מחריף העימות בין שר האוצר משה כחלון לראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע הקריאה של האחרון אל כחלון לתמוך בדחייה של חצי שנה נוספת בתחילת הפעילות של תאגיד השידור הציבורי החדש ("כאן").

במהלך כנס "הכוח לשנות" של קו הידידות נשאל הבוקר (ה') כחלון על יחסיו עם נתניהו, והשיב: "איך אומרים החבר'ה? כחלון ונתניהו כבר לא".

במערכת הפוליטית מעריכים כי המתיחות הנוכחית לא קשורה רק לתאגיד השידור - אלא גם ואולי בעיקר לסברה שהגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה תוביל לבחירות מוקדמות.

כחלון החל בחודשיים האחרונים להיערך מאחורי הקלעים לבחירות, בין היתר באמצעות הקמת סיעה בהסתדרות תוך שיתוף-פעולה הדוק עם יו"ר הארגון, אבי ניסנקורן. השניים נפגשו אתמול וסיכמו ביניהם כי יפעלו להגדלה נוספת במספר עובדי רשות השידור שייקלטו בתאגיד החדש - וגם על שיפור בתנאי הפנסיה הצוברת לעובדים שיאלצו לפרוש.

"הקמת התאגיד הייתה טעות, אבל לא מאוחר מדי לתקן", אמר אמש (ד') נתניהו בנאום שנשא בערב "הגיבושון" של חברי הקואליציה, שנערך במלון בחדרה. "אני קורא לשר האוצר לתמוך בדחייה ובחוק שיגביר את הפיקוח על התקשורת, כי זה מה שהעם רוצה". הדברים האלה הציתו מיד את האש, אחרי שבוע מתוח במיוחד בין השניים.

 

כחלון - שמאוד לא אהב את העובדה שנתניהו מגלגל לעברו פעם נוספת את עתידם של עובדי רשות השידור, שאמורה להתפרק סופית בסוף אפריל הקרוב - לא נשאר חייב. "אני לא מוכן שנתניהו יעשה לי תרגילים וספינים כאלה על חשבוני. הקמת התאגיד זה חוק של הליכוד, לא שלי", אמר בשיחות סגורות.

בהמשך נודע כי בשיחה אישית שהתנהלה בין השניים מוקדם יותר השבוע תקף כחלון את נתניהו: "השידור הציבורי לא באמת מעניין אותך הרי, זה רק שליטה".

על-פי דיווחים שונים, כחלון הרחיב את החזית מול נתניהו מעבר לענייני התאגיד ותקף אותו גם על התנהלותו הכללית: "כשיש קשיים, אתה תמיד נעלם, אבל כשיש הישגים, אתה מופיע ולוקח לעצמך את הקרדיט. אני לא בליכוד יותר, לא מספר שתיים שלך ולא מספר שלוש".

כחלון התכוון בין היתר לעובדה שנתניהו הודיע כי ההחלטה להוריד מסים היא החלטה משותפת שלו ושל שר האוצר, למרות שכחלון מדבר על כך זמן רב, וכי גם לאחר פרסום נתוני הלמ"ס בדבר תוצאות מאקרו-כלכליות של המשק הישראלי, נתניהו מיהר לקחת לעצמו את הקרדיט. 

גם חבריו של כחלון ממפלגת "כולנו" הצטרפו למתקפה: ח"כ רועי פולקמן, חבר בוועדת הכלכלה, צייץ בטוויטר מיד לאחר נאומו של נתניהו בעניין התאגיד: "כמה מביך. נתניהו, שלא היה אכפת לו לשנייה מרשות השידור ועובדיה שנים, עושה עכשיו ספין נוסף על גב העובדים בערב גיבוש הקואליציה".

היו גם חברי כנסת שהזכירו אמש כי נתניהו, שכל-כך להוט היום לדבר בשבח רשות השידור, העלה במערכת הבחירות האחרונות קמפיין שהשווה באופן אומלל בין עובדי רשות השידור למחבלים של החמאס.

מי שהתייצבה לימינו של ראש הממשלה היא שרת התרבות מירי רגב, ששיגרה אמש הודעה: "שמחתי לשמוע את דברי ראש הממשלה שהקמת התאגיד הייתה החלטה שגויה. כפי שהוא אמר, טעויות צריך לתקן, בוודאי אם הן על חשבון משלם המסים. צריך לעשות את זה 'כאן' ועכשיו".

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) מסרה היום בתגובה: "האובססיה הבלתי נשלטת של נתניהו להשגת שליטה בתקשורת ולהרס התאגיד מביאה לשיא חדש את התעמרותו בעובדי רשות השידור והתאגיד. הכאוס בתקשורת מעניין אותו, ממש לא העובדים, שבעיניו הם לא יותר מנזק היקפי נדרש. מעניין למי מעובדי רשות השידור יתקשר נתניהו הבוקר כדי לחתוך עוד קופונצ'יק. מי שפוגש כמונו את עובדי הרשות והתאגיד, יודע שנתניהו לא עשה למענם כלום ולא יעשה עבורם דבר בעתיד למעט המשך חוסר הוודאות".