הרקע: ב-5 בספטמבר 2016, לפני כשמונה חודשים, קרס ברעש חניון הברזל שהיה בשלבי בנייה אחרונים ברמת החייל בתל-אביב. לחניון היו ארבע קומות תת קרקעיות, ובעת שטרקטור ביצע עבודות עפר על גג החניון, שאמור היה לשמש שטח ציבורי פתוח עם גישה לירקון שמאחוריו, קרסה הקומה העליונה ומוטטה תחתיה את שאר הקומות. כתוצאה מקריסתו נהרגו שישה פועלים שעבדו במקום: רוסלן איסקוב, בן 29, אולג יעקובוב, בן 60; אולג מישאלוב, בן 45, עאהד רימאווי בן 34, דניס דיאצ'נקו, בן 28, ומוחמד דוואבשה, בן 29. 24 עובדים נפצעו. חמישה ימים נמשכו פעולות החילוץ, בסיוע חיילים מפיקוד העורף.

מה קרה מאז: הסערה הציבורית שככה, וחקירת הקריסה עדיין מתנהלת ביחידת ההונאה של המשטרה במחוז תל-אביב, משם נמסר השבוע: "תיק החקירה נשוא הפנייה עודנו מתנהל ומטבע הדברים לא נוכל למסור פרטים נוספים אודותיו בשלב זה. נציין כי במסגרת החקירה, המשטרה ממתינה לחוות דעת רלוונטיות מטעם מומחים. משטרת ישראל תמשיך לפעול להגעה לחקר האמת בתיק".

באשר למה שנעשה באתר, חודשיים בלבד לאחר הקריסה הודיעה עיריית תל-אביב כי תבנה מחדש את החניון. בינתיים, לדברי עיריית תל-אביב, דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל עושה במקום הפרדה בין אדמה, בטון וברזל של ההריסות.

מעיריית תל-אביב-יפו, היזמית, נמסר השבוע כי "חברת אפריקה ישראל החלה בקידום תכנון חניון הברזל שנהרס. עדיין לא אושרו התוכניות על ידי יועצים מטעם העירייה, ככל שידוע לנו חברת אפריקה ישראל מבצעת עבודות בשטח מתוקף 'צו 3' (לפי סעיף 3 לחוק העזר לתל-אביב, מבנים מסוכנים).

"עפ"י הלו"ז שהוגש על ידי חברת אפריקה ישראל הצפי לסיום הוא הרבעון השני של שנת 2019".

לשאלת "גלובס" האם פשוט ייבנה במקום החניון שנהרס חניון זהה ענו בעירייה: "השאיפה היא לשמר את מספר מקומות החניה שהוכתבו במסגרת תנאי המכרז. פרטים נוספים יתקבלו עם קבלת התכנון הסופי ע"י חברת אפריקה ישראל ואישורו ע"י הגורמים השונים בעירייה".

מה הלאה: באתר האינטרנט של חברת אחוזות החוף מתואר המפרט של החניון כפי שאמור היה להיבנות: "החניון אמור להיבנות בשטח של כ-17,000 מ"ר הכולל כ-600 מ"ח ופיתוח שצ"פ מעל לחניון. עם השלמת הפרויקט החניון יופעל ע"י חברת אפריקה ישראל למשך 20 שנה. השצ"פ יהווה מבואה לפארק הירקון ויפותח ברובו מעל לתקרת החניון. בפיתוח השטח ישולבו אלמנטים הנדרשים מטעם החניון - מבני המבואה ומעליות וארובות אוורור. פיתוח השצ"פ יכלול רחבה מרכזית עם פרגולה, מדרכות, עצים, שבילי אופניים, פסלי חוצות, ריהוט גן, תאורת גן ורחוב, מתקני חניה לאופניים".

נותר לראות האם אפריקה ישראל תעמוד בלוח הזמנים, בהתחשב בכך שבניית החניון הקודם החלה בנובמבר 2014 וארכה כמעט שנתיים עד שקרס, ומה בדיוק תבנה במקום.

נותר גם לראות מה תעלה חקירת המשטרה בעניין, האם יוסקו מסקנות אישיות כלשהן, או מסקנות כלליות שהענף כולו יוכל ללמוד מהן. והאם יימצא בחניון החדש מקום להזכיר את ששת ההרוגים בקריסה.