גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיני המס: ביהמ"ש העליון מכריע בסוגיה - כמה כסף שווה רעיון?

פרופ' גד קרן קיבל אופציות כאשר שימש כדירקטור בחברת התרופות תרו ■ בדיון בעניין מיסוי האופציות פסק העליון כי מיסוי ההכנסה הרעיונית ייעשה במועד מימוש האופציות ולא במועד הענקתן

אליקים רובינשטיין / צלם: איל יצהר
אליקים רובינשטיין / צלם: איל יצהר

לאחרונה נתן בית המשפט העליון את פסק הדין בעניין מיסויו של פרופ' גד קרן, בגין אופציות שקיבל מחברת התרופות תרו. פסק הדין עוסק בעיקרו בשאלת מיסויו של דירקטור בחברה על הכנסתו מאופציות בהתאם להוראות סעיף 3(ט) לפקודה בתקופה שקדמה ל-1.1.2003.

ואולם, כפי שיוסבר להלן, השלכותיו של פסק דין זה הן מרחיקות לכת, הנוגעות למיסוי כל הכנסה רעיונית - האם מיסוי זה יחול במועד קבלת ההכנסה (במקרה זה, מועד מתן האופציה) או שמא במועד מימוש ההכנסה (מועד המרת האופציה למניה או אף מועד המכירה והמימוש למזומן).

בקליפת אגוז, פרופ' קרן קיבל אופציות לא סחירות למניות תרו, חברה הנסחרת בבורסה. תנאי האופציה קבעו כי תוספת המימוש אותה יידרש לשלם במועד המרת האופציות למניות, יהיו זהים למחיר הבורסה במועד ההקצאה. פרופ' קרן טען כי לא חלה עליו הוראת סעיף 3(ט), הדוחה את מועד מדידת ההכנסה למועד המרת האופציה למניה, וזאת בשל היותו דירקטור ולא עובד החברה.

עוד טען פרופ' קרן כי בהיעדר תחולה לסעיף 3(ט) בעניינו, הרי שמועד מדידת סכום ההכנסה וחיובה במס הוא מועד הקצאת האופציה. מכיוון שבמועד זה לא הייתה בידו כל הכנסה (תוספת מימוש הזהה למחיר המניה בבורסה), הרי שהוא ייחשב ככל משקיע הרוכש את המניה בבורסה. בהתאם לכך, במועד מימוש האופציות והמרתן למניות, ביקש מר קרן להתחייב במס רווח הון שעמד באותו מועד על שיעור של 15%.

העליון הפך את החלטת המחוזי

בית המשפט העליון, מפי השופט אליקים רובינשטיין, הפך את פסק דינו של המחוזי, וקבע כי לשונו ומהותו של סעיף 3(ט)(ב) מתייחסת לכל נותן שירותים, ובכלל זה יש לראות בפרופ' קרן כנותן שירותים. בהתאם לכך חויב פרופ' קרן במס פירותי מלא על הכנסותיו במועד המרת האופציות למניות. מס זה חושב לפי שווי המניות בבורסה במועד המרתן למניות בניכוי העלויות (תוספת המימוש).

זאת ועוד, בית המשפט העליון אבחן את עניינו של פרופ' קרן מפסק הדין בפרשת יאיר דר שניתן בשנת 2004, וקבע כי אכן בהתאם לסעיף 3(ט), כאשר מדובר בהקצאת אופציות סחירות, מועד הטלת המס הוא כבר במועד ההקצאה, שהרי האופציות הסחירות הן בבחינת נכס שווה מזומנים שניתן לממשו באופן מיידי וללא כל קשיי מדידה.

לעומת זאת, בעניינו של פרופ' קרן מדובר באופציות שהיו בלתי סחירות במועד הקצאתן בשל מגבלות עבירות שחלו עליהן, ואשר על כן בהתאם להוראות סעיף 3(ט), יחול בגינן מס פירותי מלא רק במועד המרת האופציות למניות.

למען הסדר הטוב, נציין כי כיום בהתאם לנוסחו הנוכחי של סעיף 102 לפקודה, שהחליף במקרים מסוימים את סעיף 3(ט), ברור כי אין שוני בטיפול בהכנסה מאופציות בין דירקטור לבין כל עובד אחר של החברה.

זאת ועוד, כידוע סעיף 102 קובע מפורשות כי אין תחולה להוראות סעיף 3(ט) לגבי הכנסתו של עובד, לרבות נושא משרה, מהקצאת מניות בחברה המעבידה, וזאת כל עוד אין מדובר בעובד שהוא בעל שליטה בחברה המעבידה.

כאמור, השלכותיו של פסק דין קרן הן הרבה מעבר לשאלת סיווג הכנסתו של דירקטור ותחולתו של סעיף 3(ט) לפקודה על הכנסות אלה. למעשה, בפסק דין זה קובע בית המשפט העליון את העקרונות למיסוי הכנסה רעיונית המוגדרת על-ידו כהכנסה בה הרווח טרם התגבש.

בבסיסו של סעיף 3(ט) ניצב עיקרון המימוש, הקובע כי אין לחייב במס אלא על רווח שמומש, וזאת הן בשל הקושי במדידת הרווח שיופק בסופו של יום והן בשל הרצון להימנע מיצירת קשיי נזילות אצל נישום העלול להידרש לתשלום מס קודם להשלמת הליך הפקת הרווח. לעניין זה הדגיש השופט רובינשטיין כי יש להבחין היטב בין הכנסה רעיונית שהרווח בגינה טרם נתגבש, לבין הכנסה מעסקת חליפין, אשר במסגרתה הנישום מקבל את הכנסתו בשווה כסף במקום בכסף.

כך, בעוד אירוע המס בגין הכנסה רעיונית יידחה עד למועד גיבוש ההכנסה בהתאם ובכפוף להוראות הפקודה, הרי שככלל המס בעסקת חליפין יוטל כבר במועד ההחלפה, שכן אין כל הצדקה להבחין בין נישום המקבל את הכנסתו במזומן לבין נישום המקבל את הכנסתו בשווה מזומן.

השופט רובינשטיין מציין כי שני האירועים בהם דן סעיף 3(ט), אירוע של הענקת אופציה ואירוע של הענקת הלוואה בריבית מוזלת, הם בבחינת חריג במסגרתו בחר המחוקק לדחות את המס, על אף שאירועים אלה בבסיסם הם בבחינת אירועים של עסקת חליפין.

הבחנה דקה

לסיום ייאמר כי אכן ההבחנה בין הכנסה רעיונית שהרווח בגינה טרם נתגבש, לבין הכנסה מעסקת חליפין שהרווח בגינה התגבש כביכול בדרך של קבלת נכס, ערטילאי ככל שיהיה, היא הבחנה דקה.

בלי שנתייחס לעצם ההגדרה שנקבעה על-ידי בית המשפט העליון, הרי שמדובר בפסק דין חשוב ביותר לעניין השקפתו של בית המשפט העליון באשר לדין המס הראוי.

כך, בהתאם לפרשנות המרחיבה של בית המשפט העליון, ככלל, מקום בו מדובר בהכנסה אשר הרווח בגינה טרם נתגבש, אין לחייבה במס, אלא בהתקיים התנאים הבאים: ודאות מראש בדבר הרווח או ההפסד מהעסקה, אפשרות נוחה וקלה לכימות הרווח וכן היעדר פגיעה בנזילות הנישום בשל מיסוי עליית ערך בלתי ממומשת.

אין חולק כי תרגומם של כללים אלה למציאות היומיומית המורכבת של מיסוי הנישום, הוא מלאכה קשה עד מאוד, ואולם ברור כי כללים אלה צריכים לשמש כנר לרגלי כל העוסקים במלאכת הטלת המס ופרשנות דיני המס.

■ הכותבים הם שותפים באשכול המסים של פירמת ראיית החשבון והייעוץ העיסקי BDO זיו-האפט. 

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד