בשנים האחרונות אנו עדים למספר ניסיונות, מוצלחים יותר ומוצלחים פחות, לחבר מקומות מרוחקים, כמו מדינות העולם השלישי לדוגמה, לרשת האינטרנט. בין החברות הבולטות אפשר להזכיר את גוגל ופייסבוק, שמבינות את הפוטנציאל המסחרי הגלום בהגדלת מספר המשתמשים ולא בוחלות בהשקעה של מיליארדי דולרים בניסיון לפצח את הנושא. 

לאחר שגוגל קרקעה את פרויקט הכטב"מ הסולארי שלה בתחילת 2016, פרויקט שנועד להביא את האינטרנט לאוכלוסיות מרוחקות, בעיקר העולם השלישי, אך כשל מסיבות טכניות וניהוליות, פייסבוק הודיעה בימים אלה כי היא דווקא מתכננת להאיץ את סדרת הניסויים שלה בכטב"מ הסולארי אותו היא מפתחת, במסגרת פרויקט טיטאן, לאותה מטרה בדיוק.

שתי חברות הענק משקיעות מיליארדי דולרים בפיתוח ומנהלות מירוץ עיקש שבסופו אחת מהן תצליח להביא את האינטרנט להמונים.

פייסבוק כאמור תחל בביצוע מספר טיסות בחודש לניסוי הכטב"מ המכונה אקילה. לאקילה יש מוטת כנפיים רחבה משל הבואינג 737 ו-4 מנועים חשמליים המונעים סולארית. את טיסת הבכורה ביצע האקילה ביוני שנה שעברה, אולם טיסה זו סבלה מ"כשל מבני" בדרך לנחיתה, זאת על-פי דיווחים מהמועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה בארה"ב.

בסופו של תהליך, כך מקווים בפייסבוק, ירחף באוויר צי של כטב"מים שיתקשרו האחד עם השני ויאפשרו חיבור אינטרנט לאנשים שעל הקרקע. אחד האתגרים של אותם כטב"מים הוא להצליח לרחף כמה שיותר זמן באוויר, ואת זה מקווה פייסבוק להשיג בעזרת אנרגיה סולארית וחומרים קלים ועמידים מהם עשוי הכטב"מ.

גוגל כאמור קרקעה את פרויקט הכטב"מים שלה, אולם היא כן ממשיכה להשקיע בפרויקט ה-לון, המתבסס על שיגור בלוני הליום לגובה של כ-20-30 ק"מ ויצירת רשת של אינטרנט בסטרטוספירה. תחנת האם תשלח את האותות לבלון אחד שיעביר אותם בשרשור לבלונים נוספים, כאשר כל בלון יכול לספק תקשורת אינטרנט לאזורים של יותר מ- 1,500 קמ"ר.

גוגל רוצה להקיף את כדור הארץ בבלונים וכך לספק אינטרנט לשני שליש מתושבי כדור הארץ שאינם מחבורים לרשת. התהליך נמצא בשנים האחרונות בשלבי ניסוי במקומות שונים בעולם כמו ארה"ב, דרום אמריקה, קנדה ואפריקה.

אז אם בעזרת בלונים של גוגל ואם בסיוע של כטב"מים סולאריים פרי פיתוחה של פייסבוק, הפצת האינטרנט לכל בסופו של דבר תתרחש, והשאלה היחידה שנותרה תלויה באוויר היא מי מבין השתיים תהיה חתומה על פריצת הדרך.