גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרענן הרשמי של הקיץ?

אבי גבאי מציג: סוציאל-דמוקרטיה בלי העלאות מסים

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

בצוות של השר לשעבר אבי גבאי, המועמד לראשות מפלגת העבודה, מדגישים שהמשרדים המפונפנים בהם אנחנו נפגשים במתחם גני התערוכה בת"א הם "זמניים בלבד". בקרוב, הם מבטיחים, עוברים לדרום העיר. בכל זאת העיצוב המודרני למשעי לא מסתדר עם דימוי מפלגת הפועלים עליה השלום, בטח לא עם מי שמבקש להזכיר דווקא את הילדות במעברה הירושלמית.

"אם אבא שלי יראה את הקיר הזה הוא לא יבין למה דילגו על השלב של הטיח", אומר לי איציק אלרוב, יועצו של גבאי ואחד הפעילים הבולטים בימי המחאה החברתית, כשמולנו בלוקים חשופים כמיטב האופנה האורבנית, נושקים לספת נוי בצבע בורדו בוהק. בצוות שלו אפשר למצוא גם את לינדה ששון, שהופיעה במקום הרביעי ברשימת "ארץ חדשה" של אלדד יניב בבחירות לכנסת ה-19. הרשימה ההיא התיימרה להילחם בשחיתות ובקשרי ההון-שלטון, אבל לא עברה את אחוז החסימה.

גבאי מדבר פחות על שחיתות, יותר על ניהול. אם הניהול מושחת, ערכית ומקצועית, לא צריך להצביע על מעטפות של כסף, הוא מסביר.

אתה ניהלת מונופול (בזק) בשכר מצטבר של עשרות מיליוני שקלים, אני מטיח בו, פרת מזומנים בלי הרבה עניין בתחרות, בלשון המעטה. לא בדיוק המקום להניף בו את דגל הניהול, לא? אבל גבאי לא ממצמץ. הוא עובר בחודשים האחרונים מבית לבית, מביא על עצמו את השאלה הזאת פעם אחר פעם ומפגין ביטחון לא רע כשהוא משיב. "כשנכנסתי לניהול של בזק, נתח השוק של החברה בשוק הטלפוניה עמד על 99%, וכשיצאתי הוא ירד כבר ל-60%. למה? כי לא התנגדתי לתחרות. הרי אם הייתי מתנגד, כחלון לא היה מקים מפלגה דווקא איתי.

"כשאתה מנהל חברה, לפי תפיסת עולמי, אתה צריך שכל בעלי העניין יהיו פחות או יותר מרוצים. זה אומר עובדים, רגולטורים, בעלי מניות ולקוחות. אתה לא יכל לקדש רק את הרווח או את טובת העובדים. חייבים לאזן בין כל הגורמים".

המעבר של גבאי מ"כולנו" למפלגת העבודה מחייב אותו לאמץ גם את הטרמינולוגיה הסוציאל-דמוקרטית. פחות סיסמאות על יוקר המחיה, יותר אידיאולוגיה. הגרעין הקשה של הפעילים הצעירים, האידיאליסטים, לא עושה לו חיים קלים. העזיבה של שלי יחימוביץ' את הזירה הביאה חלק לא מבוטל מהם לחזור לחיקו של עמיר פרץ, למרות שבהזדמנות הראשונה שהייתה לו קפץ דווקא על משרד הביטחון.

החבר'ה הטובים האלה צריכים להבין, אומר גבאי, שעדיף מישהו שיעשה אפילו עשרים אחוז ממה שהם רוצים או מבטיחים להם. לדבר פחות, לעשות יותר. "אני הכי מאמין בערכים הסוציאל-דמוקרטיים הבסיסיים", הוא אומר. "אם הממשלה מספקת שירותים, שתספק את השירותים הכי טוב שאפשר בלי שנצטרך לרכוש מוצרים משלימים בבריאות או בחינוך".

החמלה מכה שנית

כשמעמידים את גבאי במבחן סוציאל-דמוקרטי קלאסי ושואלים האם יעלה את מס הבריאות, כהמלצת כל ראשי המערכת, לרבות כלכלנים שמרניים כמו הפרופסורים יוג'ין קנדל וקובי גלזר, הוא כבר ממהר להסתייג: "אני לא בעד העלאת מסים, אני בעד הגדלת ההשקעה בשירותים. הדיון הוא לא על המקור התקציבי, אלא על השאלה מה אנחנו רוצים. אנחנו רוצים מערכת בריאות טובה יותר בלי צורך להישען על שירותים פרטיים וזה מה שצריך לעשות".

נו, אז בסוף גם אתה מציג סוג של "קפיטליזם עם חמלה", אני אומר לו, בדיוק כמו שהציג יאיר לפיד ובהמשך גם הפטרון הקודם שלך, משה כחלון. "זה לא נכון להתעקש פה על עניין המס, כי גם אתה יודע הרי שתקציב הבריאות מגיע היום לא רק ממס הבריאות אלא גם מתקציב המדינה. אז למה לקבוע שצריך להעלות דווקא את המס?" הוא מחזיר לי.

בהמשך הוא שולף גם את הקלף המנצח של כל מי שנחוש להפגין רעננות חברתית: המודל הנורדי. הוא מדבר על רשתות הגנה, הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה, השקעה בהכשרות מקצועיות וכל מה שצריך בשביל להגן על אנשים, להבדיל ממשרות.

בסוף, טוען גבאי, הבעיה מתחילה ונגמרת במגזר הציבורי. אם נייצר תרבות ארגונית חדשה בשירות המדינה, הכל כבר יסתדר מאליו, גם במישור הפוליטי-אידיאולוגי. "הפוליטיקאים החריבו את המגזר הציבורי והביאו לאובדן אמון בו, מה שסלל את הדרך לתמיכה בערכים ניאו-ליברליים וקפיטליזם קיצוני", הוא אומר.

"הציגו לציבור מעורבות ממשלתית עם תוצאה גרועה, אז הציבור הבין שכל מעורבות ממשלתית היא כזאת. אני רוצה להוציא את הפוליטיקה מהשירות הציבורי ומהכלכלה, כדי להראות שיש גם מעורבות טובה. אני לא רוצה שהממשלה תנהל את העסקים, אבל אני כן רוצה לדאוג לרגולציה ולתשתיות שיאפשרו צמיחה", הוא מסביר.

אפשר לתקוף את גבאי כמעט מכל זווית אפשרית. היומרה להתמודד על ראשות המפלגה והנהגת המדינה רגע אחרי שמילא טופס התפקדות, הנפת הדגל הניהולי למרות שצמח במונופול, החזרה על מונחים כמו "פוליטיקה אחרת" שמזכירים באורח פלא את "הפוליטיקה החדשה" של לפיד והרשימה עוד ארוכה.

בכל זאת, אם מניחים לרגע את הציניות, גבאי הוא מהמועמדים המרעננים ביותר במפלגת העבודה, שלפי סקרים פנימיים (של מספר מועמדים) ניצב במקום השני אחרי פרץ, אבל ראשון כמי שיכול לאתגר את נתניהו במרוץ לראשות הממשלה. הוא משדר כנות ואמינות יחסית, ביטחון עצמי מחד והיעדר נפיחות מנגד.

גם על טבלת התורמים שצירפנו כאן אפשר לצקצק במונחים של הון-שלטון, ואפשר גם לראות בה עדות לתמיכה מצד מנהלים ויזמים שברובם רק רוצים שיהיה פה קצת יותר טוב.

"אם היו ממנים ועדת איתור לתפקיד ראש הממשלה, היא הייתה בוחרת באבי גבאי", הצהיר לאחרונה רה"מ לשעבר אהוד ברק. האחרון, כידוע, לא נבחר בגלל כישוריו הניהוליים, אלא יותר בגלל תמונתו על כנף מטוס סבנה החטוף וכל מה שהיא מסמלת. שירות המדינה אכן זקוק למנהל טוב; המדינה, לעומת זאת, עדיין כמהה למנהיג. אם גבאי יצליח להוכיח שהוא גם וגם, אולי (רק אולי) יהיה לו סיכוי.

רשימת התורמים הבולטים לאבי גבאי בבחירות המקדימות לראשות העבודה

הקאמבק של השבת

בשיאו של המשבר הפוליטי עם המפלגות החרדיות, תדון ביום ראשון הקרוב ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת "חוק השבת" שהוגשה כבר לפני מספר חודשים על ידי קואליציה מגוונת ומעניינת של חברי כנסת מימין ומשמאל, שהוכיחו שעם קצת רצון טוב וחשיבה משותפת אפשר להתעלות על הציניות ולחולל שינוי אמיתי. מדובר במיקי זוהר (ליכוד), רחל עזריה (כולנו), אלעזר שטרן (יש עתיד) ומנואל טרכטנברג (המחנה הציוני).

ההצעה של הארבעה לא מסתפקת בשאלת פעילותם של המרכולים בשבת, על רקע החלטת בג"ץ לאשר את חוק העזר העירוני של ת"א למגינת ליבם של החרדים, אלא מתיימרת לשרטט מחדש את גבולות הסטטוס-קוו ואת ההוויה של יום המנוחה השבועי, שתשפיע באופן ישיר על המסחר, התרבות והפנאי בשבתות. לא באופן שירצה בהכרח את הציבור החילוני כולו, אבל כזה שמשקף איזון יחסי והתקדמות לא רעה.

על פי ההצעה, המרכולים במרכזי הערים יורשו לפעול במתכונת של תורנויות שבת, בדומה לפעילות של בתי מרקחת. ככה אנשים לא ייתקעו בלי מצרכים בשבת, ומנגד לא ייפגעו המרכולים הקטנים שביקשו לסגור בשבת אבל נאלצו להתמודד מול הרשתות שנשארו פתוחות. מתחמי קניות הממוקמים בשולי הערים ובאזורי תעשייה יורשו לפעול בשבת אבל רק אחר הצהריים, ואילו בתי קפה, מסעדות, משתלות ועסקים אחרים בתחום הפנאי והתרבות יוכלו לפעול ללא כל מגבלה.

כל רשות מקומית תורשה להפעיל קווי תחבורה ציבורית בתחומיה על פי סקר תושבים שיתבצע בשכונות השונות, אולם רק באמצעות כלי רכב הקטנים מאוטובוסים רגילים, עם עדיפות להנעה בחשמל או מנגנון היברידי (מומלץ לאמץ לא רק בשבתות). הצעת החוק מציעה להפעיל גם קווי תחבורה בינעירוניים, לרבות קווים מיוחדים למתחמי בילוי - כל זאת באחריות שר התחבורה.

כדי להתגבר על האיסור ההלכתי להתעסק בכסף בשבת, לא עלינו, קובעים מנסחי החוק כי "התשלום עבור נסיעות בשבת בהסעות ציבוריות כאמור בסעיף זה, יתבצע באמצעות כרטיס מגנטי בלבד". על הכל הם חשבו שם.

טרכטנברג חרש את השטח מאחורי הקלעים. הוא שוחח עם ראשי המפלגות הדתיות והחרדיות, אפילו עם כמה מגדולי הרבנים. הרעיון לא היה להביא לתמיכתם, אלא להבטיח לפחות שלא יתנגדו באופן אקטיבי במיוחד. החלטת בג"ץ שהגיעה לפני מספר שבועות טרפה במידת מה את הקלפים ודחקה את החרדים אל הפינה. עכשיו הם דורשים חקיקה שתנטרל כל אפשרות לחוקי עזר עירוניים כדוגמת זה של ת"א.

יש רק בעיה אחת בדרך: בליכוד זוכרים היטב כי הפעם הראשונה (והיחידה) שיאיר לפיד הוביל בסקרים, הייתה לאחר שהממשלה התקפלה מול החרדים והפסיקה את עבודת התחזוקה של הרכבת בשבת - מהלך שהביא להשבתת הרכבת בתחילת השבוע ולפקקי ענק. אם ראש הממשלה נתניהו יתנהל נכון הפעם, ויזכיר לחרדים שלפיד מחכה מעבר לפינה, חוק השבת יוכל לעבור בכנסת ולעשות היסטוריה לא קטנה. הימור שלנו: זה לא יקרה בזמן הקרוב.

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

"הכרנו על האוטובוס לבקו"ם ומאז לא נפרדים": מייסד Wiz על הצוות שלא מפסיק להפתיע

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים