דוח הממונה על השכר במשרד האוצר אמור להוות חגיגה של שקיפות לא פחות מאשר "חגיגת שכר", אולם לפחות בכל הקשור לשכר הרופאים גם הפעם מדובר במסמך לא שקוף, מעוות ואפילו מטעה. למרות שבאוצר מבטיחים כבר שנים לאחד בין שני מקורות השכר שמשולמים לרופאים בבתי החולים הממשלתיים - האחד מקופת בית החולים והשני מקרן המחקרים "שליד" בית החולים - מסתבר שגם הדוח הנוכחי לא מספק את הצלבת הנתונים ועל כן לא מאפשר ללמוד על רמות השכר האמיתיות.

אם זה לא מספיק, הדוח הנוכחי כולל באופן חריג שורה של רופאים מומחים מבית החולים איכילוב, שמשתכרים לכאורה עד 182 אלף שקל ברוטו בחודש רק מקרן המחקרים לבדה, מבלי לפרט את תפקידם המדויק. באוצר טוענים כי הם בעצמם לא הבינו את הסיבה לשכר הגבוה ולאחר בדיקה הגיעו למסקנה כי מדובר במומחים שנקלטו באיכילוב בשנת 2015 ולכן לא הופיעו בשנים הקודמות.

באיכילוב, לעומת זאת, התנערו בתחילה מהמספרים האלה וטענו כי השכר הגבוה ביותר שמשולם לרופא באמצעות קרן המחקרים עומד על 110 אלף שקל ברוטו בחודש, וכי ממילא לא נקלטו כל כך הרבה מומחים חדשים ובטח לא בשכר גבוה כל כך. האם מדובר ברופאים קיימים שביצעו יותר ניתוחים בשעות אחר הצהריים ולכן שכרם זינק? באיכילוב דוחים גם את ההנחה הזאת. בתגובה מאוחרת שהעביר בית החולים נאמר שהרופאים שברשימה הם מומחים בעל שם שהתחייבו לא לעבוד במערכת הפרטית. "עלות השכר היא תוצאה של כוחות השוק והנהלת ביה"ח תשמח למהלך ממשלתי שיוביל לריסון שכר הרופאים".

כך או אחרת, אם בשנים הקודמות הרופאים של שירותי בריאות כללית כבשו את צמרת הטבלה (בכללית מדווחים על נתוני שכר משולבים בלי להתחכם), הרי שהפעם רופאי איכילוב עקפו אותם בגדול. כך, במקום הראשון ניצב רופא מומחה עם שכר בגובה 182,279 שקל ברוטו בחודש. לשם השוואה, השיאן של שירותי בריאות כללית, רופא נשים שהופיע בשנה שעברה במקום הראשון מקרב עובדי הגופים הציבוריים, הגיע כעת רק אל המקום ה-8 עם שכר של 143,714 שקל ברוטו בחודש. במקום השני ניצב רופא נוסף מאיכילוב עם 180,468 שקל ברוטו בחודש, וכך גם במקום השלישי (175,548), במקום הרביעי (169,883), במקום החמישי (148,907) ובמקום השישי (144,667). רופאי איכילוב תופסים גם את המקום התשיעי, העשירי והאחד עשר עם שכר קרוב. במקום ה-12 ניצב רופא עיניים מקופ"ח כללית עם 129,123 שקל ברוטו בחודש ובמקום ה-13 ניצב רופא נוסף של הקופה, מנהל מחלקת הרדמה באחד מבתי החולים שלה, עם 128,38 שקל ברוטו בחודש.

לפי התקנות של קרנות המחקר בבתי החולים הממשלתיים, עבור 1% בודד מהרופאים ניתן לשלם באמצעות הקרן עד פי-4 משכרו של הרופא המשולם באמצעות "התלוש הרגיל".

הרופאים של איכילוב ושל קופ"ח כללית תופסים לסירוגין את עשרות המקומות הבאים בצמרת טבלת שיאני השכר, כאשר הרופא הבכיר הראשון של בית החולים הממשלתי "שיבא" בתל השומר מופיע רק במקום ה-77. מדובר במנתח לב מומחה לילדים, עם שכר בגובה 102,383 שקל ברוטו בחודש משולם לו באמצעות קרן המחקרים. בשנים האחרונות הצליח איכילוב, לפחות על פי רבים במערכת הבריאות, לגבור על שיבא בכל הקשור למוניטין של הרופאים הבכירים בשורה של תחומים. כעת ברור כי להצלחה הזו, לפחות אם מאמינים לנתוני האוצר, יש קשר גם ליכולת הכספית לשלם לרופאים. איכילוב, צריך לומר, סיים את כל השנים האחרונות בגירעון תקציבי ונזקק כמו רוב רובם של בתי החולים הממשלתיים לכיסוי מצד המדינה, בעוד ששיבא הצליח לשמור על איזון.

לפי הדוח, השכר הממוצע של הרופאים בבתי החולים הממשלתיים - שלא כולל השכר הנוסף שמשולם לחלק מהם באמצעות קרן המחקרים - עומד על 33,890 שקל ברוטו בחודש. מדובר בעלייה ריאלית של 5.16% ביחס לנתוני השכר בשנת 2014. שכר הרופאים צפוי להמשיך לעלות לפחות עד שנת 2019, בהתאם להסכם הקיבוצי ארוך הטווח שנחתם מול ההסתדרות הרפואית ב-2011.

לפי דוח השכר, אלי דפס, מנכ"ל הכללית הנחשבת לגדולה בין ארבע הקופות ומי שמחזיקה בבעלותה 14 בתי חולים ציבוריים, מרוויח 100 אלף שקל ברוטו בחודש. רן סער, מנכ"ל מכבי השנייה בגודלה, מרוויח 85,473 שקל ברוטו בחודש. זאב וורמברנד, מנכ"ל מאוחדת השלישית בגודלה, מרוויח 80,125 שקל ברוטו בחודש ואילו נסים אלון, מנכ"ל לאומית שנחשבת לקטנה בין ארבע הקופות, מרוויח 77,457 שקל ברוטו בחודש. כבר בסוף העשור הקודם קבעו במשרד האוצר כי שכר מנהלי קופות החולים לא יעלה על 60 אלף שקל בחודש, למעט שכרו של מנכ"ל הכללית, שמנהל גם שורה של בתי חולים. המסגרת הזו לא נאכפה.

עוד על פי הדוח, מנכ"ל מד"א, אלי בין, מרוויח 67,586 שקל ברוטו בחודש. אבי בטלהיים, מנהל התקשורת והשיווק בשיבא מרוויח 63,594 שקל ברוטו בחודש. דוברת שירותי בריאות כללית, מיכל קיזלשטיין, מרוויחה 47,294 שקל ברוטו בחודש - 7 אלף שקל יותר מהשכר שהופיע בדוח של השנה שעברה.

שיאני השכר