גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צבע טרי: תעשיית האנימציה הישראלית תופסת תאוצה

ביקוש בחברות ענק כמו דיסני ופיקסר; השתתפות בכנסים בינלאומיים; והמון כסף בפרסומות, בתשדירים ובקליפים ■ בשקט-בשקט צמחה בישראל תעשיית אנימציה משגשגת ■ ניתוח G

סרט מצויר / צילום: באדיבות yes
סרט מצויר / צילום: באדיבות yes

אנימטורים הם אנשים בעלי רגישות גדולה מאוד לשני דברים: ניואנסים וקרדיט. ככה זה כשעובדים במהלך כמה חודשים על תנועה אחת של יד אחת בדמות אחת שמופיעה דקות ספורות בשובר קופות הוליוודי - רק כדי לראות את השם רץ בתוך רשימה ענקית של קרדיטים בסוף. ואם, נניח, הם מגלים שדמות אחת שעיצבו לקליפ של להקה ישראלית, הפכה לקציצת שרימפס בפרסומת למקדונלדס בדרום-קוריאה, אפשר להבין את הכעס.

כך טוענים, לפחות, חברי להקת ג'יין בורדו לגבי הקליפ המקסים שלהם "מעגלים", שיצרו האנימטורים אורי לוטן ויובל שטיבלמן ובעיצוב אמנותי של עובדיה בנישו (מעצב מוכשר שעובד, בין היתר, עם המוסף הזה). הקליפ הפיוטי שיצרו האנימטורים הישראלים עבור הלהקה (בחינם) נעשה בטכניקה של סטופ מושן ותלת ממד והפך במהרה לוויראלי ברשת. הוא זכה לסיקורים במגזינים שונים ואף נבחר לקליפ החודש של אתר הסרטונים VIMEO. "אבל המפרסמים של הרשת בדרום קוריאה", טוען בנישו, "הפכו את הילדה מהקליפ שלנו לדמות של שרימפס".

אורי לוטן, במאי הקליפ, מספר שאף על פי שהיו מחשבות על נקיטת הליכים משפטיים כלשהם, לא נרשמה התקדמות בנושא מאז הגילוי לפני כחודש: "אנחנו עדיין בדיונים וזה מאוד מעורפל", אמר ל-G.

הרבה מאוד אמוציות יש בתעשייה הזו, שהפכה לאחד התחומים החשובים והמסקרנים בתחומים המשיקים לתרבות, אמנות ושיווק בישראל. מצד אחד, אנימציה מאפשרת ליצור פרסומות, קליפים, סרטים, תשדירי שירות וכל דבר אחר, באמצעות תוכנת מחשב ובדרך כלל עם צוות של יוצרים ספורים. מצד שני, זו עבודה סיזיפית, שכדי לבצע אותה היטב דרושים כישרון, חריצות והרבה מאוד סבלנות.

בימים אלה נמצאים 4 סרטי אנימציה ישראלים, באורך מלא, בשלבי סיום או יצירה מתקדמים; בשנה שעברה משרד התרבות הקים לראשונה ביתן רשמי בפסטיבל קאן ובמסגרת הביתן ביקש לחשוף את הקהל גם לאנימציה הישראלית; והשנה גם יוקם לראשונה ביתן ישראלי בפסטיבל האנימציה היוקרתי בעיר הציורית אנסי (ANNECY) שבצרפת. וזה עוד לפני שדיברנו על פריצות דרך אדירות כמו "ואלס עם באשיר" ו"כנס העתידנים", ששמו את ישראל על מפת האנימציה העולמית.

בצד זאת, בישראל כמו בישראל, השוק קטן מדי ולא מעט אנימטורים מעבירים את פעילותם לחו"ל - בין שבאמצעות עבודה מול גורמים במדינות אחרות, בעיקר בצפון אמריקה, ובין שבהגירה של ממש. כרגיל, צמד המילים "בריחת מוחות" כבר מופרח אל חלל האוויר, אם כי בשלב זה אין עדיין נתונים שמאששים את החששות.

היסטוריה: ניסוי וטעייה

את גלגולו של ענף האנימציה בישראל אפשר למקם דרך הביוגרפיה של האנימטור שרון גזית, 48, מרצה בבצלאל והבעלים של חברת פיל אנימציה הפועלת מ-1998 ונחשבת לאחת הוותיקות בישראל.

"רציתי להיות אנימטור בתקופה שלא היו פלטפורמות לשדר אנימציה ולא היה כל-כך איפה ללמוד", נזכר גזית. "בערך בגיל 14 התחלתי להיפגש עם חברים בקבוצות סתרים של אנימטורים שהביאו סרטים מחו"ל. נחשפנו לסרטים הרבה יותר מעניינים מהאנימציה של דיסני ושל האולפנים האמריקאים, ופתאום גילינו דברים שהגיעו מקנדה וממזרח אירופה והיו מאוד אוונגרדיים".

לקראת סיום השירות הצבאי פתח גזית את הסטודיו לאנימציה בסיבובו הראשון: "רק כשפתחתי את הסטודיו הבנתי כמה הדבר מסובך מבחינה טכנית, ממש משוגע. אז היינו עובדים על סרט ומחכים חודש עד שיחזור מפיתוח. הכול היה קשה, אבל מצד שני עם ציפייה מרגשת. אני אהבתי את המגע האישי, אז החלטתי לוותר והלכתי להיות ארכיטקט".

גזית לא ידע זאת אז, אך ההפסקה הייתה זמנית. בתקופת ה"פרישה" שלו מהענף קרו בו שני דברים משמעותיים: הטכנולוגיה השתפרה ובמקביל החל להתפתח ביקוש אדיר לתוכן, עם התעצמות הרשתות החברתיות.

"פתחתי את המשרד מחדש ופתאום כל הדברים הטכניים הגדולים ההם התקבצו לקופסה של מחשב, ופתאום אפשר לחיות מאנימציה", גזית משחזר, אך גם ממהר לצנן את ההתלהבות: "אבל עד היום בארץ, אם את לא באמת מאוד אוהבת אנימציה, את תהיי מתוסכלת לעסוק בזה".

- למה בעצם?

"כי יש בזה משהו סיזיפי. תחשבי על האנימטור שחוזר הביתה אחרי יום עבודה ארוך, וכל מה שהוא עשה כל היום זה חמש שניות של אנימציה. צריך המון תשוקה, כי יש בזה המון חופש והמון אחריות. את הרי יכולה להתרגש מבמבי ולפחד פחד מוות מהמכשפה של שלגיה ובסך הכול זה ציור. כשעושים את המניפולציה נכון, היא עובדת מאוד חזק".

בכיר נוסף שיכול לספר על התמורות שעברה התעשייה הוא יורם הוניג, שעומד בראש המיזם לקולנוע ולטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים. עוד רגע נספר איך המיזם הזה נולד ועד כמה הוא תרם לשוק האנימציה בישראל ולעובדה שירושלים הפכה להיות סוג של בירת אנימציה, אבל נתחיל דווקא בתוצאות:

לא פחות מארבעה סרטי אנימציה ישראלים באורך מלא ייצאו השנה מאולפנים ברחבי ירושלים: הקיץ צפוי לצאת "המלך שלמה" בבימוי של חנן קמינסקי ובהפקת עדן הפקות שנעשה בסטודיו סנובול (snowball); הקולנוען גידי דר ("אושפיזין" המצוין) עובד על סרט אנימציה אמנותי למבוגרים בשם "אגדת חורבן", שעוסק בימים האחרונים בבית המקדש בירושלים; ועוד שני סרטים נרקחים גם בסטודיו הוותיק פי'ציפוי (pitchipoy) - עיבוד של "מעלה קרחות" מאת אפרים סידון, שמיועד לבני נוער, ועוד תסריט ישראלי מקורי, "ארמון החול", שעוסק במה שמתרחש בארמון החול אחרי שהילדים הולכים הביתה.

המסע שעשה הוניג בהבנת התעשייה הישראלית היה רצוף במה שהוא מכנה "למידה מטעויות של אחרים", והתחיל בבית שמש, בניסיון, שאפשר לכנות אותו "הרואי", להקים תעשיית אנימציה שקורצת להוליווד ממשרדים בעיירה חרדית. וכך, בקיץ 2002 נוסד הסטודיו DPSI בבית שמש, בתמיכתו של המיליונר הווארד ג'ונאס, מייסד תאגיד התקשורת האמריקאי IDT. "הם אפילו עשו סצנה מתוך שרק", מספר הוניג, "אבל אחרי זה לא היו להם עוד עבודות והם פרשו אחרי שנתיים וחצי של פעילות".

ניסיון נוסף החזיק מעמד יותר זמן, אבל גם הוא נסגר בסוף: "זה היה ניסיון של אראל מרגלית (איש עסקים דאז והיום אפשר להוסיף לתואר הזה גם חבר כנסת, צ' ק') ושל קרן ההון סיכון הירושלמית JVP. הם פתחו סטודיו, השקיעו הרבה מאוד כסף, ובמשך 7 שנים ניסו ממש בכוח לייצר סרט ישראלי באורך מלא. המפעל הזה נסגר בשנת 2013".

- איפה הם טעו, לדעתך?

"הם באו בהצהרות גדולות, כמו להתחרות בפיקסר. עכשיו, אני לא נגד אמביציה, אבל אתה הולך להקים משהו חדש שלא היה בארץ וכרגע אין אנשים מוכשרים לזה, אז אל תנסה להתחרות בפורשה או מרצדס, תנסה קודם להתחרות בפיג'ו או בסיטרואן. ברור שלא צריך להתחיל הכי נמוך, אבל בטח לא הכי גבוה. צריך להתחיל באמצע גם מבחינת הטכניקה שמשתמשים בה וגם באורך של היצירה והרמה שלה, לכן התמקדנו בסדרות אנימציה לטלוויזיה".

בשלב הבא, הוניג החל למפות את המצב בישראל: "הבנו שמה שבצלאל עושים זה להכשיר את הכישרונות שלנו שמסוגלים לייצר יצירה מקומית אמנותית, אבל שם אין כסף. אז אמרתי, בואו נביא הפקות בינלאומיות כדי שיכניסו כסף לתעשייה ויאפשרו לנו זמן להתעסק באמנות מקומית, שזה הנשמה. כך יהיה לאנשים עמוד שדרה לאורך זמן, והכי חשוב: אנחנו נלמד איך עושים סדרת טלוויזיה. זה הרי שונה לגמרי מקולנוע, ובארץ, חוץ מפרסומות של 30 שניות, לא ידעו לעשות אנימציה".

הנקודה העסקית-תעשייתית, זו שפחות קשורה ל"נשמה" כלשונו של הוניג, היא מעניינת: "המסקנה המרכזית הייתה שמבחינת שירותים להפקות בינלאומיות, אנחנו לא יכולים להתחרות בהודו, דרום קוריאה או הפיליפינים. שם עושים עבודת נמלים של אנימציה, אלפי אנשים עובדים בזה. כך שלמעשה מה שאנחנו עושים כיום זה להתחרות עם אנימטורים בצפון אמריקה עצמה".

- ויש לנו יתרון מול צפון אמריקה?

"כן. השכר בישראל הוא 15%-10% פחות מצפון אמריקה, ועל זה אנחנו בקרן מעניקים עוד סבסוד של 30% על הפקות, כך שאנחנו בישראל, עם הכישרונות והידע שיש כאן, עושים את אותה עבודה בעלות של 50% פחות ובאותה איכות".

הוניג החל ביצירת קשרים. פסטיבל אנימציה נוסד בירושלים במקביל לאירועי פיצ'ינג מול מקבלי החלטות בתעשייה האמריקאית - וזה עבד: דיסני שלחה סדרה לעבודה בסטודיו סנובול הישראלי. "הם סיימו עונה אחת עם סנובול, ועכשיו מתכוננים לעונה השנייה", אומר הוניג. "זה המבחן, לראות אם שיתוף הפעולה היה מוצלח. אותו דבר הצלחנו לעשות גם עם חברת ברבי. הם עושים בסנובול את העונה השנייה של הסדרה על האחות של ברבי".

"לעשות פרויקטים עבוד דיסני זה חלום שהתגשם", מוסיף יוני כהן, מנכ"ל סטודיו סנובול, שפעל בתל אביב, פתח גם סניף ירושלמי ולאחרונה אף פתח סניף בטורונטו, קנדה. "התעשייה עברה תהפוכות במהלך השנים. היא התחילה חזק והיו שני ניסיונות שלצערנו לא צלחו, ובגלל שהמומנטום החזק שהם יצרו לא צלח, זה יצר נזק. אבל אנחנו המשכנו כל השנים בצמיחה מידתית, עקב אחרי אגודל, כדי להגדיל את הפעילות בארץ ובעולם".

על מנת להתמודד עם ניסיון העבר הפחות מוצלח, מספר הוניג כי "אחת המטרות שלנו זה לעשות סדנאות למפיקים ולגופי שידור. בגלל שאנימציה עולה בערך פי שניים מלייב אקשן, אז גופי השידור בארץ לא רוצים להיכנס לתחום הזה".

- אם העלויות כל-כך גבוהות, אז למה בעצם כדאי לעשות אנימציה?

"בעולם, אחד מעשרה סרטים הוא אנימציה, אבל סרט אנימציה מרוויח פי 80 מסרט רגיל. שלגייה קיימת כבר 70 שנה, היפה והחיה למעלה מ-20 שנים. בדיסני הם אמרו לנו משפט מאוד מסחרי: 'אנחנו עושים פרסומות באורך 90 דקות'. הרי הכסף הגדול באנימציה הוא מהמרצ'נדייס. אם תסתכלי על מדף בחנות צעצועים, תראי שכולו עשוי מדמויות של סרטים וסדרות אנימציה, שם הכסף הגדול".

דיגיטל: שיעור בוויראליות

"לפני שבע או שמונה שנים, כשבאתי ללקוחות והצעתי להם לעשות תוכן אנימציה לדיגיטל, אמרו שאנימציה זה לילדים שרואים הופ", נזכר שחר בר דוד, בעלים משותף (עם ניב פועל) בחברת "שרוטונים", המפיקה סרטוני אנימציה הומוריסטיים ויראליים. כבר עשור ששרוטונים מייצרת סרטונים לרשת, ובר דוד מרוצה מהגרף: "יצרנו כבר יצירת 250 מיליון צפיות ביותר מ-500 סרטוני אנימציה. הנישה היא כבר פחות נישה והלקוחות מבינים את היתרונות של האנימציה כתוכן, בעיקר בתחום שלנו, של עולם הפרסום, השיווק והתוכן בדיגיטל".

גם "הנחומים", בית אנימטורים של הזוג דנה ואריק נחום, שהכירו ביום הראשון ללימודי אנימציה בבצלאל ומאז לא נפרדו, מציעים עבודות אנימציה מסחריות לקהל העסקי בישראל. השניים מתנהלים כעסק משפחתי והם אפילו מסיימים לעבוד בשעה ארבע כדי להתפנות לאחר הצהריים עם הילדים שחוזרים מהמסגרות.

"אנימציה זה עולם שמבחוץ נראה פאן כל היום, משחקים ומציירים, אבל יש לו חוקים משלו", מסבירה נחום. "לתהליך העבודה יש פוטנציאל להימרח ולהתפזר, לכן אנחנו עובדים בצורה מסודרת ומגדרים את היצירתיות כמו גינה כדי שהיא תפרח".

באתר של הנחומים יש מחירון מקדים ללקוחות. החבילות נעות בין דמות אחת בלוקיישן אחד ועד לחבילת פלטינה שכוללת חמש דמויות בשבעה לוקיישנים ואלמנטים נוספים. המחירים נעים בין 4,990 שקלים לדקת אנימציה ועד 11,990 לדקה.

"רוב הלקוחות שלנו הם עסקים בינוניים עד חברות גדולות", כך נחום, "רובם לקוחות חוזרים שרוצים ליצור סרטים קצרים כדי למצב את עצמם כמותגים ומקצוענים בתחום. עם אנימציה אפשר להשתולל ולהצניח אנשים ממטוסים, אין מגבלה לחוקים פיזיקליים וזה משפיע על התוכן. הרי אם ילד הולך ברחוב ואת מצלמת בלייב אקשן שנופל עליו פסנתר והוא נמעך, זה לא מצחיק בכלל, זה מזעזע. אבל אם באותה סיטואציה בסרטון אנימציה נראה יצור חמוד הולך ברחוב ופתאום נופל עליו פסנתר, זה מצחיק ומסקרן מה יקרה הלאה, אחרי שהוא יקום וימשיך ללכת".

תעשייה: עוברים לקנדה

"בכל שנה יוצאים לשוק כ-200 אנימטורים חדשים", מדווחת ענת קוסטי, פעילה בראשות איגוד האנימטורים, שהוקם לפני שש שנים. "בשנתיים האחרונות", היא אומרת, "יש הגברת פעילות מסיבית של האיגוד, שמשקפת את המוכנות של התעשייה".

האיגוד מונה כ-350 חברים משלמים ומייצג קהילה של כ-5,000 אנשי מקצוע מתחום האנימציה בישראל. "בשנים הראשונות עסקנו בעיקר בחינוך של אנשים ברמה של תנאי עבודה וחוזים, ועכשיו האיגוד הגיע למצב של בסיס ידע ומשם אפשר לצמוח", מספרת קוסטי.

- לאיזה שוק הם יוצאים?

"יש חלוקה בין יוצרים עצמאיים לבין התעשייה המסחרית. הרבה מהאנימטורים עובדים בשניהם. כרגע מסתמן שיש מקום לכולם, טפו-טפו. יש המון פרילנסרים ויש כאלה שמזגזגים בין הפקות. יש הרבה שכירים בחברות הייטק, שם הולך וגדל הצורך באנימטורים, ויש חברות משחקים, כמובן, שנשענות על התחום".

שכרו של האנימטור בישראל נע בהתאמה לגודל הפרויקט ועומד, על-פי דיווחי שכר, בין 5,000 שקל ועד ל-15,000 שקל ולעתים אף יותר. בארצות הברית השכר גבוה יותר, ואין פלא שישנה מגמה של אנימטורים לעזוב מיד עם תום לימודיהם ולהיקלט לעבודה מעבר לים.

"איפה שיש אנימציה, יש ישראלים", אומר הוניג, "לפחות 10% מתעשיית האנימציה בצפון אמריקה מורכבת מישראלים שעובדים בכל מיני שלבים של האנימציה - מרצפת הייצור ועד ניהול בתעשייה".

"יש גל של אנימטורים שעובר לקנדה", מוסיף גזית, "יש בקנדה גאות ותקופת פריחה שגורמת לענף להיות מאוד תחרותי, ולכן הרבה הפקות אמריקאיות קורות שם. זה קשור בתמיכה ובסבסוד המשמעותי שיש להם שם, ובכלל, יש מקומות בעולם שאנימציה היא סוג לגיטימי של אמנות כמו ביפן או מזרח אירופה. פה בארץ אני רואה כל שנה סרטי גמר מדהימים וברמה טכנית הדברים מתפתחים. יש רוח מדהימה, אבל יש גם המון קיטורים כי צריך יותר תמיכה ומענקים".

"בגלל המצב של התעשייה בישראל, הרבה אנימטורים עזבו", מסכים כהן, מנכ"ל סנובול, שכאמור פתחה לאחרונה סניף בטורונטו. "נוצר מצב שאנחנו מתעסקים הרבה בהכשרות של צעירים ויש מחסור בענף. אנחנו מקווים שחלק מהחבר'ה הוותיקים גם יחזרו לישראל עם הניסיון שהם צברו ויתרמו לתמהיל ולתעשייה המקומית".

אמנות: אין-סוף אפשרויות

"בישראל יש אמני אנימציה נהדרים, אבל כדי שהם יצליחו להמשיך ליצור גם אחרי הלימודים, צריך לאפשר להם גישה לקהל ומימון בינלאומי", מסביר יוני שלמון, ראש המחלקה לאנימציה במכללת מנשר לאמנות, ומפעיל בלוג האנימציה "הקוסם".

את הקהל של האנימציה מתאר שלמון כקהל נאמן ואקטיבי: "יש דיאלוג מעניין בין היוצרים לקהל בקהילת האנימציה והקהל מייצר מחוות, זורק רעיונות, עושה ניתוחים ומייצר תוכן בעצמו. האנימטורים עושים את הניסיונות שלהם ברשת, כדי לראות אם יש קהל, ואז ההצלחה מגיעה לטלוויזיה הממוסדת, כמו למשל במקרה של ניר וגלי, שהחלו ברשת והגיעו לארץ נהדרת".

- כל האפשרויות החדשות האלו גורמות ליוצרים לנסות להתחבב על המיינסטרים או שהאנימטורים נשארים נאמנים לעצמם?

"אנימציה תמיד הייתה איפשהו באמצע - בין עולם מסחרי לעולם עצמאי. תמיד יהיה בה משהו אקספרימנטלי וגם כשעושים תוכן מסחרי זה שומר על הרוח המקורית. יש רוח אינדי שמאוד מאפיינת את האמנות הזאת".

רוח האינדי נושבת חזק בסרטה של היוצרת הצעירה טל קנטור, שסרט הגמר שלה במחלקה לאמנויות המסך בבצלאל, "במילים אחרות", הספיק בשנה האחרונה לטייל ולהיות מוקרן ב-80 פסטיבלים ברחבי העולם ולקטוף פרסים מרשימים. אורך הסרט חמש דקות בלבד, וקנטור עבדה כמעט שנה שלמה.

"הסרט עוסק בשפה וזיכרון ובבחירות שאנחנו עושים או לא עושים בחיים", היא אומרת. "הסרט נעשה בטכניקה שפיתחתי, שמשלבת אנימציה ידנית מצוירת עם פרגמנטים של לייב אקשן, בהשתתפות השחקנים יהוכין פרילדנדר ודנה ידלין".

בנוסף לעיסוקה כאנימטורית מתפעלת קנטור את האתר "מונפש" ביחד עם האנימטוריות חן חייפץ ודניאלה קופלר. "אנחנו משתדלות במונפש להביא לתודעת הציבור מה שקורה בעולם האנימציה הישראלית, על כל גווניו. לצערי אין מספיק מודעות. זאת עדיין נתפסת כאיזה נישה. אני חושבת שכמו שאנחנו מובילים בתחומי המדע והטכנולוגיה, זה יכול להיות גם המצב בתחום האנימציה בארץ".

בינתיים, נפגשת הקהילה באירועי שיא מעטים למדי שמתקיימים מדי שנה, כמו פסטיבל האנימציה השנתי "אנימקס", הפסטיבל החדש של ירושלים ובפרויקטים כמו "לופ דה לופ", שהחל להתקיים גם בישראל כחלק מתנועה עולמית. מדובר בפרויקט המתקיים מדי חודשיים, ובמסגרתו יוצרים אנימטורים לופים (כלומר, סרטונים קצרים עם פעולות שחוזרות על עצמן בלופ אינסופי) סביב נושא מסוים. הלופים מוקרנים במקביל ובסופו של דבר נבחר הסרט הזוכה. האירוע הקרוב יתקיים בחודש יוני בתל אביב. הפעם הנושא הוא תרנגולת.

פרויקט מסקרן נוסף מגיע מהסטודיו של תום קוריס וחני דומבה, שבימים אלו מסיימים סיבוב של שנה בין פסטיבלים עם סרט עצמאי בשם "לילי" (LILI), שיצרו בטכניקת סטופ מושן (כלומר הזזה סיזיפית של בובות וצילומן לכדי סרט מונפש, פריים אחרי פריים). את המימון לסרט קיבלו השניים ממפעל הפיס וקרן גשר. אורך הסרט עשר דקות, ויצירתו ארכה שנה וחצי. בקרוב יופץ ברשת לצפייה בחינם. בימים אלו מחפשים השניים מימון של קרנות ליצירת סרט קצר נוסף.

"לסטופ מושן יש כמה הבדלים מובהקים מטכניקות אחרות באנימציה", מסביר קוריס על הטכניקה העכשווית. "באנימציה הקלאסית יש עניין סביב צבע וקו, אצלנו יש אלמנט של חומרים ומישוש מרקמים. למשל, כשחיפשנו שיח לסרט אז יצאנו לשדות לחפש ענפים קטנים עם המון פרטים. ואם זה חול, אז טחנו חול אמיתי כדי שיהיה דק ושלא יהיה פער כשנעשה קלוז אפ של רגל הולכת על חול. נכנסנו וצללנו במשך שנה וחצי לקנה מידה קטן".

על-פי קוריס, יש עלייה בשנים האחרונות של יוצרי אנימציה בסטופ מושן בעולם וגם בישראל, ודוגמה לכך בסרטי קולנוע באורך מלא שצפויים לצאת בקרוב ומבוססים על טכניקה זו, כמו למשל של הבמאי ווס אנדרסון בסרט "מר שועל המהולל". "גם בישראל יש התפתחות, בעיקר בזכות המחלקה לאנימציה במכללת ספיר שראש המחלקה שלה הוא 'סטופיסט', מה שמוביל לכך שיש הרבה סטודנטים בספיר שהסרט גמר שלהם מבוסס על הטכניקה הזו".

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; התמ"ג הבריטי עלה על התחזיות

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, המסחר בסין ממשיך בירידות, וההנג סנג קופץ ב-2.2% ● עליות קלות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

הבכיר ברפאל שנבחר להדליק משואה "גם מהצלחה של 99% אני מוטרד"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים