% - מהלך שנכון להיום עדיין רחוק מלהוכיח את עצמו.

לפי נתוני אתר "סטוקר", החזקות המוסדיים בפריגו (באמצעות גופי חיסכון לטווח ארוך) עמדו בסוף הרבעון השלישי של 2016 על 6.2 מיליארד שקל, כך שהירידה היום "גילחה" עוד 620 מיליון שקל מערך החזקותיהם. ההפסד המצטבר "על הנייר" של המוסדיים על ההחזקה בפריגו מאז הגעת המניה לשיא מגיע לכ-3.5 מיליארד שקל.

הגופים הבולטים עם החזקות בחברה (נכון לסוף 2016) הם מגדל ומנורה, המחזיקים כל אחד בכ-2.1% מהון החברה, בשווי של כ-900 מיליון שקל, והם ספגו היום הפסד "על הנייר" של כ-90 מיליון שקל כל אחד. לעמיתים החזקה של כ-1.9%, וחברות הביטוח הראל וכלל מחזיקות כ-1.5% כל אחת.עוד בולטים עם החזקות משמעותיות בפריגו: הפניקס עם 0.8% מהמניות, פסגות 0.7%, מיטב דש עם 0.6% ואקסלנס עם 0.25%.

בעלי המניות הגדולים ביותר בפריגו הם גופים אמריקאיים: קבוצת ואנגארד (Vanguard Group) מחזיקה 9.7% לאחר שרכשה במהלך השנה האחרונה 3.2% נוספים מהחברה, קרן סטארבורד (6.7%) ו-State Street עם החזקה של כ-4.3%.

עוד מפסיד "על הנייר" מהצניחה במניה הוא המנכ"ל הקודם ג'וזף פאפא, שעדיין מחזיק בכ-119 אלף מניות החברה, כך ששווי ההחזקה שלו התכווץ ב-1.2 מיליון דולר (ובסך הכל הפסיד פאפא כ-7 מיליון דולר עקב הצניחה בערך המניה בשנתיים האחרונות).

פריגו