"אני לא יודע כיצד מתייצבים לפני מאות עובדים ומודיעים להם שכולנו נזרקים מהעבודה בגלל שהמדינה לא יודעת לייצר פתרון לבעיית מכל האמוניה. הבעיה הזאת נתונה לפתרון של הממשלה ולא של הנהלת חיפה כימיקלים", אומר יו"ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים-דרום, יהודה פרץ, על רקע הסגירה הצפויה של מכל האמוניה במפרץ חיפה.

על-פי הערכות של גורמים המקורבים להנהלת החברה, רוב האמוניה שמצויה כיום במכל תרוקן ממנו בעוד כ-10 ימים, אך כמה מאות טונות של חומר, שאותם אין בכוחן של מערכות השאיבה הקיימות לשאוב, יישארו בו.

עד מועד זה, חיפה כימיקלים תספק אמוניה לצורכי המשק, אך לאחר מכן, כ-100 מפעלים ובתי חולים, המשתמשים באמוניה לקירור, עלולים להתמודד עם מחסור חריף. זאת, בין השאר בעקבות פסיקת בית המשפט המחוזי בחיפה מלפני כשבוע וחצי שלפיה על חיפה כימיקלים לרוקן את המכל לחלוטין עד ה-1 באפריל.

ריקון המכל נחשב תהליך מורכב, ולקראתו התקשר המשרד להגנת הסביבה עם מומחה מחו"ל שמלווה ומבקר מקרוב את התהליך. בעבר ביקש המשרד לרוקן את מכל האמוניה עד ה-1 ביוני, כדי לאפשר לעשות זאת בתהליך מבוקר ובמקביל לאפשר לתעשייה למצוא חלופות לאספקה סדירה של אמוניה.

על רקע היעדר פתרון - בצורת העתקת מכל האמוניה או הקמת מפעל לייצור אמוניה בארץ - עובדי החברה חוששים כי כבר בתוך ימים אחדים יזומנו כ-900 עובדים, בשני אתרי הפעילות המרכזיים שלה, בחיפה ובמישור רותם, לשימועים לקראת פיטורים: "זה חורבן הבית", אמר היום (ב') פרץ, יו"ר ועד העובדים באתר החברה שבמישור רותם: "מאות מתושבי דימונה מתפרנסים מהמפעל במישור רותם, והמשמעות של סגירת המכל היא מכת פיטורים בערי הדרום".

 

בתוך כך, ראשי הערים דימונה, ירוחם וערד קראו היום לשר האוצר, משה כחלון, לפעול לעצירת פיטוריהם הצפויים של עובדי חיפה כימיקלים ואיתם עוד מאות עובדי קבלן המתפרנסים בעקיפין מפעילות מכל האמוניה. "הממשלה צריכה לדעת שאין רשות מקומית שיכולה לעמוד מנגד בזמן שאלפי אזרחים עומדים לאבד את מטה לחמם. אנו מצטרפים לדרישה לעצור את גזירת הממשלה לשלוח כ-1,500 משפחות לאבטלה ולעוני", נאמר בהודעה שפורסמה בעמוד הפייסבוק של עיריית דימונה.

לדברי פרץ, "ההחלטה הזאת תרסק את הדרום. אנחנו זועקים ומתחננים לשרי הממשלה שיסתכלו לנו בעיניים ויעמידו לנו פתרון הולם. אין ספק שמכל האמוניה צריך להתפנות, ליבנו עם תושבי מפרץ חיפה, אך המהלך הזה צריך להיות מתוכנן ומתואם. לא פותרים בעיה אחת ביצירה של בעיה חדשה".

עובדי חיפה כימיקלים פתחו בשבוע שעבר בפעולות מחאה ובין השאר הפגינו בירושלים, מחשש שסגירת מכל האמוניה תוביל לפיטורים נרחבים בחברה - עד לסגירתה. בימים הקרובים מתכננים העובדים שורה של פעולות מחאה ברחבי הארץ: "אני דוחה את הטענה שחיפה כימיקלים עושה שימוש בעובדים שלה ומלחיצה אותם להילחם באמצעות איום בפיטוריהם", אמר פרץ: "בלי אמוניה, עוד כ-100 תעשיות ברחבי הארץ אולי יקרסו. מנכ"ל החברה, נדב שחר אמר לי בעצמו שאם אין פעילות באמוניה, מאות ילכו הביתה".

לצד הריקון המדורג של מכל האמוניה, החברה עדיין נלחמת בזירה המשפטית בניסיון להאריך את לוחות הזמנים שנקבעו לה לשם כך בבית המשפט המחוזי בחיפה. גורמים המקורבים להנהלת החברה הזהירו בימים האחרונים, כי ריקון המכל על-פי לוחות הזמנים שנקבעו בבית המשפט יוביל לפגיעה בלתי הפיכה בו בשל החשש שעם חשיפת המכל לחמצן ייגרמו לו סדקים ותיפגע הצנרת.

יוזכר כי בעקבות המשבר, הבעלים והיו"ר של חיפה כימיקלים, ג'ולס טראמפ, הגיע לישראל והציע למשרדי הכלכלה, האוצר וראש הממשלה לממן במשותף עם החברה הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום, כשכל צד ישקיע במיזם 650-700 מיליון שקל.