גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיצוצים ב"הארץ"-"דה מרקר": כ-15 עיתונאים צפויים לעזוב

בינתיים הוחל בהוצאתם לפנסיה של כתבים שהגיעו לגיל הפרישה ■ הקיצוצים מגיעים לאחר שבסוף 2016 חילק העיתון לטענתו דיבידנדים לבעלי המניות שלו ■ שוקן: "אנחנו צריכים להיערך לקשיים שכל התעשייה מתמודדת איתם"

קבוצת "הארץ"-"דה מרקר" החלה לאחרונה בצעדי קיצוץ והתייעלות. בימים האחרונים נודע כי כמה עיתונאים ותיקים בעיתון יעזבו אותו בקרוב, כחלק מתוכנית קיצוצים שמבקשת לבצע ההנהלה.

על-פי הערכות, במסגרת התהליך צפויים לעזוב את העיתון כ-15 עיתונאים, אם כי גם בוועד המייצג את עיתונאי הקבוצה וגם בהנהלת העיתון הבהירו היום (ב') כי אין עדיין מספר סופי וברור שיש לגביו הסכמה.

יעל קציר, יו"ר ועד עובדי "הארץ"-"דה מרקר", אמרה היום ל"גלובס" כי המהלכים של ההנהלה נעשים תוך הידברות עם הוועד, ששייך לארגון העיתונאים של ההסתדרות, וכי הצדדים ממשיכים לקיים ביניהם משא-ומתן.

בינתיים החלו בעיתון בהוצאתם לפנסיה של עובדים ותיקים שהגיעו לגיל הפרישה או עברו אותו. בחלק מהמקרים המהלכים נעשים בהסכמת העיתונאים, ובמקרים אחרים העזיבה נכפית עליהם. גם הליך זה נעשה בתיאום עם הוועד, מתוך הבנה כי מבחינות רבות זהו הרע במיעוטו. עם זאת, זהו כנראה רק השלב הראשון במהלך.

בין העובדים הוותיקים שיעזבו את העיתון ניתן למנות את מוטי בסוק, כתב האוצר של העיתון, שיוחלף על-ידי כתב מוסף "מרקר וויק", חגי עמית; את העורך אהוד עין גיל, שבשנים האחרונות ממלא תפקיד שבמסגרתו הוא אחראי בין היתר לקשר של העיתון עם הציבור; את מיכאל הנדלזלץ, מבקר התיאטרון של העיתון; ואת דליה קרפל, כתבת מוסף הארץ.

מעמדה של כתבת ותיקה נוספת במוסף "הארץ", נרי ליבנה, שלא הגיעה לגיל הפרישה, אינו ברור, לאחר שלאחרונה זומנה למו"ל עמוס שוקן, לשיחה שעסקה בהמשך העסקתה בעיתון, וייתכן כי תוזמן בקרוב לשימוע.

בעל התפקיד הבכיר ביותר שעזב את העיתון לאחרונה הוא מייקי דגן, סגן עורך "הארץ". כרגע לא ברור אם ימונה לו מחליף, אך על-פי הערכות, ייתכן כי התפקיד לא יאויש.

קיצוץ נוסף שכבר נעשה בעיתון הוא הכנסתו של מוסף "ספרים" תחת עריכתה של ליסה פרץ, עורכת "גלריה שישי". בעקבות המהלך עזב את העיתון עורך המוסף, בני מר.

"העיתון פועל ברווח קטן מאוד"

בתחילת 2017, במכתב שבו הודיע לעובדים כי כל מי שיש לו ותק של יותר משנתיים יזכה למענק שנתי של 600 שקל, כתב עמוס שוקן כי "ב-2016 לא עמדנו ביעדי התקציב שקבענו בתחילתה בפער של כ-10%", ובהמשך רמז למעשה כי העיתון עומד בפני קיצוצים: "התקציב שהכנו ל-2017 אינו פשוט. כדי לעמוד בתקציב ההכנסות נצטרך להתאמץ במיוחד, ועדיין יש סיכון שלא נעמוד בו. תקציב ההוצאות כולל תוכנית להקטנת הוצאות שגם היא לא קלה. היא ממש בתחילתה, והיא חיונית כדי שנוכל לשמר את רווחיות החברה ויציבותה".

