גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההיי-טק הישראלי בוער, אבל הביטוח המקומי נשאר מאחור

פירמת BDO זיו-האפט חקרה את עולם האינשורטק - טכנולוגיה עילית בענף הביטוח - ומצאה כי למרות הצלחות ענק טכנולוגיות כמו מובילאיי, "שוק הביטוח בישראל נשאר מאחור במונחי חדשנות טכנולוגית", אך הוא "עומד בפני מהפכה"

בשנים האחרונות עולם הפיננסים רוגש ורועש סביב החדשנות הטכנולוגית שמאיימת לשנות סדרי עולם ולהביא למהפכה של ממש, הן מבחינת משתמשי הקצה - הלקוחות, אבל אולי בעיקר מבחינת הגופים העסקיים ומבנה השוק. עיקר התכונה בעניינים אלה מורגשת, ולמעשה גם מתקיימת, בעיקר בעולמות הבנקאות והאשראי הקמעוני, בטח בכל מה שנוגע לשוק הישראלי.

מנגד, כך נראה, "ישראל עדיין מאחור" בכל הנוגע למהפכה הטכנולוגית בביטוח. כך אומרים בפירמת BDO זיו-האפט, שם ביצעו לאחרונה עבודת מחקר, שמצאה כי "שוק הביטוח בישראל נשאר מאחור במונחי חדשנות טכנולוגית". הם הוסיפו, כי "ענף הביטוח עומד בפני מהפכה כתוצאה משינוי טכנולוגי כפול: בתחום השיווק - התחזקות היתרון של אפיקי הביטוח הישירים באמצעות מכירה בפלטפורמות דיגיטליות; ובתחום המוצר - מהפכת המידע וה-IoT (ה-Internet of Things) מאפשרת התאמה בזמן אמת של מאפייני הפוליסה לרמת הסיכון הייחודית של הלקוח, תוך הפחתת עלויות".

ביחס לרמות המדידה העתידיות המשופרות של הסיכון הפרטני, הם מציינים כי "הטכנולוגיה של מובילאיי הנה דוגמה בולטת לפוטנציאל", על רקע עסקת הענק למכירת מובילאיי לאינטל העולמית תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר.

בכל אופן, בפירמת BDO זיו-האפט מוסיפים, כי בכל הנוגע לקדמה טכנולוגית "התפתחות ענף הביטוח בישראל צריכה לבוא באמצעות עידוד והסרת חסמים רגולטוריים לטכנולוגיות חדשניות, הן בתחום השיווק הישיר והן בתחום המוצרים החדשניים".

כאן המקום להזכיר, כי בקיץ האחרון הממונה על שוק ההון, והמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, הציגה חזון טכנולוגי שכלל הקלות למוסדיים שיקדמו טכנולוגיה, והיא שמה לה למטרה הכנסת חברת ביטוח דיגיטלית, והרחבה ניכרת של ההשקעה בחברות פינטק בתחום הביטוח, תוך שאף היא קבעה כי "רמת היישום של פעילות דיגיטלית בענף נמוכה", וש"הגופים המוסדיים מתקשים להתמודד עם אתגרים אלה". או אז היא הבהירה, ש"גופים מוסדיים שיציגו תוכנית אסטרטגית להיערכות לעידן הדיגיטלי, ולשיפורים טכנולוגיים, יזכו להקלות בדרישות הון".

כך או כך, רו"ח ארז סופר, שותף מנהל ב-BDO זיו-האפט, מסביר כי "גם בארצות הברית האתגר הגדול ביותר של חברות הטכנולוגיה בביטוח הנה הרגולציה. ניתן לשער שאילו הרגולציה הייתה קלה יותר, חברות אלו היו יכולות להתרחב בקצב מהיר יותר. הסיבה המרכזית לקושי של חברות אלו לפעול בישראל היא רגולציה אשר לא מכירה בשינויים הטכנולוגיים האחרונים, ולא מאפשרת להן לבצע שינוי של ממש בענף הביטוח. ניתן להניח שאילו הרגולציה הייתה מאפשרת לחברות אלו להתפתח ביתר קלות, היינו רואים אותן בוחרות בישראל, בדיוק כפי שמובילאיי, ווייז ומוביט, ועוד רבות, בחרו לפניהם בישראל כמקום האולטימטיבי להתחלת הפעילות. הדוגמה של חברות ביטוח שמעניקות הנחה ללקוחות שמתקינים מובילאיי היא סנונית ראשונה למהפכה שענף הביטוח בישראל יכול לעבור". עוד מציינים ב-BDO, נוסף על מובילאיי, ש"קיימות מספר חברות ישראליות הפועלות בסקטור ה-Insurance-Tech: למונייד, היפו (HIPPO) ונקסט אינשורנס".

