גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה מלים על חופש. ועל שבי

אנחנו משוועים לחופש ומטיפים לו. אבל, בתת-מודע, מפחדים ממנו

חג פסח מצות סדר / צילום: thinkstock
חג פסח מצות סדר / צילום: thinkstock

במכבסת המלים, אפשר להמר על כך ש"חופש" כובסה הכי הרבה פעמים. אולי אחרי "אהבה". כמו "שלום", קשה לנו להבין באמת מה זה חופש.

כמו "שלום", אנחנו משוועים לחופש ומטיפים לו. אבל, בתת-מודע, מפחדים ממנו.

חופש מוחלט משתק אותנו, ולכן קל יותר לאחל אותו, להשתמש בו בניסוח חזון וערכים של ארגונים ומדינות, אבל מפחיד אותנו לקחת אותו.

חלק מהותי ממי שאנחנו שבוי בנשמתו, ולקראת חג החירות חשוב שנודה בכך.

בספרו "והיום איננו כלה" של צ'ינגיס אייטמטוב, מתואר גי'נגיס חאן בסיפור-בתוך-סיפור כעריץ כל יכול, המטיל חיתתו על שיירותיו. הוא מחוקק חוקים לא אנושיים על נתיניו ונהנה ממעמד עליון וכוחני. אולם, כשיש מי שממרה את פיו (נמנעת מספוילרים למי שלא קרא), מוצא עצמו ג'ינגיס חאן "שבוי" בחוקיו שלו אותם חוקק במו ידיו. הוא נאלץ להוציא להורג את הסוררים, וסובל מזה סבל רב.

מטאפורה זו של עריצות טוטאלית מראה שחופש מוחלט דינו כשיעבוד. 

במובן מסוים, אין חופש. יש חופש חלקי. חופש שנושאים ונותנים עליו. כי התלות ההדדית היא הדבק שמחבר אותנו לחופש. פרדוקס חיינו. 

קלישאות. אנחנו שבויים בקלישאות. אנחנו משתמשים בביטויים עדכניים שהזדנבו לשפתנו, בלי שהחלטנו לעשות בהם שימוש. בדיוק כפי שוויתרנו, פחות או יותר באותה תקופה, על "גזעי", אימצנו בפה אחד את "סוף" ואת "מדהים".

הצורך שלנו להיות חלק מהשבט האנושי משעבד אותנו למנהגיו וטקסיו, והופך אותנו לאנשים לא חופשיים בעליל. מבחירה. חופשית?

אנחנו מתפללים להיות חופשיים, אבל חיים חיים של שבי. אם אנחנו בוחרים בזה, אז באופן פרדוקסלי - אנחנו אנשים חופשיים... 

היינו בקלישאות.

אין כמעט דבר חדש תחת השמש. היצירתיות היא סידור חדש ומקורי של דברים קיימים. יצירתיות אמיתית היא משחק בכללים מוסכמים מראש. אפשר ללמוד יצירתיות. ג'ון קליז קורא ליצירתיות "מערכת הפעלה שצריך ללמוד להפעיל".

חופש אמנותי טוטאלי הוא אשליה ולא בטוח שהוא אמנותי...

עולם הפרסום והתוכן משגשג בו במקום שהחופש מצטמצם ויש תוואי מוגדר אל מול מטרה מוגדרת. אנשי קריאטיב ללא בריף יילכו לאיבוד כי כשהשמים הם הגבול, הם בקטטוניה. אין דבר יותר מסרס מ"תעשה מה שאתה רוצה". מו"מ בין חופש לשבי, כבר אמרנו. 

דילים מסחריים של "אכול ככל יכולתך" מביאים בחשבון שקיבולת הבטן סופית. מועדונים של "הכל כלול" עושים אותו חשבון. לא באנו להקיא ולכן זה משתלם גם להם לפתוח לנו שולחן לשבוע ימים. גבולות ברורים מאוד, בתחפושת של חופש מוחלט. 

