גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתי יהיה בישראל אצטדיון כדורגל בבעלות פרטית?

בארה"ב מימנו התושבים 12 מיליארד דולר ב-15 השנים האחרונות לבניית אצטדיונים לבעלי הון פרטיים ■ גם באירופה אצטדיונים עוברים לידי בעלי הקבוצות ■ אצלנו: הטוטו והעיריות שמשקיעים בבניית המתקנים לא ישחררו לעולם את הנכסים הללו לגורמים פרטיים

יאנקי סטאדיום בניו יורק. עלות בנייה כוללת של 2.3 מיליארד דולר / צילום: רויטרס
יאנקי סטאדיום בניו יורק. עלות בנייה כוללת של 2.3 מיליארד דולר / צילום: רויטרס

לפני שבועיים הזדמן לי לשבת בשלושה אירועי ספורט בניו-יורק בתוך כמה ימים - משחק פתיחת העונה (Opening Day) של ניו-יורק מטס ב"סיטי פילד סטדיום" בקווינס, משחק פתיחת העונה של ניו-יורק יאנקיז ב"יאנקי סטאדיום" בברונקס, ומשחק סיום העונה הסדירה של קבוצת ההוקי ניו-יורק איילנדרס ב"ברקליס סנטר" בברוקלין. נעזוב לרגע את החוויה יוצאת הדופן שהעיר הזאת מציעה לחובב ספורט: 11 קבוצות ספורט מקצועניות בחמש הליגות המקצועניות הגדולות (פוטבול, בייסבול, כדורסל, הוקי קרח, כדורגל) שמארחות בעיר כ-370 פעם בשנה לא כולל משחקי פלייאוף. נתעלם לרגע מהעניין התרבותי: ה-Opening Days הם אירועי חג לא רשמיים. המשחקים נערכים בשעות הצהריים המוקדמות ביום רגיל של אמצע השבוע והמשרדים נאלצים להפסיד עשרות אלפי עובדים שנוטשים את מקומות העבודה ונקראים לדגל. גם מחירי הכרטיסים ליום הזה הם בהתאם.

שלושת האצטדיונים הללו נמצאים ברדיוס של פחות מ-10 ק"מ זה מזה וחדישים כמעט לחלוטין במונחי ספורט - כולם נחנכו אחרי 2009. והם מייצרים מזומנים מכל כיוון אפשרי. התור לבירה בכל אחת מנקודות הזמן במשחקי הבייסבול ארך 10 דקות לפחות. תכפילו 12 דולר לכוס בירה ב-40,000 אוהדים - והגעתם להכנסה של חצי מיליון דולר למשחק מבירה בלבד, עוד לפני נקניקיות, המבורגר וכו'. לפני כרטיסים, תאי צפייה, שילוט. היאנקיז והמטס מכניסות מכל משחק כזה יותר מ-3 מיליון דולר. לאן הולך הכסף? מה השאלה בכלל - לקבוצות עצמן.

שתי קבוצות הבייסבול הניו-יורקיות חתמו בזמנו עם רודי ג'וליאני על הסכם שלפיו הן משלמות לעיריית ניו-יורק רק 4% מההכנסות מכל משחק בית, ו-35% על אירועים שהם לא אירועי ספורט. האיצטדיונים בתמורה שייכים לבעלי הבית, בעלי ההון, לא לעירייה. למרות שהעירייה הייתה זו שהשקיעה באמצעות כספי ציבור סכום כולל של 1.8 מיליארד דולר בשני האצטדיונים המדהימים הללו בעוד הקבוצות, כלומר בעלי הקבוצות, שהאצטדיונים שייכים להם, השקיעו כ-805 מיליון דולר בלבד. האצטדיון של היאנקיז, שמוחזק בבעלות משפחת סטיינברנר, מומן ב-1.2 מיליארד דולר מכספי משלם המסים הניו-יורקי - המימון הציבורי הגדול אי פעם לקבוצת ספורט פרטית.

העירייה נהנית מחלקה במשוואה: כספים שנכנסים מחניות, פעילות עסקית סביב האצטדיון, תחבורה, ובערים פחות משמעותיות מניו-יורק - הבטחה שלפיה הבעלים/הקבוצה שמקבלת אצטדיון לא יעזבו את העיר וייקחו את הקבוצה למקום אחר.

המחשבה שבעלי קבוצות הם הבעלים של האצטדיונים היא מוזרה בעיקר במוחו של חובב ספורט ישראלי. כאן הרגילו אותנו שאצטדיון תמיד שייך לעירייה ולרשות המקומית. למה? מהרבה סיבות. עניין של מקרקעין ששייך לרשות המקומית, או המימון המרכזי של הטוטו בבניית המתקנים שלא יכול להינתן לגוף פרטי. חוץ מזה שאף בעלים, לפחות עד הגעת מיטש גולדהאר, לא היה משוגע מספיק כדי להשקיע מאות מיליוני שקלים כדי לבנות אצטדיון רציני ולשלם תחזוקה של כמה מיליונים בשנה. רק שעכשיו דברים השתנו - גולדהאר כן דיבר על אצטדיון. ואמיר כבירי לפני שברח מהפועל תל-אביב הגיע לטענתו להסכמה עם קבוצת משקיעים סינים שתשקיע בבניית אצטדיון בבת-ים. אבל השורה התחתונה היא שהביורוקרטיה תמיד מנצחת: כמו שזה נראה כרגע, לא תהיה קבוצת ספורט בישראל שתחזיק ברשותה אצטדיון ביתי גם במאתיים השנים הבאות.

לחוסר היכולת לבנות ולהיות בעלים של אצטדיון יש הרבה משמעויות. הראשונה, היא הופכת קבוצת ספורט בישראל לחסרת נכסים לחלוטין. קחו לדוגמה את מכבי תל-אביב בכדורסל - מותג הספורט החזק ביותר לאורך שנים כאן, איזה נכסים יש למועדון הזה? כלום. היכל הספורט ביד-אליהו שמזוהה כאולם הביתי של הצהובים שייך לעיריית תל-אביב ומנוהל על ידי העירייה, למועדון אין גם מגרש אימונים בבעלותו. המשרדים שהוא יושב בהם הם בשכירות ואינם שייכים לו. כשבקבוצה גלגלו בעבר את הרעיון להנפיק את הקבוצה בבורסה, מה הם יכלו להציע לציבור? מוניטין בלבד.

מה יש להם, אם כך, לבעלים על קבוצת ספורט בישראל- אפס נכסים פיזיים; התחייבות מופרכות למשכורות שחקנים; התחייבות לתשלומי שכירות המתקנים לעירייה; גזענות; ובצד החיובי: פוטנציאל הכנסה (שנמוך תמיד מפוטנציאל ההוצאה), ובעיקר PR.

אצטדיונים הם מקור רווח משמעותי לא רק בגלל אירועי הספורט שנערכים בהם. בכל העולם קבוצות מתפעלות אירועים נוספים ומגדילים את ימי הפעילות, מה שמאפשר להם להגדיל את המחזור ולהשקיע בסופו של דבר ברכישת שחקנים. גם בעת ההחלטה להתחדש ולעבור לאצטדיון גדול או מתאים יותר, הם נכס מוחשי שהופך נכס נדל"ני שמממן עבור הבעלים את האצטדיון הבא - למשל, אצטדיון הייבורי של ארסנל שנהרס ב-2006 והפך לשכונת מגורים שמימנה עבור הבעלים של הקבוצה חלק משמעותי מהבנייה של אצטדיון "האמירייטס" החדש. האצטדיון החדש מכניס לסטן קרונקי, הבעלים האמריקאי של ארסנל, כסף גדול מעבר לכדורגל - הופעות של ברוס ספרינגסטין, קולדפליי, ועידות ואירועי חברות; ב-2008 אירחו שם את המפגש בין ראש הממשלה הבריטי גורדון בראון לנשיא צרפת סרקוזי.

בעולם הולכים אמנם בכיוון של איחוד בעלות בין אצטדיונים לבעלי הקבוצות אבל הדרך עוד ארוכה, ואנחנו בחברה טובה. לפי דוח שהוציאה אופ"א ב-2013, רק 21% מקבוצות הכדורגל שהשתתפו במפעלים האירופיים באותה שנה החזיקו באופן ישיר באצטדיון שבו הן משחקות, בעוד הרוב המכריע (56%) השכירו את המגרש מהרשות המקומית או מהמדינה.

המתח בין בעלי ההון לרשויות המקומיות קיים תמיד. גם מבחינה משפטית הסוגיה בעייתית: לא פשוט להעביר החלטה על כספי ציבורי לבניית אצטדיון שישרת קבוצות פרטיות. בארה"ב העניין הגיע עד לקונגרס ולנשיא ברק אובמה שבהצעת התקציב של 2016 ניסה להפסיק את המימון של אצטדיונים על ידי הרשויות. אין סיבה שהציבור יממן את בעלי ההון, הסביר הנשיא. זה לא עבר, כמובן. נכון לתחילת 2016, בארה"ב בלבד שילם הציבור ב-15 השנים האחרונות סכום של 12 מיליארד דולר למימון אצטדיונים של בעלי הון פרטיים. בין 1991 ל-2010 נפתחו ברחבי המדינה 101 אצטדיונים חדשים, ורוב הכסף הגיע מהציבור.

במקומות שבהם הרשות המקומית או העירייה התעקשו שלא לממן אצטדיון חדש או להיטיב את תנאי ההסכם עבור הבעלים, השתמשו הבעלים בנשק יום הדין - 10 קבוצות ספורט מקצועניות בליגות הגדולות עברו לשחק בעיר אחרת, רובן המוחלט בגלל עניינים של מימון אצטדיון חדש. ב-2019 יירשם עוד מעבר, כאשר קבוצת הפוטבול אוקלנד ריידרס תעבור מאוקלנד (קליפורניה) ללאס וגאס (נבאדה) אחרי שהצעת המימון הציבורית של עיריית אוקלנד לבניית אצטדיון חדש לא הייתה נדיבה מספיק - רק 200 מיליון דולר מתוך עלות אצטדיון כוללת של 1.3 מיליארד דולר.

בישראל קבוצות כדורגל ממשיכות להיות שבויות בידי עיריות ורשויות מקומיות, שגוררות את האוהדים על בסיס קבוע לעיר אחרת - מכבי תל-אביב מארחת בנתניה; הפועל תל-אביב ובני יהודה בפתח-תקווה; ורעננה בנתניה.

עשור של תשתיות ספורט

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום