גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ההצעה לעכב הליכי חקירה נגד ראש ממשלה מכהן - לא קבילה"

השופט דוד רוזן, ראש נציבות הביקורת על הפרקליטות, בכנס לשכת עוה"ד באילת: "גם אם יעוכבו הליכים נגד ראש ממשלה שנחקר, הוא יהיה מוטרד מהתחקירים שבאים יום אחרי יום"

"הצעת החוק לעכב הליכי חקירה נגד ראש ממשלה מכהן (המכונה 'החוק הצרפתי') היא הצעה בלתי קבילה. הרי גם אם יעוכבו ההליכים נגד ראש ממשלה שנחקר, הוא יהיה מוטרד בגלל התחקירים בעיתונות שבאים יום אחרי יום, בצורה נושכת ולעתים גם בצורה נלוזה ומבישה. ואז, לא הגענו לשקט ולמנוחה. לכן, גם לפי ההצעה, ראש הממשלה יהיה מוטרד מהמלחמה שלו על שמו הטוב" - כך אמר היום (ב') השופט לשעבר של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, שעומד כיום בראש נציבות הביקורת על הפרקליטות.

דברי רוזן - שהרשיע בזמנו את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשוחד במשפט הולילנד - נאמרו בפאנל שעסק בהצעת החוק לעיכוב הליכים בחקירות ראש ממשלה ושרים, שנערך בכנס לשכת עורכי הדין באילת. הפאנל כונס כשברקע נמצאות חקירותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפרשת המתנות מארנון מילצ'ן ובפרשת הפגישות עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס.

רוזן המשיך והסביר את כוונתו: "ברור שחקירה של ראש ממשלה לא רק מטרידה את מנוחתו אלא גם פוגעת בתפקודו. חקירה היא לא דבר של מה בכך. אלא שבחברה דמוקרטית, עיתונות חופשית ונושכת שבה תחקיר רודף תחקיר, תמשיך לעסוק בנושא (ולכן, אין טעם ב"חוק הצרפתי". ח' מ')".

רוזן נשאל בכנס על-ידי המנחה, ברוך קרא, הפרשן המשפטי של ערוץ 10, מה הוא (רוזן) חושב על היחס השונה שהעניק בית המשפט העליון למעשיו של אולמרט. נזכיר כי רוזן הרשיע את אולמרט בשתי עבירות של לקיחת שוחד, וגזר עליו עונש חמור של 6 שנות מאסר. בית המשפט העליון קיבל חלקית את ערעור אולמרט, זיכה אותו מאחד מאישומי השוחד והפחית באופן משמעותי ביותר את תקופת מאסרו.

על כך השיב רוזן: "לא הייתי רוצה להיות שופט במדינה שאין ערכאת ערעור שמתערבת ואומרת את דברה". עם זאת, לדבריו, "זה לא אומר שדעתי השתנתה. אני איתן בדעתי, ללא זיק של שינוי, בפסק הדין (בפרשת הולילנד) שעליו חתמתי. אבל אני מרכין את ראשי ומקבל את החלטות הערכאה העליונה".

"אין הבדל בין מתנות לכסף"

רוזן התייחס בדבריו גם לתפקידו הנוכחי, ואמר כי "כל מקרה שנבדק בנציבות התלונות על הפרקליטות, נבדק בצורה מאוד חדה וברורה. לנציבות יש חשיבות לעשות פרקליטות טובה יותר וחזקה יותר. להבדיל מגופים אחרים, הפרקליטות מלמעלה עד למטה מאוישת בגורמים מקצועיים. גורמים פוליטיים לא יכולים להתערב בשיקולי הפרקליטות. עם כל החסרונות של הגוף הזה, זהו עדיין גוף מקצועי. יש חיקויים, אבל עדיין זה גוף שאפשר רק להתברך בו".

רוזן הזכיר כי ביום ראשון הקרוב (28.5.17) יתפרסם הדוח על עבודת הפרקליטות ויחסיה עם המכון הפתולוגי. "ההמלצות מאוד חדות", אמר רוזן.

עו"ד נוית נגב, שייצגה את אולמרט ב"פרשת ראשונטורס" (שממנה זוכה אולמרט בעליון ברוב של 3 שופטים נגד שניים), אמרה כי "גם לחיות עם עננה של חשדות, כפי שמציע ח"כ זוהר, זה קשה. אני לא חושבת שצריך לאסור חקירות ראש ממשלה, אלא איך מתמודדים עם הסיטואציה הזאת. בעיניי, זה מזעזע שחקירה פלילית היא כלי להחלפת השלטון".

עו"ד פנחס (פיני) רובין, ראש משרד גורניצקי, אמר כי יש לאפשר חקירה נגד ראש ממשלה מכהן, אבל לא העמדה לדין. "כמו כן, יש לקצוב את זמן החקירה, שאם לא כן העומס הנפשי על ראש הממשלה שעומד לחקירה ולכתב אישום הוא בלתי אפשרי, ולמרות הפוזות וזקיפות-הקומה קשה מאוד לעמוד בתקופה סוערת כזאת ולשרת את הציבור בישראל".

עו"ד רובין יצא גם להגנתו של ראש הממשלה נתניהו וטען כי "אם אתה מחלק את המתנות שקיבל על פני השנים, הדרמה היא לא כזו גדולה. יש גם הבדל עצום אם הכסף ניתן לצורכי קידום מטרות, לבין מקרים שבהם יש איזשהו 'שימון'".

עו"ד אביגדור (דורי) קלגסבלד, שייצג בזמנו את ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, שנחקר בכמה חקירות פליליות אך לא הועמד לדין, ואשר מייצג היום את איל ההון שלדון אדלסון, נשאל על "תיק נתניהו-נוני מוזס", שעוסק ביחסי מו"ל וראש ממשלה.

לדבריו, "כל חשד לביצוע עבירות פליליות צריך להיבחן במשקפיים פליליים. אבל אני לא יכול להתייחס למקרה הזה". קלגסבלד יצא נחרצות נגד אימוץ החוק הצרפתי בארץ, ואמר כי "הבחירה בראש ממשלה בישראל היא לא בחירה ישירה. אם ראש הממשלה ילך, יבוא הבא אחריו במפלגה שהוא עומד בראשה. אז אי-אפשר לדבר פה ברצינות על החוק הצרפתי".

וקלגסבלד סיכם: "אין שום קשר בין המצב בצרפת לבין המצב בישראל. כל הדיון הזה (ב'חוק הצרפתי'. ח' מ') הוא טיפשי".

קלגסבלד התייחס גם הוא ל"פרשת חקירות נתניהו", ואמר כי "אין הבדל בין קבלת מתנות לבין קבלת כסף". הוא הוסיף כי "לצערי, לפי החוק, ראש ממשלה לא צריך להתפטר גם אם מוגש נגדו כתב אישום. זה מצב לא רצוי.

"אם מוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה, והוא לא מתפטר, אז צריך לנהל נגדו את התיק מיום ליום. אם יש משהו שצריך לחשוב עליו, זה קיצור תקופת החקירות נגד ראש ממשלה, שנמשכות ללא הצדקה תקופה ארוכה, גם אם הן פשוטות יחסית. צריך לעבוד יום ולילה כדי לסיים אותן ולקבל החלטה".

עו"ד דוד (דודי) תדמור, לשעבר ראש רשות הגבלים עסקיים, שהשתתף אף הוא בדיון, אמר כי "במשטר כמו שקיים אצלנו היום, שתמיד יש חקירה, ראש ממשלה אחר ראש ממשלה, יועמ"ש אחר יועמ"ש, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו - האם כל ראשי הממשלה שלנו מושחתים, או שמשהו בשיטה שלנו מחייב תיקון".

לדברי תדמור, "יש כאן בעיה מבנית. יש מקרים שחקרו ולא היה צריך לחקור, כמו את השר לשעבר חיים רמון בפרשת הנשיקה; ויש מקרים אחרים שלא הושקעו בהם מספיק משאבים. יש אצלנו בעיה מוסדית של מוטיבציה (לחקור ראשי ממשלה ושרים). בעניין הזה צריך לעשות חשיבה מחודשת".

ח"כ מיקי (מכלוף) זוהר מהליכוד, שהוא מתומכי "החוק הצרפתי", הביע אמון בבית המשפט העליון, אבל אי-אמון בפרקליטות. "כשאני רואה חקירה של נבחר ציבור כזה או אחר, שכולה מתומללת בתקשורת (הכוונה לחקירתו של נתניהו), אני מאבד את האמון בפרקליטות ו/או במשטרה. כי אם זה יוצא לתקשורת, אני שואל את עצמי מיד - האם זו חקירה כדי ליצר ספין תקשורתי, או שמא מדובר במקום מקצועי וענייני".

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא הסרט החדש של ג'רי סיינפלד ובאיזה מאכל הוא עוסק?

איפה נשבר השבוע שיא עולמי במספר בעיטות בדו-קרב פנדלים בכדורגל, איזו עיר זכתה לכינוי "עיר הקורנפלקס", ועל מי נכתב השיר "American pie"? ● הטריוויה השבועית

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

ויתרה על גיוס של 200 מיליון שקל: חברת הנדל"ן שדוחה את ההנפקה בת"א

חברת הנדל"ן יוסי אברהמי, שתכננה לגייס 200 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל, החליטה לדחות את ההנפקה ברבעון אחד לפחות ● בין הסיבות לדחייה: החולשה בשוק המניות והתלבטות של הבעלים בנוגע למהלך

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

איתי שילוני / צילום: תמר מצפי

המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק

איתי שילוני, ד"ר לפסיכולוגיה ויועץ אסטרטגי לחברות הגדולות בישראל, לא מופתע מעשרות הבכירים שפרשו לאחרונה: "הם מעדיפים לצאת בשיא, ולא בתקופת צמצומים" ● כך השירות בצה"ל השפיע על המנהלים הישראלים - וגם על השפה העסקית של ההנהגה המקומית

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו

ביל גייטס / צילום: Shutterstock

ביל גייטס: חבל שלא למדתי את הלקח הזה מוורן באפט מוקדם יותר

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר פרסם פוסט ובו גילה שהיה שמח ללמוד מהמשקיע האגדי כיצד לנהל אחרת את היומן שלו

מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

שני טילי נ"ט פגעו בשני בתים במטולה, נזק רב במקום

צה"ל חיסל את סגן מפקד הביטחון הלאומי של חמאס בעזה ● דיווח: קצין סורי המקורב לחיזבאללה חוסל בפיצוץ מכונית בדמשק ● בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח • שני רימונים הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה, אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

התביעה לא תימחק: חדי-הקרן וויז ואורקה הולכים למשפט ב-2025

בתביעה שהוגשה ע"י חד-קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי ביולי האחרון נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה" ● בית המשפט האמריקאי מחייב את וויז לספק מסמכים שהחברה טרם הסכימה לספק, אשר יחשפו את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: רמי זרנגר, Shutterstock

מה הוביל לצלילה ואז לנסיקה במניית קומפיוג'ן השבוע?

וגם: הבעיה הכי גדולה של חברות מכשור רפואי? עזרה בדרך ● אלי לילי תשקיע עוד 5.3 מיליארד דולר כדי לייצר עוד מתרופות הלהיט להשמנה, הנמצאות במחסור ● השבוע בביומד

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים ● המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב ● ישראל מתגייסת

מוצרי ליימן שליסל על מדפי סופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

לואקר, מנטוס וליפטון: ליימן שליסל מצטרפת לגל העלאות המחירים

חברת המזון ליימן שליסל הודיעה על התייקרות בשיעור ממוצע של 10% במגוון מוצרים, ביניהם הממתקים לואקר, מנטוס וטופיפי, כמו גם תה ליפטון ● רק בשבוע שעבר הודיעה אסם-נסטלה על העלאות מחירים בחלק ממוצריה בשיעור ממוצע של כ-2.2%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אילו גזירות ייפלו על הציבור? מרתון הדיונים באוצר יוצא לדרך

היום תתכנס הנהלת האוצר לדיון ראשון לבניית תקציב 2025 ● כל הגורמים במשרד נערכים למרתון קיצוצים ומיסים שיוצג בקרוב לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ● בין התוכניות שנבחנות: הקדמת העלאת המע"מ ל-18% כבר בחודשים הקרובים, הקפאת מדרגות המס ונקודות הזיכוי, ודחיית הפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

צחי ארבוב, בעל השליטה בקבוצת אקרו / צילום: אלכס פרגמנט

חברת הנדל"ן שמוכרת דירה בכ-8 מיליון שקל עברה לראשונה להפסד

קבוצת אקרו היוזמת פרויקטי יוקרה בת"א מציגה עלייה ניכרת במכירות ברבעון הראשון ובעיקר באפריל, לאחר שהחלה לשווק דירות ביפו במחיר של 4.5 מיליון שקל "בלבד"

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

בצל המלחמה והאמברגו: החברה הטורקית שמוכרת אחזקות בישראל

חברת זורלו הטורקית מוכרת לאדלטק את מלוא אחזקותיה בתחנות הכוח אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה ● ברקע בין היתר, הסנקציות שהטיל ארדואן על סחר עם ישראל

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי חזר לשיגרה: רווח של מעל מיליארד שקל ברבעון ודיבידנד של 40%

הבנק השלישי בגודלו הציג תוצאות משופרות ביחס לרבעון הקודם, עם רווח נקי של 1.27 מיליארד שקל ותשואה על ההון של יותר מ־18% ● בעלי המניות ייהנו מחלוקה של 40% מהרווח - שיעור כפול מברבעון הקודם ● הבנק יעביר למדינה היטל מלחמה של 60 מיליון שקל

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

מנכ"ל חברת הנדל"ן הכי חדשה בבורסה בטוח: אלה הערים הכי אטרקטיביות לרכישת דירה

רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

וול סטריט 40. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: Shutterstock, AP

הצניחה בשוק המשרדים מגיעה למגדל של טראמפ בוול סטריט

מגדל המשרדים במנהטן איבד שוכרים, ובשנה הבאה מחכה לו תשלום גדול למשכנתה - שצפויה לגדול בשל עליית הריבית ● טראמפ הכיר במצבו של שוק המשרדים בניו יורק כשכתב בתצהיר: "למרבה הצער הוא הלך לעזאזל"

משרדי משרד העבודה של מדינת ניו יורק. פחות משרות חדשות מהצפוי / צילום: Reuters, Anthony Behar

התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון

התופעה החריגה שבה הריבית על אג"ח לטווח קצר גבוהה מהריבית על אג"ח ארוכות התרחשה שש פעמים בלבד ב–50 השנים האחרונות ● העננים מצטברים: הסבירות למיתון בשיא לפי הפד, נתוני התל"ג והתעסוקה מדשדשים ופשיטות הרגל בעלייה ● השינויים המהירים בריבית בעשור זה וההדפסה המסיבית של פרוץ הקורונה מגיעים בקרוב למאני טיים

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"