גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרדיט המרכזי - למגזר העסקי

עסקת מובילאיי כמשל: תפקיד המפתח של היבואנים במהפכת האוטו-טק

מי שעקב אחרי הביקור הממלכתי של בכירי המדינה בסין בשבוע שעבר, התקשה להתעלם מהתפקיד התדמיתי החשוב, שמילאה בו עסקת מובילאיי-אינטל. בתמליל הנאומים גילינו, למשל, כי בעקבות אותה עסקה "הפכה ישראל, באבחה אחת, למרכז של תעשייה גלובלית אדירה, טכנולוגיה של רכבים אוטונומיים". העיתונות הסינית ציטטה גם בכירים ישראלים, שלפיהם "ישראל מחזיקה במפתח לשנות בצורה דרמטית את שוק הרכב הסיני, שמונה עשרות-מיליוני מכוניות בשנה".

אנחנו מבינים את התלהבות הדוברים ואת הצורך בליקוט קרדיטים בינלאומיים, אבל כדי להעמיד דברים על דיוקם צריך לתת את הקרדיט לגורמים הנכונים. למדינה, למשל, הייתה הצתה מאוחרת מאוד בנושא, והיא בקושי הכניסה את היד לארנק, כדי לטפח את סקטור ההיי-טק האוטומוטיבי בראשית דרכו. עובדה, ש"קרן תמורה" של המדען הראשי ("רשות החדשנות") כמעט לא גזרה עד כה - וספק אם תגזור - תמלוגים על השקעות של המדינה בתחום הזה.

קרדיט מרכזי מגיע דווקא למגזר העסקי בישראל, ובמידה רבה ליבואני הרכב, גורם שהמדינה אוהבת להשליך עליו בוץ לעיתים תכופות, אף שתרומתם מאחורי הקלעים להתפתחות "מהפכת האוטו-טק" הישראלית ולפריצה של מובילאיי בפרט הייתה קריטית. נזכיר, שעד לאחרונה הייתה תעשיית הרכב אחת השמרניות והסגורות ביותר בפני חידושים "חיצוניים". רוב יצרני הרכב מעדיפים לפתח ולשמור טכנולוגיות חדשות "בתוך הבית", כלומר במחלקות המו"פ הפנימיות שלהם.

את הפיתוחים מחוץ לתחום מומחיותם, הם מוציאים במיקור חוץ לקהילייה ידועה ומוכרת היטב של ספקי-על גלובליים (טיר 1), שנדרשים לעמוד חוזית בתנאי אספקה ואיכות קשוחים. חוסר הפתיחות של תעשיית הרכב נבע מהתחרותיות העזה בין מותגי הרכב, מהחשש המתמיד מכשלים טכניים סדרתיים, שיכולים לפגוע במוניטין ובמכירות, ומהצורך להפחית עלויות.

כתוצאה מכך, עד לעשור הקודם הנציגות הישראלית הכמעט יחידה בתעשיית הרכב הייתה של קומץ יצרניות חלפים ורכיבי רכב "קלאסיים", וגם זו הייתה מערכת יחסים, שבמידה רבה נכפתה על תעשיית הרכב במסגרת הסכמי רכש גומלין.

לחברות "סטארט-אפ" טכנולוגיות כמעט לא הייתה נגישות למערכת הסגורה הזו. במקרה הטוב, הן יכלו לנסות ולחבור לספקית רכיבים גלובלית כזו או אחרת, שבחנה את הטכנולוגיות שלהן, ואם החליטה לחיוב, היא החלה בתהליך של שיווק הטכנולוגיה ליצרניות הרכב. זהו מסלול מפרך, שאורך שנים רבות ודורש השקעות עתק בטרם יתחיל להניב הכנסות - שני משאבים, שאינם זמינים לחברות סטארט-אפ בתחילת דרכן.

החיבור ליבואני הרכב העניק - ועדיין מעניק - ליזמי האוטו-טק המקומיים קפיצת דרך, ומפתח כניסה ייחודי לתעשייה. לרוב היבואנים בענף הרכב המקומי יש קשרים של שנים ארוכות מאוד עם יצרני הרכב "שלהם", שכוללים גם קשרים עם מנהלים ברמות בכירות ביותר, ואפילו קשרים אישיים. כך, למשל, התמחו יבואני הרכב בפיתוח "שיטת אחד משלנו". כלומר, איתור בעלי תפקידי מפתח בתעשיית הרכב ממוצא יהודי, עם שורשים בישראל או גם וגם, מה שתמיד טוב לעסקים.

קשרים ישירים ליצרני הרכב אפשרו ליבואנים לסלול לחברות האוטו-טק הצעירות מסלול מהיר אל "קודש הקודשים" של יצרני הרכב, כלומר, שילוב או בחינה של טכנולוגיות ישראליות חדשניות במסגרת הפרויקטים הסודיים של פיתוח כלי-הרכב עתידיים.

חברות יבוא רכב, שמקושרות ליצרנים, דוגמת כלמוביל (דיימלר) ודלק-מוטורס (פורד), מילאו תפקיד מפתח בגלגול כדור השלג, שהפך את מובילאיי לשחקנית גלובלית עם נוכחות ישירה ב-70% מתעשיית הרכב - ומובילאיי היא לא המקרה היחיד. לא בטוח אם ג'נרל-מוטורס הייתה מבצעת קפיצת הדרך של הקמה מרכז מו"פ פעיל לטכנולוגיות מתקדמות בישראל - שהופך כיום לסימן ולמודל חיקוי לכל התעשייה - אלמלא היכרותה העמוקה והקרובה עם השוק הישראלי במהלך השנים, כולל נתח בעלות של 10% ביבואנית המקומית של מותגי GM.

כמובן, לא כל יבואני הרכב קלטו את הפוטנציאל מבראשית. אחד מסיפורי הפולקלור בענף מספר על יבואן רכב גדול, שזכה בתחילת העשור הקודם לביקור מיזמי מובילאיי, בסבב הגיוס ההיסטורי של החברה. היבואן טלפן לחברו הטוב, מבכירי עולם העסקים הישראלי, וכיום דמות מפתח ביבואנית רכב גדולה, והתייעץ איתו בנושא. העצה הייתה "עורבא פרח". יש להניח ששניהם מצרים על ההחמצה.

בימינו, אף יבואן לא מחמיץ את הזדמנויות ההשקעה העסקיות (והציוניות, אם תרצו),שנקרות לפתחו; ועל אף שכל תעשיית הרכב הגלובלית כבר מכירה היטב את פוטנציאל של ה"אוטו-טק" הישראלית, הנוסחה "יזמים-יבואנים-יצרנים" ממשיכה למלא תפקיד מפתח בהאצת הענף. דוגמאות לא חסרות. קבוצת קרסו, למשל, פועלת במרץ בשיתוף עם קונצרן רנו-ניסאן, להקמת "מרכז חדשנות" של היצרנית בישראל, שיכלול גם מתקן לבחינה ולפיתוח של טכנולוגיות.

לקבוצת לובינסקי היה תפקיד מפתח בהחלטת SAIC, מיצרניות הרכב הגדולות בסין, להקמת מרכז מו"פ והשקעות ישראלי בחודש שעבר. קבוצת "מאיר", יבואנית וולבו והונדה, הצליחה לאחד תחת קורת-גג אחת את שתי היצרניות היריבות "שלה", ביחד עם חברת השכרת רכב מהגדולות בעולם, לצורך הקמת מרכז החדשנות והסיוע לסטארט-אפים "דרייב".

דלק-רכב, שמחזיקה כיום בפורטפוליו מכובד של השקעות בסטארט-אפים מתחום הרכב, הצליחה להביא את מאזדה לישראל, לצורך מיזם של איתור רעיונות וסטארט-אפים. זאת, לראשונה בהיסטוריה של היצרנית, שידועה בנאמנותה הלאומנית לתעשיית האלקטרוניקה והטכנולוגיה היפנית. מנהלת מרכז הפיתוח של דיימלר בישראל, עדי אופק, הייתה עובדת כלמוביל מצטיינת שקיבלה מדיימלר הצעת עבודה, עשתה שני תפקידי מפתח במזרח-הרחוק ומונתה לפתח ולנהל את מרכז הפיתוח החדש שלהם בישראל.

גם קבוצת יוניון-מוטורס, יבואנית טויוטה, הקימה חברה עצמאית להשקעות במיזמי אוטו-טק. אם הזכרנו קודם את "שיטת אחד משלנו", הרי שבמסגרת הפעילות החדשה איחרה יוניון לאחרונה בישראל, מתחת למסכי הרדאר, את ד"ר גיל פראט, מהמומחים הגדולים בעולם לרובוטיקה, וכיום מנהל "מכון המחקר של טויוטה" (TRI) בארצות-הברית.

ד"ר פראט זכה לאחרונה לתקציב של כמיליארד דולר לצורך פיתוח טכנולוגיות אוטומוטיביות מתקדמות. לפראט יש שורשים ישראליים עמוקים (חולון), אם כי בינתיים טויוטה - יצרנית הרכב הגדולה בעולם, ואחת המתקדמות ביותר טכנולוגית - עדיין לא קפצה ישירות למים הקרים של תעשיית האוטו-טק הישראלית. אם וכאשר זה יקרה, מעריכים בענף, זו תהיה "קפיצת הדרך השנייה" של הסקטור הזה.

עוד כתבות

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

שואב אבק רומבה / צילום: גלובס TV

יצרנית שואבי האבק Roomba הכריזה על פשיטת רגל, אך מנסה להרגיע חששות מפני "השבתת" המכשירים

במהלך הצגת תוכנית השיקום של החברה, iRobot הודיעה כי Picea, קבלן הייצור הראשי שלה, יקבל 100% מהבעלות בחברה - מהלך שלדברי iRobot יאפשר לה להמשיך לפעול ● לדברי החברה, שירות הלקוחות והאפליקציה לא ייפגעו למרות תהליך השיקום

המשקיעים הזרים הכפילו את החשיפה לבורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בבורסה לא ראו מעולם נהירה כזו של משקיעים זרים. האם זו רק ההתחלה?

גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א, והחזקותיהם בו נמצאות בשיא ● רוב ההחזקות - במניות בנקים, ביטוח ונדל"ן - באמצעות מדדים ● בבורסה מעריכים כי המעבר למסחר בימי שישי יתמוך בהמשך המגמה ● וגם: אילו גופים בולטים מחו"ל משקיעים בת"א?

שליחי וולט / צילום: פביו טרופה

דרך הוואטסאפ: לדווח על שליחי וולט נעשה קל יותר

חברת המשלוחים וולט מודיעה על השקת ערוץ וואטסאפ ייעודי לבטיחות בדרכים, שיאפשר דיווח בזמן אמת על שליחים שנוהגים או רוכבים בצורה מסוכנת במרחב הציבורי ● הערוץ החדש מצטרף לאפשרויות הפנייה הקיימות באפליקציה, שדרכן מתקבלות כבר כיום מאות פניות מדי חודש

מימין: אייסו קאנט, מייסד פולסייד וג'ייסון ורנר, מייסד פולסייד / איור: גיל ג'יבלי

חברת ה־AI ששווה מיליארדים מגיעה לישראל ופוזלת למערכת הביטחון

חד־הקרן האמריקאי פולסייד, שמפתח מנוע פיתוח תוכנה אוטונומי המתחרה בג'מיני, רוצה לגייס את המהנדסים מישראל ● הוא כבר חתם עם כמה מענקיות הביטחון בארה"ב, כולל משרד ההגנה

חיילי מילואים / צילום: דובר צה''ל

מהחוק לגנזך: איך נחלשו ההבטחות למילואימניקים על צמצום שירות ב-2026

גוברות ההערכות שמשרתי המילואים יעברו ב-2026 שנה נוספת של היעדרויות ממושכות מהבית והעבודה - זאת למרות הבטחות הממשלה להקלה בעומס השירות, בעקבות המציאות החדשה שלאחר המלחמה

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך; סיגל יעקבי, שופטת בית המשפט הכלכלי; ויעקב לוקסנבורג, בעל השליטה בסאני / צילום: שלומי יוסף, ניב קנטור, סיון פרג'

רשות ני"ע נגד ביהמ"ש הכלכלי: המחלוקת לגבי מניות של קרובי משפחה מגיעה לעליון

האם מניות שנרכשו ע"י קרובי משפחה של בעל שליטה נחשבות לחלק מ"החזקות הציבור", או שהן נספרות כחלק מהחזקות בעל השליטה? ● שאלה משפטית זו עומדת בלב מחלוקת בין ביהמ"ש הכלכלי לרשות ני"ע ● במרכז ההליך: איש העסקים יעקב לוקסנבורג

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות הטכנולוגיה נפלו, ברודקום איבדה 5.5%

מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6% ● מניות הטכנולוגיה הגדולות איבדו גובה ● הזהב נסחר לזמן קצר בשיא חדש של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● הביטקוין צנח לרמה של 86 אלף דולר ● "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

בית החולים הדסה / צילום: אביבה גנצר

"המודל של בית החולים לא עובד": איך הדסה שוב נקלע למשבר?

נציגי בית החולים צפויים להיפגש השבוע עם אנשי האוצר ומשרד הבריאות כדי לפתור את המשבר התזרימי של הדסה, שכבר הוביל להכרזת סכסוך עבודה ● הדרישות של ההנהלה, הטענות של האוצר וההצעה של בכיר לשעבר בהדסה שאף צד לא רוצה לקבל

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

מעל 83 אלף דירות על המדף: מה כדאי לדעת על הנתון החריג של שוק הנדל"ן?

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי

רבקה לויפר / צילום: דנה בר סימן טוב

המועמדת שכמעט הפכה לחשכ"לית, עד שחלה תפנית במינוי עבאדי-בויאנג'ו

לפני שהודיע על בחירתו במיכל עבאדי־בויאנג'ו לחשבת הכללית באוצר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ריאיין בשבועות האחרונים כעשר נשים לתפקיד ● אחת המועמדות הבולטות שהגיעו לקו הגמר היא רבקה לויפר, שמסיימת בימים אלה קדנציה כסמנכ"לית כלכלה ופיננסים ברשות החשמל

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

אילוסטרציה: Shutterstock

יוקר מחיה? למה אתרי השוואות המחירים הישראליים לא מצליחים להתרומם

בישראל פועלות כיום רק שתי פלטפורמות פרטיות להשוואה בין מחירי מזון: Pricez ו-CHP ● ברשות להגנת הצרכן מבטיחים רפורמה שתמשוך שחקנים חדשים ותסייע לתחרות ● ובינתיים הפרדוקס נמשך: בשוק המזון מהיקרים במערב לא משתמשים בכלי השוואת מחירים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ אחרי חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש בעזה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דחה את הערעור שהגישה מדינת ישראל על צווי המעצר שהוצאו נגד נתניהו וגלנט ● ה-FBI סיכל פיגועי תופת בארה"ב בערב השנה החדשה; חמשת העצורים - פרו-פלסטינים ● שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● עדכונים שוטפים

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים, לפיה הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר

האם "התסריט הגרוע ביותר" עבור ישראל בעזה בדרך להתממש?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: היום שאחרי הפיגוע הקטלני באוסטרליה, 25 מדינות צפויות לדון מחר בשליחת כוחות בינלאומיים לעזה, ואנטישמיות בחגיגות החנוכה באמסטרדם ● כותרות העיתונים בעולם

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

הקמתה של מערכת מס הגודש יצאה לדרך, ומומחי תחבורה סקפטיים לגבי יעילותה

220 שערי אגרה ו־140 אתרי חיוב יוקמו בשלוש טבעות סביב תל אביב ● המערכת צפויה להתחיל לפעול ב־2027 ● המומחים עונים: האם המהלך יעבוד בלי שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית?

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

מלך ירדן עבדאללה השני / צילום: ap, Gonzalo Fuentes

שיא היסטורי בחוב הציבורי: הכלכלה הירדנית תחת לחץ הולך וגובר

ברקע מלחמת "חרבות ברזל", מתקפות החות'ים והאטה מבנית ממושכת, החוב הירדני מטפס לשיא כל הזמנים ● שוק עבודה חלש וגלי פליטים מציבים את עמאן בפני מבחן יציבות כלכלי-פוליטי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בכיר אמריקאי: לא נאפשר לנתניהו להרוס את המוניטין של טראמפ בנוגע להסכם בעזה

בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● בישראל עוקבים בדאגה אחר עסקאות החמקנים שמקדמות מדינות במזרח התיכון מול הממשל האמריקאי וחוששים מפגיעה ביתרון האיכותי של חיל האוויר ● טראמפ: מדינות נוספות מצטרפות לכוח הייצוב הבינלאומי בעזה ● דיווחים שוטפים