גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האוצר יפחית את הבלו על הגז הטבעי לתחבורה

בעקבות הביקורת הציבורית הסכים האוצר לבלו מקסימלי של 2 שקל לק"ג גז טבעי דחוס, במקום 2.34 שקל ■ בהתאחדות התעשיינים ובמועצת המובילים עדיין חוששים ממס גבוה בטווח הארוך

אוטובוס שפועל על גז טבעי / צילום: רויטרס
אוטובוס שפועל על גז טבעי / צילום: רויטרס

בעקבות הביקורת הציבורית הערה, והתנגדויות משרד האנרגיה וחברים בוועדת הכספים של הכנסת, החליט משרד האוצר להתגמש בסוגיית הבלו על הגז הטבעי לתחבורה. העמדה המעודכנת של המשרד נשלחה לאחרונה לגורמים שונים במייל בתפוצה רחבה, לקראת הבאת צו בלו חדש לאישור ועדת הכספים של הכנסת.

על פי המתווה החדש, המס, שעומד היום על 2 אגורות לקילו גז טבעי דחוס, יתחיל לעלות בשנת 2022 במקום ב-2020, ושיעורו המקסימלי יהיה 2 שקלים במקום 2.34 שקלים. כמו-כן שיעור המס המקסימלי יוחל לראשונה ב-2027 ולא 2026 כפי שתוכנן. צו הבלו החדש יכלול גם הורדה הדרגתית של החזרי המס על הסולר למובילים ולמסיעים, עד לביטולם המוחלט ב-2026. החזרים אלה מסתכמים כיום ב-3 מיליארד שקל בשנה.

בכתבה שפורסמה ב"גלובס" לפני חודש, הובאו טענותיהם של חברי הפורום לגז טבעי בתחבורה, שקבלו על כך שהמתווה הקודם שהציע האוצר לא יביא למעבר של משאיות ואוטובוסים לגז טבעי. זאת משום שלדבריהם ההשקעות הנדרשות למעבר גבוהות מההנחה של 59 אגורות בגובה הבלו לעומת המס המשולם על ליטר סולר (2.93 שקלים).

בכתבה תואר מפגש בין חברי הפורום לעדי חכמון, רכזת אנרגיה באגף התקציבים באוצר, בה אמרה כי אם השוק של גז טבעי בתחבורה אינו כלכלי, אז שלא יהיה גז טבעי בתחבורה. התעקשות זאת על היצמדות למתווה המקורי, שנכלל בהחלטת ממשלה מאוגוסט שנה שעברה, התחלפה כאמור בגישה מתונה יותר, אם כי גם כעת מדובר במס גבוה יחסית למקובל בעולם.

המס שגובה איטליה על גז טבעי דחוס לתחבורה, לשם השוואה, עומד על 0.42% בלבד מהמס על בנזין. בהולנד המיסוי נע בין 4% ל-21%; בגרמניה הוחלט שהמיסוי על גז טבעי לתחבורה ישמור פער של 40% ממחיר הבנזין; ובאוסטרליה מגיע המס בשיאו ל-67% מהבנזין. בכלל מדינות ה-OECD, המס האפקטיבי הממוצע על גז טבעי לתחבורה מגיע לשליש מהמס המקביל על בנזין ולחצי מהמס על סולר.

המשמעות של העברת כמה שיותר אוטובוסים ומשאיות לגז טבעי דרמטית במושגים של שמירה על בריאות הציבור. על פי הערכות, הזיהום מתחבורה אחראי ל-50% מזיהום האוויר הכולל במדינה ולקרוב ל-90% מהזיהום בערים, שהוא המסוכן ביותר משום שהוא נפלט במפלס הרחוב. במסמך של איגוד ערים מפרץ חיפה לסביבה מצוטט מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה, ולפיו הסיכון של תושבים שמתגוררים במרחק של עד 50 מטר מכביש ראשי לחלות בסרטן גבוה פי עשרה מהסיכון של תושבים המתגוררים במרחק 200 מטר מהכביש.

על הרקע הזה אמר בחודש שעבר שר האנרגיה יובל שטייניץ בכנסת: "דעתי מאוד ברורה: כשרוצים לעודד מהלך כזה, עדיף לא לקחת מס ל-10 או 12 שנים לפחות. הרי ממילא אנחנו ממסים את הגז הטבעי במקור. בואו נשאיר את המחיר הנמוך יחסית למהפך תחבורתי, כי הבריאות של אזרחי ישראל חשובה; אם אפשר לחסוך מאות או אלפי חיי אדם, זה שווה כמה מיליארדים לאורך עשר השנים הבאות".

"אולי זה עז"

בהתאחדות התעשיינים חוששים שכישלונה של הממשלה בהבאת הגז הטבעי למפעלים ישוכפל גם בסוגיית הגז הטבעי לתחבורה, מה שיביא לכך שהתעשיינים הנסמכים על ענף ההובלה ייצאו קרחים מכאן ומכאן: גם יאבדו את החזרי המס על הסולר, וגם לא יוכלו להשתמש במשאיות מונעות בגז טבעי, בגלל שהשוק לא יאמץ אותן בהיקף הנדרש. על רקע זה נמשכים המגעים עם האוצר במטרה לגדר את הסיכונים במהלך המוצע.

לדברי גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, "השאלה היא לכמה זמן זה יהיה (בלו של 2 שקל, נ"י). אולי זה עז, כי בכל זאת - הולכים פה להשקעות של מיליונים אם לא מיליארדים. כל ההסבה של המנועים".

בן הרוש טוען שלא ברור לו היתרון של המעבר לגז טבעי משום שהתקן המעודכן של מנועי המשאיות והאוטובוסים, יורו 6, אינו מזהם לטענתו יותר ממנועי בנזין. בנוסף הוא מוטרד מביצועי המנועים הללו, שנכון לעכשיו אינם יעילים וחזקים כמו מנועי סולר.

בסוגיית גובה הבלו הוא אומר: "זה מה שקרה לנו ב-1999. מחיר הסולר היה 87-88 אגורות, ותראה לאן הגענו היום. אז אתה תיכנס להשקעות, ואף אחד לא מבטיח לך שאחרי חצי שנה מישהו ירצה איזה מיליארד שקל לתקציב ויעלה את הבלו… אם היו אומרים שהבלו יהיה 2 שקל לעשר שנים, כל חברה היתה יכולה לבדוק את הכדאיות הכלכלית שלה מבחינת השקעות לחמש ועשר שנים. זה הנעלם הגדול".

אתגר נוסף הוא התשתיות: "תחנת תדלוק בגז טבעי הכי זולה היום לפי מה שבדקנו זה קרוב ל-7 מיליון שקל, וזה בלי הקרקע. מי ירוץ עכשיו להשקיע מיליונים כשהוא לא יודע שיהיה צי רכב שיתדלק אצלו ושזה יהיה מסחרי. אף אחד לא ירוץ להקים את התשתית, אם הוא יידע שהמחיר לא כדאי להשקעה".

הסדר נוסף שמטריד את בן הרוש הוא להקצאת 20 מיליון שקל בשלוש השנים הקרובות, להכשרת חיילים משוחררים כנהגי אוטובוסים ומשאיות כבדות, למילוי מחסור של אלפי נהגים. ההעברה אושרה בחוק ההסדרים האחרון, כפיצוי למובילים ולמסיעים על הפחתת וביטול ההחזרים על הסולר, ולדברי בן הרוש, הוצאת הכסף אמורה להיעשות באמצעות ועדה ובה נציגים ממשרדי האוצר, התחבורה והכלכלה, יחד עם נציג של מועצת המובילים וההיסעים.

"הם צריכים אחת לחודש להתכנס כדי להתחיל ליישם את זה. אני זוכר שהבטיחו 18 מיליארד שקל לגליל, והגליל קיבל 18 שקל, לא 18 מיליארד. אז יש לי את המסמך של אגף התקציבים. שני דברים חסרים לי שם. אחד, מי מרכז את הוועדה הזאת שיושבת, והשני מה התאריכים של פגישות הוועדה. צריך להתחיל כבר בפרסום כדי להביא את התלמידים. אחרת זה יהיה בספר ואף אחד לא יממש את זה. עד שאין לי את הדברים סגורים הרמטית אני לא מתקדם. הם הבטיחו ואמרו 'לא שכחנו', אבל אני מאוד זהיר. אני לא מאמין לאף אחד מהפוליטיקאים".

בתגובה לדברים נמסר ממשרד האוצר: "המתווה המדובר הוא לעשר שנים, ולא ניתן לקבוע מראש מה יהיה לאחר מכן. עם זאת, הבלו בתום המתווה משקף ראייה ארוכת טווח, ועל כן לא צפוי להשתנות. התהליך להכשרה מהירה לנהגים החל. משרד התחבורה יצא במכרז להפעלת השירות על ידי ספקים חיצוניים, על מנת להאיץ הכשרות נהגים. כמו כן יופעלו ואוצ'רים לקורסי נהיגה עליהם סוכם עם המובילים. משרד האוצר ומשרד האנרגיה יפעלו להאצת חיבור תשתיות לגז טבעי למפעלים ולתחנות תדלוק, בהיקף של למעלה מ-350 מיליון שקל".

עוד כתבות

אפליקציית ההיכרויות הכי לוהטת בסין היא הפארק / צילום: Shutterstock

אפליקציית ההיכרויות הכי לוהטת בסין היא הפארק

גמלאים משוטטים ב"שוקי נישואין" חמושים בפרופילים מודפסים המפרטים את התכונות הפיזיות, הכספים והדרישות של ילדיהם הלא נשואים; "לא שמנמנה מדי"

אימוץ קרטונים ברשת am:pm / צילום: יח''צ

הפתרון היצירתי של am:pm לבעיית פינוי הקרטונים

רשת am:pm משיקה קמפיין קהילתי חדש במסגרתו תציע את קרטוני הסחורה לתל אביבים שעוברים דירה ● מלונות דן נכנסת לראשונה לשוק הנדל"ן האמריקאי ● מאות רצים יכבדו את זכרו של סרן רעי בירן ז"ל באגמון החולה ● מרסל אסולין תתמנה למנכ"לית ויצו העולמית ● וגם: קידי תקשורת חוברת ל־Buki הצרפתית ומשיקה שעון חכם לילדים המבוסס על טכנולוגיה ישראלית ● אירועים ומינויים

מעבר הגבול עם ישראל. אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

פקק חריג של מאות משאיות בכניסה לישראל

במעבר הסחורות "נהר הירדן" נוצר פקק חריג בעקבות המצב הביטחוני ● המעבר אמור לשמש שער כניסה מרכזי במסגרת התוכנית השאפתנית IMEC, אך המצב הנוכחי רחוק מכך ● רכבת היא פתרון אידאלי לאזור, אך נראה שישראל לא בכיוון כרגע

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

גורם ישראלי: "שחרור החטופים החללים היום לא סופי"

במידה וחמאס לא ימשיך בהשבת החטופים: ישראל עשויה להטיל סנקציות ● צה"ל חיסל באמצעות כלי טיס מחבל שעסק בניסיון שיקום יכולות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון ● עימותים באיטליה בין המשטרה למפגינים פרו-פלסטינים שצעדו לעבר השגרירות הישראלית ברומא ● מזכיר המדינה האמריקאי רוביו למשפחות החטופים החללים: "בוחנים את הדרכים בהם ניתן להגביר את הלחץ על חמאס לשחרר חטופים חללים" ● חמאס עשוי לשחרר היום שני חטופים חללים, גורמים ישראליים: "השחרור לא סופי" ● עדכונים שוטפים

בנקים מול בתי השקעות / צילום: Shutterstock

בנקים מול בתי השקעות: איפה עדיף לסחור במניות

למרות הפערים התהומיים בעמלות ובדמי הניהול למול בתי ההשקעות, הבנקים עדיין שולטים בשוק המסחר ● כעת בתי ההשקעות מדווחים על זינוק בפתיחת חשבונות אצלם. האם אנו בתחילת מהפך?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבעל צבר חובות. האם האישה חייבת בהם גם אם לא ידעה?

ביהמ"ש קבע כי אישה לא תוכל להתנער מחובות שצבר בעלה במהלך הנישואים ● דיירת שהתנגדה לפרויקט תמ"א 38 נדחתה, אף שטענה לפגיעה בזכויותיה ● וסב חויב לשלם את חוב המזונות של בנו בסך מאות אלפי שקלים, לאחר שסייע לו להסתיר רכוש ● 3 פסקי דין בשבוע 

סוויני במודעה מהקמפיין. משחק מילים על ''ג'ינס טובים'' ו''גֶנים טובים'' / צילום: Reuters, Staff

כך סידר ביקור בישראל למנכ"ל אמריקן איגל הכנסות לא צפויות של מיליון דולר

אמריקן איגל הצליחה לעורר מהומה בקמפיין האחרון, כשרבים טענו לגזענות וסקסיזם ואפילו טראמפ התייחס ● אלא שהמכירות רק השתפרו מאז, והמותג הרוויח כמיליון לקוחות חדשים ● כעת המנכ"ל ג'יי שוטנשטיין מגיב לראשונה, "עומדים מאחורי מה שעשינו", וגם משתף ביעד שלו: "לשים ג'ינס על כל טוכעס בארה"ב"

וינרוט, האחים גרטנר והשופט איתן אורנשטיין / צילום: יונתן בלום, איל יצהר

בית המשפט המחוזי מנחית על יורשי עו"ד וינרוט מכה חדשה

אלמנתו וילדיו של עורך הדין המנוח ביקשו לבטל את פסק הבוררות ממאי 2025, שחייב אותם לשלם מאות מיליוני שקלים לאחים גרטנר ● כעת ביהמ"ש קבע כי יהיה עליהם להפקיד 7 מיליון שקל כערובה לקיום הדיון בבקשה, ומתח ביקורת על כך שלא סיפקו מידע לגבי שווי העיזבון של וינרוט

המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים / צילום: Shutterstock

לא הכול נוצץ בדרך לאקזיט: הגיע הזמן לדבר על המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים

התדמית הנוצצת והאקזיטים במיליארדים מסתירים מציאות לא קלה ● במקרים רבים מייסדי סטארט־אפים חווים בדידות וסובלים מלחץ ופחד, אך נמנעים מקבלת עזרה מקצועית ● יש מה לעשות, וזה מתחיל בהעלאת המודעות לנושא

בודקים את המיתוס. מרקו פולו לא הביא לאיטלקים את הפסטה מסין / צילום: ויקיפדיה

מרקו פולו לא הביא לאיטלקים את הפסטה מסין

האטריות עיטרו את המטבח האיטלקי מימים ימימה, אז למה הסינים מקבלים את הקרדיט?

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הפייבוריטית התחלפה: קריית טבעון מובילה במרוץ להקמת קמפוס אנבידיה בצפון

לגלובס נודע כי קריית אתא לא תתמודד על הקמת מרכז הפיתוח החדש של ענקית השבבים בצפון הארץ ● גם פארק התעשייה מבוא כרמל ירד בדירוג, משום שהתוכנית להרחבתו רחוקה מאישור, בהתאם לדרישות אנבידיה ● כעת קריית טבעון מסתמנת כמועמדת המובילה

נשיא סין שי ג'ינפינג  ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישתם בריאד / צילום: Reuters, Bandar Algaloud/Saudi Royal Court

בסעודיה לא מחכים לברית ההגנה עם ארה"ב, ומהדקים יחסים עם היריבה סין

סבב שלישי של התרגיל הימי "החרב הכחולה 2025" המשותף לריאד ולבייג'ינג נערך לאחרונה ● לצד השקעות סיניות בהיקף של מיליארדי דולרים בבנייה בממלכה, נראה ששיתוף הפעולה בין המדינות מעמיק ● האם הדבר ישפיע על יחסי הסעודים עם האמריקאים?

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה / צילום: תמר מצפי

למה מחירי הדירות בתל אביב ירדו השנה? התשובה של יעקב אטרקצ'י

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת אאורה, מספר בראיון לגלובס מדוע הוא מתייחס לסיום המלחמה כאל הזדמנות כלכלית, קורא להורדת ריבית מיידית, מתריע מפני חזרת הפועלים הפלסטינים, ומסביר מדוע העתיד של שוק הנדל"ן נמצא בפריפריה ולא בתל אביב

ביל גייטס, אילון מאסק, ג'נסן הואנג, סם אלטמן / צילום: רויטרס

מנכ"לי אנבידיה ומיקרוסופט גילו: זה מה שהיינו הולכים ללמוד היום

פיזיקה, AI, מתמטיקה, הנדסת תוכנה או אולי בכלל אתיקה ● המנהלים של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם משתפים בהמלצות שלהם לבחירת המסלול האקדמי ● מה היינו לומדים היום, פרויקט מיוחד 

שלומי טחן, מנכ''ל רשת מלונות דן / צילום: תמונה פרטית

מלון הפסדי ב-125 מיליון דולר: הרכישה החדשה של רשת מלונות דן בניו יורק

הרכישה של המלון NoMo SoHo, הנמצא במנהטן, מתבצעת מחברת ספיר קורפ במסגרת הליך צפוי של הגנה מפני נושים, אשר שוויו הוערך על ידי החברה המוכרת בכ-150 מיליון דולר ● ההכנסות של המלון בשנת 2024 עמדו על כ-33.6 מילון דולר והסתכמו בכ-13.2 מיליון דולר ב-2025

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

הריבית בארה״ב כנראה תרד השבוע שוב, ומי המניות שיקפצו היום בת״א?

השווקים בוול סטריט ניצבים בפני שורה של אירועים אשר עשויים לקבוע את כיוון המדדים בתקופה הקרובה ● מה שיחל עם פרסום החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, צפוי להמשך עם פרסום תוצאותיהן של ענקיות הטכנולוגיה שהובילו בשנים האחרונות את העליות במדדים ● בבורסה בתל אביב עיני המשקיעים ימשיכו לפנות לכיוון עזה

עבודות בטיחות ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

פרומו לפרויקט המטרו? הקשר בין התקלות ברכבת להנהלה החסרה

בחודשים האחרונים נרשמה שורת תקלות שהשביתו את קווי הרכבת, האחרונה שבהן הייתה בסוף השבוע בשפלה ● "כשאין משנה או מנכ"ל קבוע בגוף כה גדול - אין פלא שהתקלות יתרבו", אומר בכיר לשעבר במשרד התחבורה ● בינתיים, השפעות מורגשות כבר בפרויקטים נוספים

דירת פנטהאוז במגדל בראשל''צ / הדמיה: 3Division

מחיר שיא לדירה בבנייה רוויה בראשל"צ: 11.2 מיליון שקל

דירת פנטהאוז בסמוך לכביש 4 בראשון לציון נמכרה ב־11.2 מיליון שקל ● מדובר בדירת פנטהאוז בת 5 חדרים ובשטח של 178 מ"ר, בקומה ה־29 במגדל חדש במערב העיר ● הפרויקט יכלול לאחר השלמתו שלושה מגדלים, פארק ו־15 בתים דו־משפחתיים

עו''ד יעקב וינרוט ז''ל / צילום: יוסי זמיר

ביהמ"ש מנחית מכה על יורשי וינרוט אחרי שעיקל נכסים בעשרות מיליוני שקלים

אלמנתו וילדיו של עורך הדין המנוח יעקב וינרוט ביקשו לבטל את פסק הבוררות ממאי 2025, שחייב אותם לשלם מאות מיליוני שקלים לאחים גרטנר ● כעת קבע ביהמ"ש כי הם יצטרכו להפקיד 7 מיליון שקל כערובה לקיום הדיון בבקשה, ומתח ביקורת על שלא סיפקו מידע לגבי שווי העיזבון של וינרוט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם - ועוד 4 כתבות על מצב השווקים

החודש שהקפיץ את התשואות לטווח ארוך והקאמבק הקטן של אלטשולר שחם ● מה קורה מאחורי גל המימושים באחת החברות החמות בבורסה ● יעקב ויינשטיין, מוותיקי שוק ההון המקומי, מציע להתרחק ממניות ישראליות ● צמצום הטבת המס על קרנות השתלמות חזר לשולחן: מי באמת ייפגע? ● וגם: מנהל ההשקעות שבטוח: היכונו לירידה חדה בריבית