גם גורמים בעיתון הסבירו היום כי לטענת ההנהלה העיתון פועל ברווח קטן מאוד, וכדי שלא ייקלע להפסדים, הוא נדרש לקצץ כעת.

שוק עיתונות הדפוס ושוק התקשרות בכלל עוברים שנים לא קלות, על רקע הסטגנציה בשוק הפרסום והגברת התחרות מצד הדיגיטל. עם זאת, לפי בעלי המניות של העיתון, בשנים האחרונות הוא רושם רווחים צנועים ואף מחלק דיבידנדים.

הבעלות על העיתון מתחלקת בין משפחת שוקן (60%), ליאוניד נבזלין (20%) והמו"ל הגרמני דומונט-שאוברג (20%).

שוקן, שהתראיין בשלהי 2016 ל"פייננשל טיימס", ונבזלין, שהתראיין במועד סמוך למוסף G של "גלובס", התייחסו בראיונות הללו למצבו הכלכלי המשופר יחסית של העיתון, והיום אישר שוקן ל"גלובס" כי ב-2016 אכן חולקו דיבידנדים לבעלי המניות.

"אחרי שב-2012 'הארץ' הפסיד לא מעט כסף (אז בוצעה תוכנית קיצוצים נרחבת בעיתון, י"כ), מ-2013 הוא עבר לרווחיות צנועה, וב-2016 עשינו חלוקת דיבידנדים", אומר היום שוקן.

- אין בעיה עם זה שעיתון רווחי שמחלק דיבידנדים נוקט צעד של פיטורי עובדים?

"חברות צריכות להיות רווחיות. בשנתיים האחרונות גם נתנו תוספות שכר לעובדים שלנו, ובמקביל אנחנו מתמודדים וצריכים להיערך לאותם קשיים שכל התעשייה הזאת מתמודדת איתם. אנחנו כן רואים שחיקה בהכנסות העיתונות מפרסום, ובמקביל אנחנו רוצים להשקיע יותר בדיגיטל ולהיערך כך שנוכל לקיים את עצמנו ולהמשיך להיות רווחיים".

"הארץ" יעבור להפיץ את עיתוניו באמצעות חברת בר הפצה

כחלק מההתייעלות הכלכלית של קבוצת "הארץ"-"דה מרקר", ל"גלובס" נודע כי בעיתון מבקשים להתחיל בהפצתו באמצעות חברת בר הפצה. עד כה הפיץ "הארץ" את עיתוניו באמצעות מערך עצמאי, שבעבר שימש גם להפצת "ישראל היום".

בשנים האחרונות הפכה החזקת המערך הזה לכדאית פחות מבחינה כלכלית, ולאחרונה הגיעו ב"הארץ" לסיכום עם בר הפצה כי היא זו שתפיץ את העיתונים למנויים. סיכום זה עדיין מותנה באישור רשות הגבלים עסקיים, שם אישרו היום כי העניין נמצא אצלם בבדיקה.

בר הפצה נמצאת בשליטת ידיעות תקשורת, והיא מפיצה את עיתוני הקבוצה, וגם את "מעריב" ואת "גלובס". בנוסף מפיצה בר לנקודות הקמעונאיות (חנויות, קיוסקים וכו') את כל העיתונים בארץ, כך שמדובר בזרוע ההפצה הגדולה ביותר והכמעט בלעדית של עיתונים וכתבי עת בישראל.

לאחרונה קיבלה ידיעות תקשורת אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים להגדיל את החזקתה בחברה ל-50% (קודם לכן החזיקה ב-25%). עם זאת, האישור ניתן בכפוף לכך שקבלת ההחלטות בחברה תישאר באופן בלעדי בידי בעלת המניות השנייה, עונג סחר, שבבעלות עידו ברגמן.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד