דובר הבית הלבן, שון ספייסר, חולל אתמול (ג') שערוריה רבתי בארה"ב לאחר שהכריז, בתדרוך לכתבים, כי "אפילו היטלר לא השתמש בגז רעיל". הדברים נאמרו במאמץ להצדיק את החלטת ממשל טראמפ להשמיד בסיס של חיל האוויר הסורי, בשבוע שעבר, ולהראות ששליט סוריה, בשאר אסד, שהטיל מכלי גז רעיל על אזור בשליטת המורדים, גרוע יותר מהצורר הנאצי.

הדברים עוררו זעם גדול בארה"ב - ולא רק בקרב מיליוני היהודים שם. ההתבטאות הזו נתפסת כהפגנה נוספת של התעלמות ממשל טראמפ מהטרגדיה של העם היהודי בתקופת השואה. בהודעה שפרסם הממשל לרגל יום השואה הבינלאומי, בינואר, לא הוזכר כלל העם היהודי. אותו דובר הצדיק אז את המחדל ההוא באמרו שההשמטה הייתה מכוונת וסבירה בהחלט מפני שהיא נועדה להדגיש את האופי האוניברסלי של השואה, ובמילים אחרות: לא רק היהודים סבלו.

המחדל החדש צורב במיוחד מפני שהוא נעשה בחג הפסח, כמה שעות לאחר שבבית הלבן נערך סדר - אם כי דונלד טראמפ לא נכח בו. זו הפעם הראשונה מזה שמונה שנים שנשיא ארה"ב לא כיבד בנוכחותו את הסדר במעונו הרשמי.

בתדרוך אתמול התמודד ספייסר עם כתבים שהצביעו ללא הפוגה על סתירות ובלבולים במדיניות טראמפ בזירה הסורית. בתשובה על שאלה מדוע חושב הממשל שרוסיה צריכה להתנתק עתה מאסד, אמר הדובר: "ראו, אנו לא השתמשנו בנשק כימי במלחמת העולם השניה. אפילו מישהו נתעב כמו היטלר לא ירד לשפל של שימוש בנשק כימי".

בהמשך התדרוך, ביקש אחד מהכתבים את ספייסר להבהיר את דבריו על היטלר. ההבהרה סיבכה את הדובר עוד יותר: "אני חושב שכאשר מדובר בגז סארין, (היטלר) לא השתמש בגז נגד בני עמו כפי שאסד עושה עתה. כלומר, אני מבין מה שאתה מנסה לומר. תודה לך... הוא (היטלר) הביא אותם (את היהודים) למרכזי שואה. אני מבין את זה... מה שאני אומר הוא, שאסד השתמש בהם (כלי נשק כימיים) בערים, והוא הטיל אותם על חפים מפשע, באמצע הערים... אני מעריך את ההבהרה (של הכתב). זו לא הייתה הכוונה". ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שדובר אמריקאי רשמי כלשהו השתמש במונח "מרכזי שואה". נראה כי ספייסר התכוון למחנות השמדה.

ככל שספייסר הלך והסתבך, היה ניכר שכמה מעובדי מחלקת הדובר הגיבו בתדהמה על הדברים. אחד מהם פער את פיו כמי שאינו מאמין למשמע אזניו. זמן קצר לאחר התדרוך, פרסם הדובר את ההתנצלות הבאה, באמצעות משרדו: "בשום פנים ואופן לא ניסיתי לגרוע מהאופי הנורא של השואה. רציתי להדגיש את הטקטיקה של שימוש במטוסים להטלת חומרים כימיים רעילים על מרכזי אוכלוסיה. כל התקפה על אנשים חפים מפשע היא נתעבת ואין לה מחילה".

כעבור כמה שעות התנצל הדובר שוב, בראיון ב-CNN: "ברור שניסיתי להדגיש את הצעדים הנתעבים שנקט אסד נגד עמו בשבוע שעבר - שימוש בנשק כימי וגז רעיל. בטעות, השמעתי התבטאות בלתי הולמת ובלתי רגישה בקשר לשואה, ואין שום מקום להשוות בין (בין מה שמתרחש בסוריה לשואה). על כך אני מתנצל. היה זה משגה לומר דבר כזה".

לאחר מכן גילה ספייסר, כי הוא דיבר עם אנדי עבוד, היועץ הפוליטי הבכיר של שלדון אדלסון, אחמד מהתורמים הגדולים למפלגה הרפובליקאית, לאחר שמשרדו של אדלסון פנה למשרדו של דובר הבית הלבן. ספייסר לא חשף את תוכן השיחה והסתפק באמירה שזו הייתה "שיחה פרטית".

הצהרות ספייסר הרעישו את הממסד היהודי בארה"ב. מוזיאון השואה בוושינגטון, מקור המידע העיקרי בארה"ב על השואה, העלה בחשבון הטוויטר שלו סרטון שמנציח מה שראו חיילי צבא ארה"ב ששחררו את מחנה הריכוז בוכנוואלד באפריל 1945. סטיבן גולדסטין, מנכ"ל מרכז אנה פראנק לכבוד הדדי, האשים את ספייסר ב"הכחשת השואה, הצורה הפוגענית ביותר של פייק ניוז, בכך שהוא מכחיש שהיטלר רצח מיליוני יהודים בגז רעיל". גולדסטין קרא לטראמפ לפטר את ספייסר.