גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צירוף מקרים או מגמה? ביקוש שיא לפרסום בטלוויזיה

הסמיכות לחג הפסח וצמצום משך הפרסום בפריים-טיים ב-10 דקות הביאו להצפה בביקושים ■ התוצאה: מלחמה על כל ספוט ופגיעה באפקטיביות של הקמפיינים שעולים

"היקף פרסום של כמיליון שקל נשאר מחוץ למסך בכל יום בימים האחרונים, בגלל ביקושי שיא" - כך מעריכים בכירים בחברות המדיה. את הביקוש, ששובר שיאים בשנים האחרונות, מכנים הבכירים "דרמה גדולה" ותולים אותו בשילוב של שני גורמים עיקריים: ביקוש עונתי גבוה לקראת חג הפסח, המביא מפרסמים מוטי חג להציף את המסך - והשנה בעוצמה גדולה יותר מתמיד - בעוד המלאי שהזכיינות יכולות להקצות לפרסום דווקא קטן ב-10 דקות.

צמצום דקות הפרסום נעוץ ב"צוק איתן" בקיץ 2014. במהלך המבצע שותקה הטלוויזיה המסחרית למשך כמעט חודשיים, שכן רוב המפרסמים בחרו שלא לעלות עם פרסום בזמן הלחימה. כדי לפצות את זכייניות הטלוויזיה המסחרית, שאיבדו כתוצאה מכך הכנסות של מיליוני שקלים, ניתנה להן תוספת של 10 דקות פרסום בפריים-טיים, והיקף הפרסום בשעות השיא עלה מ-40 דקות ל-50 דקות. בתחילת מארס באה תקופת הפיצוי לסיומה, ומספר דקות הפרסום בפריים-טיים המותר לזכייניות חזר לעמוד על 40 דקות.

עיתוי תום הפיצוי התברר כבעייתי, שכן בשל צירוף מקרים לא רק שהדבר מתרחש סמוך לחג הפסח, אלא שהשנה היו לא מעט מפרסמים שהפרסום שלהם אינו קשור לחג, שהחליטו לעלות לאוויר דווקא עתה. אלה לקוחות כמו סלקום או בזק, שמהלכים שיווקיים שלהם הבשילו כעת והם מפרסמים "כבדים" שנחשבים ל"זוללי דקות פרסום".

התוצאה היא מלחמת חורמה על כל דקת פרסום בפריים-טיים, וחברות המדיה נאבקות בינן לבין עצמן ומול הזכייניות כדי להצליח להכניס את כל דקות הפרסום המבוקשות - לעתים תוך התפשרות על מיקומים ושיבוצים. עם זאת, מאחר שמספר דקות הפרסום המותר מוגדר בחוק, יכולת התמרון של הזכייניות מוגבלת, מה שכאמור מביא לכך שכמיליון שקל ביום נותרים מחוץ לזמן המסך.

לא מקבלים בונוסים מהזכייניות

"יש מצוקת זמנים קשה אצל כל זכייניות הטלוויזיה, והיא מתגברת ככל שמתקרבים לפסח", אומר רן בר-און, מנכ"ל חברת מדיה קום מקבוצת אדלר-חומסקי. לדבריו, יש מלחמה על כל ספוט: "הזכייניות משאירות 20 דקות פרסום מחוץ לפריים כל יום - למעלה מ-30% מההזמנות נשארים בחוץ".

"השמועות על מותה של הטלוויזיה היו מוקדמות, ולראיה - אני לא זוכר ביקוש כזה גבוה כבר שנים רבות", אומר נבו כרמי, המשנה למנכ"ל משרד הפרסום יהושע TBWA, "ודווקא כי יש הרבה קמפיינים שעולים עכשיו ולא קשורים לחג. אנחנו גם לא כל-כך קרובים לפסח. נותר עוד כחודש, והטלוויזיה כבר מלאה לגמרי".

לכאורה, אפשר היה להעריך כי גידול בביקוש יביא גם לעלייה במחירים, אך בפועל שוק הטלוויזיה מתנהל אחרת. ההתקשרות בין הזכייניות לחברות המדיה ולמפרסמים מתנהלת ברובה על בסיס הסכמים שנתיים, המגדירים מראש מחירים על בסיס ציפיות, ולא על בסיס נתונים בפועל.

אמנם יש עלייה בתקופות שנחשבות מסורתית לתקופות ביקוש גבוה, אך אין זה אומר שאם הביקוש קפץ משמעותית יחסית למצופה גם המחיר יעלה בהתאם. בדרך-כלל המשמעות הדבר תהיה אובדן הבונוסים למפרסמים, אך לא עלייה במחיר. אף שברוב ההסכמים יש גמישות מסוימת בהתייחסות לתקופת ביקוש והיצע, המחירים בשוק קשיחים ואין התייקרות דרמטית בתקופות ביקוש או הוזלה בעתות חסר.

אין זה אומר שהמפרסמים אינם משלמים מחיר - גם אם הוא לא נמדד על קוצה של עלות המחיר לנקודה. האימפקט הכללי של קמפיין שעולה בברייקים צפופים נפגע, ותשומת-הלב של הצופה למסרים הפרסומיים נמוכה יותר בגלל ההתקפה המסיבית.

את הקמפיינים מחשבים לפי מספר הפעמים (ריץ') שמתכננים להגיע לצופים. בתקופה שבה קשה להשתלב בפרסום, המשמעות תהיה בדרך-כלל שכדי להשלים יעדים יהיה צורך להאריך את הקמפיין בכמה ימים.

לדברי בר-און, "אני תמיד ממליץ לחברות שהפרסום לפני חג הוא לא חובה עבורן להקדים או לעלות אחרי החג. מטבע הדברים, בגלל העומס יש בליל פרסומות, פחות בולטות ופחות אפקטיביות לקמפיינים. כמובן שאז גם המחירים הם הכי גבוהים בשנה ללא אפשרות לקבל בונוסים מהזכייניות. אני ממליץ בתקופה כזו לחזק את הווידאו אונליין, במיוחד בחשיפה לסרטונים ארוכים, וכמובן לתמוך את הקמפיינים באמצעי מדיה נוספים. מעבר לכך, קיים מצב אבסורדי וחוסר איזון קיצוני שהזכייניות לא בתפוסה מלאה בינואר-פברואר, וכשיש כסף הן נאלצות להשאיר חלק ממנו בחוץ".

הטלוויזיה מתקמבקת?

כאמור, בחברות המדיה מדברים על מיליוני שקלים שנותרים מחוץ למסך, אך לכולם ברור שהלחץ הנקודתי ישתחרר בחלקו בשבועות הקרובים. התעלומה הגדולה בשלב זה היא אם הלחץ העצום שנוצר כרגע הוא אכן צירוף מקרים בלבד, ובטווח הארוך לא תהיה השפעה משמעותית לגריעה של 10 דקות פרסום מהפריים-טיים, או שאנו חוזים בתנועת מטוטלת שבמסגרתה יש חזרה של מפרסמים לטלוויזיה - מה שאומר שהלחץ אולי יפחת בהמשך, אך עדיין יהיה גדול יותר מאשר בעבר.

לדברי כרמי, "הכסף שנשאר כרגע מחוץ למסך ברוב המקרים לא ילך לאיבוד. יוסיפו עוד יום-יומיים לקמפיינים, ייכנסו מעט יותר מאוחר. למעט קמפיינים שטכנית לא יכולים להיכנס מאוחר יותר כי הם סביב מבצע עם תאריך, הרוב ישתלבו בסוף. בתוך תקופה הרוב יירגע, כי ככל שנתקרב לחג, יש נקודה שבה המחירים קופצים באופן מובנה, ויש לקוחות שעלו עכשיו כדי להימנע מהקפיצה הזאת, ואז יהיו באוויר לקוחות מוטי חג. צריך לזכור גם שיש לפנינו עוד תקופה של ביקושים גבוהים - הקיץ.

השאלה הגדולה היא אם מה שרואים כרגע זו חזרה משמעותית של מפרסמים לטלוויזיה או צירוף מקרים. אם יתברר כי אכן יש קאמבק לפרסום בטלוויזיה, ונעשה תיקון מסוים והבנה של המגבלות שיש לווידאו בדיגיטל - אז להורדה של 10 הדקות יכולה להיות השפעה משמעותית בטווח הארוך".

"עדיין לא ברור מה המשמעות של מה שאנחנו רואים עכשיו", אומר שלא לייחוס בכיר בתעשייה. "אם אנחנו מיישרים קו עם המגמה האמריקאית, שם בשנתיים האחרונות גדל הפרסום בטלוויזיה בכל שנה ב-3%-5%, לקיצוץ הדקות תהיה השפעה לא מבוטלת. אבל מוקדם עדיין לענות על זה. נדע רק לפי ההתפתחויות שיהיו על פני השנה".

עוד כתבות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים