גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד שלוף

תוכנית "נטו למשפחה" של שר האוצר משה כחלון היא נטו פוליטיקה

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

תארו לעצמכם ששר האוצר של שבדיה, או הולנד, או ספרד, היה מתכנן במשך חודשים, בסודי סודות, השקת תוכנית כלכלית-חברתית חדשה, לא משתף בה את ראש הממשלה ולא את השרים העמיתים, לא זוכה לגיבוי ממשלתי ופרלמנטרי, ומשיק את התוכנית במסיבת-עיתונאים חפוזה? מה היה גורלו של אותו שר אוצר, כיצד הייתה מתייחסת אליו התקשורת, ומה הציבור היה חושב על תוכניתו?

יתר על כן, כיצד היה ראש הממשלה באותה מדינה מגיב לתוכנית שעליה למד לראשונה מכלי התקשורת? אלא שבמציאות הפוליטית שלנו, מה שנתפס כבלתי אפשרי עד אבסורדי במשטר תקין, מתקבל אצלנו בהבנה, במשיכת כתפיים ואפילו בצהלות: "תראו איך כחלון הכניס לנתניהו".

האופן שבו הוכנה, הוצגה ושווקה תוכנית "נטו למשפחה" של שר האוצר משה כחלון היא דוגמה ומופת לכל מה שמקולקל בשיטה הפוליטית שלנו. ראשית, בהתנהלותו פגע השר כחלון פגיעה נוספת בעקרון האחריות המשותפת של הממשלה. ונזכיר, הממשלה (דהיינו, ראש הממשלה והשרים), אחראית בפני הכנסת אחריות משותפת, הן להחלטותיה כגוף מבצע, והן לפעולותיו של כל שר. כל שר אמור להיות אחראי להחלטות המשותפות של הממשלה.

אחריות הממשלה חלה על ההחלטות שהיא קיבלה, על החלטות שקיבל שר ועל פעולות שנעשו במשרדי הממשלה בהוראת השרים. האחריות המשותפת נועדה להגביר את אמון הציבור בממשלה, שכן היא אינה אמורה לדבר בכמה קולות, אלא בקול אחד. אמנם בדיון בממשלה, שר יכול להביע את הסתייגותו ו/או התנגדותו מהחלטה כלשהי, אך כשמתקבלת ההחלטה, היא מחייבת גם את השר שהביע התנגדות, והוא אינו רשאי למתוח עליה ביקורת בפומבי.

כל העקרונות הנאים הללו נשארים אצלנו על הנייר. השרים נוהגים במשרדיהם כאחוזות פרטיות, מתערבים בתחומים לא להם, מבקרים את התנהלות השרים האחרים, ואינם אמונים על עבודת צוות. היעדר תיאום בין-משרדי הפך לאחת הרעות החולות של השיטה הפוליטית שלנו.

מריבות בין שרים בכירים איפיינו ומאפיינים את ישראל מיום היווסדה. הוויכוחים והמריבות בין בן-גוריון-שרת, דיין-ספיר, רבין-פרס, נתניהו-לוי ושרון עם כל היקום, התרחשו לאורך ההיסטוריה הפוליטית שלנו, ואף שהמריבות מעכירות את האווירה, נראה שהלקח לא נלמד. נזכיר בעיקר את ההתקוטטויות רבין-פרס, שאכלו כל חלקה טובה במפלגת העבודה, כרסמו באידיאולוגיה שלה, והכחידו את דור הביניים במפלגה.

ההתנהלות של כחלון מדגימה חולי נוסף בשיטה הפוליטית הנוכחית, מצב שבו עקב אילוצים קואליציוניים התיקים המרכזיים - חוץ, ביטחון, אוצר, פנים ומשפטים - נמסרים למפלגות קואליציוניות זוטרות, ולא למפלגה המרכזית המרכיבה את הממשלה. דבר זה מעצים עוד יותר את הכאוס הפוליטי, משום שלראש הממשלה יש קושי אמיתי לקרוא את השרים לסדר בלי להסתכן במשבר ממשלתי.

עד לאחרונה, הצהיר כחלון שהוא רואה באוצר את תפקיד חייו, וכי הוא אינו מתחרה על תפקיד ראש הממשלה. נראה שצניעות זו נמוגה, וכמו שרים רבים כחלון רואה בתפקידו הנוכחי אך מקפצה לתפקיד הבא. גם זו רעה חולה: שרים אינם מתמקדים בתפקידיהם ומשקיעים בהם את כל מרצם, אלא מתייחסים למשרתם כמנוף לקראת התפקיד הבא, רצוי בכיר יותר. רובם ככולם שואפים גם לגדולות, וכל אחד מהם נושא בצקלונו את שרביט ראש הממשלה.

על פניו נראה שכחלון הגה את התוכנית הן ממניעים כלכליים-חברתיים, והן ממניעי בחירות, שהוא נערך לקראתם. עוד ברור, כי כחלון פנה לכיוון יוקר המחיה, מאחר שטרם השיג הישגים משמעותיים בתחום הדיור. מלכתחילה, טעה כחלון שהשקיע את כל הונו הפוליטי בנושא הדיור, שכן ההישגים בתחום כה סבוך אינם ניתנים להשגה בקדנציות הקצרות של ממשלה בישראל. כחלון גם שגה בכך שריכז את כל הסמכויות בתחומי התכנון במשרדו (באוצר), במקום במשרד הבינוי והשיכון, שאחראי גם לנושא הדיור.

רחוקה מלפתור את בעיות המעמד הבינוני

הגם שיש בתוכנית מרכיבים נכונים של סבסוד ותמיכה במשפחות עובדות, תוכנית כחלון נתפרה בתפרים גסים ומהירים, שנועדו בעיקר לצרכים פוליטיים. היא לא מעוגנת בתפיסה אסטרטגית רחבה של פתרון בעיות המשק והכלכלה (כגון פריון נמוך, השתתפות נמוכה של חרדים וערבים בעבודה וכיו"ב). אמירתו, למחרת השקת התוכנית, כי בכך נפתרו בעיות המעמד הבינוני, היא אמירה יומרנית.

נכון, יש בתוכנית הקלות מסוימות, אבל היא רחוקה מלפתור את בעיות המעמד הבינוני. הקלות במכסים על בגדי ילדים וטלפונים סלולריים, הן צעדים נכונים, אך שני מרכיבים אלה לא חולשים לבדם על כל יוקר המחיה. מה עם מזון? תחבורה? דיור להשכרה?

זאת ועוד, נראה ששר האוצר בחר להוריד מכסים בתחומים נוחים וקלים לביצוע, בעוד שמרבית הכלכלנים המקצועיים סבורים כי היה נכון להפחית מכסים במקומות שבהם יש ייצור מקומי ללא תחרות, בשל היעדר יבוא. כנראה, כחלון העדיף לא להתעמת עם ענפים עתירי כוח ולוביסטים חזקים.

בעיה נוספת קשורה למקורות שמהם תמומן התוכנית החדשה. פגיעה ברזרבה איננה גישה נכונה, ועודפי הגבייה של מסים הם זמניים. טוב יותר היה לו הכספים היו מושקעים בתשתיות, בבריאות ובחינוך, שהם-הם מחוללי הצמיחה האמיתית בישראל.

יתר על כן, כל תוכנית כלכלית המתייחסת להגדלת ההוצאה הציבורית, חייבת בראש ובראשונה, להתייחס להגדלת העוגה (הצמיחה והתל"ג) ולא רק לדרך חלוקתה. זו עוד בעיה מרכזית של ישראל - כיצד להגדיל את הצמיחה במשק. למרות הצמיחה הנאה, של כ- 4%, ישראל, עם כל ההון האנושי המופלא שלה, יכולה לצמוח יותר.

אלא מה? זה מחייב תוכנית נועזת של השקעות בתשתיות, בחינוך, במחקר-ופיתוח, בהכשרה מקצועית, תוך חיסול מונופולים הרסניים, הגברת התחרות במשק, עידוד יציאת גברים חרדים ונשים ערביות לעבודה ועוד ועוד. אבל אנחנו הרי עוסקים בפוליטיקה קטנה, ולא בעיצוב אסטרטגיית-על לישראל במאה ה-21.

הגיע הזמן לפוליטיקה אחרת. זו שמיוסדת על עבודת-מטה רצינית של השרים, על התייחסות קולגיאלית של איש לרעהו, על עיגון החלטות בתוכנית-על אסטרטגית, כזו שזוכה לתמיכה רחבה ומגובה בהחלטות הממשלה והכנסת. על השרים לזכור, כי הם משרתי הציבור ונאמניו, והם אינם יכולים לעשות שבת לעצמם, ולקבוע כללים לעצמם בלי להתחשב באחרים. מנהיג הוא עבד (משרת) של שולחיו ושליח של הציבור, ומוטב שהשרים יפנימו זאת.

■ הכותבת היא מנהלת-שותפה בפירמת עורכי פטנטים, מ"מ ראש מועצת עומר וחברת הוועד-המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. 

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם