"9 מיליארד דולר זה כשהמניה חלשה. הרי בשיא היינו שווים 14 מיליארד דולר", כך התייחס בחיוך פרופ' אמנון שעשוע לשווי של מובילאיי בשוק ההון האמריקאי כשראיינו אותו בינואר האחרון. בדיעבד, שעשוע צדק. 15.3 מיליארד דולר. זה מה שמובילאיי שווה, לפחות לפי אינטל.

הסיפור של מובילאיי הוא הסיפור של שני מייסדיה, אמנון שעשוע, שמכהן כיו"ר וכסמנכ"ל הטכנולוגיה הראשי ושל זיו אבירם, המנכ"ל. שניים מהיזמים הישראלים המצליחים ביותר בכל הזמנים. שעשוע, שעדיין מלמד בפקולטה למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, החל לגלגל את הרעיון של מובילאיי, ולא במפתיע, במסדרונות האקדמיה בהם גדל. את לימודיו התיכוניים השלים באורט טכניקום בגבעתיים, וכשהיה בן 25 סיים תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת תל-אביב. 4 שנים אחרי, והוא עדיין לא בן 30, השלים את התואר השני באותם חוגים - אך הפעם במכון ויצמן למדע. את הדוקטורט שלו בחר לעשות מעבר לים, ב-MIT בארה"ב, כמו גם את הפוסט-דוקטורט שלו במרכז ללמידה ביולוגית וחישובית של המוסד היוקרתי.

דווקא ב-MIT החל להתגלגל הרעיון של מובילאיי. שעשוע סיפר בעבר כי במהלך לימודי הדוקטורט שלו הצליח להלהיב את אחד המרצים שלו ברעיון לפיו ניתן לייצר תמונה חדשה מזוויות שונות בהתבסס על שלוש תמונות קיימות. הפרופסור מימן את רישום הפטנט, והשניים הצליחו למכור את הטכנולוגיה למשקיע יפני, שבמקרה חיפש פתרון מבוסס מצלמות למערכת למניעת תאונות דרכים. שעשוע לא נח על זרי הדפנה ובמהלך 1995, בעודו עובד כמרצה בכיר במחלקה למדעי המחשב של הטכניון, תרגם את הרעיון לעיל לסטארט-אפ הראשון שלו, CogniTens. זה פיתח מערכות ראייה ומדידה לצורך בקרת איכות בתעשיות הרכב והתעופה, אך כשל ונמכר במהלך 2007 תמורת 20 מיליון דולר (פחות ממה שהושקע בו) לחברת Hexagon השוודית.

תוך כדי הניסיון הכושל להפוך את CogniTens להצלחה, נטע שעשוע את שורשיה הראשונים של מובילאיי וזאת לאחר שדרכו נפגשה עם זו של אבירם שייעץ לו לגבי CogniTens. לאבירם, בעל תואר ראשון בהנדסה, תעשייה וניהול מאוניברסיטת בן-גוריון, היה אז יותר ניסיון בקמעונות במסגרת תפקידיו כמנכ"ל הרשתות הפרטיות כתר (מוצרי פלסטיק), גלי (הנעלה) ואטרקציה. "מעולם לא הייתי שכיר בחברה. את רוב ימיי עשיתי באקדמיה. אין לי הרבה היסטוריה עסקית, אלא יותר היסטוריה אקדמית. אני לא חושב שאפשר לבנות חברה אמתית בתוך שנתיים-שלוש. יש את המקרים של גוגל ושל צ'ק פוינט, אבל אלו אינם מעידים על הכלל. חברה צריכה משהו ייחודי", אמר שעשוע בימיה הראשונים של מובילאיי. ובכן, למובילאיי יש משהו מאוד ייחודי.

"זה לא הכסף, זה ההישג"

עוד לפני מכירתה לאינטל, מובילאיי הפכה את שעשוע ואת אבירם למיליארדרים - ואף הכניסה אותם לרשימת המיליארדרים הישראלים הבודדים בעולם - אך המכירה מעגנת את השווי האדיר שצברו מכיוון שהיא נעשית במזומן, ולא במניות. כל אחד מהשניים (ראו טבלה) נותר עם החזקה בהון של 7% בערך, וזה אומר שכל אחד מהם יקבל במזומן כמיליארד דולר (!). ממעקב "גלובס" אחרי מימושי בעלי עניין עולה כי כל אחד מהשניים מימש עד כה מניות תמורת קצת מעל 300 מיליון דולר, ולכן כל אחד צבר הון של 1.3 מיליארד דולר, ברוטו לפני מס (ראו מסגרת על המס שישלמו השניים).

"זה לא הכסף. זה ההישג", אמר לנו בינואר שעשוע בהתכוונו לכך שההנפקה הראשונית של מובילאיי הייתה הגדולה ביותר של חברה ישראלית. "זה כמו שיא עולם בריצת 100 מטר, והשיא שלך הוא כזה שאתה יודע שאם מישהו ישבור אותו, זה אולי יקרה עוד 20 שנה". עכשיו שעשוע יכול להיות שוב גאה. יש לו עוד שיא, וספק אם מישהו ישבור אותו בעוד 20 שנה או יותר.

מלבד שעשוע ואבירם, המרוויח הגדול ממכירת מובילאיי לאינטל הוא ד"ר שמואל חרל"פ, יו"ר ובעל השליטה בכלמוביל, יבואנית הרכב המובילה בארץ (מייבאת את רכבי מרצדס, מיצובישי, יונדאי וסמארט). חרל"פ, שעוד הרבה לפני מובילאיי נמנה על עשירי ישראל, השקיע בחברה בימיה הראשונים ולא מכר אפילו לא מניה אחת מרגע הנפקתה. לא בהנפקה הראשונה, לא בשנייה, ולא במסגרת המסחר השוטף. בכל ראיון שנתן, הקפיד להביע את אמונתו הגדולה בחברה, ועכשיו אמונה זו משתלמת, ובגדול. לפי מסמכי מובילאיי, לחרל"פ יש 7.2% מההון של החברה, וזה אומר שהוא בעל המניות הפרטי, שאינו מייסד, הגדול במובילאיי. החזקה זו, לפי שווי העסקה, שווה כמיליארד דולר.

ומי עוד ירוויח מהמכירה? לא מעט משקיעים פרטיים ומנהלים בכירים בחברה. כזכור, הנפקת החברה חשפה את רשימת בעלי המניות בה ואת כל המשקיעים הקטנים שהאמינו בה. חלקם מכרו את כל החזקותיהם במסגרת שתי ההנפקות הציבוריות, וחלקם עוד נותרו קצת מניות בה. וכמובן, כמו כל חברה ציבורית, מובילאיי חילקה לעובדיה, בעיקר למנהליה הבכירים, אופציות למניות. לפי המסמך השנתי האחרון של החברה, יש בידי עובדיה 28.9 מיליון אופציות הניתנות למימוש לפי מחיר מימוש ממוצע של 20.82 דולר (!), וזה אומר שאופציות אלו, לפי מחיר המניה בעסקה, מגלמות הטבה של 1.2 מיליארד דולר. שעשוע ואבירם, נזכיר, נמנים על המוטבים העיקריים של תוכניות האופציות של החברה, אך אין ספק שיתר מנהלי החברה הבכירים והוותיקים רואים כעת פרי מעמלם. 

המרוויחים הגדולים של רכישת מובילאיי על ידי אינטל