דריכות רבה אפיינה היום (א') את פתיחת שבוע העסקים בישראל על רקע מתקפת הסייבר הבינלאומית שהיכתה במהלך היומיים האחרונים בכ-100 מדינות ברחבי העולם והוגדרה כמתקפת הסייבר הגדולה ביותר אי-פעם.

עד שעות הצהריים יצאו מהרשות הלאומית להגנת הסייבר מסרים מרגיעים, שלפיהם הפגיעות בישראל מינוריות וכי רשתות מחשב של גופים גדולים, כמו משרדי ממשלה, מערכת הבריאות ותשתיות חיוניות לא נפגעו במסגרת מתקפת הכופר הגדולה. עד שעות הצהריים התקבלו ברשות דיווחים על פגיעה מצומצמת יחסית בכמה עשרות מחשבים פרטיים ברחבי הארץ שבהם הוצפנו קבצים ובעליהם נדרשו לשלם כופר בתמורה לשחרורם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר למתקפת הסייבר בפתח ישיבת הממשלה ואמר כי "לא היו פגיעות בתשתיות הקריטיות של ישראל, מלבד פגיעות מזעריות. לפני כמה שנים הקמנו את מערכת ההגנה נגד מתקפות סייבר ואת הרשות להגנת הסייבר מתוך ראיית הנולד".

נתניהו קרא הבוקר לחברות הישראליות ולכלל הציבור להישמע להנחיות הרשות הלאומית להגנת הסייבר: "עוד יהיו הרבה התפתחויות ונצטרך להשקיע משאבים נוספים כדי להבטיח שלישראל יהיו כל ההגנות הנדרשות נגד סוג חדש זה של מתקפות".

הרשות הלאומית להגנת הסייבר עקבה במהלך סוף השבוע האחרון אחר התרחבות מתקפת הסייבר ברשתות מחשב ברחבי העולם. ברשות ייחסו את העובדה שלא התקבלו אינדיקציות לפגיעה ברשתות מחשב של גופים בישראל בין השאר לעובדה שברובם לא מתקיימת פעילות בימים שישי ושבת. עם זאת, ברשות הביעו חשש שעם פתיחת יום העסקים בארץ מתקפת הסייבר תפגע גם בחברות ישראליות.

בסוף השבוע פרסמה הרשות הנחיות מיוחדות לציבור, במטרה להעלות את רמת ההגנה במחשבים מפני תוכניות זדוניות. בין ההנחיות: לגבות מידע המצוי במחשב בעותק נפרד ומבודד ממערך הגיבויים הקיים; להתקין את כל עדכוני מערכת ההפעלה של חברת מיקרוסופט, לרבות עדכונים הקשורים למערכת ההפעלה חלונות XP שעבורה החברה הוציאה עדכון אבטחה מיוחד בעקבות המתקפה הנוכחית; לעדכן תוכנות אנטי-וירוס ומערכות אבטחה נוספות; לא לפתוח הודעות דואר אלקטרוני שנשלחו ממקור שאינו מזוהה; לא לפתוח קבצים שמקורם אינו ידוע או מזוהה ולא ללחוץ על קישורים שאינם מוכרים.

צה"ל: אגף התקשוב יעסוק גם בהגנת סייבר

בתוך כך, צה"ל ממשיך בבניין הכוח שלו בתחום הסייבר: גורם צבאי בכיר אמר היום בשיחה עם כתבים כי במסגרת תוכנית שמוביל הרמטכ"ל גדי איזנקוט, אגף התקשוב יפעל בתחום הגנת הסייבר ובקרוב ייקרא "אגף התקשוב והגנת הסייבר". לדברי הקצין, "תהליך הרה-ארגון שנעשה בצה"ל בתחום הסייבר יעצים את החסינות הקיברנטית שלו בנושא. בסוף התהליך, אמ"ן יהיה אחראי על תחום האיסוף, אגף התקשוב יהיה אמון על ההגנה, והאינטגרציות בנושא ייעשו ברמה המטכ"לית". עוד אמר הקצין כי עם העברת הגנת הסייבר לאחריות אגף התקשוב, מטה הסייבר הצה"לי יבוטל ויתמזג לתוך הפעילות החדשה של האגף.

בהתייחס לאיומי הסייבר העתידיים אמר הגורם: "בכל מערכה עתידית, ולא משנה היכן היא תתרחש, יהיו בוודאות אלמנטים קיברנטיים ועלינו להיות מוכנים למצבים האלה".

סייבר

סייבר

סייבר