הסוף לקרב התותחים? משרד הביטחון הודיע היום (ג') כי אלביט מערכות  היא החברה שתוביל בשנים הבאות את פרויקט הפיתוח וההצטיידות בתותח המתנייע (תומ"ת) העתידי של צה"ל. במהלך החודשים האחרונים ניכרה ציפייה בתעשיות הביטחוניות בארץ לקראת ההכרעה של מערכת הביטחון בנושא. התעשייה האווירית הובילה קונסורציום שלו שותפות גם התעשייה הצבאית (תעש מערכות) והחברה הגרמנית KMW למען יצור משותף של התותח העתידי. אלא שגורמים המקורבים לחברות אלה חששו כי משרד הביטחון מייעד את מיזם הענק לאלביט מערכות ולהתקשר איתה כ"ספק יחיד" במסגרת תוכנית זו.

משרד הביטחון מצדו הקפיד על ערפל תקשורתי מסביב לתהליך קבלת ההחלטות בסוגיה זו וסרב לשקף ולפרט את שיקוליו בתהליך הבחינה של התותח העתידי. מדובר בתוכנית יוקרתית ובעיקר יקרה: ההיקף הכספי של הפרויקט לא נמסר באופן רשמי בידי מערכת הביטחון או בידי אלביט מערכות, אך גורמים ביטחוניים העריכו בעבר כי עלות ההצטיידות בתותחים אלה תגיע לפחות ל-800 מיליון דולר.

גורמים ביטחוניים אמרו היום כי בחודשים האחרונים ניתחה ועדה מיוחדת במינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון את כל החלופות לתותח העתידי של צה"ל - והמליצה למנכ"ל המשרד, האלוף (במיל') אודי אדם, לאמץ את ההצעה של אלביט מערכות. עוד אמרו הגורמים, כי חברי הוועדה קיבלו חוות דעת מקצועיות רבות מכלל הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון, וכי אישור המלצתם בידי מנכ"ל המשרד נעשה על פי דין. יצוין כי בעבר שימש אדם בתפקיד יו"ר התעשייה הצבאית.

התותח שבחר משרד הביטחון ויפותח וייוצר בשנים הבאות על ידי אלביט מערכות הוא תותח אטמוס 155 מ"מ. הדרישה של חיל התותחנים של צה"ל היא לתותח בעל יכולות ירי בקצב של 6 פגזים בדקה ולטווח של כ-40 קילומטר. תותחים אלה יחליפו בהדרגה את התותחים המיושנים M-109 המשמשים את חיל התותחנים של צה"ל כבר עשרות שנים.

 

לאלביט מערכות יש פעילות בתחום זה, לאחר שרכשה את סולתם שביוקנעם בשנת 2010. היא אף מכרה לכמה צבאות בעולם תותחים דומים, אך כדי לעמוד ברף הדרישות שקבעה מערכת הביטחון, היא מפתחת גרסה מחודשת לתותח, שלהערכת גורמים ביטחוניים המעורבים בנושא ניסויי ירי ראשונים בו יעשו רק בעוד כחודש.

בזמן שבאלביט מערכות נערכים לניסויי הירי בתותח החדש, הציעה KMW הגרמנית באמצעות התעשייה האווירית ותעש מערכות את התותח AGM, שעונה על הדרישות של צה"ל. אלא שגורמים שמקורבים לחברות אלה טענו באחרונה כי חרף הצעתם להביא את התותח הגרמני לסדרת הדגמות בישראל - כדי להוכיח את יכולותיו ובעיקר את זמינותו לאספקה מהירה יותר לכוחות צה"ל - ההצעה נדחתה בידי מפא"ת.

לפני כחודשיים חשף "גלובס" כי בדיון סגור שהתקיים במערכת הביטחון קבע בעל תפקיד בכיר כי התותח העתידי יהיה מבוסס על טהרת התעשייה הישראלית וזאת מתוך ראייה עתידית של הטמעת עדכונים בה בהתאם לצרכים המבצעיים של צה"ל וכמו גן מהיבטים של קניין רוחני.

לדעת הגורם הבכיר, ביצור של התותח העתידי בישראל יש כדי לעקוף הגבלות אפשריות במהלך השימוש בו במתארי לחימה שונים, לרבות סוגי הפגזים שבהם יעשה שימוש. דרישה זו, כך לפי אותו גורם, התחדדה במסגרת הפקת הלקחים מהמבצע צוק איתן מקיץ 2014 ומחשש לאמברגו נשק או הגבלות אחרות שיוחלו על ישראל במלחמה עתידית.

גורמים שמעורבים בנושא סירבו לנקוב היום בלוחות הזמנים לאספקת מערכת התותחים החדשה לצה"ל. עם זאת, חלק מהגורמים טענו כי בהחלטה לבחור באלביט מערכות כספק יחיד בפרויקט ולא לפרסם מכרז בינלאומי, שיזמין הצעות נוספות בנושא, יש בשורה ממשית לתושבי הצפון: פרויקט זה עתיד לספק מקומות תעסוקה לכ-1,500 עובדים באזור יוקנעם והצפון במשך שנים ארוכות.

אלא שבעבר אמרו גורמים אחרים כי גם ההצעה של התעשייה האווירית נושאת בשורה לתעסוקה בפריפריה, שכן התכוונה להקים קווי הרכבה של התותח הגרמני במפעל רמתא של התע"א בבאר-שבע, שבמהלך השנים האחרונות חווה חוסר יציבות בהזמנות ממנו.

גורם במערכת הביטחון אמר באחרונה כי 40% מהעסקאות של משרד הביטחון נעשות אל מול "ספק יחיד" תוך פטור מפרסום של מכרז או הליך תחרותי אחר, גם אם יש בהם כדי להוזיל מחירים.