יתרונות לאימוץ טכנולוגיות, עדיין לא בישראל

לאחרונה, נציין, זוכה תחום הפינטק לביטוח - ה-insuretec - להתייחסות גוברת בישראל, ובין היתר ישנו מהלך שמובילות קרן ההון סיכון JVP וחברת הביטוח AXA, או המהלכים של AIG ישראל (יחד עם החברה האם) להשקעה בתחומים אלה.

כאמור, ב-BDO מסתכלים על תמונת החדשנות באופן רחב הרבה יותר מ"רק" ממשקים טכנולוגיים בין לקוח ליצרן או כלים טכנולוגיים הפועלים בעולמות הביג-דאטה והניתוח לשיפור ניהול עולם הביטוח והסיכונים. מבחינתם חדשנות היא גם ביחס לאופי המכירות - מכירה דרך גורם מתווך (סוכן ביטוח, בעיקר) או בשיווק ישיר (על-ידי החברה המבטחת). כך, אומרים ב-BDO, "נתח השוק של אפיקי הביטוח הישיר בישראל הם מהנמוכים במדינות המערב", ולכן הם קובעים ש"כפועל יוצא, ההוצאה למשק בית על ביטוח כללי בישראל גבוהה בכ-20% ביחס לממוצע במדינות ה-OECD".

לעומת המצב בישראל, מסבירים ב-BDO, "בענף הביטוח העולמי מתרחשת בשנים האחרונות מהפכה של ממש", ו"התפתחות והתקדמות הטכנולוגיה בתחומים רבים, ובעיקר בתחום הטכנולוגיה הדיגיטלית, מאפשרות לשינויים רבים להתרחש, ובהם בולטים שניים משמעותיים: פלטפורמות אינטרנטיות שמחברות את חברת הביטוח ישירות עם המבוטח, באופן שמייתר את שירותיו של סוכן הביטוח; ותחומים רבים בהתקדמות הטכנולוגיה, שאפשרו להתאים התאמה מדויקת יותר לסיכון הספציפי של הלקוח". על כך הם מוסיפים, כי "הפריצה הטכנולוגית בתחום נמצאת בעיצומה במדינות רבות, והיום נתח הולך וגדל מענף הביטוח לרכב במדינה כמו ארה"ב, מתבצע באופן ישיר, תוך שימוש בטכנולוגיות רבות וללא סוכן".

כך למשל, לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ של BDO, שערך את המחקר שממנו אנו מצטטים, "תחום הרכב עובר מהפכה של ממש, עם המעבר לרכבים חכמים, אוטונומיים, חשמליים ושיתופיים. מהפכת הרכב תביא למהפכה גם בתחום ביטוח הרכב, שתביא להורדת עלויות הביטוח, גם בהיבט של שיווק דיגיטלי ללא סוכנים וגם של מוצרי ביטוח חכמים ומותאמים. ישראל היא מובילה עולמית בחדשנות בתחום הרכב החכם, ומובילאיי היא דוגמה בולטת לכך. אולם בתחום הביטוח ישראל נשארה מאחור. ענף הביטוח בישראל נמצא עדיין בעולם הישן של הסוכנים, ואנו מפגרים ביחס למדינות המערב באימוץ טכנולוגיות חדשות בביטוח". הוא מוסיף כי ההצלחה של מובילאיי הנה "תחילת המהפכה בענף הביטוח, לא רק בתחומי הרכב".

לסיכום, על פי BDO, "ככל שטכנולוגיות כדוגמת האינטרנט של הדברים ילכו ויתפתחו, יהיה ניתן ביתר קלות לייצר מודלים המותאמים לסיכון הגלום בלקוח, נוסף על כך שלא יהיה צורך בסוכן הביטוח בתחומים שעד היום היה צורך בו, מה שיוביל למחירים נמוכים ומותאמים יותר למבוטח". לאימוץ הטכנולוגיות המתקדמות יהיו מספר יתרונות עבור המשק: "ירידת יוקר המחיה; הגדלת התחרותיות בענף הביטוח; וחדשנות טכנולוגית עולמית ושימוש בשוק הישראלי כחממה לצמיחת מיזמים בינלאומיים, דוגמת מובילאיי, וויז וגט טקסי". "ואולם", אומרים ב-BDO, "כיום אין בישראל רגולציה תומכת, ולכן הצרכן הישראלי אינו נהנה מהיתרונות, וממשיך לצרוך שירותי ביטוח בטכנולוגיות של המאה הקודמת".

עוד כתבות

משרדי EY בתל אביב / צילום: יח''צ EY

המשרדים שהושכרו ומסעירים את הרוחות בין ועד העובדים להנהלת EY

מתיחות בפירמת EY בין מתמחים ורואי חשבון צעירים לבין ההנהלה ● ועד העובדים מלין על שחיקה מתמשכת בשכר העובדים ובמקביל יוצא נגד החלטת ההנהלה לצמצם שטחי משרדים ● ברקע: טענות דומות גם בשאר הענף ומגעים להסכם קיבוצי חדש ● מ־EY נמסר: הטענות לא נכונות

שדה מל''ט של חברת אירונאוטיקס / צילום: יח''צ

שיתוף־הפעולה שיזניק את חברת המל"טים הישראלית באירופה

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך

מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

בעבר, מעסיקים שנאו את העובדה שעובדים מעלים פוסטים לרשתות על חיי העבודה שלהם ● עכשיו סטארבקס, דלתא וחברות נוספות מעודדות אותם בעצמן ליצור תוכן - כאסטרטגיה ● העובדים מרוויחים כישורים כישורים חדשים, והמעסיקים נהנים משיווק אורגני

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

הדמיה של מתקן ההשבה המתוכנן / צילום: ג'ני ויינשטיין, אדריכלית נוף

לראשונה בישראל: יוקם מתקן שמייצר חשמל מפסולת

מתקן חדש להשבת אנרגיה מפסולת בגליל המערבי צפוי לקום תוך שלוש שנים ולאתגר את תחנות הכוח ● תמלוגי המוזיקאים זינקו בעשרות אחוזים השנה ל־13.6 מיליון שקל ● רשת סאלח דבאח משיקה סניף ענק מחודש בהשקעה של כ־7 מיליון שקל ● 200 נשים בכירות התכנסו במוזיאון ת"א לכבוד התערוכה "לו נשים היו שולטות בעולם" ● וגם: מינויים חדשים בענפי האנרגיה, הפינטק והבריאות ● אירועים ומינויים

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

מגמה שלילית באסיה; החוזים בוול סטריט עולים בעקבות הדוח של מיקרון

טוקיו יורדת ב-1% ● היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב, האינפלציה צפוייה להישאר דביקה • בתוך יומיים יתפרסמו חמש החלטות ריבית ברחבי העולם

קרן כהן-חזון / צילום: באדיבות תורפז

אחרי זינוק של 220% במניה: תורפז מבקשת להקפיץ את שכר המנכ"לית ב-3 מיליון שקל

יצרנית הטעמים והריחות מבקשת להעלות את שכרה של בעלת השליטה קרן כהן־חזון לסכום של עד 9.1 מיליון שקל ● כהן־חזון, ששימשה עד כה גם כמנכ"לית וגם כיו"ר החברה, תפנה את כיסא היו"ר לטובת שותפה לייסוד החברה רלי לשם

ירון קיקוז, בעלים ומנכ''ל פריים אנרג'י / צילום: שחר גל

הגורמים שעלולים לסבך את מכירת השליטה באלומיי לעופר ינאי

מגעים שניהלו בעלי השליטה באלומיי עם מספר רוכשות אפשריות הובילו אחת מהן, פריים אנרג'י, לדווח כי "תפעל לשמירת זכויותיה" ● גם מחזיקי האג"ח של אלומיי בוחנים את צעדיהם לנוכח העסקה עם נופר של עופר ינאי

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה נפלה בכ-4%, קמטק ונובה במעל 6%

נאסד"ק ירד ב-1.8% ● OpenAI מנהלת שיחות עם אמזון בנוגע להשקעה אפשרית ● וורנר ברדרס דיסקברי ממליצה לדחות את הצעת פרמאונט לרכישתה, מעדיפה את זו של נטפליקס ● אחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר ● נעילה מעורבת באירופה, לונדון עלתה ב-1%

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

שליח וולט

פשרה בייצוגית נגד וולט על פער המחירים בין האפליקציה למסעדות

בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה לפני כ-3 שנים נגד וולט סביב סעיף תיאום המחירים עם מסעדות ● ענקית המשלוחים תעביר 5.5 מיליון שקל לקרן לניהול תובענות ייצוגיות, שייועדו לסיוע לעסקים קטנים

הקמפוס שצפוי לקום בקריית טבעון / הדמיה: אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה בשיאים; עם רוח גבית מגרמניה - אלביט ונקסט ויז'ן זינקו בחדות

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.8% ● מגה אור זינקה במעל 10%, לאחר שדווח כי חברה־בת שלה עשויה לבנות את המבנה בו תשוכן חוות השרתים של אנבידיה בישראל ● האנליסט שטוען - זו הסיבה שיש עדיין סיכוי לראלי של סוף שנה בוול סטריט

צילום: Shutterstock, Satenik Guzhanina

האינדיקטור שמראה התמתנות משמעותית במחירי השכירות

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע סיפק הוכחה נוספת להתקררות בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות רושמים ירידה שמונה חודשים ברצף ומציגים קצב עלייה שנתי זניח - זאת לעומת 2.6% בשוק השכירות ● אבל בהפניקס צופים התקררות חדה בחודשים הקרובים

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

אחרי עשור בצנרת: אושרה תוכנית ל־740 דירות בשכונת הדר יוסף בצפון תל אביב

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הקבלנים יתקשו למכור, מחירי המזון לא יירדו, והתעשיות הביטחוניות ימשיכו לשגשג: התחזית של חברות הדירוג

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

ד''ר ערן אופיר, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: יוסי צבקר

מהלך משמעותי ראשון של ערן אופיר בקומפיוג'ן: שינוי הסכם אסטרהזנקה

חברת פיתוח התרופות קומפיוג'ן תקבל 65 מיליון דולר במיידי ועוד 25 אם תעמוד באבן-דרך קרובה יחסית, ומזומנים אלה צפויים להספיק למימון פעילות החברה עד 2029 ● בעבור זאת, במקרה של הצלחת המוצר היא תהיה זכאית לקבל מאסטרהזנקה תמלוגים מעט נמוכים יותר מכפי שנקבע בהסכם המקורי ● המניה מזנקת בבורסה בת"א

עובדי סייארה / צילום: מנש כהן

בהובלת בלאקסטון: סייארה הישראלית מגייסת לפי שווי של 9 מיליארד דולר

חברת הסייבר הישראלית סייארה משלשת את שוויה בתוך שנה ומגייסת בימים אלה 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר ● הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות בלאקסטון

מדד מיתוג מעסיק / צילום: Shutterstock

גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?

העובדים כבר לא מתרשמים משלטי חוצות, שפים מפורסמים ומסיבות נוצצות שאפיינו את פעילות מיתוג המעסיק בתחילת העשור ● הם עברו לחפש אותנטיות, דנ"א ארגוני ותחושת בית ● עידן ה־AI מציב בפני חברות אתגר חדש