גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט מיוחד: פרקליטי צמרת - הדור הבא

ההרשעה בתיק נוחי דנקנר לא הייתה כישלון, המתנות שקיבל נתניהו לגיטימיות, והציבור עושה עוול לרעייתו שרה - שיחה עם 3 עורכי דין צעירים, "פרקליטי הצמרת של העתיד"

עו"ד עמית חדד / צילומים: שלומי יוסף
עו"ד עמית חדד / צילומים: שלומי יוסף

הפרקליטים יעקב וינרוט, אלי זהר, ציון אמיר, נוית נגב, גיורא אדרת ונבות תל-צור הם רק כמה מעורכי דין ששמותיהם מוכרים היום לציבור הרחב. בעוד שבעבר נותרו פרקליטי הצמרת מאחורי הקלעים - כיום, לטוב וגם לרע, הם הפכו בעצמם לאושיות מפורסמות, והם מרבים להופיע בתקשורת.

עם זאת, פרקליטי הצמרת, לא עושים את מלאכתם לבדם. הם מלווים תמיד בעורכי דין ממשרדיהם, שהם אמנם צעירים ופחות מוכרים, אבל השפעתם על הייצוג בתיקים של הלקוחות המפורסמים היא רבה מאוד.

לרגל יום העצמאות שוחחנו עם 3 עורכי דין, ששימשו או עדיין משמשים כיד-ימינם של כמה מפרקליטי הצמרת, וכבר ניתן לסמנם כ"פרקליטי הצמרת של העתיד" - עמית חדד, יפעת מנור-נהרי וטל שפירא.

עו"ד עמית חדד ממשרד יעקב וינרוט הוא שותף מלא של וינרוט בייצוג ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו; עו"ד יפעת מנור-נהרי היא יד-ימינו של עו"ד גיורא אדרת, שייצגה עימו, בין היתר, את נוחי דנקנר שהורשע בהרצת מניות; ועו"ד טל שפירא, יד-ימינם של עורכי הדין נבות תל-צור ורם כספי, הקים לאחרונה משרד פרטי משלו.

יוצאים לעצמאות - פרויקט מיוחד.

עו"ד עמית חדד - הצעיר מאשקלון שמייצג את הזוג נתניהו: "גם ראש הממשלה הוא בן אדם, שמותר לו כמו לכולם לקבל מתנות מחבריו. אי-אפשר ליצור לו חוק מיוחד"

החודש, ב-2 באפריל, התחתן עו"ד עמית חדד (31) עם בחירת ליבו, אנה. אורחת הכבוד בחתונה הייתה שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, שאותה ואת בעלה מייצג חדד בימים אלה, לצדו של הבוס הוותיק והמנוסה, עו"ד יעקב וינרוט. עיתונאית שנכחה בחתונה העלתה לטוויטר את תמונתם המשותפת של חתן השמחה ואשת ראש הממשלה, ועל רקע החקירות בדבר המתנות יקרות הערך שקיבלו הזוג נתניהו מאנשי עסקים, התגובות הלועגות מיהרו לבוא: "אני מקווה שהוא הכין לה צ'ק", צייצה אחת; "צ'ק או מתנה?", שאל גולש טוויטר אחר.

לעו"ד חדד זה לא ממש מפריע. הוא בטוח בצדקת לקוחותיו הבכירים, ורוחש להם הערכה גדולה. כאשר הוא נשאל על היחס הציבורי הביקורתי לשרה נתניהו, חדד כמעט יוצא מגדרו להגנתה. "אני מרגיש שהגברת נתניהו זוכה לשיפוט לקוי ושגוי של התקשורת ושל חלקים בציבור. מההתרשמות שלי, מדובר באישה חכמה בצורה יוצאת דופן עם אישיות קורנת. כל מי שמכיר אותה יודע את מעלותיה. הופכים אותה לאדם אחר, לא מי שהיא באמת. עושים לה עוול".

עו"ד וינרוט, וחדד הצעיר כיד-ימינו, מייעצים לראש הממשלה ולרעייתו בשלוש פרשות פליליות שונות שנחקרות בימים אלה: הבעייתית מכולן, מבחינתו של נתניהו, מכונה "תיק 1000", שבמסגרתן חשוד ראש הממשלה בקבלת מתנות וטובות-הנאה מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר.

לפי החשדות, מילצ'ן סיפק לאורך שנים ובתכיפות, משקאות חריפים וסיגרים יקרי ערך לנתניהו ולמשפחתו, באלפי שקלים בכל פעם; וכי העברת הסיגרים, האלכוהול והתכשיטים נעשו לעיתים לדרישת הזוג נתניהו, ולא מיוזמת מילצ'ן. עוד חשד שנחקר הוא, כי המיליארדר ג'יימס פאקר סיפק לזוג נתניהו ארוחות והטבות נוספות בשווי של עשרות-אלפי דולרים.

תיק נוסף הוא "תיק 2000", שבו נחקר החשד כי נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון-נוני מוזס, פעלו בניגוד לדין כשנפגשו וניסו להגיע להסכמה שלפיה "ידיעות אחרונות" יזנח את הקו הלוחמני שבו נקט כלפי נתניהו בשנים האחרונות; ובתמורה, נתניהו יסייע להקטנת תפוצת עיתון "ישראל היום".

הפרשה השלישית עוסקת בהוצאות של מעונות ראש הממשלה. במאי 2016 המליצה המשטרה לפרקליטות להעמיד לדין את שרה נתניהו, בגין שימוש לכאורה בכספי ציבור לצרכים הפרטיים של משפחת נתניהו.

"הפרשה תסתיים בלא כלום, כי באמת אין כלום"

חדד משוכנע שהחקירות נגד נתניהו יסתיימו בלא כלום, וכי באף אחת מהן לא יוגש כתב אישום. "לקבל מתנה מחבר זה לגיטימי. המחוקק לא אסר את זה, ולכן זה מותר", הוא אומר בהתייחסו לפרשה המרכזית.

- נתניהו קיבל מתנות יקרות מאיש עסקים בעל אינטרסים, שראש הממשלה יכול לסייע לו בהם, ואולי אף מסייע, ולטענתך זו לא עבירה פלילית; אז אולי הפרת אמונים?

"ראש הממשלה ומילצ'ן הם חברים קרובים. במתן מתנות מתוך היחסים האלה אין פגם או מום. גם ראש הממשלה הוא בן אדם, שמותר לו כמו לכולם לקבל מתנות מחבריו. אי-אפשר ליצור לו חוק מיוחד. להתייחס אל מערכת היחסים הזו כפלילית, זו מתיחה מלאכותית ואסורה של החוק הפלילי".

- איך תוכיחו שמדובר במתנות בין חברים ולא במתן שוחד של בעל אינטרס לנבחר ציבור?

"מערכת היחסים בין ראש הממשלה למילצ'ן מיוחדת עד כדי כך שאת יום-הולדתו חגג נתניהו באינטימית עם שמעון פרס ז"ל, מילצ'ן ואמו של מילצ'ן. אני את אמי לוקח רק לאירועים של החבר הכי טוב, למי שהוא ממש חלק ממשפחתי. אם אמו של מילצ'ן באה למקום אינטימי ומצומצם, זו אינדיקציה אולטימטיבית לסוג היחסים שיש ביניהם.

"עוד דוגמה - ב-2009, כשראש הממשלה התיישב על כיסאו, אחד הדברים שעשה בימיו הראשונים היה לכתוב מכתב למילצ'ן, שבו כתב 'לחבר שהיה לי לאח'. מילצ'ן מיסגר את מכתב התודה ותלה אותו בסלון ביתו. לא כל אדם חווה כזו אינטימיות".

- נעזוב את עניין הפליליות ונשאל: האם זה בסדר ומוסרי שראש הממשלה ורעייתו יקבלו מתנות בעשרות-אלפי דולרים מאנשי עסקים?

"ברור שכן. אני מקבל מתנה מחברים קרובים, מדוע שהם לא יקבלו? הרי מדובר בחבריו הקרובים ביותר, עד כדי כך שהם מדברים כבני משפחה, כאחים זה לזה. מה עוד שהמתנות היו דו-סיטריות, ולא ניתנו באופן חד-צדדי. ברור שכל אחד נתן מתנות בהתאם ליכולותיו הכלכליות; והיכולות של נתניהו לא דומות לאלה של מילצ'ן. גם לקוחותיי קונים לי מתנות ואני להם, כל אחד לפי יכולתו. לא ניתן להעמיד לדין אדם שפעל על-פי החוק. הפרשה הזו תסתיים בלא כלום, כי באמת אין כלום".

- מה תאמר על כך שהנהנתנות של משפחת נתניהו מעוררת סלידה אצל רבים?

"בניגוד לחלק ממה שפורסם, משפחת נתניהו איננה חיה בדירת פאר ואינה נהנתנית. אני יכול להעיד, למשל, שבזמן שהתארחתי במעון ראש הממשלה הייתה שם דליפת מים מהתקרה, שטפטפו על הרהיטים. המקום רחוק מההוד ומההדר שאדם סביר חושב עליו".

"אמי תמיד סיפרה על עורכי דין שלא נהגו כראוי"

- מה דעתך על הסיקור התקשורתי של פרשות נתניהו?

"התקשורת אינה מקשה אחת. ישנם מקומות שבהם נוצרה אווירה ש'כל מי שמכה בראש הממשלה וברעייתו, הרי זה משובח'. אני מאמין שעיתונאי לא רוצה לרדוף, האווירה היא כזו שסוחפת את כולם, בלי שרצו שכך יקרה. רעייתו וילדיו מותקפים לא בצדק פעמים רבות. כותבים עליהם דברים מרושעים, לא כי מישהו רוצה להיות רשע, אלא כי זו האווירה.

"מעבר לכך, באופן כללי, אני חושב שהתקשורת התאהבה בעמדת הפרקליטות. נטיית הלב הטבעית היא לראות זיכוי כדבר מגונה, בעוד שהרשעה היא תוצאה הכרחית כמעט. זה גרוע, כי התקשורת אמורה לשקף ביקורתיות כלפי כל מערכות השלטון, אך ביקורתיות כלפי הפרקליטות ובית המשפט נשמעת לעיתים נדירות ואולי נדירות מדי".

- בתור הסנגור של נתניהו - אתה מאמין שאתה יכול לשפוט אותו בצורה אובייקטיבית?

"גם אם יכתבו אחרת, ראש הממשלה שלנו הוא איש ישר בצורה חסרת תקדים. אני אומר באחריות, שנתניהו מקפיד על קלה כבחמורה. אני מכיר ראש ממשלה רציני, שאינו בוחן רק את הכאן ועכשיו; ראש ממשלה עם תודעה קולקטיבית, שבודק דברים מבחינה היסטורית. אני אומר בביטחון מלא, ראש הממשלה בודק את טובת הכלל, ולא את טובתו האישית".

חדד גר ועובד היום בלב תל-אביב. הוא מייצג אילי-הון ונבחרי ציבור, אבל הוא לא נולד עם כפית של כסף בפה. למקומו הגיע בגיל כה צעיר בזכות הרבה אמביציה, חוכמה, עבודה קשה, וגם מזל. חדד נולד באשקלון לאם קצינת-מבחן וחוקרת ילדים במשרד הרווחה, ולאב, הנדסאי חשמל. הוריו התגרשו כשהיה בן תשע, והוא מגדיר את האירוע כ"מכונן" מבחינתו. שני אחיו, עו"ד ומהנדס בניין, עדיין מתגוררים באשקלון. את אנה, רעייתו הטרייה, מורה לחינוך מיוחד, הכיר במכון-הכושר, באחת ההפסקות מהעבודה המאומצת במשרד.

אל לימודי המשפטים הגיע חדד כמעט במקרה. "לא חשבתי ביסודי ובתיכון להיות עו"ד. התגייסתי לקורס טיס, שאותו עזבתי מסיבות רפואיות. אחר-כך בחרתי להיות חוקר במצ"ח. למדתי לבדי לפסיכומטרי, והבנתי שאני יכול לבחור כל מקצוע שארצה. התלבטתי אם להירשם ללימודי משפטים באוניברסיטה העברית או ללימודי הנדסת חשמל בטכניון. בחרתי דווקא בטכניון, אולי בעקבות אבי, שעבד כהנדסאי חשמל, ובגלל שגדלתי בבית שבו עו"ד לא נחשב למקצוע מכובד. אמי תמיד הייתה מספרת על מקרים שבהם עורכי דין לא נהגו כראוי".

חדד עבר לחיפה והתחיל ללמוד בטכניון, אבל מהר מאוד הרגיש כמו "דג מחוץ למים". הוא לא נהנה מהלימודים ואחרי שבועות אחדים החליט לשנות כיוון. למזלו, בחוג למשפטים באוניברסיטה העברית היה עדיין מקום פנוי. "עברתי מחיפה לירושלים, והתחלתי ללמוד משפטים. מהר מאוד הבנתי שהגעתי למקום שמתאים לי.

"במהלך הלימודים התמניתי לאחראי לייצוג סטודנטים בוועדות משמעת באוניברסיטה ובמוסדות אקדמיים נוספים; ובחלק לא קטן מהזמן עבדתי בארבע עבודות. בתום הלימודים, התקבלתי להתמחות בבית המשפט העליון, אצל השופט אדמונד לוי ז"ל, עד לפרישתו. משם עברתי לד"ר יעקב וינרוט, ומאז אני פה".

"צריך לצמצם את המשפט הפלילי למינימום ההכרחי"

מאז שחדד הגיע למשרד וינרוט, עזבו אותו כמה עורכי דין בולטים שעבדו במשרד ויצאו לדרך עצמאית, בהם ירון קוסטליץ ועודד גזית. חדד נכנס לנעליהם, והפך ליד-ימינו של וינרוט בתיקי הליטיגציה הגדולים והמוכרים שבהם הוא מעורב. בין היתר, מדובר בייצוג של הזמר אייל גולן בפרשת העלמת המס; דני דנקנר בערעורו לעליון על הרשעתו בתיק הולילנד; ושמות כמו שמעון גפסו, בועז הרפז, בנצי ליברמן, בנימין-פואד בן-אליעזר ז"ל, והזוג נתניהו.

"לא ידעו לגמול לפואד על מעשיו למען המדינה"

חדד מעיד כי בינו לבין בן-אליעזר ז"ל, שהועמד לדין בגין שוחד, ולאחר מותו נסגר התיק נגדו, "נוצר קשר מדהים". "פואד היה איש מיוחד מאוד. הייתה לו יכולת 'לשבות' אנשים במובן הכי טוב של המילה. איש של אנשים. כולו לב. כל מי שהכיר אותו מיד נשבה בקסמו".

- ייצגת את בן-אליעזר כשכבר היה על ערש דווי, וחזרתם וטענתם שיש לבטל את כתב האישום נגדו בשל מצבו הרפואי.

"ברגעיו האחרונים של פואד, אנחנו, כמערכת וכמדינה לא ידענו לגמול לו על מעשיו למען המדינה, ולא נתנו לו את השקט שלו. לא אפשרנו לו רוגע. אני כועס על כך מאוד, כי אני יודע שהיחס הזה לא הגיע לו".

בכלל, חדד מבקר בחריפות את מה שהוא רואה כשימוש עודף בכלי הפלילי בארץ. "הכלי הפלילי הפך להיות כלי ראשון להתמודדות עם תופעות חברתיות, בעוד שהוא אמור להיות כלי שיורי בלבד. באמצעות הכלי הפלילי, מנסים לחנך את הקהילה העסקית והציבורית. "השגיאה הזו גובה מחירים אדירים. אנחנו צריכים לצמצם את המשפט הפלילי למינימום ההכרחי. יש, בין היתר גם שינויים טכניים חשובים שצריכים להיעשות במערכת הפלילית שלנו".

- מה אתה הכי אוהב במקצוע?

"אני נמצא במשרד שיש בו את עורך הדין הכי טוב במדינה. יעקב וינרוט הוא אדם עם יכולת לראות רחוק ולנתח מצבים בצורה יוצאת דופן".

- עד כמה הכסף שיחק תפקיד בהחלטה להיות עורך דין?

"כסף מעולם לא היה שיקול אצלי, אפילו לא שיקול קל. אני מתפרנס יפה, אבל זה לא מה שקובע מבחינתי. אני אוהב את האתגר בלהיות עורך דין, וסבור שהתפקיד במהות שלו הוא
תן עזרה לאדם ברגע הכי קשה שלו".

- מה אתה פחות אוהב במקצוע?

"כשאני נתקל באנשים שעולם הערכים שלהם שונה משלי. אלו הרגעים הקשים שלי. המילים 'רחמים והבנה' צריכות להיות מובנות לכולם ומקובלות על כולם. מפריע לי גם העומס הרב המוטל על מערכת המשפט. הרוטינה והעומס שוחקים את האיכויות ומשבשות את היכולת לקבל את התוצאות הרצויות".

- מיהו המשפטן שהכי השפיע עליך?

"בלי ספק יעקב וינרוט - איש רנסנס אמיתי. איש אשכולות. יש לו ידיעות ברמב"ם ובפיזיקה. במשפט במוסלמי ובמשפט העברי. בהגות היהודית ובמיתולוגיה היוונית. יעקב מקרין חוכמה החוצה. אי-אפשר שהוא לא ישפיע עלי במובן העמוק ביותר".

- איפה תהיה בעוד עשור מהיום?

"אני רוצה להמשיך במה שאני עושה היום במשרד, אבל שואף לטפל גם בבעיות מערכתיות של המערכת". 

עו"ד עמית חדד

גיל: 31

משרד: ד"ר יעקב וינרוט ושות'

השכלה: תואר ראשון במשפטים (LL.B) בהצטיינות, האוניברסיטה העברית בירושלים תואר שני בקרימינולוגיה בהצטיינות, האוניברסיטה העברית בירושלים

התמחות: לשכת שופט בית המשפט העליון לשעבר, אדמונד לוי ז"ל; משרד יעקב וינרוט

לקוחות מרכזיים שייצג ומייצג: "ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו, הזמר אייל גולן, בנימין בן אליעזר ז"ל, דני דנקנר, כמה מנשותיו של גואל רצון, שמעון גפסו, בועז הרפז, בנצי ליברמן

עו"ד עמית חדד / צילומים: שלומי יוסף

יפעת מנור-נהרי - הרקדנית המבטיחה שהפכה לעורכת דין: "לא רואה כישלון בתיק דנקנר. יש סיכוי טוב שערעורו יתקבל"

כמעט שנתיים עסקה עו"ד יפעת מנור-נהרי בניסיון ליצור בקיעים ולהקים ספק בטענות הקשות שהעלתה פרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, נגד איש העסקים נוחי דנקנר, במסגרת המשפט הפלילי שניהלה הפרקליטות נגדו.

בבוקר הכרעת הדין בתיק דנקנר, ב-4 ביולי 2016, נכנסו מנור-נהרי והבוס שלה, עו"ד גיורא אדרת, סנגוריו של דנקנר, לאולמו של השופט המחוזי חאלד כבוב, עם אמונה שלמה, כי הם הצליחו במשימתם וכי השופט יודיע על זיכויו של דנקנר.

אבל התקווה הגדולה הפכה במהרה למפח-נפש עבור דנקנר ושני סנגוריו. כבוב התיישב על כיסאו, ובאריכות ובפירוט נימק את החלטתו להרשיע את דנקנר ואת שותפו איתי שטרום, בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות, בפברואר 2012 ובעבירות נלוות להרצה.

"הרגשתי אכזבה גדולה ותסכול גדול", אומרת מנור-נהרי בראיון ל"גלובס". "מדובר בתיק שהחל עם ראיה ישירה לכאורה לאשמה בדמות עדותו של עד המדינה (עדי שלג), ומספר ראיות נסיבתיות. בסופו של דבר, עדות עד המדינה התמוטטה כליל, ובית המשפט המחוזי קבע מפורשות כי לא ניתן להשתמש בה לחובתו של דנקנר. אנחנו סיפקנו גם הסבר חלופי סביר, הגיוני וקוהרנטי להשתלשלות האירועים, ולכל אותן ראיות נסיבתיות שהוצגו על-ידי התביעה.

"ההסבר שסיפקנו הועלה על-ידי דנקנר כבר בהודעותיו ברשות ניירות ערך, וגם נתמך לתפיסתנו בראיות אובייקטיביות מזמן אמת, בעדותם של עדי תביעה ובעדותם של עדי הגנה שאיששו אותו. למרות זאת, דנקנר הורשע. השופט כבוב אימץ בהכרעת דינו את תזת התביעה ואת ההסבר שלה לראיות הנסיבתיות, בלי שהוא בחן האם אלו יכולות להתיישב עם ההסבר החלופי שאנחנו סיפקנו ותוך התעלמות מראיות ומטענות הגנה מרכזיות".

- למה נכשלתם בהגנת דנקנר?

"אני לא חושבת שתיק שמסתיים בהרשעה משמעו כישלון של עורכי הדין בכלל, ובמקרה של דנקנר בפרט. מבחינתי, כישלון בתיק הוא מקרה שבו נעשתה טעות חמורה מצד ההגנה בניהול התיק, וזה בהחלט לא המקרה".

- מה היה מיוחד בתיק דנקנר?

"מה שהפך אותו בכל-זאת ל'מיוחד' הוא דמותו הייחודית של דנקנר וזהותם של עדי התביעה וההגנה - רובם ככולם דמויות מפתח בעולם העסקי, בשוק ההון ובבנקים, וההתעסקות האינטנסיבית של התקשורת באיש ובתיק".

- דנקנר עירער לבית המשפט העליון על ההרשעה. את מאמינה שיש סיכויים לקבלת הערעור אחרי פסק הדין המנומק של השופט כבוב?

"אני מאמינה שיש סיכוי טוב שערעורו של דנקנר יתקבל, ומקווה שכך יהיה, כיוון שזו התוצאה הנכונה והצודקת משפטית ועובדתית בנסיבות העניין".

"מסוכן להפוך את ההחמרה באכיפה ובענישה ל'מוטו'"

לצורך הגשת הערעור לבית המשפט העליון, צירף דנקנר לצוות ההגנה שלו את עורכות הדין מיכל רוזן-עוזר ואפרת ברזילי, שתי פרקליטות נוספות שייצגו אותו לצד עורכי הדין אדרת ומנור-נהרי, שייצגו אותו בהליך העיקרי במחוזי שהסתיים בתבוסתו.

לדברי מנור-נהרי, ההחלטה של דנקנר להרחיב את צוות ההגנה לא פגעה בה. "צירוף עורכי דין נוספים, ואפילו החלפת עורכי דין בשלב של הערעור, הם דבר לגיטימי ומקובל. גם אנחנו הצטרפנו לא אחת לתיקים בשלב של הערעור. הליך הערעור הוא ההזדמנות האחרונה של נאשם להילחם על חפותו, ולכן ולאור ההשלכות המשמעותיות של תוצאות הערעור, טבעי והגיוני שהנאשם יבקש לעשות כל שניתן ובין היתר להרחיב את צוות ההגנה".

- לאחרונה רואים שהפרקליטות מבקשת מבית המשפט להחמיר מאוד עם מורשעים בתיקי ניירות ערך.

"כאדם וכאזרחית המדינה אני בעד לחימה בשחיתות, כולל כזו הבאה לידי ביטוי בעבירה על חוק ניירות ערך. אולם אני סבורה, כי זה לא נכון ואף מסוכן להפוך את ההחמרה באכיפה ובענישה ל'מוטו' הבא על-חשבון בחינה לגופו של עניין ולגופו של אדם. לצערי הרב, בשם ובשל אותה גישה, התביעה טוענת כמעט בכל תיק ניירות ערך, כי מדובר בתיק החמור ביותר שבו נתקלה, ומבקשת מבית המשפט להעלות את רף הענישה ולהשית עונשים חסרי כל פרופורציה.

"לדעתי, דרישת התביעה לשלוח את דנקנר לחמש שנות מאסר היא דוגמה למגמה המסוכנת והמטרידה הזאת. לשמחתי, במרבית המקרים שנדונו לאחרונה, בתי המשפט נמנעו מלאמץ את טווחי הענישה המוגזמים והמנופחים שביקשה התביעה".

תיק דנקנר, בדומה לתיקים נוספים שבהם ייצגה מנור-נהרי, סוקר באינטנסיביות רבה בתקשורת; ולמנור-נהרי יש ביקורת חריפה על האופן שבו התקשורת פועלת. "אין מספיק ביקורת וספקנות מצד התקשורת בכל הנוגע לעמדות התביעה, לעדיה, לטיעוניה ולהחלטות השיפוטיות המאמצות אותן במקרים רבים".

מנגד, "אנחנו עדים למקרים שבהם התקשורת תופסת צד נגד נאשם, עושה עליו 'עליהום' וחורצת את דינו בשלב מאוד מוקדם של ההליך, מפרסמת הדלפות מחומרי חקירה, ואף 'מייעצת' לבית המשפט - מה העונש שראוי לטעמה להשית - התנהלות שבעיניי היא פסולה מעיקרה ומסוכנת".

