שר האוצר, משה כחלון, הציג היום (ג') את תוכנית "נטו משפחה", שעיקרה הפניית 4 מיליארד שקל עודפי גבייה ממסים למה ששר האוצר מכנה "המשפחה הישראלית העובדת". במרכז התוכנית כמה צעדים:

- 900 מיליון שקל: סבסוד צהרונים.

- 1.7 מיליארד שקל: תוספת נקודות זיכוי להורים עובדים.

- 750 מיליון שקל: הגדלת מענק עבודה למשפחות עובדות, כתמריץ ליציאה לעבודה.

- 600 מיליון שקל: ביטול מכס במס קנייה על בגדי תינוקות, יבוא מכשירי סלולר ויבוא נעליים. 

לפי האוצר, סעיף הצהרונים ייכנס לתוקף החל מספטמבר השנה, ושאר הסעיפים - החל מינואר 2018. 

במסיבת העיתונאים נכחו משה אשר, מנהל רשות המסים; אמיר לוי, הממונה על התקציבים; יצחק כהן, סגן שר האוצר; ערן יעקב, הממונה על השכר; ורוני חזקיהו, החשב הכללי. 

שר האוצר כחלון אמר במסיבת העיתונאים כי "לכל שר אוצר היו תפיסות עולם, ויש לו ויכוח נוקב, אבל נדרש משר אוצר נכונות להילחם בקבוצות כוח, ולא לפחד מטוקבקיסטים שהם מפעילים.

"בשנתיים האחרונות הגדלנו קצבאות לניצולי שואה והקמנו חיסכון לכל ילד לכולם. הארכנו את חופשת הלידה והגדלנו קצבאות זקנה. הרחבנו תשלום ליוצאי עיראק, מרוקו ואלג'יר שהם ניצולי שואה.

"ביצענו שורה של רפורמות, ובראשן הרפורמה בבנקים ובכרטיסי אשראי. אלה מעשים ולא דיבורים. שאלו איפה הכסף? הנה הכסף. המדינה צריכה להקל ולא להקשות. המצב הטוב לא יש מאין, ומאחורי העבודה והתוצאות יש אנשים וחברי הנהלת האוצר. יש גם משלמי מסים, ואנחנו היום מחזקים את מעמד הביניים במעשים. אנחנו מחזקים את הזוג שיוצאים לעבודה ומשלמים מסים. התוכנית נקראת 'נטו משפחה'. אפשר לדבר על השמן והרזה, אבל צריך מעשים, צריך לעזור למעמד הביניים.

"הגיע הזמן לשנות כיוון, שיותר אנשים יעלו למעלה ולא יירדו למטה. אנחנו משנים כיוון. אנחנו רבים עם קבוצות לחץ, אלה שלא רוצים תחרות, ואנחנו מביאים היום את הבשורה - היום אנחנו מחזירים כסף לציבור. העודפים שהצטברו בקופת המדינה הם של הציבור, לא של אף אחד אחר. נבחרנו כדי לסייע למי שצריך, ואנחנו נביא בשבועות הקרובים גם את הבשורה לנכים, אלה שקצבתם מחייתם. תוך מספר שבועות נציג את התוכנית במלואה, ויהיו שם 4 מיליארד שקל. אנחנו דואגים היום שיהיה נטו יותר לעובדים.

"זו תוכנית חברתית-כלכלית כוללת. הפחתנו מכס על דגים ואפשרנו לייבא בשר. ליל הסדר הזה היה זול יותר, וזה לא היה קל. היה קשה להתמודד עם קבוצות הלחץ, עם יכולת לשכור טוקבקיסטים שישחירו את פניך יום-יום. אנחנו לא חוששים מזה, זה למען הציבור ולא למען קבוצה קטנה. אנחנו מוציאים 4 מיליארד שקל. אנחנו מחזירים חוב גדול למשפחה העובדת".

צפוי עודף של 3 מיליארד שקל ב-2017 בהכנסות המדינה ממסים

הגדלת ההוצאות החברתיות שמתכנן שר האוצר משה כחלון עשויה לאלץ את הממשלה לבקש את אישור הכנסת לשינוי חוק התקציב הדו-שנתי, על-מנת לאפשר את העלאת תקרת ההוצאה המותרת לשנים 2017-18. 

הנהלת האוצר התכנסה היום לדיונים על הצעדים האפשריים לאור עודפי הגבייה הצפויים ובכלל זה הגדלת הוצאות חברתיות והפחתות מסים ומכסים. בין היתר נשקלת האפשרות להפחית מסי קנייה על מוצרים מיובאים וכן להגדיל את מס ההכנסה השלילי או את נקודות הזיכוי במס. 

להערכת צמרת האוצר, ב-2017 צפוי עודף של 3 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממסים מעבר לסכום שעל בסיסו נקבע תקציב המדינה - עודף זה הוא המקור התקציבי לשורת הצעדים ששוקל שר האוצר. הערכות האוצר לא השתנו בעקבות נתוני הגבייה המאכזבים של חודש מארס, שבו עלו ההכנסות בשיעור מזערי על התחזית.

העודף המצטבר מתחילת השנה בגביית מסים עומד על 1.6 מיליארד שקל, מתוכם 1.4 מיליארד שקל מקורם בעסקה חד-פעמית (מכירת מניות השליטה בכתר). באוצר מצפים להכנסה חד-פעמית נוספת בשיעור של עד 4 מיליארד שקל שתתקבל מהמסים שישלמו בעלי המניות הישראלים בחברת מובילאיי, שנמכרה לאינטל תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר. בנוסף עומדת לרשות כחלון רזרבה מיוחדת בסך 3.5 מיליארד שקל שהוכנסה לתקציב 2018. 

בימים האחרונים פורסם כי בכוונת האוצר להגדיל את ההוצאות החברתיות במיליארדי שקלים לשנה. מדובר בין היתר בכוונה להעלות ב-50% את קצבאות הנכות, בהתאם להמלצות ועדה בראשות החשב הכללי לשעבר באוצר ירון זליכה, בסכום שיגיע ל-4 מיליארד שקל לשנה. תוכנית נוספת שנחשפה אמש (ב') בערוץ 2 היא לסבסד את הצהרונים בסכום שנתי של כמיליארד שקל נוספים.

בשני המקרים מדובר בהעלאה הדרגתית על פני שנים, כך שההוצאה לשנתיים הקרובות תהיה נמוכה בהרבה, ובכל זאת נראה כי באוצר יתקשו למצוא אלטרנטיבה להעלאת תקרת ההוצאה התקציבית - צעד שמחייב הליך חקיקה מלא של 3 קריאות בכנסת. 

באופן פורמלי ניתן להגדיל את ההוצאה התקציבית במדינת ישראל בהתאם לנוסחה שמגבילה את שיעור הגידול ל-2.7% או לסכום שנתי של כ-9 מיליארד שקל. בפועל הועלתה תקרת ההוצאה ל-2017 ב-12 מיליארד שקל לעומת 2016, ל-360.3 מיליארד שקל - כמעט 4 מיליארד שקל מעבר לתקרה המותרת לפי הנוסחה.  תקרת ההוצאה ל-2018 מבטאת העלאה של 18 מיליארד שקל (4 מיליארד שקל נוספים מעבר למותר). 

בנוסף למגבלת ההוצאה התקציבית, מוגבלת יכולתו של כחלון להגדיל הוצאות בחוק הנומרטור שמחייב להצמיד מקור תקציבי לכל הוצאה נוספת שלא אושרה במסגרת התקציב.

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר היום בעקבות חשיפת תכנית 'נטו משפחה' של שר האוצר: "לפעמים מותר וצריך להגיד מילה טובה. שר האוצר עשה היום את מה שצריך היה לעשות כבר מזמן. התוכנית לחיזוק מעמד הביניים היא דבר טוב, חשוב ומבורך. עכשיו להחליף את ביבי".

ח"כ קסניה סבטלובה, חברת סיעתו של הרצוג, דווקא לא מיהרה לברך: "יש ריח בחירות באוויר ונאומו של שר האוצר נשמע כמו נאום בחירות לכל דבר. אילו באמת רצה לפעול למען מעמד הביניים, ולמען הקשישים והנכים שבאופן לא מפתיע נעדרו גם מנאומו הנוכחי, היה נלחם עבורם על כל שקל לקראת התקציב. אזרחי ישראל אינם טיפשים: משלא עשה זאת כחלון, אמליץ לו שלא ינסה למכור לנו את הפלסטר שלו בתור תרופה אמיתית ורצינית. דרוש הרבה יותר. דבר לא השתנה, וממשלת נתניהו, על כל אחד משריה, דואגת רק להישרדותה."