גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תפסיקו ללמוד

כולנו רוצים יציבות תעסוקתית, לדעת שנוכל לעבוד, להתפרנס וגם להישאר משמעותיים כל עוד נרצה בכך. הרצון הזה בלט בכל מקום השבוע - בדיון על עבודה לגילאי 45 פלוס, בכנס חינוך, בסקר שערך ארגון מסוים ובו עובדיו אמרו שהם רוצים טיפול משמעותי יותר בקריירה שלהם. גם מחקרים על הדורות החדשים בשוק העבודה מצביעים על חשיבות היציבות התעסוקתית. אז כולם רוצים אותה, אבל קורה דבר שאי-אפשר להתעלם ממנו: בעידן החדש יציבות תעסוקתית תלויה קודם כול והכי הרבה בנו, ביכולת שלנו להישאר רלוונטיים, בני העסקה, בלי להסיר אחריות גם ממערכות החינוך, הממשל והמעסיקים. מאחר שזה המצב, לכל אחד יש אחריות אישית להמשיך ללמוד לאורך כל חייו.

כפי שכתבנו כאן לא פעם, בעבר הסדר היה ברור: למדת מקצוע, התחלת לעבוד, רצוי ב"חברה טובה" ויציבה, טיפסת בסולם הדרגות ואחרי 20 שנה סביר להניח שיכולת להגיע לתפקיד מספיק בכיר שיאפשר לך לשייט עד הפנסיה, ואז תוכל לעשות מה שתמיד רצית ולא הספקת. עקומת השכר עלתה עד הפנסיה, ובגלל זה קרנות הפנסיה הישנות נתנו הטבה בדמות פנסיה לפי השכר בשנות העבודה האחרונות, כי אלה היו שנות העבודה שבהן השכר היה הגבוה ביותר. היום, כמעט כל ההנחות שבבסיס המסלול הזה אינן תקפות יותר. ראו מה קרה לחברות S&P500 - אחרי 60 שנה רק כ-12% מהחברות עדיין היו בסביבה. ופנסיה? אין אף מודל כלכלי שמאפשר לנו לעבוד 30 שנה ולממן 30 שנות חיי פנאי, ולכן גם אם יהיו תשלומים כלשהם מגיל מסוים, סביר להניח שאלה לא יאפשרו לנו את מה שפעם קראנו לו "לצאת לפנסיה".

דיק בולס, מחבר הספר The Three Boxes of Life, מתאר את השינוי שעברנו בפשטות: היום, בניגוד לעבר, אנחנו לא "לומדים" ואז "עובדים" ואז "פורשים". אנחנו לומדים, עובדים ונהנים מפנאי במהלך כל השנים, ובמשך שנים רבות יותר.

האמת היא שבלאו הכי אנחנו נמצאים בלימוד מתמיד, זה כמה עשורים. לדוגמה, כל הדור שנמצא כיום באמצע החיים התחיל בשוק העבודה ללא מיילים. אילו הייתה מזכירה נצמדת לפני 20 שנה למכונת הכתיבה המוכרת ומסרבת לעבור לעבודה על מעבד תמלילים, מהר מאוד היא הייתה מוצאת את עצמה מחוץ למעגל העבודה. זה נכון גם היום. אם אתם מאלה שמסרבים להבין ולהתנסות בטכנולוגיות החדשות, אתם עשויים לגלות יום אחד שעולם העבודה שלכם זז למקומות חדשים ואתם נשארתם מאחור. לכן חייבים ללמוד, כל הזמן.

מה ללמוד? יכולות טכניות וייעודיות, בהתאם לצורכי התעשייה שבה אתם עובדים, בדגש על יכולות שאין למכונות. המחקר של דוד דמינג, שפורסם ב-HBR, מראה שכבר היום שוק התעסוקה מתגמל את אלה שיש להם יכולות חברתיות כמו יצירתיות, פתרון בעיות ואפילו אמפתיה. אלה יכולות חשובות במגוון רחב של תפקידים, לא רק כאלה הכרוכים בקשרים עם לקוחות. על פי המחקר, הערך המרכזי הוא במערכות היחסים בין עמיתים, בחלוקת עבודה מהירה ויעילה בתוך צוותים. אם העבודה בעתיד תיעשה יותר ויותר על ידי קבוצות של אנשים שאינם עובדים לאורך זמן באותו ארגון, היכולת לשתף פעולה תהיה מכרעת.

גם בחברת Burning Glass Technologies, המנתחת את שוק העבודה והיכולות הנדרשות בו לפי מודעות דרושים של חברות, מזהים את החשיבות של יכולות אנושיות. תעסוקה ושכר, טוענים שם, צומחים דווקא במקומות שדורשים שילוב של יכולות חברתיות עם יכולות קוגניטיביות גבוהות: תקשורת, פתרון בעיות, יכולת טיפול בפרטים ויצירתיות אבל גם יכולות בסיסיות של עבודה עם מחשב. בממוצע, אחת מכל שלוש יכולות הנדרשות במודעות דרושים היא "יכולת בסיסית" מהסוג הזה, ואם לשפוט מאופן הדגשתן, קשה למצוא אותן.

אבל הכי מעניינת היא דווקא הדרישה ליכולת למידה בפני עצמה. חברות מבינות היום שכשהטכנולוגיה משתנה באופן לא צפוי, היא דורשת מאיתנו ללמוד יכולות חדשות כל הזמן, וגם לדעת לשחרר את מה שכבר לא רלוונטי. ב-Infosys קוראים לזה "מהירות למידה" (learning velocity), ומזכירים לנו שאנחנו נולדים יצורים לומדים ומאבדים את היכולת הזאת לחקור, להתנסות, לקחת סיכונים במהלך השנים. גם גוגל שינתה את מה שהיא מחפשת בראיונות עבודה ושמה דגש היום על "חיה לומדת" במקום על מומחים, מתוך הבנה שבעולם הדינמי לניסיון יש פחות חשיבות מאשר ליכולת של האדם לחשוב.

אין גיל ללימוד

כדי להמשיך ללמוד כל הזמן, קודם כול צריך לשחרר את התפיסה ש"אי-אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים". באתר TED יש סרטון באורך 10 דקות ועם יותר מ-5 מיליון צפיות של קארול דואק, פרופ' לפסיכולוגיה מסטנפורד. ההרצאה שלה עוסקת בכוח שנותנת לנו הידיעה שאנחנו יכולים להשתפר. דואק מחלקת אנשים לשני סוגים: אלה שמאמינים ביכולות מולדות ונתונות ולכן מאבדים את המוטיבציה ללמוד, ואלה שמאמינים שאפשר להשתפר ולהשתנות עם הלמידה. היא ממליצה לנו לאמץ תפיסה של צמיחה, שבבסיסה הרעיון שאפשר לשפר את יכולתו של המוח ללמוד ולפתור בעיות - בעיות שעלינו להתייחס אליהן לא כאל משהו שאנחנו לא מספיק חכמים לפתור, אלא כאל משהו שעוד לא מצאנו לו את הפתרון.

הלמידה מתחילה ביכולתנו לזהות את תחומי העניין שמציתים את ברק בעינינו. לרבים יש הדבר האחד הזה שהם יודעים שרצו ללמוד אבל שמו בצד. תחליטו שהגיע זמנו ואל תחששו ללכת רחוק, רחב, מגוון. זמן אף פעם לא יהיה, צריך פשוט ליצור אותו. שלבו במנהג כוס הקפה של אחר הצהריים גם זמן לימוד, קריאה, גלישה ברשת. אתם רצים על הליכון? צפו בסרטוני הרצאות במקום בתוכניות טלוויזיה. אין לכם זמן לקרוא ספר מקצועי? הקשיבו לו במהלך הנסיעה או צפו בהרצאה של הסופר. אין לנו ברירה בעולם העבודה החדש אלא לפתח את היכולת להמציא את עצמנו מחדש. לא לזרוק את מה שהיה אלא לבנות עליו, אבל קצת אחרת. לדעת לשחרר את מי שאנחנו היום ולברוא את עצמנו בהתאם לעולם המשתנה. ואל תשכחו ליהנות מכל רגע.

הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרו שני צמודי קרקע שנמצאים על מגרש אחד ברמות השבים?

מדובר במגרש בשטח 1,600 מ"ר, שעליו שני בתים ישנים יחסית ● "שני הבתים עוררו עניין ביישוב מרגע שהועמדו למכירה. הוגשו הצעות לכל בית בנפרד וגם הצעות לשני הבתים יחד, על ידי רוכש פוטנציאלי בודד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: shutterstock

טריליון דולר התאדו מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביום אחד. האם זו רק ההתחלה?

הדוחות הכספיים של גוגל וטסלה גררו את מדדי המניות המרכזיים בוול סטריט לירידות חדות אמש ● על רקע המגמה האדומה: השוק מחפש הוכחות לרווחים מתחום ה-AI ● הסנטימנט השלילי העיב על שאר בורסות העולם שנסחרות הבוקר בירידות ● בדיסקונט התייחסו למגמה ומסבירים האם תגובת השוק אתמול הייתה נקודתית

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב נפגש עם בכירי ההייטק הישראלי. מי השתתף?

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון ביקר השבוע בישראל ● במפגש שנערך בביתו של היזם איל וולדמן השתתפו 22 מבכירי ענף ההייטק בישראל, ביניהם מנכ"ל חברת פייבר מיכה קאופמן, מנכ"ל וויקס אבישי אברהמי ומנכ״ל הייבוב רוני זהבי ● "היה מרגש לשמוע אותו מדבר כל כך יפה על ההייטק הישראלי, ועל הפוטנציאל שעדיין גלום בנו"

פריז 2024 / צילום: ap, Aurelien Morissard

דברים שלא ידעתם על המשחקים האולימפיים

כמה מדינות ישתתפו, מה אחוז הנשים במשלחת הישראלית ואיזה נתון נרשם השנה לראשונה ● וגם: למה לבו של מייסד האולימפיאדה נקבר בנפרד מגופו ומיהו "הפיני המעופף" ● אנקדוטות מעניינות על התחרות שכולם מחכים לה

תכנית 'מרחב מנשיה' / הדמיה: דרמן ואבקל אדריכלות

תל אביב: אושרה תוכנית שמחברת את יפו ונווה צדק ומוסיפה 640 דירות

תכנית "מרחב מנשיה", שמשלימה את הרצף העירוני בין שכונת נווה צדק ומבואות יפו, קיבלה אישור למתן תוקף מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב ● שטח התכנית כולו עומד על 120 דונם ובו יהיו בניינים של עד 8 קומות וכ-746 חדרי מלון ● מהעירייה נמסר: "לא ידוע מועד הביצוע"

הדיון בבג''ץ בעתירה נגד מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ''לית חדשות 13 / צילום: ניצן שפיר

בג"ץ חדשות 13: כך יבחן בית המשפט את המינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ'

השאלות בדיון בבג"ץ בנוגע לחדשות 13 נחלקות לשניים, האחת היא במיקרו, לגבי דרך מינויה של המנכ"לית יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ● השנייה היא במאקרו ובה נשאלות שאלות גדולות הרבה יותר, וההכרעה בהן דרושה כדי לפתוח בכלל את הדלת לדון במינוי הקונקרטי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שיכריעו: האם ארה"ב חומקת ממיתון ומתי הריבית צפויה לרדת

נתוני התוצר שיתפרסמו השבוע בארצות הברית יעידו האם היא עתידה להצליח להימנע מנחיתה קשה מהאינפלציה ● הורדת הריבית ההולכת וקרבה תעודד תרחיש של נחיתה רכה, אבל הפד אינו ידוע בהצלחתו בהימנעות ממיתון ● אלכס זבז'ינסקי: "הכלכלה יכולה ליפול כמו אבן"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

הגנה אווירית בחצי מיליארד דולר: מכירת הענק של איראן

אלביט UK, חברת הבת של אלביט, מציגה מגוון מערכות הגנה והתקפה בסלון האווירי בפרנברו, בריטניה ● איראן חתמה על הסכם בסך 500 מיליון דולר למכירת אמצעי לחימה מתקדמים לארמניה ● בארה"ב משרטטים קווים לדמותם של מטוסי הקרב של העתיד ● מצרים מתעניינת במטוסי קרב מתוצרת סין ● ורוסיה מציבה סוללות הגנה אווירית בסמוך למעונו של הנשיא פוטין ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל OPENAI. / צילום: Associated Press, Stephen Brashear

ראש בראש עם גוגל: OpenAI מכריזה על השקת מנוע חיפוש תחת השם SearchGPT

OpenAI מבטיחה שמנוע החיפוש שלה יספק למשתמשים "תשובות מהירות ועם מקורות ברורים ורלוונטים" ● ההכרזה מגיעה על רקע הניסיונות הלא מוצלחים עד כה של אלפאבית להתקדם במרוץ הבינה המלאכותית

מוחמד דחלאן, לשעבר מפקד מנגנוני הביטחון בעזה / צילום: ap, Majdi Mohammed

היום שאחרי בעזה: זה האיש שארה"ב רוצה שישלוט ברצועה

מקורות ערביים ומקרב חמאס מדווחים כי בשיחות שהתקיימו לאחרונה עם חמאס ופת"ח, דחלאן הציג עצמו כמי שעשוי להוביל את הסיוע להקמת מינהל חדש בעזה ● לפי הדיווח, חמאס הביע לאחרונה את הסכמתו להנהגה של דחלאן ברצועת עזה, כפתרון שיביא לסיום המלחמה ● לאחר הפרסום, דחלאן צין כי הוא מסרב לקבל כל תפקיד ברצועה

הפקולטה לניהול. תכנון, שליטה ובקרה אל מול גמישות ונטילת סיכונים / צילום: Shutterstock

כדי לפתור בעיות בשרשראות האספקה של חברות טכנולוגיה צריך לשבור כמה מיתוסים

להתייחס לקבלן המשנה בהתאם לנפח הכספי של עבודתו, לדאוג למלאי כמה שיותר גדול לקראת הייצור ולתפוס את כל המכלולים כשווים בחשיבותם ● אלה ההרגלים שחברות הטכנולוגיה צריכות לשכוח בכל הנוגע לשרשרת האספקה

הדיון בבג''ץ בעתירה נגד מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ''לית חדשות 13 / צילום: ניצן שפיר

פרטים חדשים מגלים: סתירות בעמדת חדשות 13 בבג"ץ

בדיון בבג"ץ בנוגע למינוי מנכלית חדשות 13 טענה החברה כי חברי ועדת האיתור "נפגשו עם כל המועמדים" ● כעת נודע לגלובס כי לפחות עם מועמד אחד, לא נפגשו כלל, בניגוד לטענת החברה בביהמ"ש ● מרשת וחדשות 13 נמסר: "המידע לא נכון. השם המוזכר נפגש עם חבר ועדה"

שיגור הלוויין 'אופק 13' / צילום: דוברות משרד הביטחון

דוח חדש: תקציב שוק החלל הכפיל את עצמו תוך עשור

שוק החלל העולמי צמח לשווי של כ־570 מיליארד דולר, כשב־2023 בולטת צמיחת הפלח המשמש לצרכים צבאיים בהם לווייני ריגול ● כמה ישראל משקיעה בתחום, ומה קורה באירופה?

ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר / צילום: ap, Frank Augstein

שינוי כיוון בריטי נגד ישראל: תמשוך הערעור בנוגע לסמכות בית הדין הפלילי

הממשל ההחדש בבריטניה החליט להפוך את ההחלטה של הממשלה השמרנית הקודמת ● הפגנות פרו-פלסטיניות במדינה מתמקדות בדרישה להפסיק את יצוא הנשק לישראל, שממילא נמצא בדעיכה מאז אוקטובר

צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בקרוב אצלנו: חשמלית עירונית בפחות מ-130 אלף שקל

השנה יחל השיווק בישראל של מספר מכוניות חשמליות במחירים של עד 130 אלף שקלים ● BOX של דונגפנג, פיאט "פנדה גרנדה" ואופל "פרונטרה" הן רק חלק מאותן מכוניות ● וגם: הטנדר החשמלי של FOTON נחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

נדב צפריר וגיל שויד / צילום: צק פוינט

"אדם שכל כולו חדשנות": למה השוק כל כך מתלהב מהמנכ"ל החדש של צ'ק פוינט?

צ'ק פוינט זינקה ב-6% לשיא כל הזמנים בעקבות הודעת מינוי המנכ"ל החדש ● בשוק מעריכים כי הסיבות לכך נעות בין סיום חוסר הוודאות סביב שאלת המנכ"ל ועד חזרה לפסים של צמיחה ● במקביל, על פי הערכות, המנכ"ל החדש ייקח את החברה קדימה בתחום מיזוגים ורכישות

ד''ר מושיאל ביטון / צילום: Addionics

ענקית הרכב ג'נרל מוטורס הובילה גיוס בסטארט-אפ ישראלי

ג'נרל מוטורס הובילה את סבב הגיוס של הסטארט-אפ הישראלי אדיוניקס, שגייס 39 מיליון דולר ● היוזמה שמציעה מרחב טיפולי לילדי הדרום המתמודדים עם פוסט טראומה ● רשת ביגה משיקה קונספט חדש ● אירוע יום הולדת 15 למוזיאון תל אביב לאמנות ● ומינויים חדשים במשרד עורכי הדין בלטר, גוט אלוני ושות' ● מדור אירועים ומינויים חוזר במתיחת פנים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בסיומו של שבוע תנודתי, וול סטריט ננעלה בעליות: נאסד"ק עלה ב-1%, דאו ג'ונס ב-1.6%

ראסל 2000 עלה ב-1.7% ● מדד מחירי ההוצאה הפרטית בארה"ב עמד על 2.5%, כצפוי. מזרחי טפחות בתגובה למדד: "מוקדם עדיין לדבר על הורדת ריבית בהחלטה הקרובה" ● הביטקוין זינק בכ-5% ומניות הקריפטו בעקבותיו, מיקרוסטרטג'י זינקה ב-10% ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ירדו ● מחירי הנפט ירדו ב-2%

דודו זבידה, מנכ''ל חנן מור / צילום: שלומי יוסף

מניית צילו-בלו התרסקה לקראת ביצוע הסדר החוב ביום שני. זו הסיבה

הסדר החוב של צילו בילו חשף כי החברה עצמה מעריכה את שוויה ב-100-150 מיליון שקל ● מי שרכשו בשוק את המניה בחודשים האחרונים העריכו את שוויה לאחר המיזוג ב-400 מיליון שקל ● אלא שבשוק מסבירים שהפער הזה לא יכול להתקיים והתוצאה היא נפילה במניה. ומה צפוי בשבוע הבא?

שייח' חסינה, קמלה האריס ולוסי קאסטט / צילומים: רויטרס-Alain Apaydin/ABACAPRESS, AP-Sakchai Lalit, Brendan Smialowski

הרפובליקאים מוזהרים להימנע מגזענות וממיזוגניה נגד האריס, והרעב מתפשט בעולם

שלוש נשים בשלוש יבשות. האריס יורשת את ביידן, וההסתערות מתחילה: "נקבה מטומטמת, מטורפת ושונאת יהודים" ● שייח' חסינה מורידה את בנגלדש ביגון שאול, והשמאל הצרפתי רוצה למנות פקידת מדינה אלמונית, לוסי קאסטט, לראש ממשלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם