גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האוצר יפחית את הבלו על הגז הטבעי לתחבורה

בעקבות הביקורת הציבורית הסכים האוצר לבלו מקסימלי של 2 שקל לק"ג גז טבעי דחוס, במקום 2.34 שקל ■ בהתאחדות התעשיינים ובמועצת המובילים עדיין חוששים ממס גבוה בטווח הארוך

אוטובוס שפועל על גז טבעי / צילום: רויטרס
אוטובוס שפועל על גז טבעי / צילום: רויטרס

בעקבות הביקורת הציבורית הערה, והתנגדויות משרד האנרגיה וחברים בוועדת הכספים של הכנסת, החליט משרד האוצר להתגמש בסוגיית הבלו על הגז הטבעי לתחבורה. העמדה המעודכנת של המשרד נשלחה לאחרונה לגורמים שונים במייל בתפוצה רחבה, לקראת הבאת צו בלו חדש לאישור ועדת הכספים של הכנסת.

על פי המתווה החדש, המס, שעומד היום על 2 אגורות לקילו גז טבעי דחוס, יתחיל לעלות בשנת 2022 במקום ב-2020, ושיעורו המקסימלי יהיה 2 שקלים במקום 2.34 שקלים. כמו-כן שיעור המס המקסימלי יוחל לראשונה ב-2027 ולא 2026 כפי שתוכנן. צו הבלו החדש יכלול גם הורדה הדרגתית של החזרי המס על הסולר למובילים ולמסיעים, עד לביטולם המוחלט ב-2026. החזרים אלה מסתכמים כיום ב-3 מיליארד שקל בשנה.

בכתבה שפורסמה ב"גלובס" לפני חודש, הובאו טענותיהם של חברי הפורום לגז טבעי בתחבורה, שקבלו על כך שהמתווה הקודם שהציע האוצר לא יביא למעבר של משאיות ואוטובוסים לגז טבעי. זאת משום שלדבריהם ההשקעות הנדרשות למעבר גבוהות מההנחה של 59 אגורות בגובה הבלו לעומת המס המשולם על ליטר סולר (2.93 שקלים).

בכתבה תואר מפגש בין חברי הפורום לעדי חכמון, רכזת אנרגיה באגף התקציבים באוצר, בה אמרה כי אם השוק של גז טבעי בתחבורה אינו כלכלי, אז שלא יהיה גז טבעי בתחבורה. התעקשות זאת על היצמדות למתווה המקורי, שנכלל בהחלטת ממשלה מאוגוסט שנה שעברה, התחלפה כאמור בגישה מתונה יותר, אם כי גם כעת מדובר במס גבוה יחסית למקובל בעולם.

המס שגובה איטליה על גז טבעי דחוס לתחבורה, לשם השוואה, עומד על 0.42% בלבד מהמס על בנזין. בהולנד המיסוי נע בין 4% ל-21%; בגרמניה הוחלט שהמיסוי על גז טבעי לתחבורה ישמור פער של 40% ממחיר הבנזין; ובאוסטרליה מגיע המס בשיאו ל-67% מהבנזין. בכלל מדינות ה-OECD, המס האפקטיבי הממוצע על גז טבעי לתחבורה מגיע לשליש מהמס המקביל על בנזין ולחצי מהמס על סולר.

המשמעות של העברת כמה שיותר אוטובוסים ומשאיות לגז טבעי דרמטית במושגים של שמירה על בריאות הציבור. על פי הערכות, הזיהום מתחבורה אחראי ל-50% מזיהום האוויר הכולל במדינה ולקרוב ל-90% מהזיהום בערים, שהוא המסוכן ביותר משום שהוא נפלט במפלס הרחוב. במסמך של איגוד ערים מפרץ חיפה לסביבה מצוטט מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה, ולפיו הסיכון של תושבים שמתגוררים במרחק של עד 50 מטר מכביש ראשי לחלות בסרטן גבוה פי עשרה מהסיכון של תושבים המתגוררים במרחק 200 מטר מהכביש.

על הרקע הזה אמר בחודש שעבר שר האנרגיה יובל שטייניץ בכנסת: "דעתי מאוד ברורה: כשרוצים לעודד מהלך כזה, עדיף לא לקחת מס ל-10 או 12 שנים לפחות. הרי ממילא אנחנו ממסים את הגז הטבעי במקור. בואו נשאיר את המחיר הנמוך יחסית למהפך תחבורתי, כי הבריאות של אזרחי ישראל חשובה; אם אפשר לחסוך מאות או אלפי חיי אדם, זה שווה כמה מיליארדים לאורך עשר השנים הבאות".

"אולי זה עז"

בהתאחדות התעשיינים חוששים שכישלונה של הממשלה בהבאת הגז הטבעי למפעלים ישוכפל גם בסוגיית הגז הטבעי לתחבורה, מה שיביא לכך שהתעשיינים הנסמכים על ענף ההובלה ייצאו קרחים מכאן ומכאן: גם יאבדו את החזרי המס על הסולר, וגם לא יוכלו להשתמש במשאיות מונעות בגז טבעי, בגלל שהשוק לא יאמץ אותן בהיקף הנדרש. על רקע זה נמשכים המגעים עם האוצר במטרה לגדר את הסיכונים במהלך המוצע.

לדברי גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, "השאלה היא לכמה זמן זה יהיה (בלו של 2 שקל, נ"י). אולי זה עז, כי בכל זאת - הולכים פה להשקעות של מיליונים אם לא מיליארדים. כל ההסבה של המנועים".

בן הרוש טוען שלא ברור לו היתרון של המעבר לגז טבעי משום שהתקן המעודכן של מנועי המשאיות והאוטובוסים, יורו 6, אינו מזהם לטענתו יותר ממנועי בנזין. בנוסף הוא מוטרד מביצועי המנועים הללו, שנכון לעכשיו אינם יעילים וחזקים כמו מנועי סולר.

בסוגיית גובה הבלו הוא אומר: "זה מה שקרה לנו ב-1999. מחיר הסולר היה 87-88 אגורות, ותראה לאן הגענו היום. אז אתה תיכנס להשקעות, ואף אחד לא מבטיח לך שאחרי חצי שנה מישהו ירצה איזה מיליארד שקל לתקציב ויעלה את הבלו… אם היו אומרים שהבלו יהיה 2 שקל לעשר שנים, כל חברה היתה יכולה לבדוק את הכדאיות הכלכלית שלה מבחינת השקעות לחמש ועשר שנים. זה הנעלם הגדול".

אתגר נוסף הוא התשתיות: "תחנת תדלוק בגז טבעי הכי זולה היום לפי מה שבדקנו זה קרוב ל-7 מיליון שקל, וזה בלי הקרקע. מי ירוץ עכשיו להשקיע מיליונים כשהוא לא יודע שיהיה צי רכב שיתדלק אצלו ושזה יהיה מסחרי. אף אחד לא ירוץ להקים את התשתית, אם הוא יידע שהמחיר לא כדאי להשקעה".

הסדר נוסף שמטריד את בן הרוש הוא להקצאת 20 מיליון שקל בשלוש השנים הקרובות, להכשרת חיילים משוחררים כנהגי אוטובוסים ומשאיות כבדות, למילוי מחסור של אלפי נהגים. ההעברה אושרה בחוק ההסדרים האחרון, כפיצוי למובילים ולמסיעים על הפחתת וביטול ההחזרים על הסולר, ולדברי בן הרוש, הוצאת הכסף אמורה להיעשות באמצעות ועדה ובה נציגים ממשרדי האוצר, התחבורה והכלכלה, יחד עם נציג של מועצת המובילים וההיסעים.

"הם צריכים אחת לחודש להתכנס כדי להתחיל ליישם את זה. אני זוכר שהבטיחו 18 מיליארד שקל לגליל, והגליל קיבל 18 שקל, לא 18 מיליארד. אז יש לי את המסמך של אגף התקציבים. שני דברים חסרים לי שם. אחד, מי מרכז את הוועדה הזאת שיושבת, והשני מה התאריכים של פגישות הוועדה. צריך להתחיל כבר בפרסום כדי להביא את התלמידים. אחרת זה יהיה בספר ואף אחד לא יממש את זה. עד שאין לי את הדברים סגורים הרמטית אני לא מתקדם. הם הבטיחו ואמרו 'לא שכחנו', אבל אני מאוד זהיר. אני לא מאמין לאף אחד מהפוליטיקאים".

בתגובה לדברים נמסר ממשרד האוצר: "המתווה המדובר הוא לעשר שנים, ולא ניתן לקבוע מראש מה יהיה לאחר מכן. עם זאת, הבלו בתום המתווה משקף ראייה ארוכת טווח, ועל כן לא צפוי להשתנות. התהליך להכשרה מהירה לנהגים החל. משרד התחבורה יצא במכרז להפעלת השירות על ידי ספקים חיצוניים, על מנת להאיץ הכשרות נהגים. כמו כן יופעלו ואוצ'רים לקורסי נהיגה עליהם סוכם עם המובילים. משרד האוצר ומשרד האנרגיה יפעלו להאצת חיבור תשתיות לגז טבעי למפעלים ולתחנות תדלוק, בהיקף של למעלה מ-350 מיליון שקל".

עוד כתבות

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

כך הפך השקל לאחד המטבעות החזקים מול הדולר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

למרות אי־הוודאות הביטחונית, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● האנליסט שרואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● וגם: אלו התחזיות של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

בודקים את המיתוס. על היוונים וחנוכה / צילום: אייל פישר

בחנוכה הבסנו את היוונים? זו לא הייתה ממש תבוסה, ואלה לא היו ממש יוונים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אנטיוכוס בכלל לא מלך ביוון, והממלכה שלו לא הסתלקה בגלל החשמונאים

איך נקראת סופה טרופית שמתרחשת במזרח התיכון? / צילום: Shutterstock

איך נקראת סופה טרופית שמתרחשת בים התיכון?

היכן נמצא הפארק הלאומי ביג בנד, מיהו האסטרונום הראשון שגילה כי פני הירח אינם חלקים ובאילו מדינות יתקיים המונדיאל ב–2026? ● הטריוויה השבועית

אירוע ''נוצות הזהב'', מייסד האירוע פול אמסלם והזמר הצרפתי תומאס דיטרון. לנער את השיח מאינטרסים / צילום: Paul Bourdel

בצרפת היייננים והמסעדנים מבקרים את המבקרים - האם זה יכול לקרות גם פה?

לפני כעשור מאסה קבוצת מסעדנים ואנשי יין צרפתים מסקירות שטחיות ומוטות יח"צ ● הם החליטו להפנות זרקור למבקרים – ולדרג אותם לפי רמת המקצועיות ● האמצעי: יצירת אירוע אגדי של יין וגסטרונומיה, שבו הטובים שבמבקרים יזכו להוקרה

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא סוריה אל־ג'ולאני / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

שנה אחרי המרד של א-שרע: סוריה מתפוררת ובינתיים יש רק מנצחת אחת

מחליפו של אסד קיבל לידיו מדינה מוכת בעיות: 90% מתחת לקו העוני, מיעוטים שמסרבים להתיישר וטרוריסטים שמתבססים ● טורקיה ניצלה את שעת הכושר לבסס את מקומה במדינה באמצעות הזרמת נשק, כסף וגדודי ג'יהאדיסטים ● כעת היא מכוונת בין היתר לקידוחים במים הכלכליים שלה: "לטורקים יש תוכנית לחנוך בסיסים צבאיים במרכז סוריה, ואם יתאפשר - גם לרדת דרומה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הירידות בוול סטריט החריפו לקראת הנעילה: ברודקום צללה 11%, השקל נחלש

נעילה שלילית באירופה ● מניות הקנאביס קפצו בעקבות כוונת טראמפ להקל על הרגולציה ● הסקפטיות סביב תחום ה-AI נמשכת: אורקל נפלה במעל 10% בעקבות הדוחות, ברודקום צנחה על אף שפרסמה תוצאות חזקות ● מחיר הנפט עלה לשיא של מעל שבעה שבועות ● הביטקוין נסחר סביב 90 אלף דולר

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

מערכת החיסון נלחמת חזרה / צילום: Shutterstock

מערכת החיסון נלחמת חזרה: 3 מחקרים שיעזרו למנוע את מחלות העתיד

פרופ' יפעת מרבל, שנבחרה השבוע על ידי כתב העת Nature לאחת המשפיעות במדע, גילתה אוצר של אנטיביוטיקות פוטנציאליות ומתקדמת לשלב הבא במחקר ● פרופ' פמלה ביורקמן, כלת פרס וולף, עובדת על חיסון אחד למחלות שעוד לא נולדו ● ופרופ' רון דיסקין מכין מלכודות משוכללות לווירוסים ● כשהמגפה הבאה אורבת בפינה ומחקרי חיסונים מקוצצים, שלושה חוקרים נותנים סיבה לאופטימיות

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

איל פז, מנכ''ל מאסטרקארד ישראל / צילום: יח''צ

עם מאות עובדים וכבר בגיל 37: הקידום המטאורי של מנכ"ל חברת התשלומים

"התגייסתי לקורס טיס, אבל אחרי תשעה חודשים הבנתי שזה לא מתאים לי וחתמתי ויתור. עברתי לתותחנים. בהתחלה זה היה הלם של בוץ ותותחים, אבל בסוף יצאתי לקצונה" ● שיחה קצרה עם איל פז, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke

בסיס בירח והגדלת קצב הטיסות: SpaceX מאשרת שתצא להנפקת ענק

חברת החלל של אילון מאסק מכרה מניות למשקיעים קיימים לפי שווי של 800 מיליארד דולר, ומאותתת על הנפקה ב-2026 לפי שווי ענק של 1.5 טריליון דולר ● לפי דיווחים, ההנפקה מיועדת לממן תוכניות ארוכות טווח להקמת בסיס על הירח

שר הביטחון ישראל כ''ץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החלטת ממשלה או חקיקה? כ"ץ יביא לאישור את סגירת גלי צה"ל ב-21.12

שר הביטחון הודיע כי יביא בעוד כשבוע וחצי לאישור הממשלה את ההחלטה על סגירת תחנת הרדיו הצבאית ● ההחלטה תגיע לישיבת הממשלה לאחר שהייעוץ המשפטי לממשלה יוכל להשלים את חוות-דעתו ביחס להחלטה

הפקולטה. על משפיענים פיננסיים / צילום: Shutterstock

היינו רוצים לחשוב שמשפיענים פיננסיים פועלים בעיקר ממניעים מקצועיים. בפועל הם יעשו הכול בשביל עוקבים

מחקרים שופכים אור לא מחמיא על המשפיענים הפיננסיים הפועלים ברשתות החברתיות ● ההמלצות של רובם מונעות מחשש מהחמצה (FOMO) ומהיצמדות לעדר ומתברר שדווקא הפחות מיומנים זוכים ליותר עוקבים ● וגם, הטייה בלתי מודעת פוגעת בהזדמנות לפצות על ייצוג מגדרי חסר בתחום

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?