נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ ינחת היום (ב') בישראל, במסעו הראשון מחוץ לארצו כנשיא, שהחל בערב הסעודית - עם השתתפותו בפסגת מנהיגי ערב, בבירה ריאד.

טראמפ צפוי לנחות בישראל ב-12:15, והוא יתקבל בטקס רשמי בנתב"ג על ידי הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרי הממשלה ובכירי המדינה. הוא יבקר גם ברשות הפלסטינית וייפגש עם היו"ר אבו מאזן, בביקור שעליו הצהיר שנועד לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

טראמפ צפוי לשהות בישראל במשך כיממה, עד יום ירושלים המציין יובל לאיחוד העיר במלחמת ששת הימים. הנשיא יגיע מלווה במשלחת של שרים ובכירים בממשל האמריקאי, וכן עם אשתו מלניה, בתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר. מבצע ההיערכות המשטרתי לביקור טראמפ זכה לשם "מגן כחול", והשיירה שתלווה אותו צפויה לגרום לעומסים כבדים - בעיקר בירושלים.

מתי טראמפ ינחת בישראל?

בתום היום העמוס שעבר אתמול בריאד, יצא הנשיא עם פמלייתו לישראל. הוא צפוי לנחות בנמל התעופה בן-גוריון בשעה 12:15. במתחם הטקס בסמוך לטרמינל 1 יקבלו את פניו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין, שייתכן שיישאו נאומים במקום. לאחר שבתחילה הובהר כי הטקס בנתב"ג יהיה מצומצם, אמש החלו שרי הממשלה וחברי סגל א' לקבל הזמנה לטקס קבלת-הפנים.

בנתב"ג, במסגרת ההיערכות, יועברו הטיסות הבינלאומיות ממסוף 1 למסוף 3 מהיום ועד ליום רביעי. כל טיסות הלואו-קוסט שאמורות לצאת מטרמינל 1 מהיום בשעה 03:00 ועד ליום רביעי בשעה 03:00, יועברו גם הן לטרמינל 3. בטיסות הפנים-ארציות לאילת ומאילת, לא חל שינוי, והן יצאו לפי לוח הטיסות המפורסם של החברות.

ביקור טראמפ: הלו"ז המלא

ב-12:15 צפוי הנשיא האמריקאי לנחות בנתב"ג לטקס קבלת-פנים רשמי בנוכחות בכירי המדינה. אולם, חסימתו של כביש 1 תחל כבר ב-12:15, השעה שבו תחל נחיתת האייר פורס 1. ב-13:15 יגיע טראמפ לבית הנשיא ריבלין. ב-14:30 יבקר בכנסיית הקבר בעיר העתיקה ובהמשך, ב- 15:15 יגיע לכותל המערבי. ב-16:00 יגיע הנשיא למלון המלך דוד שבו יתארח למנוחה בת שעתיים, ובמקביל, רעייתו מלניה תבקר בבית החולים הדסה עין כרם ב-16:45. ב-18:00 יגיע ראש הממשלה נתניהו למלון המלך דוד ומשם ימשיכו השנים לארוחת ערב משותפת, עם רעיותיהם, בבית ראש הממשלה.

מי יתלווה לטראמפ בביקור?

טראמפ ורעייתו מלניה המריאו מ ארצות-הברית ביום שישי עם פמליה גדולה במיוחד. היא כוללת את בתו איוונקה ובעלה, היועץ ג'ארד קושנר, שר החוץ רקס טירלסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמסטר, דובר הבית הלבן שון ספייסר והיועץ האסטרטגי סטיב באנון. אל כל אלה מצטרפים שורה של יועצים נוספים שישתכנו כולם ב-2333 חדרי מלון "המלך דוד" בירושלים. בארצות-הברית נותרו סגן הנשיא מייק פנס ויועצת הבית הלבן קליאן קונווי.

כיצד נערכת המשטרה לביקור?

הנשיא האמריקאי ה-45 ינחת בנמל התעופה בן-גוריון במטוסו, אייר פורס 1. מהטרמינל הוא צפוי להמריא בליווי 20 מסוקים של חיל האוויר האמריקאי למנחת מיוחד שנפתח בחניון במתחם הרכבת בירושלים. ואולם, מאות לוחמי מג"ב יתפרסו כבר הלילה לאורך כביש 1 כדי לתת מענה למקרה שברגע האחרון יוחלט על תנועת השיירה בכלי רכב, כפי שקרה בביקור נשיא ארצות-הברית לשעבר ברק אובמה.

אלפי שוטרים ישתתפו במבצע האבטחה "מגן כחול". בין היתר, במהלך המבצע ייעשה שימוש במסוקים, רחפנים, תצפיות ופריסת יחידות מיוחדות כמו ימ"מ ויס"מ במעגלי האבטחה השונים.

בבירה, האבטחה תהיה תחת פיקודו של מפקד המחוז ניצב יורם הלוי, ושם ירוכז מרבית הכוח המשטרתי. במעגל הקרוב ביותר לטראמפ יהיו אנשי השירות החשאי האמריקאי, שיהיו מלווים באנשי היחידה לאבטחת אישים בשב"כ. במעגל אבטחה נוסף יוצבו כוחות המשטרה.

בעת נחיתתו של המטוס הנשיאותי, המרחב האווירי של ישראל ייסגר לזמן קצר, ולא צפויה השפעה של ממש על ההמראות והנחיתות בנמל התעופה בן-גוריון. לאחר הנחיתה, חלק משדה התעופה ייסגר, באזור חניית "ג'ולייט", השמורה לטקסים רשמיים.


אילו כבישים ייחסמו ומתי?

היום ייחסם כביש 1 בין תל-אביב לירושלים לשני הכיוונים, בשעה 12:15, ממחלף גנות ועד לגינות סחרוב. הכביש ייפתח לתנועה בהדרגתיות עם התקדמות נסיעת הפמליה. כמו כן, ייחסמו היום בהדרגה ולסירוגין מהשעה 12:00 בצהריים דרך חברון, דוד רמז, דוד המלך, ז'בוטינסקי, הנשיא, האר"י, עזה, פלומר, חטיבת י-ם, שער יפו, בתי מחסה, מעלה השלום, אגרון, קרן היסוד, בלפור וסמולנסקין. לפי הודעת המשטרה, הציבור יוכל לנסוע בצירים החלופיים בגין, שדרות הרצל, מחלף קריית משה לבגין דרום, חיים בר לב לכיוון אגרון ובן צבי לכיוון רבין.

כמו כן, צפוי להיסגר כביש 6 לתנועת כלי רכב ממחלף נחשונים ועד למחלף נשרים בשני הכיוונים. סגירת הכביש תחל בסמוך לשעת הנחיתה של טראמפ בנתב"ג, וסגירת הכביש צפוייה להימשך בהתאם להתקדמות השיירה. עם מעבר השיירה הכביש ייפתח לתנועה בצורה מדורגת. היערכות זו תתבצע באופן דומה גם מחר בסמוך לשעה 15:00.

היום, מ-08:30 בבוקר, ייחסמו לסירוגין ובהדרגה המלך דוד, דוד רמז, דרך חברון, מנחת, מעבר רחל, גיחון, צרויה, עין רוגל לכיוון דרך חברון, דרך בית לחם לצפון, הרכבת לצפון, עזה, הרצוג, בייט, בזק, שניאור, בורלא, הר הרצל ויד ושם. הציבור יוכל לנסוע בצירים החלופיים אגרון, חיים בר-לב, שער יפו, דרך חברון-החשמונאית, קרן היסוד, עמק רפאים, בגין, ציר הרצל ורמב"ן. לא תתאפשר חניית כלי רכב לאורך הצירים המצוינים.


היכן ישהה הזוג הנשיאותי?

במלון המלך דוד בבירה כבר מתארחים רבים מחברי המשלחת שהגיעו ארצה בימים האחרונים, בעיקר אנשי ביטחון "שלומדים את המלון היטב". התפוסה במלון מלאה בתיירים ובחברי המשלחת. אתמול בשעות הצהריים עזבו האורחים כולם למלונות אחרים שהוזמנו עבורם עם ההחלטה על קיום הביקור, "והמלון יהפוך להיות מבצר אמריקאי", לדברי המנכ"ל חיים שקדי.

ההיערכות מבחינה תפעולית כבר הסתיימה. ניקיון המלון הושלם ועובדי שירות החדרים הכינו את החדרים לאנשי המשלחות. חומרי הגלם למטבח הגיעו ברובם והטבחים כבר נערכים לארוחת הערב של המשלחת.


מה עשה טראמפ בערב הסעודית?

אחרי חגיגות עסקת הנשק שנחתמה בין ריאד לוושינגטון, בסוף השבוע המשיך טראמפ בפגישות עם מנהיגים ערבים בבירת ערב הסעודית, משם הוא מגיע לישראל. אתמול בבוקר הוא נועד עם מלך בחריין לפגישה בילטרלית ולאחר מכן נפגש עם אמיר קטאר ואז עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי.

לקראת הצהריים השתתף טראמפ בישיבת תיאום בין ארצות-הברית למדינות המפרץ, שלאחריה נועד בארבע עיניים עם אמיר כוויית. בהמשך ערך פגישה עם סגן ראש ממשלת עומאן. גולת הכותרת הייתה הפסגה הערבית-אסלאמית-אמריקאית שהחלה בשעה 15:00 עם ארוחת צהריים במרכז הכנסים על שם המלך עבד אל-עזיז. אחריה חנך הנשיא מרכז עולמי ללחימה באידיאולוגיה קיצונית, שם נשא דברים נגד הקיצוניות האסלאמית - ואמר כי הוא אינו בא להטיף, כמו קודמו בתפקיד, אלא להציע שותפות.