"הכסף הוא ערך מוסף, לולא אהבתי למקצוע, לא הייתי בוחרת בו"

יפעת מנור-נהרי נולדה בפתח תקווה ב-1976 לאם מורה ולאב מהנדס. אחותה הגדולה, מיכל, מנהלת בית ספר יסודי בכפר-סבא; ואחותה הקטנה, איילת, עומדת להתחיל התמחות כרופאה במחלקה האונקולוגית ברמב"ם.

בילדותה ובנערותה עסקה מנור-נהרי באומנות. היא ניגנה בפסנתר, רקדה ולמדה בבית הספר לאומנויות ע"ש תלמה ילין. בתום לימודיה, ניגשה ביחד עם עוד כ-400 רקדניות לבחינות לאנסמבל של להקת בת-שבע, והגיעה לשלב האחרון של הבחינות. אבל רגע לפני שנבחרה ללהקה החשובה, היא נפצעה, וחלומה לפתח קריירה מקצועית כרקדנית - שהייתה כה קרובה להגשמתו - התנפץ באחת.

מנור-נהרי עשתה "חישוב מסלול מחדש", התגייסה לצבא, ויום לאחר השחרור החלה ללמוד משפטים. את בן זוגה, עו"ד עדו, פגשה מנור-נהרי במסיבת סוף קורס (צבאי) של חבר משותף. בהמשך, הם התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים: יואב בן 11, שירה בת 9, ואיתמר בן 4.5.

במשרדו של עו"ד גיורא אדרת היא עובדת מאז ההתמחות. "למדתי לתואר ראשון במשפטים ובמינהל עסקים במרכז הבינתחומי, ובתום לימודיי התחלתי את התמחותי אצל גיורא, שאליו הגעתי ממש במקרה. מאז ועד היום יש לי הכבוד והזכות לעבוד לצדו, תחילה כמתמחה, בהמשך כשכירה, וכיום כשותפה יחד עם עו"ד אורן אדרת".

- מה את הכי אוהבת במקצוע?

"את הגיוון שבעשייה - דיונים בבתי משפט, בניית אסטרטגיות חקירה, עיון ומחקר בסוגיות משפטיות שונות, פגישות עם לקוחות, הכנת כתבי טענות וכו', המקום ליצירתיות בכל אלו, וגם המגע עם אנשים - שופטים, קולגות ובעיקר לקוחות. כל תיק שואב אותי לעולם חדש ומרתק, מפגיש אותי עם אנשים מוכשרים מעולמות תוכן שונים ועם לקוחות שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו".

- עד כמה הכסף משחק תפקיד בהחלטתך להיות עורכת דין?

"הכסף הוא פרמטר שהוא בבחינת ערך מוסף עבורי, במובן זה שלולא אהבתי האמיתית למקצוע, אין שום סיכוי בעולם שהייתי בוחרת בו".

- מה את פחות אוהבת בעבודה?

"היקפי התיקים הלכו ותפחו עם השנים, וכיום כמעט כל תיק שבו אנו מטפלים כרוך במעבר על חומרי חקירה בהיקפים אדירים".

- מיהו המשפטן שהכי השפיע עלייך?

"עו"ד גיורא אדרת, לצדו אני עובדת זה 15 שנה. עו"ד אדרת הוא משפטן בחסד, אך לא פחות חשוב מכך, הוא אדם צנוע ונעים הליכות, המיישם הלכה למעשה את אמרת חז"ל: 'דרך ארץ קדמה לתורה'".

- מה את עושה אחרי שעות העבודה?

"את מרבית הזמן שאחרי שעות העבודה אני משתדלת להקדיש לבית ולילדים. מעבר לכך, אני משתדלת לעשות שני שיעורי פילאטיס ושיעור בלט אחד בשבוע, אך לצערי לא תמיד אני מצליחה לעמוד בכך, הכול תלוי בעומס שיש בעבודה".

- איפה תהיי בעוד עשור מהיום?

"נראה לי שאמשיך להתמקצע, לצבור ניסיון ולעסוק במקצוע גם בעוד עשור, בתקווה שאעשה זאת באותה התלהבות ותשוקה. כמו כן, אני מקווה שבשנים הקרובות אצליח לשלב המשך לימודים אקדמיים, דבר שדחיתי מספר פעמים מתוך רצון להקים משפחה ולהקדיש את זמני לגידול ילדיי, משימה קשה ומאתגרת לא פחות". 

עו"ד יפעת מנור-נהרי

משרד: גיורא אדרת

גיל: 40

השכלה: תואר ראשון במשפטים ובמינהל עסקים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה

התמחות: משרד גיורא אדרת

לקוחות מרכזיים: נוחי דנקנר, רפי פלד בפרשת פלד-גבעוני, רונן רשף בתיק אופמת, הלל צ'רני בתיק הולילנד

עו"ד יפעת מנור נהרי / צילומים: שלומי יוסף

עו"ד טל שפירא, חניכו של עו"ד נבות תל-צור, שהקים משרד עצמאי: "יש פער בין קיומה של שחיתות לבין התפיסה הפשטנית שלפיה 'כולם מושחתים'"

במשך כ-10 שנים עבד עו"ד טל שפירא (37) בצמוד לעו"ד נבות תל-צור, ראש מחלקת הצווארון הלבן במשרד עורכי הדין רם כספי, אחד מעורכי הדין המובילים בתחומו בארץ. בין היתר, שפירא היה שותף לייצוג של מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, במשפט פרשת רשות המסים, שהסתיים בשליחתו של מצא לשנת מאסר במסגרת הסדר-טיעון; לייצוג היו"ר לשעבר של קונצרן בנק הפועלים, דני דנקנר, בשני התיקים הפליליים שבהם הועמד לדין, ועסק בתיקים חשובים נוספים. בשנה שעברה החליט שפירא לצאת לדרך עצמאית, ולהקים משרד פרטי ביחד עם עו"ד אריאל כפרי, גם היא בוגרת משרד כספי, ועם עו*ד מירב בר-זיק.

עם זאת, הקשר האמיץ בין שפירא לבין תל-צור, המנטור שלו, נשמר עד היום. בזמן ששפירא פורש כנפיים ויוצא לעצמאות, תל-צור הסתבך בחקירה פלילית סביב התנהלותו במשפט הולילנד. תל-צור נחשד, לצד לקוחו, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, כי הפעיל מערכת לחצים אסורה של שולה זקן, כדי שלא תחתום על הסדר-טיעון, משום שהדבר היה מסייע להפללת אולמרט.

בסופו של דבר, אולמרט הורשע בפלילים בפרשייה זו, אך תל-צור נחלץ בעור שיניו. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", פרקליט המדינה, שי ניצן, החליט להעמיד את תל-צור לדין משמעתי, להשעות אותו מהעיסוק בעריכת דין למשך שנה; והתיק הפלילי נגדו נסגר.

"כפיות-הטובה של שולה זקן"

שפירא מצדד בהחלטה הזו. "מלכתחילה, לא היה מקום להעמיד לדין פלילי את נבות, והפרקליטות הורתה בצדק על סגירת התיק. התיק הזה נבחן פעמיים בנפרד על-ידי הגורמים הבכירים ביותר בפרקליטות, וכולם הגיעו לאותה מסקנה שיש מקום לסגור את התיק. סגירה יותר מובהקת והרמטית מזה לא ניתן לבקש".

- עם זאת, תל-צור חתם על הסדר טיעון והודה בביצוע עבירות משמעת חמורות.

"אני מאוד מעריך את ההחלטה של נבות לחתום על הסדר בתיק המשמעתי, וחושב שמדובר בהחלטה אצילית המתיישבת עם האופי הממלכתי של נבות. אבל אני משוכנע, כי לו התיק המשמעתי היה מנוהל, נבות היה יוצא בסופו של דבר זכאי גם בהיבט זה".

- האם אין זו תמימות מצדך לחשוב כך?

"אחרי שנים רבות בתחום, אפשר לומר שהתמימות היא ממני והלאה, אבל אני חייב לומר שמעולם לא דמיינתי מצב שבו לקוח שאני בא לעזור לו לבקשתו, ינסה לטמון לי פח, ולהקליט אותי במטרה לסחור בחומרים אלה מול הפרקליטות, כדי לשפר את מצבו. זו כפיות-טובה לשמה, ובעניין הזה אני נוקט לשון המעטה".

שפירא נולד וגר בתל-אביב. הוא נשוי לגילי, אדריכלית ואקדמאית, מנהלת אוספי ארכיון עזריאלי לאדריכלות במוזיאון תל-אביב לאמנות. הוא אב ליובל (בת 5) ולאורי (בן 3). אחרי שירות צבאי קרבי בחיל השריון, כסגן-מפקד פלוגה מבצעית, למד משפטים באוניברסיטת תל-אביב. בתום הלימודים, אמור היה שפירא להצטרף למשרד המשפחתי שייסד אביו - י. שפירא ושות', משרד מוביל בתחום ההוצאה-לפועל ואכיפת חיובים, שמנהל היום אחיו הגדול של טל, עו"ד ליאור שפירא.

"הייתי בטוח שכשאסיים את לימודיי אצטרף גם אני למשרד, אבל ממש סמוך לתחילת ההתמחות שיניתי את דעתי והחלטתי להתמחות במשרד אחר; ואז נפלה בחלקי הזכות לפגוש את עו"ד תל-צור. העבודה עם נבות הייתה מאתגרת ומגוונת ביותר, ונגעה בכל תחומי המשפט - אזרחי ופלילי, והחלטתי לעבוד עם נבות ולא להצטרף למשרד של אבי".

כששפירא מתבקש "לשים את האצבע", על התיק החשוב ביותר שבו ייצג עד היום, הוא בוחר בתיק רשות המסים שבו נטל חלק בייצוג של ג'קי מצא. "מדובר היה בתיק דגל של הפרקליטות, שהייתה לה מוטיבציה אדירה להרשיע את מצא בעבירה של לקיחת שוחד, אף שמתחילת הדרך טענו שזה לא מצב הדברים, ואין הצדקה להעמידו לדין בעבירה זו.

"לאחר ניהול פרשת תביעה ארוכה ומפרכת, שכללה חקירות של עדי תביעה רבים, הצלחנו להפריך את טענת השוחד שיוחסה לג'קי, ובהמשך, עלה בידינו לשכנע את הפרקליטות לרדת מעבירת השוחד שיוחסה לו, באופן שסלל את הדרך לכריתת הסדר-טיעון חריג מסוגו, שהחזיר את התיק לפרופורציות המתאימות".

- לא קשה לך לפעמים להיות בצד של אלו שמסייעים ל"רעים"?

"אני מאוד לא אוהב את החלוקה הדיכוטומית ל'טובים' ול'רעים' או ל'בני אור' ול'בני חושך'. מדובר בחלוקה פשטנית ורדודה שמתעלמת ממציאות מורכבת שאינה צבועה בהכרח בצבעים של שחור ולבן. זה נכון במיוחד לתחום הצווארון הלבן, שהוא בהגדרה תחום מורכב ואפור, שבמשפטים רבים המחלוקת לאו דווקא נעוצה בעובדות עצמן, אלא בהלך רוחו של הנאשם ובשאלה אם התקיימה אצלו מחשבה פלילית".

- את מי לא תסכים לייצג?

"אני מאמין שכל נאשם זכאי לקבל הגנה, אך הואיל ומשרדנו מתמחה בעבירות צווארון לבן, איננו מטפלים בתיקים שעניינם עבירות אלימות, מין וכיו"ב".

- מה אתה הכי אוהב במקצוע?

"את האתגר המחשבתי הכרוך בפתרון בעיה או משבר של לקוח. ככל שהנושא מורכב יותר, כך הוא מעניין ומרתק אותי יותר. קשה לתאר את תחושת הסיפוק האדירה כשאתה מצליח לסייע ללקוח לפתור בעיה מורכבת בפן האזרחי, בזכות אסטרטגיה נכונה, ועל אחת כמה וכמה בפן הפלילי כשנאשם שייצגת מזוכה מאשמה".

- כמה הכסף משחק תפקיד בהחלטה להיות עו"ד?

"זו תהיה צביעות מצדי לומר שהשיקול הכלכלי לא משחק תפקיד, אך בהחלט לא מדובר בשיקול המרכזי. הסיבה המרכזית שהחלטתי להיות עו"ד היא, שמדובר במקצוע שמרתק ומאתגר אותי".

- יש תחושה שבעולמות העסקים והפוליטיקה יש המון שחיתות.

"תופעת השחיתות קיימת ורווחת, ויש להילחם בה ולהוקיע אותה מכול וכול. עדיין, כדאי לזכור שיש פער בין קיומה של שחיתות לבין התפיסה הפשטנית שלפיה 'כולם מושחתים'. זו תפיסה מכלילה ומסוכנת שמתעלמת ממורכבויות החיים ומחזקת החפות".

- מה אתה פחות אוהב במקצוע?

"קשה לי עם התלהמות והתנהגות לא קולגיאלית מצד חברים למקצוע. אני מאמין גדול, שניתן להילחם עבור הלקוח בנחישות וללא מורא, ומנגד לשמור על יחסים חבריים עם הצד השני. לצערי, יש מיעוט של עורכי דין שאינם יודעים לעשות את ההפרדה. במקרים כאלה, זה מאוד לא נעים לנהל את התיק, וחבל".

- מי המשפטן שהכי השפיע עליך?

"אני תלמיד של נבות תל-צור, ואני רואה בו עד היום שילוב של חבר טוב ואב רוחני. כמעט כל מה שאני יודע בתחום המשפט למדתי מנבות, ואני חייב לו המון".

- מה אתה עושה אחרי שעות העבודה?

"בערבים שאני לא עם המשפחה, אני הולך למשחקים של הפועל תל-אביב בכדורגל ובכדורסל. אני מניח, שאם תשאל את אשתי, התשובה תהיה שבערבים שאני לא הולך לראות את הפועל, אני עם המשפחה. הפועל תל-אביב זה חיידק שמלווה אותי מאז שאבי לקח אותי בפעם הראשונה לבלומפילד בגיל 11".

- איפה תהיה בעוד עשור מהיום?

"אם היית שואל אותי לפני עשור לאן אני שואף - הייתי אומר לך שאני רוצה לפתוח משרד בוטיק-עצמאי, שיתמחה בתחום הליטיגציה. לאחר שהגשמתי את המטרה הזו, אני עדיין יכול לומר שעבודת הסנגוריה היא בנשמתי, והיא מרתקת אותי. אני נזהר מלהתנבא, אבל אני מאמין שגם בעוד עשור מהיום אמשיך לשמש כסנגור". 

טל שפירא

משרד: שפירא, כפרי, בר-זיק

גיל: 37

השכלה: תואר במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב תל-אביב

התמחות: משרד רם כספי ושות'

לקוחות מרכזיים: ג'קי מצא, דני דנקנר, אהוד אולמרט, בנימין בן-אליעזר ז"ל, גל הירש

טל שפירא / צילומים: שלומי יוסף

עוד כתבות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

3 כטב"מים יורטו בשמי הצפון - אזעקות הופעלו בקריות ובגליל המערבי

שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון - בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה, אזעקות הופעלו ביישובים מחשש לנפילת שברי מיירט ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● יו"ר מועצת זכויות האדם באו"ם: "מבועת מההרס בבתי החולים ברצועה" ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה