גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל נמל אשדוד ליבואני התבואה: "מכפישים את עובדי הנמל"

יצחק בלומנטל טוען כי נתוני איגוד יבואני התבואה על הרעה בזמני הפריקה של אוניות צובר אינם נכונים, וטוען כי חוסר התכנון של היבואנים מקשה על שיפור נוסף בשירות

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

נמשך המאבק בין הנמלים ליבואני התבואות והגרעינים על מהירות פריקת אוניות הצובר. בהמשך לפרסום ב"גלובס" בשבוע שעבר, שהציג את נתוני איגוד יבואני התבואות ולפיהם חלה הידרדרות בשירות בין 2013 ל-2016, שלח ביום חמישי האחרון מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל מכתב ליו"ר האיגוד, אלי סיוון, בו טען כי התמונה שמציג האיגוד מעוותת.

על פי נתוני האיגוד, ב-216 היה זמן ההמתנה לתחילת פריקה בנמל אשדוד 4.8 ימים, לעומת 4 ימים ב-2013, וזמן השהייה של האוניות בנמל מרגע ההגעה ועד סיום הפריקה התארך מ-6.3 ימים ב-2013 ל-8.6 ימים ב-2016. הנתונים נאספו משלושה סוכני אוניות ו-15 יבואנים.

יש לציין כי מרבית הגרעינים נפרקים היום בממגורות דגון בחיפה, בהן מסוע המעביר את הגרעינים ישירות לממגורות. באשדוד, לעומת זאת, נעשית ההעברה במשאיות לממגורות הממוקמות במרחק שני ק"מ מהנמל. בשל פערי היעילות, בממגורות דגון נפרקו בשנה שעברה 153 אוניות שהביאו 3.2 מיליון גרעיני תבואה, לעומת 40 אוניות שהביאו קרוב לחצי מיליון טוב גרעינים באשדוד. בתוך כמה שנים יוקם באשדוד מסוע ישיר לממגורות, שצפוי לתרום לצמצום הפערים.

במכתב לסיוון כתב בלומנטל כי גם במצב הנוכחי נמל אשדוד יעיל יותר מכפי שטוען האיגוד. לדבריו, הנתונים שמציג האיגוד "מכפישים לשווא את עובדי נמל אשדוד ומנהליו, אשר מעניקים לכם שירות מקצועי ברמה הגבוהה ביותר. מבדיקת הנתונים שבידי נמל אשדוד, בין השנים 2013 ל-2016 עולה כי במהלך שנים אלו צמחה הפעילות עם יבואני התבואה ב-17%. בשנת 2013 נפרקה בנמל אשדוד כמות של למעלה מ-804 אלף טון תבואה, ואילו בשנת 2016 נפרקו ברציפי הנמל כמות של למעלה מ-968 אלף טון תבואה.

"בנוסף, בשנת 2013 נפרקו מאוניית תבואה ממוצעת כמות של כ-10,050 טון, ואילו בשנת 2016 נפרקה מאוניית תבואה כמות ממוצעת של למעלה מ-15,884 טון. מדובר בעליה של למעלה מ-57% אחוז בכמות התבואה שהגיעה בכל אוניה. למרות זאת, מהנתונים שבידי עולה כי זמן ההמתנה של אוניה לפריקה וכן זמן הפריקה עצמו התקצרו.

"אני מבקש להפנות אותך למכתבי הקודם אליך מחודש מארס, בו ציינתי כי מהנתונים שבידנו עולה כי במהלך שנת 2016, עיקר הפעילות של יבואני התבואה התמקדה במתחם של ארבעה חודשים (מארס, מאי, אוגוסט ונובמבר)... [בהם] נפרקו ברציפי הנמל כ-66% מסך התבואה המיובאת לנמל במהלך כל השנה, כאשר ביתר שמונת החודשים הנותרים נפרקו רק כ-34% מהכמות השנתית המיובאת.

"כפי שציינתי בזמנו, מצב זה של חוסר איזון וחוסר תכנון מצדכם בראייה שנתית מערים קשיים רבים על עבודת הנמל, ומונע מאתנו להעניק ליבואני התבואה וללקוחות אחרים את השירות המיטבי בסטנדרטים הגבוהים שאנחנו יודעים ומסוגלים להעניק".

בתגובה לדברים מסר אלי סיון: "הנתונים אכן קשים, ואת המחיר הכלכלי משלמים חברי האיגוד וכלל הציבור, דרך יוקר המחיה, הצפיפות בכבישים, זיהום האוויר ועוד. נמל אשדוד אמנם פרק בשנת 2016 כמות גדולה יותר משנת 2013, וגודל האוניה הממוצעת עלה בכ-57%, אך זמני הפריקה עלו ביותר מ-60%, כך שקצב הפריקה היומי ירד בממוצע, וזאת חרף העובדה שאפשר היה לצפות להאצת קצב הפריקה באניות גדולות יותר.

"לגבי הטענה נגד העובדה שרוב האוניות מגיעות במרוכז, בעיקר ארבעה חודשים בשנה, הרי שתיאום בין היבואנים הוא בניגוד לחוק. מדובר אכן בחודשים העמוסים בשנה מבחינת הגעת אוניות הצובר לארץ. כמויות התבואות המגיעות לישראל בשנה הן מעל 5 מיליון טון, ולמעלה מ-2 מיליון טון מהן מיועדות ללקוחות בדרום ובמרכז הארץ, כאשר נמל הפריקה הטבעי הוא אשדוד, אלא שנמל אשדוד פורק בפועל מתחת ל-50% מהכמויות הנ"ל, מכיוון שהלקוחות מעדיפים להימנע מלפרוק באשדוד בשל שירות לא טוב שהם מקבלים, ותחת זאת מסיטים את האוניות למתקני דגון בחיפה ולנמל מספנות ישראל בחיפה. בדרך כלל, רק כאשר העומסים בנמלי הצפון גדולים, מגיעות אוניות לאשדוד.

למותר לציין שככל שהשירות באשדוד ישתפר - מבחינת זמני המתנה ופריקה, פחות פחת במטענים, הפחתת החיובים הנוספים המוטלים על היבואנים, שינוי לטובה במבנה התעריפים בנמל, שיפור באמינות הנמל ועוד - מספר האוניות שתגענה לנמל אשדוד יגדל".

סיוון הוסיף כי האיגוד יהיה הגוף הראשון לציין שינוי לטובה, כאשר הנתונים בנמל אשדוד ישתפרו, ובכל מקרה ישמח להיפגש ולהעביר מידע מלא על הצרכים ולדון באמצעים המידיים, שיש לנקוט בהם בנמל, כדי לשפר את השרות.

נשיא לשכת הספנות יורם זבה מסר כי "מכתבו של אלי סיוון מתאר נאמנה את התוצאות הבעייתיות של המצב הנוכחי. אני לא מאמין שבתנאי הסחר והרגולציה הנוכחיים ניתן לארגן ביקוש מופע אניות המפולג שווה לאורך זמן", למרות שפיזור כזה היה מביא לשירות טוב וזול יותר ללקוחות, שהיה יכול להתגלגל לצרכנים.

"לפני כמעט 30 שנה התבטל היבוא הממשלתי הריכוזי לתבואות", הוסיף זבה, "והיבוא עבר ליבואנים פרטיים המתחרים ביניהם ללא אפשרות חוקית לתיאום. היבוא נעשה אפוא על פי הצרכים, המשאבים והאפשרויות הניהוליות של כל יבואן. השגת אניות בגדלים שונים, מקורות יבוא שונים, בצורת, שנת שמיטה ותשתיות שונות הכתיבו גם תאריכים שונים. התנהלות המסחר בסחורות שונה מההתנהלות במוצרים מוגמרים, ותלויה במידה רבה בתנודות מחירים תכופות, או בתחזית שלהן.

"לדעתי ניתן לצמצם במידה מסוימת את פיזור היבוא, אולם זה מחייב שינויי חקיקה התלויים במידה רבה ברצון הטוב של כל הצדדים, הריבון, הלקוחות והנמלים. עד אז הנמל חייב לתת שרות מתאים התפור לתנאים הנוכחיים והלקוחות, כל אחד לחוד, צריכים לעשות הכל על מנת לפזר את בוא אניותיהן לנמל.

"ובנימה קצת יותר אופטימית: למעלה מ-82% של התבואות באות היום לחיפה. בעיקר בגלל הממגורות של דגון. כאשר אשדוד תזכה אף היא למסוע עבור הממגורה שלה סביר שהמצב ישתפר בגלל התנהלות שונה בנמל".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?