הצעת החוק להכשרת דרישת הרשויות לכתבי שיפוי, כמו גם מתן אפשרות לרשויות מקומיות לגבות היטלי השבחה בפרויקטים של תמ"א 38, עברה את הקריאה ה-2 וה-3 בכנסת. כעת, החוק קיבל את האישור הסופי וייכנס לתוקפו ברגע שיפורסם ברשומות.

הנוסח הסופי של הצעת החוק שקיבל את אישור הכנסת כולל מיזוג בין הצעת החוק הממשלתית לבין הצעת חוק פרטית של חבר הכנסת דודי אמסלם (ליכוד). בעקבות כך שונתה כותרת החוק מתיקון מספר 114 לחוק התכנון ובנייה לתיקון מספר 115 לחוק.

הצעת החוק תאפשר עתה לרשויות המקומיות לעקוף את פסיקת בית המשפט העליון שהתקבלה בדצמבר האחרון ולדרוש כתבי שיפוי מיזמים וקבלנים. נזכיר כי כתב שיפוי הוא "תעודת ביטוח" של הרשות כנגד תביעות אפשרויות לירידת ערך (מכוח סעיף 197) בעקבות אישור תוכנית חדשה. איסור הרשויות לדרוש כתבי שיפוי הוביל להקפאת קידום תוכניות חדשות בחודשים האחרונים, לאור חשיפת הרשויות לתביעות ולתשלום פיצויים. כעת, מקווים בענף כי הקיפאון ישתחרר.

במקביל, סעיף שהתווסף לחוק רק בימים האחרונים, מאפשר בפעם הראשונה לרשויות המקומיות לדרוש היטלי השבחה בפרויקטי תמ"א 38. נציין כי לא מדובר בהיטל השבחה מלא, אלא רק רבע מההשבחה ורק על זכויות שקיבל יזם או קבלן מעבר ל-2.5 הקומות שמעניקה תמ"א 38 המקורית ושיישארו פטורות.

עוד קובע החוק כי את היטל ההשבחה יוכלו הועדות המקומיות לדרוש רק על תוכניות שטרם הוגשה לגביהן בקשה להיתר. המועד הקבוע על פי החוק הוא היום, 22 למארס 2017, וכל מי שיגיש בקשה להיתר החל מהיום והלאה, יידע שהוא עשוי להיות מחויב בהיטל השבחה שמאפשר החוק.

 

נזכיר כי סוגיית היטל השבחה עלתה לדיון רק בשבוע האחרון במה שתואר על ידי נציגי הקבלנים מחד וגם נציגי הרשויות המקומיות מאידך כמחטף. לשני הצדדים היו השגות על הצעת החוק, ובדיון בוועדה לא הייתה עליו הסכמה. למרות זאת, ולמרות התנגדות חריפה ששיגרה הבוקר לשכת עורכי הדין ליו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם, עבר כעת החוק את הקריאה השנייה והשלישית ואושר סופית.

"עמדת לשכת עוה"ד לגבי אופן קידום הצעת החוק (תיקון 114) והתוספות לו, הינה כי נפל פגם בהליך קידום הצעת החוק. זאת בין היתר באופן הזימון לישיבות, נוסח מעודכן של הצעת החוק הומצא רק שעות ספורות לפני תחילת הדיון בו ולא הייתה אפשרות ודי זמן להעביר התייחסות מסודרת להצעת חוק כל כך משמעותית שיש בה להשפיע באופן משמעותי על הבנייה במדינת ישראל", כך כתבו היום יושבי ראש פורום מקרקעין בלשכה, עוה"ד אברהם ללום ויצחק נטוביץ יחד עם עו"ד מיכה גידרון ליו"ר ועדת הפנים אמסלם.

כאמור, גם נציגי הרשויות המקומיות התנגדו לסעיף מתייחס להיטלי ההשבחה בהצעת החוק. איתן אטיה, מנכ"ל פורום 15 הערים הגדולות הבהיר שלמרות החוק, ימשיכו הרשויות בתביעתן לגבייה מלאה של היטלי השבחה ובבג"צ שהגישו לאחרונה בנושא.

אטיה מסר בעקבות אישור החוק כי: ״אנחנו מתנגדים להסדר שנקבע לגבי תמ"א 38, וממשיכים בעתירה שלנו לבג"צ נגד תיקון 3/א, שמגיעה בחודשים הקרובים לדיון בבית המשפט העליון. אם הממשלה רוצה לסייע ליזמים ולקבלנים להגדיל את רווחיהם הגדולים ממילא ממיזמי תמ"א 38, שתואיל בטובה לסייע להם על חשבונה, ועל חשבון ההכנסות המפליגות שלה ממסים שהיא מקבלת מדירות אלה, ולא תטיל את מימון הצ׳ופר הזה ליזמים על חשבון השלטון המקומי, שלפי מחקר של ארגון מדינות ה-OECD הינו השלטון המקומי העני ביותר בין כל מדינות הארגון״.