גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפסד של כ-200 מיליון ד' לעסקי הנדל"ן של שמעון וינטרוב ברוסיה

לחברת BCRE של וינטרוב ורונן פלד יתרת חובות של 267 מיליון אירו בגין פעילותה ברוסיה, ולאחרונה היא הגיעה להסדר חוב עם הבנקים לגבי מרביתם

שמעון וינטרוב / צילום: תמר מצפי
שמעון וינטרוב / צילום: תמר מצפי

דוחות חברת הנדל"ן הבינלאומית BCRE, שפורסמו בסוף השבוע האחרון, מעידים כי החברה - שבשליטת שמעון וינטרוב ורונן פלד - ממשיכה לרשום הפסדים כבדים בגין פעילותה ברוסיה. את 2016 סיימה BCRE עם הפסד של 4 מיליון אירו, בהמשך להפסד של 28 מיליון אירו שרשמה החברה ב-2015. למרות ההפסד, גדל ב-2016 ההון העצמי של החברה ב-5.6% ל-254 מיליון אירו, בין השאר עקב גיוס של כ-15 מיליון אירו באג"ח להמרה במהלך השנה.

BCRE נסחרת בבורסת לונדון לפי שווי של כ-170 מיליון אירו, ומונהגת בידי וינטרוב, ששולט ב-46.7% ממניותיה. החברה הונפקה בלונדון לפני כשלוש שנים, ומאז איבדה מנייתה כ-40% מערכה. בעלת מניות מהותית נוספת שלה היא חברת המכשור הרפואי מדינול של קובי ויהודית ריכטר, שמחזיקה ב-6.7% מ-BCRE.

פעילויותיה של BCRE מתחלקות כיום לשלושה שווקים מרכזיים: ארה"ב, רוסיה וגרמניה. הפעילות בארה"ב מתמקדת בעיקר במגזרי הדיור והמלונאות במנהטן. בתחום המגורים פועלת החברה הן בייזום פרויקטים, והן ברכישת מקבצי דיור להשכרה. לדברי היו"ר הארין תאקר, צפויה החברה להמשיך לרכוש מקבצי דיור להשכרה שם, ותחום זה ימשיך להוות חלק נכבד מכלל הפעילות בארה"ב. ב-2016 הניבה הפעילות בארה"ב רווח של 13 מיליון אירו, בהמשך לרווח של כ-95 מיליון אירו שהניבה פעילות זו שנה קודם לכן.

זרוע הפעילות של BCRE בגרמניה היא חברת בראק אן.וי, שנסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של 623 מיליון אירו. בספטמבר 2016 מכרה BCRE מניות בראק אן.וי תמורת כ-32 מיליון אירו, וירדה להחזקה של 26.8% מהמניות, ששווי השוק שלהן בת"א כ-170 מיליון אירו. בעקבות המכירה, הפסיקה BCRE לאחד את פעילות בראק אן.וי בתוצאותיה הכספיות, והמהלך כולו יצר לה רווח של 51 מיליון אירו.

רווחים בגרמניה

עוד קודם למכירה והפסקת האיחוד, יצרה הפעילות בגרמניה רווח של כ-59 מיליון אירו בין תחילת ינואר לסוף ספטמבר, כך שבסך הכול רשמה BCRE ב-2016 רווח של כ-109 מיליון אירו מהפעילות של בראק אן.וי. נזכיר כי בין BCRE להנהלת בראק אן.וי פרץ לאחרונה מאבק יוצא דופן סביב סוגיית השליטה בדירקטוריון החברה.

כאמור, אל מול הרווחים הגבוהים בגרמניה ניצבים הפסדים כבדים ברוסיה. ב-2016 כולה רשמה BCRE הפסד של כ-100 מיליון אירו ברוסיה, בהמשך להפסד של 94 מיליון אירו שרשמה שם שנה קודם לכן. להפסד הכבד ברוסיה אחראי המצב הכלכלי הקשה שם, שהביא להאטה ניכרת בקצב החתמתם של שוכרים חדשים בנכסים המניבים, ובמקביל לירידה חדה בדמי השכירות שנגבים משוכרים קיימים. כתוצאה מכך נדרשו כלל חברות הנדל"ן במדינה להפחית באופן ניכר את שווי המבנים והקרקעות שבבעלותן שם.

בדוחות לסיכום 2016 הבהירה נאנסיה קוטסו, סמנכ"לית הכספים של BCRE, כי בשנה החולפת המשיכה הסביבה הכלכלית ברוסיה להשפיע באופן ניכר על תוצאות החברה, אולם מכאן והלאה צפויה הפעילות ברוסיה להיות מושפעת פחות מהמצב הכלכלי במדינה. לפי קוטסו, האסטרטגיה של החברה היא כיום להתמקד בפעילויותיה בגרמניה ובארה"ב, שנהנות מצמיחה כלכלית.

מניית זהב לבנקים

את הקמת הנכסים ברוסיה מימנו חובות בנקאיים, שיתרתם הנוכחית עומדת על כ-267 מיליון אירו. בדוחות מציינת BCRE, כי בחודש דצמבר האחרון היא הגיעה להסדר עם הבנקים המממנים בנוגע למרבית חובותיה שם, ובתמורה לדחייה של 3-5 שנים במועדי הפירעון, והפחתה של שיעורי הריבית, היא תעניק לבנקים מניית זהב בכל אחד מהנכסים. מניית זהב זו תעניק למלווים זכות וטו בהחלטות מרכזיות הקשורות בנכס, אולם היא ניתנת לרכישה בידי BCRE. הסדרים אלו אמורים להיחתם סופית במהלך השנה, לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים המתאימים שנדרשים בשל הענקת מניות הזהב.

עם זאת, בקשר עם הלוואה אחת בהיקף של כ-15 מיליון אירו, שניתנה למימון אחד הנכסים, מדגישה BCRE כי נכון לסוף 2016 קיימת הפרה של הקובננטים שנקבעו בהלוואה, ועקב כך סווגה הלוואה זאת כחוב לטווח קצר. ההפרה נובעת מכך שההון העצמי של החברה הבת של BCRE ברוסיה נמוך לפי שעה מדרישת הקובננטים לכך שיהיה גבוה בכל עת בלפחות פי עשרה (קרי לפחות כ-150 מיליון אירו) מהיקף ההלוואה.

מדוחות הסולו של BCRE עולה, כי החברה סיימה את 2016 עם חוב פיננסי של כ-146 מיליון אירו למחזיקי האג"ח ולגופים מממנים אחרים, כשבקופתה כ-13 מיליון אירו במזומן. להבטחתו של עיקר החוב הפיננסי משועבדות לנושים מרבית החזקותיה של BCRE בבראק אן.וי.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר