בחודש שעבר פורסמו נתוני הכנסות המדינה ממסים, שכללו "סכום חד-פעמי של 1.2 מיליארד שקל מרווח הון ממכירת חברה גדולה". ברשות המסים סרבו למסור פרטים על העסקה המדוברת, אך ההערכות בשוק הן כי מדובר בעסקה למכירת כתר פלסטיק ביולי אשתקד, שבמסגרתה מכרו האחים סמי ויצחק סגול 80% מהחברה הפרטית שבשליטתם לקרן BC פרטנרס תמורת כ-1.4 מיליארד דולר. נציין כי מס רווחי הון שמשלמים בעלי שליטה עומד כיום על 30% מהרווח.

אם עסקת כתר הקפיצה את הכנסות המדינה ממסים וקיבלה שורה מיוחדת משלה בדוח הכנסות המדינה ממיסוי, מה תעשה לקופה עסקת מובילאי-אינטל? האם ברשות המסים צריכים לפתוח בחגיגות?

על-פי ההערכות, הרף התחתון של שיעור המס שישולם למדינה בעקבות העסקה יעמוד על סך של 4 מיליארד שקל. הרף העליון יכול לנוע עד 10 מיליארד שקל.

חיוב המס בעסקה חל ברובו על מחזיקי המניות הישראלים. לחברה יש 3 מחזיקי מניות ישראלים, המוגדרים כבעלי עניין: שני מסיידיה, אמנון שעשוע וזיו אבירם; וכן שמואל חרל"פ, המחזיק במניות מובילאיי, הן באופן אישי והן דרך חברת כלמוביל שבבעלותו. בנוסף, לחברה הרבה משקיעים ישראלים "קטנים".

על-פי חוק, שיעור המס המוטל כיום על רווחי הון עומד על 25% למי שאינו בעל מניות מהותי בחברה ו-30% לבעל מניות מהותי. בעל עניין מהותי הוא מי שמחזיק ב-10% או יותר ממניות החברה. ואולם, חישוב המס בעסקת מובילאיי מסובך יותר, היות ובשנים קודמות חלו שיעורי מס אחרים על רווחי הון.

עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, שותפה במשרד ירון-אלדר-פלר-שוורץ, מסבירה כי "שיעור המס בעסקה נע בין 25% ל-30%, ותלוי בתשובות לשאלות הבאות: האם ישנם בעלי שליטה בחברה המחזיקים מעל 10% מהמניות, שאז שיעורי המס שלהם גבוהים יותר; ומהו מועד הקמת החברה. אם החברה הוקמה לפני 2003 זה מעלה את שיעור המס".

מובילאיי הוקמה על-ידי שעשוע ואבירם ב-99', כך שחישוב המס יהיה קצת מורכב. הוא יהיה חישוב ליניארי, כי בשנים עברו שיעורי המס היו שונים.

לדברי ירון-אלדר, "העובדה שהחברה הוקמה ב-99' מעלה את שיעור המס גם לבעלי השליטה וגם למי שהוא לא בעל שליטה בחברה, בערך ב-3%. אז אנחנו כבר נמצאים בערך ב-28% מס בעסקה הזאת, שאותם צריך לשלם 30 יום מיום העסקה".

עוד לדברי ירון-אלדר, חלק מהמשקיעים הזרים יחויבו אף הם במס. "מחזיקים שהם לא ישראלים יחויבו במס, כי הם מוכרים חברה ישראלית, למעט כאלה שקיבלו פטור. עד לאחרונה, מי שהשקיע בחברת מחקר ופיתוח בישראל קיבל פטור במכירת המניות. מי שקיבל פטור בגלל ההשקעה שלו בחברות מו"פ, הם לא המשקיעים שקנו מניות בבורסה. יש גם משקיעים שבאים ממדינות שלישראל יש אמנה אתם, כמו ארה"ב, שווייץ ומדינות כאלה, שנקבע באמנה שבמכירת מניות יש להם פטור. אבל גם עם כל הפטורים למשקיעים הזרים, יש פה בערך 4 מיליארד שקל מס, שזה סכום גבוה מאוד שאי אפשר לזלזל בו".

לדברי מומחה מס נוסף, שמכיר את החברה מקרוב, רוב המשקיעים הזרים לא ימוסו, כי לרובם יש פטור. "יש חברות רכב בינלאומיות וקרנות זרות כמו גולדמן זקס, בין המשקיעים הזרים הגדולים, והם לא מחויבות במס. ישראל כנראה לא תזכה פה למס בשיעור דו-ספרתי כנראה, אבל בסופו של יום בכל זאת יהיה פה מס משמעותי מאוד. מדובר בסכומים אדירים. שני המייסדים בחברה מחזיקים ביחד כמעט 15% מהמניות, ו-15% מ-15 מיליארד זה מיליארד ומשהו בדולרים, שעליהם ישולם סכום של 2-3 מיליארד שקל מס לפחות, ויש לנו גם את חרל"פ שצריך לשלם מס על האחזקות שלו באופן אישי וגם חברת כלמוביל, שתשלם מס חברות בשיעור 24%, אז יש פה סכום יפה שנכנס לקופת המדינה".

מעבר לכך, אומר אותו מומחה מס, המס שישולם בעקבות העסקה, משמעותי ככל שלא יהיה, הוא לא סיפור המס האמתי, אלה המס השוטף שהחברה תמשיך לשלם על פעילותה בישראל והכסף שתכניס למדינה במישרין ובעקיפין. "הפואנטה של העסקה היא לא המס, הפואנטה היא שהכול נשאר בישראל. הפעילות של החברה שתניב מיליארדים, כי זו חברה שצומחת בטירוף ועושה מאות מיליוני דולרים הכנסות. כל הדבר הזה ממוסה בישראל, וזו הגדולה. וגם אלפי העובדים שיהיו בישראל וישלמו מס. אנחנו צריכים לזכור שזו אחת החברות הכי מדהימות בעולם והיא כאן, ויש לזה משמעות אדירה לקופת המדינה".