גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמנות האין-עסקה

לאן יופנה זעמו של טראמפ לאחר כישלון הניסיון להחלפת "אובמהקייר"?

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אלה היו 24 שעות קשות מנשוא בשביל נשיא ארה"ב. אות קין הוטבע על מצחו. דבקו בו המלים האיומות ביותר בלקסיקון שלו. הוא הוכרז ל"מפסיד" (loser). הוא "הובס". הוא "בלע גלולה מרה". עיתונים מקליפורניה ועד מסצ'וסטס הכריזו: "אין עסקה" (No Deal).

עיתון אחד במדינת ניו-יורק יצק קורט של מלח על פצעי הנשיא, בכותרת שסרקזם זלג מכל אותיותיה: "אמנות האין-עסקה" (The Art of No Deal), משחק מלים על "אמנות העסקה", שמו של רב המכר שדונלד טראמפ חתם עליו את שמו בדיוק לפני 30 שנה (הכותב האמתי היה עיתונאי ששמו טוני שוורץ. הספר עמד בראש רשימת רבי המכר של ה"ניו-יורק טיימס" במשך 13 שבועות, ונשאר ברשימה 48 שבועות. הוא מילא תפקיד מרכזי ביצירת המותג של טראמפ).

"תבוסה מהממת", הכריז ה"בוסטון גלוב" הליברלי, העוין את טראמפ. "חובש!", הכריזה הכותרת ב"בוסטון הרלד", שמרני ונוטה אהדה לטראמפ. "פיאסקו!", הכריז ה"דיילי ניוז" האנטי-טראמפי של ניו-יורק. "יש כאן רופא?", שאל "ניו-יורק פוסט" הפרו-טראמפי. עיתון בווירג'יניה פשוט מרח את המלה "מת" (Dead), באותיות אדומות, בראש עמודו הראשון, לצד עקומה של תרשים לב.

תוכנית נפלאה

הם לא הגזימו, אלא במקצת - במטאפורות הרפואיות. הסיבה לאנטי-מסיבה הייתה כישלון מאמציו של הנשיא "לבטל ולהחליף" את רפורמת הבריאות שהנהיג קודמו, החודש לפני 7 שנים.

הרפורמה ההיא, שנואת נפשו של הימין האמריקאי, קיבלה עד מהרה את הכינוי "הביטוח של אובמה" (ObamaCare). ביטולה עמד בראש רשימת ההבטחות של הימין האמריקאי מני אז. עוד בבחירות של 2012, הטוענים הרפובליקאיים לנשיאות התחרו ביניהם מי יזדרז יותר בחתימת חוק הביטול ("ביום הראשון של נשיאותי"; "מיד לאחר שאשא את נאום ההשבעה"; "עוד לפני הנאום, מיד לאחר שבועת האמונים לחוקה").

טראמפ עצמו חזר והבטיח לקבור את 'ביטוח אובמה' מיד לאחר שיהרוג אותו, או אפילו לפני. הוא הכריז שהביטוח הוא "אסון", והבטיח להמיר אותו ב"תוכנית נפלאה" שתספק ביטוח לכל אמריקאי, בעלות קטנה בהרבה. היה ברור בהחלט שזו תהיה יוזמת החקיקה הראשונה של נשיאותו.

היה גם ברור שהיא לא תהיה יוזמתו, הוא רק יידרש לחתום עליה. על תהליך החקיקה נועד לנצח יושב ראש בית הנבחרים פול ריאן, הרפובליקאי רב הכוח ביותר בקונגרס (בניגוד לכנסת, או לפרלמנט הבריטי, יושב הראש בשיטה האמריקאית הוא זה המנהל את בית הנבחרים וקובע באופן בלבדי את סדר יומו).

אבל מה שנועד להיות שווה ערך לנעיצת סכין בחמאה, התפתח למאבק רעיוני מכאיב בתוך המפלגה הרפובליקאית. אף כי יש לה רוב ניכר בבית הנבחרים, 241 מתוך 435, עשירית ויותר של הצירים הרפובליקאיים (33 לפי מניין אחרון) סירבו לתמוך בחוק ש"יבטל ויחליף" את ביטוח אובמה. 15 מהם עשו כן מפני שהתחליף לא היה רדיקלי מספיק, 10 עשו כן מפני שהוא היה רדיקלי מדי, ו-8 עשו כן מטעמים אחרים.

כל כך מסובך

פול ריאן, תלמיד חכם של פוליטיקה, עמוס ידע בענייני מדיניות, מלוטש, צעיר ונאה, לא הצליח למצוא רוב. מלכתחילה לא נעשה ניסיון רציני למצוא שותפים בסיעת המיעוט הדמוקרטית. הרפובליקאים נהגו בדיוק כפי שהדמוקרטים נהגו ב-2009. אז היה להם רוב גדול בשני בתי הקונגרס, והם ויתרו אפילו על מראית עין של הסכמה דו-מפלגתית באימוץ ביטוח אובמה. הרפובליקאים ויתרו עליה מבלי שהיה להם רוב כזה.

ריאן נאלץ, אפוא, לבקש מן הנשיא לשנס מותניים ולעזור. אבל הנשיא אינו פוליטיקאי, הידע שלו בענייני מדיניות מוגבל, אין לו כל ניסיון במלאכת החקיקה, והוא התלונן בקול רם מאוד, כי "אף אחד לא ידע שביטוח הבריאות הוא דבר כל כך מסובך". לפי דיווח, לא זו בלבד שניסיונות השכנוע של הנשיא לא הוסיפו קולות, אלא אדרבא, הם גרעו כמה קולות.

ביום ו' התברר סופית שאין רוב בבית הנבחרים. הנשיא נענה לעצת ריאן לוותר על עצם ההצבעה. עיתונו של שלדון אדלסון בלאס וגאס, היומי היחיד הבולט באמריקה שתמך במועמדות טראמפ לנשיאות, הכריז בכותרת ראשית נדהמת ומלגלגת, "אפילו לא הצבעה", מתחת לצילום של טראמפ עוצם את עיניו בהבעה של ייסורים ושל מפח נפש.

וכך נפחה את נשמתה יוזמת החקיקה החשובה ביותר של "100 הימים הראשונים". נשיאים נוחלים תבוסות בקונגרס, אפילו כאשר יש רוב למפלגתם. אבל רק לעתים רחוקות מאוד הם נוחלים אותה בשלב כה מוקדם של כהונתם, על עניין כה חשוב.

לצייץ פחות, להושיט יד יותר

תבוסות פרלמנטריות אינן מפילות ממשלות באמריקה, מפני שממשלות אינן תלויות ברוב בקונגרס לעצם קיומן. אבל תבוסות בהחלט עלולות לנטרל, לעקר, לשמוט קרקע ולהתחיל תהליך של כרסום.

בשנה השנייה של נשיאותו, ביל קלינטון לא הצליח לשכנע אפילו את מפלגתו בקונגרס לתמוך ברפורמת הבריאות שלו. הרפורמה, שעליה עבדה אשתו הילארי במשך שנה ויותר, לא הועמדה כלל להצבעה. חצי שנה אחר כך, הדמוקרטים נחלו מפלה ניצחת בבחירות לקונגרס. ב-6 השנים הבאות לא היה קלינטון מסוגל ליזום איזושהי חקיקה. ב-1999 הוא היה הנשיא השני בהיסטוריה שהועמד למשפט הדחה בסנאט.

הנזק הפוטנציאלי לנשיאות טראמפ הוא אפוא ניכר. ה"וול סטריט ג'ורנל" הזכיר לו אתמול בכותרת בעמודו הראשון, שזה הזמן "לכונן קואליציות". מבקר שיטתי שלו בתוך מפלגתו, הסנאטור ג'ון מקיין, מייעץ לו "לצייץ פחות - ולהושיט יד יותר". האמנם הוא מסוגל?

הנשיא מיהר להאשים את הדמוקרטים בהתמוטטות יוזמת החקיקה שלו, והוסיף בציוץ, "ביטוח אובמה יתפוצץ, אז כולנו ניאסף יחד, וניצור תוכנית ביטוח בריאות גדולה לטובת העם. אל תדאגו!" (http://tinyurl.com/trump-tweet-explode)

ביטוח אובמה יתפוצץ אם ממשל טראמפ יגביל את הזרמת המזומנים למילוי התחייבויותיו, ואם יעודד את ממשלותיהן של המדינות האינדיבידואליות לשלול שירותי רפואה מקהלי יעד פגיעים במיוחד. התפוצצות כזאת אולי תועיל לנשיא פוליטית בטווח כלשהו, אבל לא תועיל לקורבנות ה"התפוצצות".

"ממשלה מאוחדת"?

בסוף השבוע הזה, כשהטעם הלא מוכר של תבוסה עומד בפיו, דונלד טראמפ ידע עוד פחות מתמיד לאן מועדות פניו. כיוצא בזה גם המפלגה הרפובליקאית. במשך 6 שנים היא טענה שרק "ממשלה מאוחדת" - זאת אומרת שליטה בשני בתי הקונגרס ובבית הלבן - תנחיל לה די כוח כדי לפטור את ארה"ב מעונשה של רפורמת בריאות שהיא חושבת ליקרה ולפולשנית. הממשלה המאוחדת ששאלה נפשה ניתנה לה בינואר, והיא גילתה שאין לה מושג מה לעשות בה.

דונלד טראמפ, קצר רוח ונוח לכעוס, עשוי להגיע למסקנה שעל המפלגה הזו הוא אינו יכול לסמוך. איש לא ניסה ברצינות זה 150 שנה להחליף אחת משתי המפלגות הגדולות. אבל טראמפ אינו כאחד האנשים. מחלצי כישלונו הגדול ביום ו' עשויה לצאת העזה גדולה ומטלטלת.

■ רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים