גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חברת האלגו-טריידינג בדתה פעולות מכירה וקנייה"

למרות האזהרות שפרסמה רשות ני"ע למשקיעים שלא להתפתות להשקיע כספים במסחר הרובוטי - ממשיכים ישראלים להשקיע בזירה הלא מפוקחת

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

ר', עולה מרוסיה בן 73, שמע ממכר על חברת "וואן אף.אי.אן.ווי" ופעילותה בזירת ה"אלגו-טריידינג" (מסחר בניירות ערך באמצעות רובוט/אלגוריתם ממוחשב - וזאת ללא התערבות אדם); והחליט לבחון את האפשרות להשקיע כספים שחסך באמצעותה. בדצמבר 2013 נפגש ר' במשרדי "וואן אף.אי.אן.ווי" בירושלים עם נציג החברה ועם עו"ד עמוס אבידן, שהציג עצמו בפניו כבעל החברה. בפגישה זו חתם ר' על הסכם התקשרות עם החברה. בפגישה, הסביר עמוס ל-ר', כי החברה משקיעה בשערי חליפין של מטבעות באמצעות תוכנה ממוחשבת - היינו מסחר רובוטי או "אלגו-טריידינג".

סכום ההשקעה הראשונית של ר' הסתכם ב-20 אלף דולר, ובהמשך השקיע כספים נוספים בסכום כולל של כ-223 אלף דולר. מפעם לפעם משך ר' סכומים שונים מחשבונו בחברה, שהסתכמו ב-45.6 אלף דולר.

לטענת ר', בהמשך, עלו אצלו חששות כי כספו אינו מושקע במקומות שהובטחו לו, או אף אינו מושקע כלל, ולכן ניסה למשוך את כספו. אולם לדבריו, כל הניסיונות למשוך את יתרת הכספים בחשבונו בחברה של אבידן - נכשלו.

השבוע הגיש ר' תביעה בהיקף 700 אלף שקל נגד חברת "וואן אף.אי.אן.ווי" ונגד עו"ד אבידן, בטענה כי ייתכן שנפל קורבן לתרמית וכספו לא הושקע כלל. לדבריו, נציגי החברה הציגו לו מצגי שווא של פעילות והשקעות, כאשר בפועל כספו הועבר לחשבונות החברה ולכיסיו של בעליה.

"קיים חשש מבוסס כי הפעולות שבוצעו לכאורה בחשבונות, כולן או חלקן, כלל לא בוצעו בפועל, באופן בו פעילות הקנייה והמכירה בחשבונות לא שיקפה פעילות מסחר אמיתית אלא פעילות וירטואלית", נטען בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד דן צוק. "סביר להניח בסבירות גבוהה כי כספו של התובע עבר ישירות לחשבונה של החברה, מבלי שנעשתה בו פעילות מסחר, כשהחברה מציגה בפני התובע פעילות וירטואלית שלא התבצעה בפועל אצל ברוקר או זירת מסחר כלשהי".

אזהרה מהרשות

זירת האלגו-טריידינג עלתה לכותרות בשנתיים האחרונות, לאחר שמשקיעים רבים בזירת המסחר הרובוטית העלו טענות נגד בתי השקעות שונים שגרמו להם, לטענתם, להפסדי-עתק ולא השיבו להם את יתרת כספם כשביקשו לפדותם. על רקע הטענותף פתחה רשות ניירות ערך במאבק נגד בתי ההשקעות הפועלים בזירה, ובנוסף שיגרה למספר רב של בתי השקעות הפועלים בתחום דרישה כי יחדלו מפעילותם בזירה ללא רישיון לניהול תיקים. כמו-כן דחתה הרשות בקשות רבות לקבלת רישיון שהוגשו לה מאז.

היקף הכספים שמנוהל בבתי ההשקעות הפועלים בזירה הרובוטית אינו ידוע, כיוון שאין עליה כל פיקוח. -אולם בשנים האחרונות, במסגרת קריסות של חברות שונות, נחשפו סכומי-עתק שהושקעו בזירה הרובוטית בהיקפים של מיליוני ועשרות מיליוני שקלים.

בין היתר, בפרשת "יוטרייד" - במסגרתה נעצר בעל השליטה בחברת יוטרייד, אביב טלמור, ונחקר חשד להונאת משקיעים; וכן בפרשת קריסת חברת "USG קפיטל" שבבעלות אברהם סיני, שגם בעניינה עולות טענות להונאת משקיעים.

רשות ניירות ערך פרסמה בשנים האחרונות מספר אזהרות לציבור "בדבר ניהול השקעות ממוחשב", באמצעות פעילויות ניהול השקעות המשווקות לקהל הרחב כ"מסחר רובוטי" או "אלגו-טריידינג". אולם לאור ריבוי המקרים המתפרסמים על אובדן כספי משקיעים בחברות אלגו-טריידינג, נראה כי האזהרה לא הצליחה להרתיע משקיעים או לא הגיעה לרבים. חלק מהמשקיעים שנקלעו לזירה הרובוטית מוצאים היום את דרכם לבתי המשפט ומגישים תביעות נגד בתי ההשקעות שניהלו את כספם בזירה זו. גם ר' מצא את עצמו, לטענתו, באותה סיטואציה, לאחר שעלו בתוהו כל מאמציו לקבל את יתרת כספו - הכסף שעדיין לא הפסיד תוך מסחר באמצעות חברת "וואן אף.אי.אן.ווי".

האחות, הרעיה והחברה הזרה

במסגרת התביעה מעלה ר' תהיות באשר למבנה הבעלות בחברה, שבתקופות שונות הייתה רשומה על-שם קרובי משפחתו של עו"ד אבידן, כאשר בפועל הוא - כך על-פי הנטען - "הרוח החיה מאחורי החברה", מנהלה בפועל והשולט בה. התשובה לשאלה מי הבעלים של החברה, חושפת מבנה בעלות שמתחיל באבידן, עובר דרך אחותו הקטנה ואשתו ודרך עו"ד-נאמן, ומסתיים בחברה זרה, הרשומה באנגליה.

לפי התביעה, עמוס אבידן, עורך דין בעל רישיון בתוקף, שימש במועדים הרלוונטיים לתביעה כבעל המניות האמתי של החברה, יחד או לחוד עם בני משפחתו. כן, נטען כי עמוס שימש כמנכ"ל החברה ודירקטור, והוא מנהל את החברה בפועל גם כיום. עוד נטען כי למרות שאבידן היה הרוח החיה מאחורי החברה, מרים אבידן, אחותו הצעירה של עמוס אבידן, הייתה בעלת המניות היחידה של החברה בסמוך למועד בו התקשר ר' עם החברה; על-פי מסמכי רשם החברות במארס 2012, מרים אבידן העבירה בנאמנות את כל מניות החברה שהחזיקה לעורך דין, כשלאחרונה הועברו המניות שהוחזקו על-ידי אותו עורך דין לתאגיד הרשום באנגליה בשם "One Technologies LTD". בהמשך, בחודשים אוקטובר 2016-ינואר 2017, נטען, הועברו מניותיה של חברת "וואן אף.אי.אן.ווי" אל החברה הזרה. עוד נטען בתביעה, כי אשתו של עמוס, תמר אבידן, רשומה כבעלת המניות, המנכ"לית והדירקטורית היחידה של החברה הזרה.

"ניתן להסיק ממסמכי רשם החברות, כי עמוס הוא בעלי החברה בפועל והרוח החיה בה, וכי הבעלות על החברה נרשמה על-שמם של קרובי משפחה מדרגה ראשונה של עמוס - שכפי הנראה אין להם מעורבות או השפעה על הניהול השוטף של החברה - תוך ביצוע העברות תכופות של מניות החברה בין בני המשפחה", נכתב בתביעה.

לטענת ר', העברת חלק ממניות החברה בנאמנות לעו"ד, נעשתה "מתוך מטרה מכוונת 'להחביא' ולהסתיר את הבעלות והשליטה של עו"ד אבידן בחברה, על-מנת לצמצם את חשיפתו להליכים משפטיים הנוגעים למעשי תרמית ומרמה בחברה". ר' מבהיר כי עו"ד אבידן הציג עצמו בפניו כבעלי החברה, וכך, בין היתר, הוא השתכנע להשקיע בה.

ההפקדות בחשבון שעוררו חשד

"במהלך תקופת ההתקשרות התובע עקב, מפעם לפעם, אחר מצב ההשקעה באמצעות תוכנת המעקב שסיפקה לו החברה", נכתב בתביעה, וצוין כי ר' ביצע רישום שבועי של היתרות בחשבונות לשם מעקב - באופן ידני ובשפת האם שלו - והנה, "במהלך אוגוסט 2015, הבחין עו"ד אבידן כי נגרמו הפסדים בהשקעה, ולכן החליט מיד לסיים את ההתקשרות עם החברה ולמשוך את כספו ואף הגיע לשם כך למשרדי החברה".

אז, נטען, ניסתה החברה להניא את ר' מלמשוך את כספו והמליצה לו "להמתין בסבלנות" עד להתאוששות ההשקעה. ר' לא נענה להמלצת החברה, ואז לטענתו, במטרה למנוע ממנו למשוך את כספו, התחייבה החברה כלפיו, כי "תקבע" את השקעתו על-סך של 140 אלף דולר - שווי חשבונותיו אצלה נכון ליום ההתחייבות. בשלב מסוים, נטען, החלה החברה "להפקיד" בחשבונותיו של ר' "כספים" או "קרדיטים" - כפי שכונו על-ידי החברה - על-מנת לאושש את מצב ההשקעה, כך לטענת החברה. אולם, לטענת ר', "אותם 'קרדיטים' לא היו אלא פעולות וירטואליות ופיקטיביות של העברות מזומנים, לכאורה, לחשבונותיו בחברה".

ר' טוען כי בעקבות ההפקדות, הבין, בין היתר, כי מדובר בתרמית. "רק בדיעבד, טרם הגשת התביעה, הבין התובע כי מדובר בתרמית שכן לא ייתכן שחברה - כל חברה - המנהלת את כספי לקוחותיה, תפקיד בחשבונות לקוחותיה כספים שלה, השייכים לה, מרצונה וביוזמתה", נטען. "עצם העובדה כי החברה 'הפקידה', לכאורה, כספים בחשבונות התובע מעידה כי פעילות המסחר שבוצעה בחשבונות הנה וירטואלית בלבד, וכי כספי התובע עברו למעשה, ישירות, לכיסי החברה ולכיסם של בעליה". לדברי ר', "בעשותה כן פעלה החברה בתרמית ובמרמה על-מנת לשכנע את התובע שלא למשוך את כספו ו/או חמור מכך, להפקיד כספים נוספים בחברה. התנהלותה של החברה בהקשר זה מהווה אף מצג שווא רשלני וחוסר תום לב בקיום החוזה".

ר' טוען עוד כי המשיך לדרוש את כספו מהחברה, כאשר לטענתו את "המשא ומתן" מטעם החברה בקשר להחזר הכספים, ניהל אליאב אבידן, אחיו הצעיר של עמוס אבידן. "על-פי מסמכי רשם החברות משמש אליאב אבידן כיום כמנכ"ל החברה - בעוד שעמוס אבידן הוא המנהל בפועל ומי שמקבל את ההחלטות המהותיות בשם החברה", נכתב בתביעה. לטענת ר', כספו לא הוחזר לו, ובדיעבד הוא הבין כי החברה לא העבירה את כספו למסחר "אלא שלשלה את כספו ישירות לכיסה".

עוד כתבות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח


דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס