גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האוצר יפחית את הבלו על הגז הטבעי לתחבורה

בעקבות הביקורת הציבורית הסכים האוצר לבלו מקסימלי של 2 שקל לק"ג גז טבעי דחוס, במקום 2.34 שקל ■ בהתאחדות התעשיינים ובמועצת המובילים עדיין חוששים ממס גבוה בטווח הארוך

אוטובוס שפועל על גז טבעי / צילום: רויטרס
אוטובוס שפועל על גז טבעי / צילום: רויטרס

בעקבות הביקורת הציבורית הערה, והתנגדויות משרד האנרגיה וחברים בוועדת הכספים של הכנסת, החליט משרד האוצר להתגמש בסוגיית הבלו על הגז הטבעי לתחבורה. העמדה המעודכנת של המשרד נשלחה לאחרונה לגורמים שונים במייל בתפוצה רחבה, לקראת הבאת צו בלו חדש לאישור ועדת הכספים של הכנסת.

על פי המתווה החדש, המס, שעומד היום על 2 אגורות לקילו גז טבעי דחוס, יתחיל לעלות בשנת 2022 במקום ב-2020, ושיעורו המקסימלי יהיה 2 שקלים במקום 2.34 שקלים. כמו-כן שיעור המס המקסימלי יוחל לראשונה ב-2027 ולא 2026 כפי שתוכנן. צו הבלו החדש יכלול גם הורדה הדרגתית של החזרי המס על הסולר למובילים ולמסיעים, עד לביטולם המוחלט ב-2026. החזרים אלה מסתכמים כיום ב-3 מיליארד שקל בשנה.

בכתבה שפורסמה ב"גלובס" לפני חודש, הובאו טענותיהם של חברי הפורום לגז טבעי בתחבורה, שקבלו על כך שהמתווה הקודם שהציע האוצר לא יביא למעבר של משאיות ואוטובוסים לגז טבעי. זאת משום שלדבריהם ההשקעות הנדרשות למעבר גבוהות מההנחה של 59 אגורות בגובה הבלו לעומת המס המשולם על ליטר סולר (2.93 שקלים).

בכתבה תואר מפגש בין חברי הפורום לעדי חכמון, רכזת אנרגיה באגף התקציבים באוצר, בה אמרה כי אם השוק של גז טבעי בתחבורה אינו כלכלי, אז שלא יהיה גז טבעי בתחבורה. התעקשות זאת על היצמדות למתווה המקורי, שנכלל בהחלטת ממשלה מאוגוסט שנה שעברה, התחלפה כאמור בגישה מתונה יותר, אם כי גם כעת מדובר במס גבוה יחסית למקובל בעולם.

המס שגובה איטליה על גז טבעי דחוס לתחבורה, לשם השוואה, עומד על 0.42% בלבד מהמס על בנזין. בהולנד המיסוי נע בין 4% ל-21%; בגרמניה הוחלט שהמיסוי על גז טבעי לתחבורה ישמור פער של 40% ממחיר הבנזין; ובאוסטרליה מגיע המס בשיאו ל-67% מהבנזין. בכלל מדינות ה-OECD, המס האפקטיבי הממוצע על גז טבעי לתחבורה מגיע לשליש מהמס המקביל על בנזין ולחצי מהמס על סולר.

המשמעות של העברת כמה שיותר אוטובוסים ומשאיות לגז טבעי דרמטית במושגים של שמירה על בריאות הציבור. על פי הערכות, הזיהום מתחבורה אחראי ל-50% מזיהום האוויר הכולל במדינה ולקרוב ל-90% מהזיהום בערים, שהוא המסוכן ביותר משום שהוא נפלט במפלס הרחוב. במסמך של איגוד ערים מפרץ חיפה לסביבה מצוטט מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה, ולפיו הסיכון של תושבים שמתגוררים במרחק של עד 50 מטר מכביש ראשי לחלות בסרטן גבוה פי עשרה מהסיכון של תושבים המתגוררים במרחק 200 מטר מהכביש.

על הרקע הזה אמר בחודש שעבר שר האנרגיה יובל שטייניץ בכנסת: "דעתי מאוד ברורה: כשרוצים לעודד מהלך כזה, עדיף לא לקחת מס ל-10 או 12 שנים לפחות. הרי ממילא אנחנו ממסים את הגז הטבעי במקור. בואו נשאיר את המחיר הנמוך יחסית למהפך תחבורתי, כי הבריאות של אזרחי ישראל חשובה; אם אפשר לחסוך מאות או אלפי חיי אדם, זה שווה כמה מיליארדים לאורך עשר השנים הבאות".

"אולי זה עז"

בהתאחדות התעשיינים חוששים שכישלונה של הממשלה בהבאת הגז הטבעי למפעלים ישוכפל גם בסוגיית הגז הטבעי לתחבורה, מה שיביא לכך שהתעשיינים הנסמכים על ענף ההובלה ייצאו קרחים מכאן ומכאן: גם יאבדו את החזרי המס על הסולר, וגם לא יוכלו להשתמש במשאיות מונעות בגז טבעי, בגלל שהשוק לא יאמץ אותן בהיקף הנדרש. על רקע זה נמשכים המגעים עם האוצר במטרה לגדר את הסיכונים במהלך המוצע.

לדברי גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, "השאלה היא לכמה זמן זה יהיה (בלו של 2 שקל, נ"י). אולי זה עז, כי בכל זאת - הולכים פה להשקעות של מיליונים אם לא מיליארדים. כל ההסבה של המנועים".

בן הרוש טוען שלא ברור לו היתרון של המעבר לגז טבעי משום שהתקן המעודכן של מנועי המשאיות והאוטובוסים, יורו 6, אינו מזהם לטענתו יותר ממנועי בנזין. בנוסף הוא מוטרד מביצועי המנועים הללו, שנכון לעכשיו אינם יעילים וחזקים כמו מנועי סולר.

בסוגיית גובה הבלו הוא אומר: "זה מה שקרה לנו ב-1999. מחיר הסולר היה 87-88 אגורות, ותראה לאן הגענו היום. אז אתה תיכנס להשקעות, ואף אחד לא מבטיח לך שאחרי חצי שנה מישהו ירצה איזה מיליארד שקל לתקציב ויעלה את הבלו… אם היו אומרים שהבלו יהיה 2 שקל לעשר שנים, כל חברה היתה יכולה לבדוק את הכדאיות הכלכלית שלה מבחינת השקעות לחמש ועשר שנים. זה הנעלם הגדול".

אתגר נוסף הוא התשתיות: "תחנת תדלוק בגז טבעי הכי זולה היום לפי מה שבדקנו זה קרוב ל-7 מיליון שקל, וזה בלי הקרקע. מי ירוץ עכשיו להשקיע מיליונים כשהוא לא יודע שיהיה צי רכב שיתדלק אצלו ושזה יהיה מסחרי. אף אחד לא ירוץ להקים את התשתית, אם הוא יידע שהמחיר לא כדאי להשקעה".

הסדר נוסף שמטריד את בן הרוש הוא להקצאת 20 מיליון שקל בשלוש השנים הקרובות, להכשרת חיילים משוחררים כנהגי אוטובוסים ומשאיות כבדות, למילוי מחסור של אלפי נהגים. ההעברה אושרה בחוק ההסדרים האחרון, כפיצוי למובילים ולמסיעים על הפחתת וביטול ההחזרים על הסולר, ולדברי בן הרוש, הוצאת הכסף אמורה להיעשות באמצעות ועדה ובה נציגים ממשרדי האוצר, התחבורה והכלכלה, יחד עם נציג של מועצת המובילים וההיסעים.

"הם צריכים אחת לחודש להתכנס כדי להתחיל ליישם את זה. אני זוכר שהבטיחו 18 מיליארד שקל לגליל, והגליל קיבל 18 שקל, לא 18 מיליארד. אז יש לי את המסמך של אגף התקציבים. שני דברים חסרים לי שם. אחד, מי מרכז את הוועדה הזאת שיושבת, והשני מה התאריכים של פגישות הוועדה. צריך להתחיל כבר בפרסום כדי להביא את התלמידים. אחרת זה יהיה בספר ואף אחד לא יממש את זה. עד שאין לי את הדברים סגורים הרמטית אני לא מתקדם. הם הבטיחו ואמרו 'לא שכחנו', אבל אני מאוד זהיר. אני לא מאמין לאף אחד מהפוליטיקאים".

בתגובה לדברים נמסר ממשרד האוצר: "המתווה המדובר הוא לעשר שנים, ולא ניתן לקבוע מראש מה יהיה לאחר מכן. עם זאת, הבלו בתום המתווה משקף ראייה ארוכת טווח, ועל כן לא צפוי להשתנות. התהליך להכשרה מהירה לנהגים החל. משרד התחבורה יצא במכרז להפעלת השירות על ידי ספקים חיצוניים, על מנת להאיץ הכשרות נהגים. כמו כן יופעלו ואוצ'רים לקורסי נהיגה עליהם סוכם עם המובילים. משרד האוצר ומשרד האנרגיה יפעלו להאצת חיבור תשתיות לגז טבעי למפעלים ולתחנות תדלוק, בהיקף של למעלה מ-350 מיליון שקל".

עוד כתבות

יצחק תשובה / צילום: יוסי כהן

קבוצת דלק תבצע פירעון מוקדם של כ-450 מיליון שקל לבנקים

דלק השלימה את העסקה למכירת זכויותיה בתמלוגי העל שישלמו מאגרי הגז כריש ותנין וקיבלה 318 מיליון שקל במזומן ● אתמול קיבלה דלק ישראל 720 מיליון שקל לאחר שמכרה את שותפות פי גלילות והקרקעות שבעלותה לידי הקבלן יחיאל אבו

אלדן / צילום: תמר מצפי

"תנאי השוק הנוכחיים לא יתמכו בפעילות מיחזור החוב של אלדן"

בחברת הדירוג מעלות החליטו להוריד את דירוג החוב של חברת הליסינג וההשכרה אלדן לרמת -A על רקע משבר הקורונה ● "עשויים להיווצר לחברה לחצי נזילות ב-12 החודשים קרובים"

משרדי מודרנה / צילום: Brian Snyder, רויטרס

דיוח: חילוקי דעות בין ה-FDA לבין מודרנה סביב דחיית הניסוי בחיסון לקורונה

ב"רויטרס" טוענים כי הפערים הם לא רק ענייניים, אלא גם פערי מנטליות בין הגופים ● גורמים בשוק מייחסים זאת לכך שמודרנה אינה מנוסה בעבודה מול ה-FDA ● טבילת האש הראשונה של מודרנה בניסוי באלפי בני אדם היא גם הניסוי המדובר ביותר בעולם בעשורים האחרונים

מרכז העיר לסטר, בריטניה, שנכנסה לסגר בעקבות התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה במחוזותיה / צילום: Rui Vieira, Associated Press

בריטניה מפגינה יצירתיות: שוברי מזון לאכילה בחוץ והורדת מע"מ על תיירות

שר האוצר הבריטי רישי סונאק הציג בנאום בפרלמנט שורת צעדים חדשים בשווי 30 מיליארד ליש"ט כדי להילחם במשבר הקורונה הכלכלי ● בין הצעדים: הורדת מסים על קניית דירות, עידוד תעסוקת צעירים, בונוס למעסיקים שיחזירו עובדים למשרותיהם ועוד

אוניברסיטת הרווארד / צילום: שאטרסטוק

הרווארד ו-MIT תובעות את ממשל טראמפ על איסור ויזות לסטודנטים

החלטה חדשה של ממשל טראמפ מונעת מסטודנטים זרים, שילמדו בשנה הבאה באופן מקוון בלבד, לקבל ויזת לימודים בשל התפרצות הקורונה ● התביעה של הרווארד ו-MIT דורשת צו מניעה זמני מיישום ההחלטה

חניה ברחוב בת"א / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב אישרה: צמצום משמעותי בתקני החניה בעיר בבנייה חדשה

החל מהיום תוכנית חדשות לבנייה למגורים בתל אביב-יפו יכללו פחות מקומות חניה ● ברובעי מרכז העיר יעמוד התקן החדש על 0.5 חניות לדירה וברובעים המרוחקים יותר על 0.8 ● התוכנית אושרה למרות התנגדותו של ארגון הקבלנים

מטוס אל על / צילום: יואב יערי

המשקיע שמתעניין ברכישת אל על פנה למדינה בבקשה להיתר שליטה

תא"ל במיל' ראם עמינח, נציגו של המשקיע שזהותו לא נחשפה, פנה לרשות החברות הממשלתיות בבקשה רשמית לקבלת היתר שליטה, אך נדרש לפנות קודם לחברה עצמה

ציון פרץ./  צילום: יחצ

חמש שנים לאחר שעזב, ציון פרץ סוגר מעגל: ימונה למנכ"ל קבוצת ידיעות אחרונות

ל”גלובס” נודע כי דירקטוריון ידיעות אחרונות צפוי בקרוב לאשר את מינויו של פרץ לתפקיד מנכ”ל הקבוצה כולה ● ההערכה: נוני מוזס מקווה שהמינוי יוכל לספק לו את השקט הדרוש לניהול משפטו ● בכך נמשכים השינויים בהנהלות גופי התקשורת הגדולים בישראל

יניב כהן, מפיק אירועים   / צילום: נועם מורנו

"אם יכבו ליזמים את היצר כל המשק יהיה בבעיה"

יניב כהן, בן 47, פעיל בעולמות הפנאי והבידור כבר 20 שנה ● "אני לא יודע מאיפה יש לי מצבור של אופטימיות, זה הדבר היחיד שמחזיק אותי" ● "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

חיים כץ עם אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנדלבליט לבג"ץ: "צריך להורות על ביטול החסינות של חיים כץ"

בתגובתו לבג"ץ, כתב היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הוא מתנגד להחלטת הכנסת להעניק חסינות לכץ מאחר שההחלטה "התקבלה בחוסר סמכות ובחריגה מסמכות"

שריפה במפעל שמן במפרץ חיפה, 2019 / צילום: אילן מלסטר- המשרד להגנת הסביבה

בחסות חוק ההסדרים: משרד האוצר מתכנן להחליש את המשרד להגנת הסביבה

למרות שחוק אוויר נקי חסך למדינה עד היום 115 מיליארד שקל, חוק ההסדרים החדש עלול לפגוע בסביבה ולהיטיב עם המזהמים ● אדם טבע ודין: "נבחן פנייה לבית המשפט"

מושב בני ציון.  אין מסתערים על וילות ב–10 מיליון שקל / צילום: בר־אל

אוהבים לגור בתל אביב ובחיפה, רוצים לעזוב את פתח תקווה ובאר שבע: סקר העדפות המגורים הגדול של הלמ"ס

76% מתושבי תל אביב מעדיפים להשאר בעיר, ואולם כשני שלישים מתושבי פתח תקווה היו מעדיפים שלא להתגורר בה ● רוב הישראלים מעדיפים לגור בבית פרטי בבעלותם

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום:  Abir Sultan, רויטרס

מענקים לעצמאים, דמי אבטלה משופרים והקלות על קרן ההשתלמות: כך תיראה תוכנית החילוץ החדשה

עקרונות התוכנית בהיקף 80 מיליארד שקל כבר סוכמו על ידי ראש הממשלה ושר האוצר ונמצאים כעת בשלבי אישור סופיים ● התוכנית כוללת גם הכשרות מקצועיות ודחיית החזר משכנתאות והלוואות עד יוני 2021

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הבחירות לוועדה למינוי שופטים: ארבעה ח"כים הציגו מועמדות

המועמדים לוועדה לבחירת שופטים הם ח"כ קארין אלהרר, ח"כ איילת שקד, ח"כ צביקה האוזר וח"כ אסנת מארק ● הניסיון היום להקים ועדת חקירה לשופטים בניגוד לרצונם של כחול לבן, עשויה להשפיע על אופן הצבעתם בשבוע הבא

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

צפי לפתיחה מעורבת בבורסה; טבע תעלה, גילת תצנח

עליות בסיום המסחר בוול סטריט אתמול, מגמה חיובית באסיה היום ויציבות במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב ● המשקיעים עשויים להתעודד מכך שראש הממשלה ושר האוצר צפויים להציג ביממה הקרובה תוכנית חילוץ כלכלית חדשה

נתי שוברט / צילום: רוני שיצר

ממלא מקום לממלא מקום: מסתמן כי נתי שוברט ימונה ליו"ר זמני של מועצת הכבלים והלווין

היום נפרדו במשרד התקשורת מאשר ביטון - מי שכיהן בשנים האחרונות כממלא מקום יו"ר מועצת הכבלים והלווין ● שוברט אמור לצאת בעוד חצי שנה לפנסיה. כך שאם לא יימצא עד אז מנכ"ל קבוע, יהיה צורך למנות ממלא מקום נוסף

מגדלי עזריאלי והסביבה  / צילום: גיא ליברמן, גלובס

נעילה שלילית בבורסה בת"א; מניות הנדל"ן הכבידו על השוק

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-1.5% ומדד 90 איבד 1.9% ● אל על זינקה בכ-8% על רקע הסכם קיבוצי שחתמה ושצפוי לחסוך לה 88 מיליון דולר בשנה ● מחזור המסחר הסתכם בכ-1.53 מיליארד שקל

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

נעילה חיובית בוול סטריט; אמזון ואפל טיפסו לשיאים חדשים

וויקס עלתה לשיא חדש ● בורסות אירופה ננעלו בירידות של 0.5%-1.2% ● מניית פורסקאוט קפצה בעקבות פרסום תוצאות ראשוניות לרבעון השני, הגבוהות מתחזיות האנליסטים

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי, גלובס

אי.בי.אי: מניות טבע ופריגו יכולות לשמש כפוזיציה דפנסיבית לאחר העליות בשוק האמריקאי

בית ההשקעות מסכם את המחצית הראשונה של מניות טבע, פריגו, בזק, סלקום ופרטנר, ומביט קדימה על הצפוי להן בהמשך המשבר ● לדברי האנליסטים, טבע לא צפויה להיפגע משמעותית מהמשבר, פריגו אולי אף תרוויח ממנו וסקטור התקשורת מפגין בינתיים חסינות

תחנת הכוח במישור רותם / צילום: רפי קוץ

"לציבור מגיע לדעת": אלו המפעלים המזהמים בישראל

המשרד להגנת הסביבה מפרסם היום את "הרשימה האדומה" של המפעלים המזהמים בישראל. בצמרת: רותם אמפרט, פז אשדוד, בזן, כאו"ל ומפעלי ים המלח ● אסדת הגז תמר קיבלה את הניקוד הגבוה ביותר שניתן על פליטות לאוויר