דמוקרטיה. חופש הביטוי. הרי בדיוק על זה התכנסנו שוב ושוב בשיחות חסרות מעצורים בכל מדיום אפשרי. אם דמוקרטיה מייצגת באורח זהה את כולם, חלק משמעותי ועצום מהעם ירגיש שבוי. מספיק ש-51% יבחרו משהו ש-49% מתנגד לו בכל רמ"ח איבריו, כדי ששנים של יגון ודיכוי תהיינה חוויית החיים של חצי מדינה בתחפושת מיעוט. 

טראמפ. רודן נאור שנבחר בבחירות דמוקרטיות, שמתחפשות לחופש הבחירה, מסמל דיכוי ושררה. קלינטון דיברה על חופש והוגנות ועוד פעם חופש. והעם בחר, באופן חופשי, את זה שייקח להם אותו. יותר קל להבין "אני אעשה ואתם תסתכלו עליי", מאשר "נחבק את השונה". כנראה... 

אנחנו שבויים בקשרינו. בין אם מדובר במשפחה ממנה הגענו, או זו שיצרנו. חופש ביחסים הוא תוצר מורכב של משא ומתן, מקח וממכר. הישגים שהושגו ביזע ומצויים באורח מתמיד תחת איום להילקח מאתנו.

אנחנו שבויים באהבתנו ובתלות שלנו לקשרינו. הורים, בני זוג, ילדים. אנחנו לוקחים אותו, את החופש ונותנים אותו ומוצאים את עצמינו, בסופו של יום, שבויים בחרדות, רגשות אשמה, פגיעות, שמחה, נחת. אהבה.

חירות היא לא עניין של מה בכך.

לצאת ממצרים, ממצב של להיות עבדים לא הפך אותנו לעם חופשי.

קל לכל ילד להבין שעבדים היינו במצרים תחת שבטו של פרעה. עוד יותר קל להבין שהסתובבנו 40 שנה במדבר. מה אכלנו, איך גרנו. יש לנו מצות בפסח וסוכה בחג סוכות. ובשבועות אנחנו רואים את משה יורד מהר סיני עם לוחות הברית. החגים שלנו רתומים למדבר סיני ולתקופה קשה ופתלתלה, עמוסה בהתלבטויות וספקות עמוקים. המדבר היה עבורנו תקופה שבה נקרענו בין מנהיגות טובה לבין עגל הזהב שמסמל את השאיפה לפתרון בזק, את הקושי בדחיית סיפוקים ואת הספק העמוק בקיומו של אלוהים "על פי משה".

חופש מוחלט הוא אידיאל, שמקומו בעולם האידאות. רק משוגעים וכאלה שפורצים למגרש הכדורגל בעירום מלא ניסו לקחת ממנו ביס יותר גדול ממה שמותר ואפשר.

אנחנו לא חופשיים. אנחנו לוקחים לעצמנו מה שנקרא "דרגות חופש" ומשחררים רגבים זעירים שהופקעו מאתנו. רשות דיבור, שעת שינה, התפטרות מעבודה, להגיד מה שאנחנו חושבים כנגד הבושה. רק זה.

התחושה נפלאה ומשחררת. תחושה של יצאנו לחופשי. אבל גורלנו להיות שבויים ברוב טריטוריות החיים שלנו, לחיות באיזון עדין ולא תמיד נוח אל מול הדימוי שיש לנו על עצמנו ועל החופש שיש לנו.

פייסבוק הפך אותנו לחופשיים? מצד אחד, הפכנו כולנו לעיתונאים ויוצרי תוכן. מצד שני, כל מה שמגביל, מכתיב לנו כללים וגבולות והמון איסורים מתחיל לצאת מהאפלה ולהכות בפנינו. ואולי זה טוב ש"מישהו מבוגר ואחראי מנהל שם את העניינים"?

גם אם כן, בואו נשחרר לחופשי את אשליית החופש.

