שירות בתי הסוהר, השב"כ, משרד הביטחון, המלמ"ב והצנזורה מעמיקים ומרחיבים את הבדיקה בעניין ההוצאה, וגם ההכנסה, לכאורה, של מסמכים ביטחוניים מסווגים לכלא ביוזמתו של אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, היושב במעשיהו בגין קבלת שוחד, הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט, וכותב את ספרו.

שאלה קריטית שעלתה בימים האחרונים והרחיבה עוד יותר את הבדיקה היא איך השיגו, לכאורה, עורכי הדין מסמכים מסווגים, לכאורה, כדי להביא אותם לכלא לשימוש ספרו של אולמרט. האם אנשים מסוימים במשרד ראש הממשלה, במשרד הביטחון, במשרדי וגופי ממשלה אחרים עזרו להם לקבל, לכאורה, מסמכים מסווגים? שמא על פי בקשתו האישית של אולמרט שנדרש למסמכים כדי לכתוב למשל על חלקו, בהיותו ראש ממשלה, במלחמת לבנון השנייה, מבצע "עופרת יצוקה", מבצעים צבאיים חשאיים שפרטיהם טרם פורסמו, מהלכי כיפת ברזל ופרטי המשא ומתן המדיני בימיו?.

בסוף השבוע התפרסמה ידיעה כי עורך דין בכיר נתפס בצאתו מהכלא אחרי שביקר את אולמרט, כשברשותו חומרים החשודים כמסווגים. אלא שעורך הדין המדובר איננו לבד. חיפוש באמתחות כמה עורכי דין כבר בוצעו ונאספו ניירות. כבר ידוע לבודקי השב"ס, הנתמכים בכוחות הביטחון, כי כמה וכמה מבין 37 עורכי הדין שביקרו את אולמרט - תוך שהם עושים שימוש בהודעתו כי הם עורכי הדין שלו - יוצאים מהכלא מזה זמן עם מסמכים.

בין היתר מדובר בהוצאת עמודי הספר הנכתב על ידי אולמרט בכתב יד, בגלל איסור שימוש במייל ואינטרנט על ידי האסירים, המיועדים להוצאת 'ידיעות אחרונות' שחתמה איתו על עריכה והפצת הספר, אולי לעוזרים של אולמרט, אפשר גם שיצאו מסמכים ביטחוניים מסווגים לכאורה שאולמרט כבר עשה בהם שימוש והם אמורים להיות מוחזרים לאנשהו או מושמדים. גם ידוע לבודקים כי עורכי דין הכניסו לתוך הכלא מסמכים ביטחוניים מסווגים לכאורה, והעבירו אותם לאולמרט, ככל הנראה לבקשתו.

אולמרט עצמו, בהיותו אסיר, מוגבל בהכנסת תיקי מסמכים לכלא, שכן כמו כל אסיר בשובו מהחופשות שהשירות החל לתת לו לפני חודשים, הוא נעצר בשער וחפציו נבדקים. עורכי דין, לעומת זאת, נכנסים לכלא, למפגשים עם לקוחות שלהם עם תיקי מסמכים, לפעמים מזוודות טרולי עמוסות. מהות הניירת איננה נבדקת והמפגשים אינם מצולמים.

יש לציין, כי החשד לפיו אולמרט מוציא ניירות כתובים באמצעות עורכי הדין הרבים המבקרים אותו עלה כבר לפני כמה חודשים. אולם, רק בשבועיים האחרונים החלה בדיקה, אקראית לכאורה, בתיקי עורכי הדין היוצאים. במקביל, כבר בוצע תיקון בנוהל השב"ס לפיו כל עורך דין שנכנס לכלא, לכל בית כלא בין אם הוא ביטחוני או אזרחי, חייב לחתום על תצהיר לפיו הוא נכנס רק במטרה לתת שירות מקצועי לאסיר. כמו כן, נדרש כל עורך דין, של אסיר ביטחוני כמו גם של אסיר אזרחי, להיות מצויד בייפוי כוח מהאסיר עצמו לפיו האסיר נדרש לשירותיו המקצועיים של עורך הדין בנושאים משפטיים.

מי ראה את עמודי ספרו של אולמרט?

עוד שאלות נבדקות בימים האלה: האם אולמרט הכניס מסמכים חסויים במו ידיו ומפאת מעמדו כראש ממשלה לשעבר לא נבדקו הניירות לעומק?.

כפי שנכתב ב"גלובס" לפני כשבועיים ("הפרויקט של אולמרט בכלא מעשיהו: ספר על נתניהו, ברק, שרון ואבו מאזן, 9.5.17), הצנזורה הצבאית כבר מחקה לאולמרט עשרות עמודים מהספר. אולם נראה כי מספר העמודים המחוקים כבר עבר את ה-200 - מה שמחייב העמקה של הבדיקה גם בכיוון של מי ראה את העמודים הללו בעת שעשו דרכם מהכלא החוצה?

מניעת הדלפת והוצאת סודות חלה לא רק על כותב הספר אלא גם על מי שרואה אותו, מקליד את עמודיו, עורך אותו, בודק ומאמת נתונים שבו - ובכלל על כל מי שהניירות הגיעו לידיו, בין במישרין בין בעקיפין.

איך תשפיע פרשת גטאס על אולמרט?

בתחילת חודש ינואר השנה הוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד באסל גטאס, מי שהיה חבר הכנסת מהרשימה המשותפת. גטאס, בהיותו חבר כנסת, תועד מעביר טלפונים ניידים וכרטיסי סים לאסירים ביטחוניים בכלא קציעות. העבירות שבכתב האישום כללו עבירה על הכנסת מסמכים שלא דרך הנהלת שירות בתי הסוהר.

באמצע מארס האחרון נחתם הסדר טיעון בין גאטס והפרקליטות. הוא הודה, בין היתר, בהברחת טלפונים לכלא בהכנסת מסמכים שלא דרך הנהלת בית הסוהר. הוא הודיע על התפטרות מיידית מהכנסת ונגזרו עליו שנתיים מאסר בפועל.

האם תתפתח פרשת גטאס להוצאת והכנסת המסמכים שלא דרך הנהלת השב"ס לעוד אחת מפרשות אולמרט?.

שירות בתי הסוהר: "ראש הממשלה לשעבר הוזהר שלא להוציא חומר כתוב"

מדוברות שירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "לפני כניסת אהוד אולמרט לבית הסוהר, קיים שב"ס פגישות תיאום עם גורמי הביטחון, בין השאר גם בנוגע לכוונתו לכתוב רשימות אישיות, על מנת להבטיח מניעת דליפת מידע מסווג לגורמים בלתי מורשים. נקבע כי הכללים החלים על כלל האסירים בנוגע לכתיבה בבית הסוהר חלים גם על אסיר זה, ללא מתן פריווילגיות עודפות.

"עם כניסתו לריצוי המאסר, התברר כי אולמרט הכניס עמו חומרים שיש בהם רגישות ביטחונית גבוהה והובהר לו כי יוכל לכתוב את רשימותיו במהלך המאסר - אפשרות השמורה לכל אסיר - אך הרשימות והמסמכים, מפאת רגישותם ולאור דרישת גורמי הביטחון, יישמרו במעטפה סגורה במקום מאובטח בבית הסוהר ולא בתאו.

"כמו כן, הוזהר שלא להוציא חומר כתוב אל מחוץ לכותלי בית הסוהר. הכללים הובהרו על ידי הנהלת בית הסוהר ועל ידי גורמי הביטחון, שדווחו על אופן מימושם, או על החריגות כשהיו, לכל אורך תקופת המאסר.

"ביום רביעי האחרון הבחין זקיף באגף כי במהלך פגישה עם עורך דינו של אולמרט לצורך ייעוץ משפטי, קיבל לידיו עורך הדין מעטפה של חומרים ובהם היו חומרים שאינם משפטיים, ועלה החשד כי המעטפה כוללת גם חומרים מסווגים.

"יודגש, כי על פי הנהלים, העברת חומר לא משפטי מחוץ לבית הסוהר ולתוכו יכולה להיעשות רק לאחר בדיקת רשויות בית הסוהר. המעטפה הועברה משב"ס לבדיקת גורמי הביטחון, נערך חיפוש בתא ונמצאו חומרים נוספים החשודים כמסווגים. האירוע כולו דווח לגורמי הביטחון וכן לגורמים משפטיים.

"לאור העובדה כי נעשה ניסיון, ככל הנראה לא בפעם הראשונה, להעביר חומרים ללא בדיקה אל מחוץ לבית הסוהר ואליו, תוך ניצול פגישות עם עורכי דין, ולאור העובדה כי בנוסף נמצאו חומרים חשודים כמסווגים בתאו - הוחלט כצעד ראשון למנוע בשלב זה חופשה ולהגביל את שיחות הטלפון, וכן לערב את גורמי הביטחון ואת גורמי המשפט הרלוונטיים.