גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנפץ את המיתוס: המציאות האמיתית בעולם קרנות הגידור

השקיפות הנמוכה והמחסור במידע מספק גורעים מהמותג "קרן גידור" ומעמיסים עליו תפיסת סיכון גבוהה ■ ייתכן כי יצירת כללי משחק ברורים יותר תפחית את סיכוני ההשקעות הנלווים

השקעות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
השקעות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מספר שיחות שקיימתי עם מנהלי כספים בתאגידים, האמונים על ניהול עשרות ומאות מיליוני שקלים בנכסים פיננסיים להשקעה, קיבלתי את הרושם שהשקעה בקרן גידור נתפסת אצל רובם כהשקעה בעלת אופי מסוכן, המתאימה לסוגי המשקיעים המתוחכמים יותר. למעשה, קרן גידור, כשמה, נועדה לגדר את הסיכונים, ובכך לא פחות מלהפחית את הסיכון בתיק.

אני מקווה בשביל כולנו שמספר המשקיעים שבטוחים שהשווקים - יחד עם מזג האוויר - יסתדרו בכל רגע נתון בפוזיציה שמתאימה להם, הוא אפסי, וכולם מבינים שקיימים לא מעט תרחישים שבהם החזקה מסוימת תפעל לרעת ההשקעה.

גידור התרחיש יגרור חשיפה נוספת, אשר אמורה להתנהג הפוך, וליצור מתאם שלילי לחשיפה המקורית. משכך, קרנות הגידור מקבלות מהמשקיעים בקרן צ'ק פתוח לניהול הנכסים. להבדיל מרוב תיקי ההשקעות המנוהלים ו/או קרנות הנאמנות - שם דרגת החופש למנהל התיק מוגבלת - מנהל קרן גידור מקבל חופש ליצירתיות, ולעתים למינופים, ומכאן נובע החשש הגדול של לקוח הקצה.

יש לא מעט אסטרטגיות גידור, ואני לא בטוח שזה המקום לבזבז שורות ולעבור על כולן. בגדול, ובלי שזה יישמע כמו הנדסת טילים או משהו מתוחכם להחריד, האסטרטגיות העיקריות הן: תפיסת כיוון ויצירת רווחים גם מירידות בנכס הבסיס; אסטרטגיות ארביטראז', שמטרתן להפיק רווח ללא סיכון מפערי מחירים היכולים להתקיים (לדוגמה בנכסים דואליים או פערים שנוצרים מהנחות בשוק ההנפקות הראשוני); וכמובן האסטרטגיות הנפוצות ביותר בקרנות הגידור - אלו השואפות להיות ניטרליות ביחס לשוק (Market Neutral).

לונג/שורט היא האסטרטגיה השואפת להיות ניטרלית ולייתר את העיסוק בחשיבה מהו כיוון השוק, ולמעשה היא גם האסטרטגיה הנפוצה ביותר. כל הרעיון בה הוא לקנות נכס מסוים (לדוגמה מניה), ומולו למכור בחסר נכס בעל מאפיינים דומים. שני הנכסים (מניות בדוגמה שלנו) יעלו או ירדו לפי כיוון השוק, אבל הנכס שנקנה אמור לעלות יותר בעליות, ולחלופין, זה שנמכר בחסר, אמור לרדת יותר בירידות.

הרווח באסטרטגיה זו נובע מפער התשואות בין המניות, ולא מכיוון השוק, והיא כמובן בת-ביצוע כמעט בכל אפיק - גם באג"ח.

הסיכונים שמתלבשים על קרנות הגידור דומים לסיכוני החלטות השקעה אחרים, קרי שגיאה בניתוח הנכסים, או "ברבורים שחורים" למיניהם, אך בקרנות גידור רבות הסיכונים האלה מתעצמים ככל שמנופי האשראי מתעצמים. המינוף מאפשר יצירת רווח מחשיפה לנכסים שלא באמצעות מקורות הקרן, אלא מתוך הלוואה.

מתנהלות בתוך ואקום רגולטורי

נוסף על כך - וזו אולי ה-סיבה שיצרה את הרושם הראשוני המעט הרפתקני שהזכרתי בתחילת דבריי - קיימת התחושה שקרנות הגידור מתקיימות במעין ואקום רגולטורי. רובן המוחלט של הקרנות (אשר מתאגדות לרוב במתכונת של שותפות מוגבלת ולא כחברה בע"מ) אינן פתוחות להשקעה עבור ציבור רחב של משקיעים. הן דורשות סכום התחלתי גבוה יחסית, והאפשרות הקיימת למנהלי הקרנות להתלות את רישיון ניהול ההשקעות שלהם פותחת להם את הדלת לאותו ואקום רגולטורי.

הקרנות אמנם פועלות על פי דיני החוזים והנזיקין מצד אחד, אך הן פטורות מעמידה בהרבה כללים נוקשים של רשות ניירות ערך, לרבות עמידה בהון עצמי מינימלי, דיווחים לרגולטור על תשואות והיקפי נכסים ואפילו אישור להתנות עמלות ניהול בתשואה (גביית דמי הצלחה).

כשרשות ני"ע פרסמה תקנה חדשה, העוסקת באכיפה מנהלית בבתי ההשקעות או בניהול סיכונים, מנהלי קרנות הגידור ישבו על הענן כמו 'דובי אכפת לי' והשקיפו מבחוץ על התקנה, לאחר ה"ראן אוף" שעשו מנהליה מהפיקוח בבתי ההשקעות אל עבר ה"שוק החופשי" של קרנות הגידור. אז כשחיים בישראל - וכאן בהגדרה כולם חשודים - מגיעות אותן אסוציאציות על אופיין המסוכן של קרנות הגידור.

מה חושפים המספרים

כשמסתכלים על המספרים נחשפת תמונה הרבה יותר ורודה. אמנם אין סטטיסטיקה מסודרת ומפוקחת, אך מדד TGI - המחושב על-ידי קרן Gilboa Fund of Funds בניהולו של אריאל בינו וחברת צור ניהול, אדמיניסטרטור קרנות גידור - מספק רקע על התעשייה, הודות ליוזמה פרטית של שני הגופים הנ"ל. סקר על היקף התעשייה אמור להתפרסם בעוד כחודשיים, אך על סמך סקר השנה שעברה, בתוספת תשואה ממוצעת וגיוסי קרנות, ניתן להעריך היקף נכסים חזוי של כ-3.5-4 מיליארד דולר.

מאגר קרנות הגידור מקיף מעל 100 קרנות גידור מקומיות, בניכוי כ-40 קרנות שכבר אינן פעילות, והוא משקף ריכוזיות גבוהה, כאשר חמש הקרנות הגדולות מנהלות כ- 40% מנכסי התעשייה. בתוך מדד TGI עצמו משוקללים נתונים של כ-50 קרנות, המשלימות מבחינת היקפן סקירה של כ-90% מהתעשייה.

כל הקרנות במדד מנהלות היקף נכסים מינימלי של 10 מיליון שקל, ותנאים נוספים הם עבודה עם אדמיניסטרטור מוכר, ודיווח חודשי שוטף. המדד עצמו הוקם ביוני 2014, אך לתוכו מוזגו התשואות ההיסטוריות המבוקרות של קרנות הגידור במדד.

הגרף המצורף מתאר 10 שנות תשואה (2007-2016) שבהן מדד קרנות הגידור עשה קרקס למדדי המניות הראשיים בארץ ובארה"ב. מבט קרוב יותר על הגרף נותן זום על שתי נקודות קריטיות בציר הזמן, שבהן יתרונות קרנות הגידור התממשו. בשנים 2011, וכמובן 2008 המיתולוגית, מוצגת ירידה מרוככת הרבה יותר במדד הקרנות מאשר ביחס לזו שהכרנו בשוק המניות.

הביצועים ההיסטוריים הנ"ל, בתוספת מעבר מסיבי של מנהלים שנטשו את עולם ההשקעות המסורתי, מתדלקים צמיחה גדולה לתעשייה שעליה קיים ידע מועט. פערי הרגולציה הקיימים מהווים כיום נושא לחילוקי דעות גם בארה"ב, וממשל טראמפ מבקש לבטל את כללי הפיקוח שהונחתו על קרנות הגידור ב-2010 בעקבות משבר האשראי הגדול שפרץ שנתיים לפני כן.

בהקשר הזה, בהחלט ניתן למצוא היגיון בפערי רגולציה בין הניהול המסורתי לבין קרנות הגידור. הלקוחות המנפחים את התעשייה הם בעיקר לקוחות המוגדרים ככשירים, אך בוודאות קיים מקום ליצור כללי משחק ברורים יותר, שיפחיתו את סיכוני ההשקעות הנלווים, שגם כך קיימים. יכול להיות שפרסום מידע ברור, נגיש ובעיקר מפוקח יותר, יוכל בקלות לחשוף משקיעים פוטנציאליים לתעשייה, שיודעת לעבוד היטב.

■ הכותב הוא מנכ"ל נוסטרו החלטות השקעה בע"מ. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק. 

תשואות מצטברות

עוד כתבות

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מבטיח שהמחירים לא יעלו ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"