גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדריך מקוצר ליוצרים: מה למדנו ממלחמת הווידאו

בעוד יוטיוב, פייסבוק והפבלישרים ברחבי העולם נאבקים על הצפיות בווידאו, אנשי התוכן תוהים איזה וידאו כדאי להם לייצר

Huffington Post Live / צילום: מסך
Huffington Post Live / צילום: מסך

כבר הרבה שנים שלא הייתה פה מלחמה מעניינת כמו מלחמת הווידאו בין יוטיוב, פייסבוק והפבלישרים ברחבי העולם. אנשי התוכן והפרסום משקיפים בעניין מהצד על המלחמה התלת-צדדית הזו, מנסים להבין איך היא תשפיע עליהם, ומבולבלים במיוחד בגלל הערבוב ההולך וגובר בין תוכן לבין טכנולוגיה, ומידת השפעתם זה על זה.

כך, למשל, הקלישאה הישנה שלפיה "התוכן הוא המלך" מאבדת הרבה מתוקפה כשהמטבע העובר לסוחר, הוויראליות, מתיימר למדוד עד כמה אנשים מתעניינים בתוכן, אך למעשה מושפע לא פחות מהאלגוריתמים שבאמצעותם הפלטפורמות בוחרות להציג לנו את התוכן הזה. ואלגוריתמים אלה נותנים עדיפות לתכנים מסוימים בהתאם לשיקולים קשים לפענוח במקרה הטוב, או תואמים את האינטרסים הכלכליים של הפלטפורמה במקרה הרע.

וכך אמנם מוצאים עצמם שני השחקנים הגלובליים עם כמויות עצומות של וידאו, אבל עם אפקטיביות חלקית, כשהאחד (פייסבוק) עם וידאו שבדרך כלל מנוגן ללא סאונד, האחר (יוטיוב) עם וידאו שלעתים קרובות הוא קליפ מוזיקלי שמואזן ללא צפייה בתמונה, ושניהם עם וידאו שלא הם יצרו ושאינם ערבים לתוכנו ולאיכותו. ובינתיים הצד השלישי, הפבלישרים הגדולים בכל מדינה ומדינה, מתקשים להגיע לכמויות הצפיות שיתחרו בשחקנים הבינלאומיים, ולכן מתאגדים ברשתות פרסום וקידום הדדי שמסייעות להם, בדרך כלל בהצלחה, במאבק על הצפיות ועל תקציבי הפרסום.

ובתוך כל זה שואלים את עצמם אנשי התוכן, איזה וידאו עליהם לייצר במציאות המורכבת הזו, ואיך למדוד את הצלחתו. הנה כמה לקחים מהשנים האחרונות בארץ ובעולם:

מה לא עובד?

וידאו לא קשור שמתנגן אוטומטית: זו כנראה צורת החיים הנחותה ביותר שקיימת באתרי תוכן שצמאים לצפיות וידאו. זה יהיה בדרך כלל וידאו ישן שנשלף ממעמקי הארכיון של האתר, ושיש לו קשר רופף לנושא האייטם. הוא מתחיל להתנגן באופן אוטומטי והגולשים מתעצבנים, אבל עד שהם מוצאים את כפתור ה-pause, הפרסומת כבר מסתיימת והמסר הפרסומי עובר.

"ערב חדש" - גרסת הדיגיטל: אתרי תוכן רבים, בעיקר כאלה שנולדו מעיתונים, התקנאו במהדורות החדשות בטלוויזיה ורצו גם. התוצאות, כמו במקרה של Huffington Post Live, היו בדרך כלל תוכניות אולפן מיושנות שנחלו כישלון מהדהד. גולשי האינטרנט אינם רוצים לראות רצף ליניארי של ראשים מדברים באולפן. אפילו מבזק חדשות של 60 שניות, הכולל אוסף של אייטמים חדשותיים מאירועי היום, מפספס לחלוטין את עקרון הבחירה שעומד בבסיס האינטרנט. תפרקו את המבזק לאייטמים שמרכיבים אותו ותנו לגולשים לבחור רק מה שמעניין אותם.

טאלנטים של טלוויזיה: הקונספט של מגישים, שמחזיק כבר עשרות שנים בטלוויזיה, פשוט לא עובד ברשת, שיודעת לזהות בקלות את הבלוף של הפרומפטר והטקסט שנכתב על ידי מישהו אחר. לא סתם אין כמעט דוגמה אחת למגישי חדשות בכירים שהצליחו לעשות את המעבר. בדיגיטל אין כל כך צורך בקטעי קישור או בהגשה בכלל. אפילו הכתבות החדשותיות הקלאסיות עם הקריינות והסינקים, מהסוג שממלא את מהדורות החדשות ומכונה VTR, לא ממש מצליחות ברשת.

מה כן עובד?

חומרי גלם: החומר החדשותי עצמו, בלי הרבה הקדמות וגינונים, כמעט תמיד יעניין יותר מאריזה שלו בתוך סיפור מורכב. מצלמות אבטחה, רגעי קאלט, סינקים ממוקדים שמתחילים שנייה לפני רגע השיא ומסתיימים שנייה אחריו. והלאה, לקטע הבא.

אותנטיות: בניגוד לכאורה למה שכתבנו למעלה, ראשים מדברים כן עובדים ברשת, ואפילו עובדים מעולה. אבל רק בתנאי אחד: שהם אותנטיים. הגולשים צריכים להאמין שהאיש שמדבר למצלמה לא מקריא טקסט שכתב לו מישהו אחר, אלא שהוא אחראי לו ושהוא מתכוון באמת למה שהוא אומר. כשזה קורה, בתוספת עריכה הדוקה וחכמה, נוצרת הוויראליות ונולדים הטאלנטים החדשים.

מערכונים: פורמט יקר, אבל אהוב ומצליח. זה יכול להיות מערכון מושקע מתוך תוכנית טלוויזיה או מערכון דל תקציב של כמה חבר'ה שמצלמים על חשבונם - הגולשים אוהבים הכול, כמובן בתנאי שזה מצחיק או מרגש. הבעיה היא שהז'אנר עדיין לא מצא את המודל העסקי שלו. עורכי תוכניות הסאטירה והאירוח שמשחררים לרשתות החברתיות את מיטב מערכוניהם יום לאחר השידור מרוצים מהבאזז שהם יוצרים ברשת, אבל מעולם לא הוכח שהבאזז הזה תורם לרייטינג של התוכניות הבאות. וגופי התוכן הדיגיטליים כמו באזפיד וידאו מייצרים סדרות ומערכוני רשת במימון מפרסמים, אך עד שהשוק יצמח ויתפתח, עלות ההפקה הגבוהה גורמת לכך ששולי הרווח שלהם נמוכים עד אפסיים.

פרקים מלאים: במפתיע או שלא, הווידאו הדיגיטלי האפקטיבי ביותר הוא גם הכי ותיק בשכונה - פרקים מלאים של תוכניות אהובות. כאלה שאתה מעמעם למענן את האור בסלון ומקרין על מסך הטלוויזיה או צופה בטאבלט עם אוזניות. תוכניות שאתה מוכן לראות למענן גם כמה פרסומות (בישראל גולשים אוהבים להתלונן על הפסקות בנות פרסומת mid-roll אחת, אבל בארה"ב ובאנגליה הפסקות הפרסומות בפרקים שלמים בדיגיטל כוללות גם 4 פרסומות ויותר). זה גם הז'אנר העמיד ביותר מול שינויי האלגוריתמים של הפלטפורמות, משום שהגולשים מוכנים להתאמץ ולהגיע לצפייה ישירה באתר או באפליקציות ה-VOD. העיקר לראות את הפרק האחרון של הסדרה האהובה עליהם.

עוד כתבות

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ בפגישתם בבית הלבן היום / צילום: ap, Mark Schiefelbein

בן סלמאן לטראמפ: "רוצים את הסכמי אברהם ופתרון של שתי מדינות"

מי שעד לא מזמן נחשב ל"מוקצה מחמת מיאוס" נפגש עם הנשיא בחדר הסגלגל ● טראמפ אמר שיעביר דגם "דומה מאוד" של F-35 לסעודיה ● השניים צפויים לחתום על סדרה של הסכמים ביטחוניים, וידונו על שיתוף פעולה בתחום הגרעין האזרח

דוגמאות למודעות ובהן התחזות לאנשי מפתח למטרת הונאה / צילום: צילום מסך

"המניות יעלו ב-300%": גל ההונאות הפיננסיות מתפשט במודעות גוגל

פרסומות המתחזות לאישים בכירים במטרה לבצע הונאה שטפו תחילה את הרשתות החברתיות, וכעת מופיעות ביעד חדש ● גוגל: "השקענו רבות במערכות לשיפור האיתור והאכיפה"

משה לארי / צילום: מזרחי טפחות

מזרחי טפחות: רווח של 1.5 מיליארד שקל – מחציתו יחולק כדיבידנד

מדובר בעלייה של 4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, כאשר הבנק מציג תשואה גבוהה על ההון של 17.6% ● בניגוד לבנקי לאומי והבינלאומי, שהגיעו לשיעור חלוקה של 75% מהרווח הנקי - מזרחי טפחות, בדומה לדיסקונט, בוחר לחלק מחצית מהרווח הנקי כדיבידנד

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

"תיקון מתרחש בשווקים": אנליסטים מעריכים שירידות נוספות בדרך

מדדי ה-S&P 500 והנאסד"ק נפלו מתחת לממוצע הנע של 50 יום שלהם - מה שעלול להצביע על כך שירידות נוספות בדרך ● אנליסטים מעריכים שה-S&P 500 יירד בסך הכל 5%-10% משיאו, ושהנאסד"ק ייפול ב-8% ● חלק מהאנליסטים מאמינים כי התיקון כבר כאן: "אם זה לא היה ברור עד כה, שיהיה ברור כעת: תיקון מתרחש בשוק המניות"

תקלת אינטרנט / צילום: Shutterstock

תקלת ענק באינטרנט מנעה גישה לאתרים רבים - "מאמינים שהתקלה נפתרה כעת"

בעקבות התקלה אתרים שונים חדלו לעבוד ובהם רשת X ,OpenAI, ספוטיפיי, גריינדר ועוד ● במקביל להודעה על תיקון התקלה, חברת קלאודפלייר פרסמה כתבה: "ייתכן שחלק מהלקוחות עדיין יתקלו בבעיות בכניסה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו מעיד בתיק 4000: אין הקבלה בתולדות המדינה לשיטפון ההתקפות עליי בתקשורת

רה"מ בנימין נתניהו החל להעיד בתיק 4000 ● עו"ד יהודית תירוש חוקרת אותו בחקירה נגדית לגבי האישום נגדו בשוחד סביב מתן הטבות רגולטוריות לקבוצת בזק שהייתה אז בשליטת שאול אלוביץ', תמורת הטיית הסיקור באתר וואלה לטובתו ולטובת משפחתו ● נתניהו: "לא הייתה שום הבנה עם אלוביץ'" ● עו"ד תירוש: "אנחנו נמצאים בתיק של היענות חריגה לבקשות סיקור; אנחנו נראה שלנתניהו הסיקור התקשורתי מאוד חשוב"

ועידת ישראל לעסקים ה-32

בכירי המשק על במה אחת: ועידת ישראל לעסקים ה-32 יוצאת לדרך

ועידת ישראל לעסקים של גלובס היא הוועידה הוותיקה והחשובה בישראל. במסגרתה יתקיימו מושבים בתחומים: השקעות, תשתיות, הייטק וחדשנות, בריאות ועוד ● בין המשתתפים: ג׳ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן למזרח התיכון לשעבר, יו"ר צ'ק פוינט, מנכ"ל שיבא, מנכ"לי הפועלים, הפניקס, בזק, תנובה, אלקטרה צריכה, תורפז תעשיות, מנכ"ל הבורסה ורבים נוספים ● עוד בין המשתתפים: השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט והאלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים לשעבר, בהופעה ראשונה

הנפקת פלייטיקה בנאסד''ק. המגעים עם רוביו הסתיימו / צילום: יח''צ

קשיי צמיחה: הסיבה לפיטוריהם הצפויים של מאות עובדי פלייטיקה

לצד רווחיות ודיבידנדים, חברת הגיימינג בדרך לסבב פיטורים שני בתוך שנה, הפעם גדול במיוחד ● משחקי הליבה שלה שוחקים את ההכנסות, הצמיחה מדשדשת והמניה נסחרת בשפל לעומת ההנפקה ב־2021

חברות הייטק / צילום: Shutterstock

שורה של חברות ישראליות נמכרו בהפסד: עכשיו גם החברה הזו מהרצליה

לפי ההערכה, נמוגו נמכרה בעסקת מניות בשווי של עשרות מיליוני דולרים, ככל הנראה בין 20 ל- 40 מיליון דולר לחברה צרפתית קטנה בשם AB Tasty ● הסטארט-אפ מהרצליה גייס כ- 84 מיליון דולר והגיע בעבר לשווי של 177 מיליון דולר

בצלאל מכליס, מנכ''ל ונשיא החברה / צילום: אסף שילה ישראל סאן

אלביט שוברת שיאים: "רואים סגירת מעגל בין הגידול בצבר לשיפור ברווחיות"

הענקית הביטחונית מציגה צמיחה דו-ספרתית בהכנסות וברווח וצבר הזמנות שיא ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "המגמה תימשך גם קדימה" ● מניית אלביט הכפילה את שווייה מתחילת השנה והבעלים מיקי פדרמן כבר "שווה" כ-10 מיליארד דולר

שתי המדינות שסיפקו לישראל 70% מהנפט במהלך המלחמה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ישראל נתפסה במלחמת "חרבות ברזל" כמבודדת, אבל בפועל 25 מדינות נרתמו למכור לה נפט במשך שנתיים; הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מאסה בהתנהלות איראן; והאיום החות'י בים האדום ממשיך לתת את אותותיו על התקשורת הבינלאומית ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל שיבא יצחק קרייס וסמנכ''ל טכנולוגיות באנבידיה העולמית מיכאל כגן / צילום: יחידת הצילום שיבא

הביקור של סמנכ"ל אנבידיה העולמית שהוביל לפרויקט שאפתני יחד עם שיבא

שיבא ואנבידיה הכריזו על שיתוף פעולה שאפתני: פענוח הגנום האנושי ● בהסכם שותף גם בית החולים האמריקאי המוביל מאונט סיני ● "הפרויקט יכול להיות בסיס דרמטי לצמיחה כלכלית שלנו", אומר מנכ"ל שיבא, שיתארח ביום ראשון בוועידת ישראל לעסקים של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה שוב בירידות; אנבידיה ירדה במעל 2%, אמזון ב-4%

וול סטריט ביום רביעי רצוף של ירידות ● הרוטציה ממניות הטכנולוגיה אל המניות הקטנות נמשכת ● מנכ"ל גוגל: "אם הבועה תתפוצץ, אף חברה לא תישאר חסינה" ● לא רק מניות, גם איגרות חוב של חברות טכנולוגיה בירידה ● לראשונה זה 7 חודשים, הביטקוין ירד מתחת ל-90 אלף דולר לפני שהתאושש, מייקל סיילור ממשיך לרכוש את המטבע ● ישראליות: נייס נפלה לאחר הדוחות, סיוה בעקבות הנפקת מניות

מטוס F-35 ''אדיר'' מתוצרת לוקהיד מרטין / צילום: לוקהיד מרטין

לטראמפ יש אינטרס להזדרז עם מכירת ה-F-35 לסעודיה. מהו?

במשך עשרות שנים, שלט במדיניות האמריקאית עיקרון ה־QME: היתרון הצבאי האיכותי של ישראל ● מה עומד מאחוריו, אילו מגבלות הוא מטיל על הנשיא - והאם העסקה עם סעודיה תסמן את סופו? ● המשרוקית של גלובס

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: ap, David Zalubowski

ניצחון דרמטי למטא: החברה לא תוכר כמונופול בתחום הרשתות החברתיות, וואטסאפ ואינסטגרם לא ימכרו

שופט פדרלי בוושינגטון קבע כי נציבות הסחר הפדרלית לא הצליחה להוכיח שרכישת וואטסאפ ואינסטגרם חיסלה את התחרות בתחום הרשתות החברתיות באופן לא חוקי ● מדובר בפגיעה משמעותית בנציבות שמנהלת הליכים דומים נגד עוד ענקיות טכנולוגיה

עומר אדם / צילום: שי פרנקו

"במשך תקופה ארוכה אני מתעניין בתחום הסייבר": ההשקעה החדשה של עומר אדם

חברת אבטחת הענן Aryon השלימה גיוס של משקיעים אסטרטגיים בהיקף של 4 מיליון דולר, מתוכם מיליון דולר גויסו מהזמר עומר אדם ● אלקטרה חתמה עם סמסונג על הסכם הפצה אסטרטגי של עשרות מיליוני שקלים ● המחזור השני של האקדמיה למנכ"ליות יוצא לדרך ● וגם: בעבר הוא כיהן כמנכ"ל מכבי חיפה, היום הוא מנכ"ל מותג הנעליים טבע נאות ● אירועים ומינויים

אופיר חמו / צילום: עופר חג'יוב

"להוריד חשיפה למניות": הבנקאי שמציע לממש רווחים אחרי שנתיים פנומנליות

אופיר חמו ממזרחי טפחות חושש ש"התמחור בשווקים כבר מזמן לא משקף שווי כלכלי של החברות", אלא בעיקר את העתיד: "המכפילים משקפים גידול של 25% ברווחים" ● את עיקר המשקל בתיק ההשקעות הוא מציע להקצות כעת לאג"ח, כפי שהציע טרם הראלי הנוכחי בת"א

מילואימניקים / אילוסטרציה: ap, Ariel Schalit

60 אלף חיילי מילואים בכל זמן נתון. הדרישה שהדהימה את האוצר

כשהפוקוס משתנה מצבא קטן וחכם לצבא גדול עם נוכחות בשטח - במערכת הביטחון דורשים תוספת תקציבית של 51 מיליארד שקל ● מנגד, באוצר לא ממהרים לפתוח את הכיס וטוענים לבזבזנות וחוסר יעילות בצה"ל וכן מלינים על חריגה בתקציב 2025 והעדר פיקוח

הדמיית מגדל SIX 8 / צילום: SIX 8

יותר מ-200 אלף שקל למ"ר: מחיר שיא לדירה ליד הים בתל אביב

לגלובס נודע שלאחרונה התבצעה אחת העסקאות הגבוהות שבוצעו השנה - דירה בקומה העשירית במגדל SIX 8, שלא רחוק מהדולפינריום בתל אביב, נמכרה תמורת 58 מיליון שקל ● הסכום ששולם מבטא מחיר ממוצע למ"ר של כ־210 אלף שקל והוא אינו לוקח בחשבון שטח מרפסות ושטחי שירות אשר עשויים לשנות את המחיר הממוצע

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

אלו הן המסקנות של משרד הבריאות בעניין התקלות בבדיקה של חברת רוש

כפי שדווח בעבר, הבדיקה של חברת רוש אשר בחנה את התאמת הגידול לטיפול הורמונלי, הייתה תקולה ונשים מסוימות נמצאו בטעות כלא מתאימות לטיפול בסרטן שד, למרות שהיו יכולות להיעזר בו ● התחקיר של משרד הבריאות, מצא כי הבדיקה נתנה תוצאה חלשה יחסית, בשל תקלה בערכת הבדיקה עצמה