המדינה הגיבה היום (ג') לבית המשפט העליון, במסגרת בקשת רשות הערעור של חיפה כימיקלים על פסק הדין שחייב אותה לרוקן את מכל האמוניה עד ליום 1.4.17, ואשר ביצועו עוכב. 

בתמצית, המדינה מודיעה כי בהתאם לאשר סוכם בישיבת הממשלה, עמדתה היא שבמאזן האינטרסים הכולל יש להורות על עיכוב ביצועו של פסק הדין עד ליום 1.6.17, כדי לאפשר תקופת התארגנות לצרכני האמוניה.

ההודעה הוגשה באמצעות עורכי הדין יובל רויטמן ואבישי קראוס ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

מוקדם יותר תקף המשרד להגנת הסביבה את דוח ועדת המומחים שבחנה את פעילות האמוניה במפרץ חיפה. במסמך מפורט שהגיש המשרד היום (ג') לבית המשפט העליון במסגרת המאבק שמנהלת עיריית חיפה לסילוק המכל, נכתב כי "הדוח אינו מעלה טענות שמצדיקות שינוי בעמדת המשרד כרגולטור בנושא החומרים המסוכנים, הוא רצוף באי-דיוקים מקצועיים, שעניינם בהערכת יתר בלתי מבוססת של הסיכון מהקיים ממערך יבוא האמוניה במפרץ חיפה".

בית המשפט העליון קיים היום דיון בבקשה של חיפה כימיקלים לעכב את הצו שהוצא על-ידי בית המשפט המחוזי בחיפה שמורה לה לרוקן את המכל.

במסמך שחובר באגף לחומרים מסוכנים של המשרד נטען בהתייחס לסיכונים במערך יבוא האמוניה, כפי שפורטו בדוח המומחים שבראשות פרופ' אהוד קינן, כי הערכת סיכונים זו אינה מלאה, שגויה ואינה מתבססת על מתודולוגיות מקובלות בעולם להערכת סיכונים: "בכל פרמטר שעומד בבסיס הערכת הסיכונים - מגיעים המומחים לתוצאות קיצוניות שלא התקבלו בהערכות הסיכונים שביצענו, אפילו בהנחות המחמירות ביותר", נכתב.

לדעת המשרד להגנת הסביבה, ועדת המומחים קבעה בלי ביסוס כי בתרחיש של התבקעות מכל האמוניה, או פיגוע שיופנה אליו או אל האונייה המייבאת אמוניה לישראל, ייפגעו כ-600 אלף איש, רובם ייהרגו בשל ענן של אמוניה גזית שיכסה את כל אזור חיפה.

המשרד להגנת הסביבה התייחס לממצא נוסף של ועדת המומחים בראשות פרופ' קינן, ולפיו מכל האמוניה עלול לקרוס בכל רגע - מאחר שמעולם לא נבדק בבדיקה פנימית, ואין נתונים לגבי מצבו.

במשרד טוענים כי אין חובה לקיים בדיקות פנימיות למכל כזה, וגם תקנים בינלאומיים מחייבים לא דורשים זאת: "קיימים כלים רבים בארה"ב שמעולם לא נבדקו בבדיקה פנימית", נטען במסמך של המשרד להגנת הסביבה: "המכל בישראל נבדק בבדיקה חיצונית ב-2015 בידי חברה אמריקאית ונמצא תקין. לכן הטענה כי אין כל מידע על מצבו, וכי הוא עלול לקרוס - אינה מבוססת".

עוד נטען במסמך כי בעולם המפותח ישנם עשרות מכלי אמוניה, שדומים בגודלם לזה שבחיפה ואף גדולים יותר - ופועלים בקרבה דומה לאוכלוסייה. 

פרופ' קינן הגיב היום בשיחה עם "גלובס" על הטענות שעולות מהמסמך של המשרד להגנת הסביבה ואמר כי "אין במסמך זה שום דבר חדש, מלבד נתונים הסותרים נתונים קודמים של המדינה. כנראה שהנתונים שלהם, הקשורים להיקף האמוניה הדרושה למשק, גמישים מאוד, כי הם משתנים כל הזמן. אנחנו מאמינים בדוח שלנו".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הגיב היום על המסמך של המשרד להגנת הסביבה ואמר: "התהפכו היוצרות: במקום למצוא פתרונות לריקון המכל - עוסק המשרד להגנת הסביבה בדאגה לרווחיהם של חיפה כימיקלים ולמיצוב מעמדה של החברה כמונופול כלכלי. מישהו התבלבל במילוי תפקידו, ואני מקווה שבית המשפט ישים לכך סוף".

 

מחלוקת בין משרד ראש הממשלה למשרד האוצר על הסיוע להעברת המכל לדרום

מחלוקת בין מנכ"לי האוצר ומשרד ראש הממשלה בנושא הסיוע הממשלתי להקמת מפעל האמוניה בדרום. מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, אמר היום בוועידה הלאומית לאנרגיה כי בניגוד לעמדת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, הוא סבור כי המדינה לא צריכה להעניק ליזמים שיקימו את מפעל האמוניה בדרום הארץ סיוע מעבר לתמריצים המקובלים. באב"ד התכוון בדבריו להצעה שהממשלה תממן עד 40% מעלות הקמת המפעל החדש בדרום, הצעה הנתמכת על-ידי גרונר.

גרונר אמר היום לבאי הוועידה כי "אני יכול להבטיח לכם שראש הממשלה נתניהו, ואני לצידו כמנכ"ל המשרד, נמשיך להילחם נגד הפופוליזם ובעד הצמיחה. יש לנו תעשייה לתפארת - תעשיית הדשנים בישראל. אבל יש גורמים שעושים להם מה שעשו לכם, כשניסו להשאיר את הגז באדמה. מדינת ישראל יצאה עם החלטה ברורה - לסגור את מכל האמוניה בחיפה ולפתוח בנגב. מאז מקיימים את הבטחת סגירת המכל - אבל לא הניחו אפילו אבן אחת בדרום. חייבים לפעול בחכמה ולא לאפשר לפופוליזם להשתלט על השיח".

באב"ד אמר כי "מצד אחד מחליטים להזיז את המכל, ומצד שני לא בונים את המכל בדרום. כנראה שהמכל ימשיך לפעול עד ל-1 ביוני, והעובדים לא יפוטרו, אבל זה תלוי בכך שהשר להגנת הסביבה יסכים להאריך את הרישיון של המפעל".