חג חירות שמח.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

משרדי מיתר, הרצוג ופישר, בכר, חן. לשכת עורכי הדין החריגה את הגדולים מההגבלות / צילומים: ZUZ יועצי נדל''ן, תמר מצפי

לשכת עוה"ד פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים

הנחיות חדשות שהוציאה לשכת עורכי הדין מגבילות את האופן שבו רשאים עורכי הדין להציג בפומבי את שלטי משרדיהם, אך החריגה רבי-קומות ● בתגובתה הבהירה הלשכה: "ניתן יהיה לחרוג מהגודל כדי להתאימו לגודל ולממדי הבניין"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

מכירת נכסים ב-600 מיליון שקל והריבית הגבוהה: רווח של 2.8 מיליארד שקל ללאומי

שנה אחרי הפרשת הענק בשל ההחזקה בבנק האמריקאי וואלי, בנק לאומי רשם ברבעון הראשון של השנה תשואה של 20.2% ויחלק דיבידנד בהיקף של 835 מיליון שקל, כשיחד עם תוכנית רכישה עצמית בהיקף של 280 מיליון שקל שווים לכ-40% מהרווח הרבעוני • תיק האשראי גדל ב-2.2%

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

רפאל חשפה מיירט חדש שמתבסס על מערכת כיפת ברזל

רפאל חשפה בתערוכה בבוקרשט מיירט חדש שמתבסס על כיפת ברזל ושמו "Iron Lance" ● בקרוב צפויים להתפרסם פרטים נוספים על המיירט החדש ● במקביל, קניה שוקלת לרכוש את מערכת ספיידר של החברה

קניון עזריאלי / צילום: Shutterstock

דוחות הקניונים וחברות האופנה מגלים: הישראלים משלמים יותר

בעוד האינפלציה בישראל עלתה בשנה האחרונה בשיעור של 2.8%, דוחות חברת הקניונים עזריאלי מצביעים על עלייה בפדיונות השוכרים, של כ־11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● נתונים דומים שמצביעים על ביטול המבצעים בחנויות מופיעים בדוחותיהן של חברות האופנה

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, לוחץ יד לדונלד טראמפ / צילום: ap, Justin Lane

עשיר, נאמן ונאה: המועמד הלא מוכר שמיועד לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, זוכה לחיבוק חם מהנשיא לשעבר ● הערכות הן שהוא יהיה יד ימינו של טראמפ, אם זה יחזור לבית הלבן ● כך הפך למועמד המוביל לתפקיד הנחשק

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים ● רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

אורנשטיין, שקד ונוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי-ידיעות אחרונות, שלומי יוסף

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ● החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים ● מדוע זה קרה דווקא עכשיו ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, תיחקר?

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

אלכסנדר דה קרו, ראש ממשלת בלגיה / צילום: ap, Omar Havana

לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

בבריסל נעתרו ללחץ הפרו–פלסטיני ויזמנו את ישראל לדון ב"ציות" לחוק הבינלאומי הנובע מהסכם עם האיחוד שכולל סחר שנתי בשווי 47 מיליארד אירו ● בכירה בממשלת בלגיה: "זמן לסנקציות"

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

גיא חכמי, מנהל ההשקעות הראשי של הבנקאות הפרטית בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה לא ימשיכו להוביל בעשורים הבאים

גיא חכמי, מנהל השקעות בדיסקונט, בטוח שענקיות הטכנולוגיה שמובילות את וול סטריט לא יעשו זאת בעתיד ● בהתאם הוא ממליץ לפזר את ההשקעות בעולם ולהתמקד באג"ח קונצרניות: "יש אפיקים בשוק החוב שנותנים 8%–9% שנתיים, כלומר יותר מלהכפיל את הכסף בעשר שנים"

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

מהחקירה עולה כי חברת וולט קיזזה בספריה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ בהיקף של מאות מיליוני שקלים - במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול, אליה אוהד יוספיאן ● סכום המס שנגרע מהמדינה עפ"י החשד: כ-35 מיליון שקל