גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחריף הסכסוך בין בעלי השליטה בבראק NV לבין מנהלי החברה

בבית ההשקעות פסגות, המחזיק במניות חברת הנדל"ן, מבקרים את בקשת וינטרוב ופלד לפיטור דירקטור בניגוד לעמדת הדירקטוריון: "מהלך חריג ובעייתי"

שמעון וינטרוב ורונן פלד / צילום: יוסי כהן ותמר מצפי
שמעון וינטרוב ורונן פלד / צילום: יוסי כהן ותמר מצפי

הסכסוך הלא שגרתי שנחשף בתחילת השבוע בין דירקטוריון חברת הנדל"ן בראק אן.וי  לצמד בעלי המניות המרכזיים בחברה, שמעון וינטרוב ורונן פלד, עלה אתמול מדרגה, כשלקלחת הצטרף בית ההשקעות פסגות.

וינטרוב ופלד, נזכיר, מבקשים לבצע שינויים בדירקטוריון בראק אן.וי - לפטר את הדירקטור הבלתי תלוי רוברט ישראל ולמנות במקומו את אריאל פודרויסקי, מנכ"ל חברת BCRE (באמצעותה שולטים השניים בבראק אן.וי עם כ-35% מהמניות) ושני דירקטורים נוספים. את הבקשה לפטר את ישראל, המכהן כדירקטור בבראק אן.וי מאז אוקטובר 2011, מנמקים צמד בעלי השליטה ב"היעדר אמון".

בתגובה, פרסמו דירקטוריון בראק והמנכ"לים המשותפים, אופיר רחמים וגל טננבאום, התנגדות חריפה לבקשה לכנס אסיפת בעלי מניות מיוחדת שתאשר את פיטורי ישראל ושינוי מבנה הדירקטוריון. בין שאר נטען שם כי "דירקטוריון החברה דוחה על הסף ומכל וכל את האמירה של בעלת העניין בדבר 'היעדר האמון' במר רוברט ישראל.

יודגש כי ישראל מכהן כדירקטור בלתי תלוי בדירקטוריון החברה כחמש שנים וחצי, יותר מכל חבר דירקטוריון אחר בחברה. בתקופת כהונתו זו צבר ניסיון רב וידע לגבי עסקי החברה ותרם רבות להצלחתה העסקית של החברה ובו בעת לביסוס דירקטוריון החברה כדירקטוריון מקצועי ועצמאי הפועל בהתאם לעקרונות ממשל תאגידי נאותים".

כל זאת בזמן שיו"ר הדירקטוריון של בראק אן.וי, יאן ואן דר מיר, עומד לעזוב את החברה (הודיע בינואר על סיום תפקידו בתחילת אפריל). כיום מונה דירקטוריון בראק אן.וי 7 חברים, מתוכם 2 דח"צים והיו"ר המתפטר. לאחר המהלך, אם יושלם, יתרחב הדירקטוריון ל-9 חברים.

המניה יורדת; גם הדירוג יושפע?

כאמור, בבית ההשקעות פסגות, המחזיק כ-5.1% ממניות בראק באמצעות קופות גמל, קרנות נאמנות ותעודות סל, לא נותרו אדישים לדרמה בדירקטוריון החברה. פסגות שיגר מכתב לבעלי השליטה בחברה, בו נאמר כי "הופתענו לקרוא את הודעת החברה... בדבר בקשתכם לפיטוריו של הדירקטור הבלתי תלוי רוברט ישראל.. אנו רואים מהלך זה שננקט על ידכם כמהלך חריג ובעייתי..". בפסגות דורשים, לכן, מהחברה להסביר ולספק "פירוט מלא" את הרקע לאותו "היעדר אמון" בישראל, שמונה מחדש לדירקטוריון לפני 5 חודשים בלבד.

עוד שואלים בפסגות את וינטרוב ופלד "האם ישנו קשר בין רצונכם לשינוי הרכב הדירקטוריון ובין מצבה של חברת BCRE?" וגם: "מדוע נדרש מינוי של 3 דירקטורים במקום אחד... האם הדירקטורים שאתם דורשים כעת למנות, יהיו בלתי תלויים?". חברת ההחזקות של וינטרוב ופלד, BCRE , נסחרת בלונדון לפי שווי של 190 מיליון דולר.

הסכסוך שנחשף בדירקטוריון בראק אן.וי, הביא לצניחה של כ-5% במניית החברה (הנסחרת במדד ת"א 125) ביומיים האחרונים, ושווי השוק שלה עומד על כ-2.4 מיליארד שקל. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של כ-40%.

גם חברת הדירוג S&P מעלות פרסמה אתמול התייחסות לדיווח של בראק אן.וי מתחילת השבוע ולפיה "מבנה הדירקטוריון ועצמאותו הם פרמטרים משמעותיים...אם נעריך ששינוי במבנה הדירקטוריון פוגע בעצמאותו, נידרש לבחינה מחודשת של הדירוג ובכלל זה של ההשפעה האפשרית של איכות האשראי של כלל הקבוצה על דירוג החברה. כמו-כן, שינויים, במידה ויהיו, במדיניות ההשקעה או במדיניות הפיננסית, עשויים אף הם להוביל להערכה מחודשת של פרופיל הסיכון העסקי ופרופיל הסיכון הפיננסי של החברה, ומכך להשפעה על דירוג החברה".

וינטרוב ופלד: "רוצים לחזק את הדירקטוריון"

ב-BCRE, שבשליטת וינטרוב ופלד, מנמקים את המהלך לפיטורי הדירקטור בכך ש"התנהגותו של הדירקטור רוברט ישראל במהלך החודשים האחרונים, הביאה אותנו לצערנו לפנות אל חברת בראק אן.וי בבקשה להביא לסיום כהונתו. BCRE סבורה כי על הדירקטורים המכהנים בקבוצה ובחברות שבשליטתה להקפיד על התנהגות אישית ראויה, והיא תמשיך להקפיד על נושא זה גם בעתיד".

עוד אומרים ב-BCRE כי "תמוה ביותר מדוע הנהלת חברת בראק אן.וי פועלת כדי להגן בכל מחיר על בקשה לפטר דירקטור בלתי תלוי, שבין היתר אמון על קביעת השכר והתגמול של מנהלי החברה, וזאת מבלי לבחון את הסיבות לבקשה לפטר הדירקטור. התנהלות זו, על פניה, אף מחלישה את אי התלות בין ההנהלה לדירקטור זה. תחת הדירקטור שנתבקשו פיטוריו, מוצעים 2 דירקטורים בלתי תלויים ששמם הולך לפניהם, עם רקע מקצועי מתאים וניסיון עסקי רלוונטי של עשרות שנים בשווקים במערב אירופה, ומוצע לחברה לפרסם שמותיהם וקורותיהם כדי שציבור בעלי המניות ייחשף לעובדות במלואן".

לגבי הרצון שלהם להגדיל את מספר חברי הדירקטוריון, אומרים ב-BCRE כי "לאור הגידול המתמיד שנרשם בשנים האחרונות בהיקפי הפעילות של חברת בראק אן.וי, ולאור המורכבות ההולכת וגדלה בהמשך פיתוח החברה, אנו מוצאים לנכון לחזק את דירקטוריון החברה בדירקטורים מקצועיים, שנבחרו בקפידה ועל בסיס ניסיון מקצועי רלוונטי. דירקטורים אלה יהוו חיזוק משמעותי לדירקטוריון החברה, ויאפשרו לה להוביל את הפיתוח העסקי שלה בשנים הקרובות, ולהשביח את מצבת הנכסים האיכותית שבבעלותה כיום, וזאת תוך ניצול הזדמנויות עסקיות בשווקים וסיוע בגיבוש האסטרטגיה העסקית העתידית של החברה".

בראק אן.וי פועלת בתחום של נדל"ן מניב (מגורים ומסחרי) וייזום נדל"ן בגרמניה. בבעלות החברה כ-10,400 דירות ב-5 אזורים שונים בגרמניה, כולם מחוץ לברלין. בתחום המרכזיים המסחריים המניבים, בבעלותה 28 נכסים בשטח כולל להשכרה של כ-334 אלף מ"ר. בסוף חודש ינואר השנה ניצלה החברה את הזינוק במנייתה וביצעה גיוס של כ-200 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות. בבראק אן.וי הסבירו כי החברה מייעדת את כספי הגיוס להמשך התרחבות, בעיקר בתחום הנדל"ן המניב למגורים. מחזיק מניות גדול נוסף בחברה מלבד בעלי השליטה, הוא מקורבם של השניים, דני טוקטלי, המחזיק באמצעות חברה הרשומה באיי הבתולה (קיפלר) בכ-9% ממניות בראק אן.וי.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה בראק הכנסות של כ-48 מיליון אירו - גידול של 7% לעומת התקופה המקבילה ב-2015. בשורה התחתונה, הציגה החברה רווח של 59 מיליון אירו - בין השאר, עקב רווח של 57 מיליון אירו מעליית ערך הנדל"ן שהיא מחזיקה. בקופת החברה היו בסוף הרבעון השלישי מזומנים בסך 68 מיליון אירו. 

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך