גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכן הוא המלך: כיצד ניתן להיחשף להשקעה בתחום בארה"ב?

לפני 21 שנה חזה ביל גייטס את השינוי שמתרחש לנגד עינינו: תחום התקשורת והכבלים מאבד מכוחו, ומולו מתעצמות חברות המדיה והבידור ■ התוכן הוא המלך החדש? נראה שכן

ביל גייטס. האיש העשיר בעולם / צילום: רויטרס
ביל גייטס. האיש העשיר בעולם / צילום: רויטרס

לפני 21 שנים, בשנת 1996 פרסם ביל גייטס מאמר שכותרתו הייתה "התוכן הוא המלך", העוסק בשינויים בתעשיית המדיה, הטלוויזיה והאינטרנט בארה"ב, ושם כתב: "תוכן הוא התחום העיקרי שחברות יצליחו לייצר ממנו כסף בעולם האינטרנט, בדיוק כפי שהיה בתחום השידור בכבלים. מהפכת הטלוויזיה שהחלה לפני חצי מאה, הולידה מספר תעשיות, ביניהן ייצור טלוויזיות ותשתיות כבלים, אך התחום שישרוד בטווח הארוך, הוא התחום שמשתמש בפלטפורמה הזו כדי לספק מידע ותוכן".

תחום התוכן והבידור האמריקאי עובר בשנים האחרונות שינוי מבני ויוצר הזדמנויות השקעה מעניינות. ב-4 השנים האחרונות השיג מדד חברות המדיה והבידור ב-S&P תשואה עודפת של 13% על מדד ה-S&P 500 וכמעט 47% מעל מדד חברות התקשורת והכבלים. החברות בענף זה מאופיינות ברמת מכפילי רווח סביבות ה-22.5 וקצבי שנתיים צמיחה של 7%-8% בהשוואה למכפיל רווח ממוצע 26 וקצב צמיחה של 5%-6% בממוצע במדד ה-S&P 500.

עולם המדיה משנה צורה

שוק הבידור והתוכן העולמי מוערך בכ-1.5 טריליון דולרים, כאשר השוק האמריקאי לבדו מהווה כשליש מהשוק העולמי. תחום המדיה מתחלק למספר ענפים וכולל הפקות תוכן לטלוויזיה, תעשיית סרטי קולנוע, שידורי ספורט, תוכן מודפס ודיגיטלי. חברות התוכן הגדולות פעילות ברובן לפחות ב-2 ענפים.

עד לפני מספר שנים תחום התוכן לטלוויזיה היה מקור ההכנסה העיקרי של החברות והיווה כ-30% מפעילותן, אך בשנים האחרונות חלה דעיכה בצמיחה עקב שינוי בטעמי הצופים, המתבטא במעבר מתוכן כללי לתוכן לפי דרישה בערוצים מכוונים ודיגיטליים.

כדי להתאים את עצמן לעולם המתחדש, החלו חברות המדיה להשקיע בתחום הדיגיטלי. כך, ענקית המדיה Comcast הודיעה לאחרונה על השקעה של חצי מיליארד דולר באפליקציית סנאפצ'ט. בנוסף, תאגיד המדיה NBC מושקע בפורטל האינטרנטי BuzzFeed הפופולרי בקרב צעירים, באתר החדשות לנוער Vox ובפורטל הספורט SportsEngine. סך ההשקעות של NBC בתחום הגיעו כבר ל-1.5 מיליארד דולר ב-18 החודשים האחרונים.

האסטרטגיה העסקית העומדת מאחורי מהליכים אלו, היא ההבנה שהצופים הצעירים (דור ה-Y ודור ה-Z) מעדיפים להיחשף לתוכן לפי דרישה דרך האינטרנט ולא דרך הערוצים המסורתיים. לפי המחקר שנעשה על-ידי חברת EMarketer, מספר הצפיות החודשיות בתכנים דיגיטליים צפוי לעמוד על 730 מיליון בשנת 2020 ולהתקרב למספר הצפיות בתחום הטלוויזיה המסורתית, שעומד היום על 1.1 מיליארד צפיות בחודש. גם חברות הפרסום רואות את המספרים ומפנות משקל רב יותר לפרסום בערוצי האינטרנט, בדגש על הרשתות החברתיות.

לחברות התוכן נוצרת כאן הזדמנות היסטורית ליצור שיתופי פעולה חשובים עם רשתות חברתיות ופלטפורמות מדיה חדשות הצפויות להגדיל את כמות התוכן הנרכש ולהגיע לקהלים רחבים יותר. ההערכה היא שהעתיד של הטלוויזיה ישתלב באופן מלא בתוך הרשתות החברתיות, לצורך צריכת וידאו ולכן חברות התוכן ישחקו תפקיד משמעותי במיצוב חברות האינטרנט ויהנו מחוזים ארוכי טווח שצפויים להניב לחברות אלה תזרים יציב.

מלחמת המיזוגים מתחדשת

שירותי התוכן עברו אבולוציה בעשור האחרון - התוכן אשר בעבר שודר באמצעות חברות כבלים מסורתיות, הצריך השקעה בתשתית לוגיסטית (כבלים, לוויינים, ממירים) המתאימה לערוצי תוכן כללי. משם הוא עבר לשירותי תוכן ממוקד וסלקטיבי (חבילות הערוצים), תוכן על-פי דרישה (VOD) ובהדרגה הוא עובר ממימד הכבלים למימד האינטרנטי, מה שהופך את התוכן לזמין גם במכשירי הסלולר והטאבלט. מגמה זו הפכה למעשה את חברות התשתית והכבלים לחברות "ברזלים" ואת חברות התוכן לסחורה חמה.

זוהי סחורה כל כך חמה, עד כדי כך שחברות הכבלים המסורתיות החלו במלחמת מיזוגים, אשר הגיעה לנקודת רתיחה בשנת 2016. הדוגמה הבולטת ביותר היא הצעת הרכש של ענקית התקשורת אמריקאית AT&T (T US) לתאגיד המדיה טיים וורנר (TWX US) בסכום של 85 מיליארד דולר, מה שהופך את העסקה הזאת, במידה ותצא לפועל, לעסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה שנעשתה בתעשיית המדיה.

מהלכים אלו מטשטשים את הגבולות בין חברות המפיקות לחברות שמספקות תכנים, מה שיציף ערך לחברות המדיה. בנוסף, אנו צופים כי חברות אחרות בתחום הבידור יבצעו ספין-אוף לחטיבות התוכן שלהן. בין החברות הפוטנציאליות נזכיר את סוני, AMC, Comcast ועוד.

חיים בסרט

תחום נוסף שנמצא בתנופה מחודשת בשנים האחרונות, הוא הפקות הסרטים, אשר צומח ברמה דו-ספרתית גבוהה. התחום מהווה כבר 15% מסך הכנסות חברות המדיה וחלקו עולה באופן עקבי. ענקיות המדיה דיסני, טיים וורנר, פוקס ו-NBC גילו את הפוטנציאל, ולפי הערכות, היקף ההכנסות מסרטי קולנוע צפוי לעמוד על למעלה מ-40 מיליארד דולר בסוף שנת 2017 ועל 50 מיליארד דולר בשנת 2020.

הסיבה המרכזית היא שמספר הסרטים המוגדרים כשוברי קופות, עולה משנה לשנה וצפוי לעמוד על 10 סרטים בשנת 2017. לדוגמה, חברת דיסני צפויה להפיק ב-3 שנים הבאות 13 סרטים חדשים מסדרת גיבורי העל של Marvel. בסך הכל בתעשייה צופים לעוד 41 סרטי שוברי קופות ב-3 שנים הבאות וכל עוד שהצופים יצביעו ברגליים ובכיס, מגמה זו צפויה להמשיך ולהתחזק.

כיצד ניחשף לתחום התוכן האמריקאי?

ניתן להיחשף לתחום התוכן האמריקאי באמצעות ETF הנסחרת בארה"ב בשם PowerShares Dynamic Media (PBS US). התעודה כוללת 31 חברות מובילות בתחום, כמו יאהו!, טיים וורנר, דיסני ופייסבוק. שני הסקטורים העיקריים הם חברות תוכן (70%) וחברות טכנולוגיה (20%). לצד היתרונות המוזכרים לעיל, יש לזכור כי תחום זה חשוף לרגולציה בתחום המיזוגים ורכישות ולשינויים המושפעים מטעמי הצרכן.

הכותב הוא אנליסט באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מיזוגים ורכישות בתחום המדיה

עוד כתבות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל חברת הרובוטיקה הצבאית: "רחפנים הם לא העתיד רק של מלחמות. הם יזלגו גם לחיים"

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסך גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"