גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עונה טובה או רעה למנצ'סטר יונייטד? בכל אופן הכסף זורם

מנצ'סטר יונייטד סיימה עונה מאכזבת עם זכייתה השבוע בליגה האירופית, אבל בספרי החשבונות היא שוב תגלה זהב: העונה תסתיים ברווח של כ-185 מיליון ליש"ט ■ הסיבה? הכסף מזכויות שידור

מנצ'סטר יונייטד חוגגת זכייה בליגה האירופית / צילום: רויטרס
מנצ'סטר יונייטד חוגגת זכייה בליגה האירופית / צילום: רויטרס

זו הייתה עונה כמעט איומה למנצ'סטר יונייטד, למרות שלושה תארים. הניצחון שלשום (0-2) בגמר הליגה האירופית על אייאקס אמסטרדם מציל ממנה משהו. מקום שישי בליגה ועונה אפורה מאוד (עם כל הכבוד לזכייה בגביע הליגה ובגביע הקהילה), שבה כל מה שניסתה לעשות היה להיכנס לטופ 4 שמוביל לליגת האלופות.

האוהדים ממורמרים על הבעלים. בצדק. הקבוצה לא בעניינים כבר ארבע עונות, היא איבדה את הבעלות על העיר. והבעלים חוגגים: מה שקורה על המגרש לא משפיע על חשבון הבנק של יונייטד ושל משפחת גלייזר שמחזיקה במועדון. להפך. יונייטד תסיים את עונת 2016/17 עם הכנסת שיא של בין 560 ל-570 מיליון ליש"ט - 30 מיליון יותר מההערכות האופטימיות שניתנו לפני שלושה חודשים. היא תסיים את העונה עם רווח לפני מס של 185-195 מיליון ליש"ט, אחרי שסיימה גם את העונה הקודמת המזעזעת (2015/16) עם רווח של 191 מיליון ליש"ט. זה קורה בשתי עונות שבהן הקבוצה בקושי משחקת בצ'מפיונס ליג (העונה לא שיחקה כלל, בעונה שעברה עפה בשלב הבתים) - מכונת המזומנים הגדולה ביותר שיצר הענף.

למה? עד לפני כמה שנים ההנחה הרווחת הייתה שאי-העפלה לצ'מפיונס ליג היא בבחינת קטסטרופה כלכלית. אבל ההנחה הזאת איננה נכונה עוד. קבוצות העילית של היבשת סגרו את הבור הפוטנציאלי באמצעות הסכמים מסחריים - מנצ'סטר יונייטד חתומה עם שברולט על חסות לשבע שנים בסך 600 מיליון דולר. זה אומר ממוצע של כ-1.5 מיליון דולר למשחק, כל משחק - ידידות, גביע, גביע ליגה, משחק באירופה. חוזה ההלבשה עם אדידס שווה 70 מיליון ליש"ט לעונה, וביונייטד הודו בשבוע שעבר שאם הקבוצה לא תיכנס גם בעונה הבאה לליגת האלופות - מה שלא קרה בסוף - הוא ייחתך ב-30% על-פי ההסכם בין הצדדים.

ויש עוד משהו משמעותי: לקבוצות הפרמיירליג היום יש מצנח זהב שמאפשר לשרוד תקופות ממושכות ללא הופעה בליגת האלופות. הסיבה מוכרת וידועה - הסכמי זכויות השידור של הפרמיירליג.

מנצ'סטר יונייטד תקבל 142 מיליון ליש"ט מהפרמיירליג עבור המקום השישי בליגה מסעיף זכויות שידור. לפני שש עונות קיבלה הקבוצה שבמקום השישי (ליברפול) 55 מיליון ליש"ט מזכויות שידור של הפרמיירליג.

זכויות השידור של הליגה האנגלית הפכו לבועה פראית שאיבדה רסן. ככה נראה משהו שאיבד רסן, וגם אנחנו כאן בישראל חלק ממנו: במעגל השנים 2016/17-2018/19 (בכדורגל מוכרים בדרך כלל זכויות במחזורים תלת-שנתיים) הכניסה הפרמיירליג סכום של 3.3 מיליארד ליש"ט רק מהזכיינים בחו"ל. ה"דיילי מייל" מפרסם כי בעסקאות החדשות למכירת הזכויות לשנים 2019/20-2021/22 נרשמים סכומים הגבוהים בין פי שניים לפי 14 בכל שוק. מתברר שלכולם יש כסף כשזה מגיע לכדורגל ולפרמיירליג.

שווקים עניים? סופר-ספורט שמשדרת במדינות הסהרה באפריקה שילמה 84 מיליון ליש"ט לעונה, ותשלם כעת בהסכם החדש 168 מיליון ליש"ט לעונה; שווקים שלא מתעניינים בכדורגל? בארה"ב חתמה NBC על הסכם לשש שנים, עד 2022, בסכום כולל של 768 מיליון ליש"ט (128 מיליון לעונה) - פי שניים מההסכם הקודם; שווקים קפואים ומקורטלים? בישראל נאלצה, כידוע, צ'רלטון לשלם, על פי דיווחים, כ-7 מיליון דולר לעונה עד 2019, בערך פי חמישה יותר בהשוואה להסכם הקודם; שווקים מתפתחים? PPTV תשלם בסין 180 מיליון ליש"ט לעונה בהשוואה ל-13 מיליון שמשלמת SSMG בהסכם הנוכחי.

האם מדובר בבועה - בכל זאת כמה עוד אפשר לשלם על משחק כדורגל? באנגליה מדברים על סימנים ראשונים לקושי לעמוד בהשקעה המטורפת של זכויות השידור. ענקית התקשורת BT (בריטיש טלקום) האחראית הבלעדית לטירוף של שוק הזכויות בשנים האחרונות בנתה את המודל העסקי שלה דרך השתלטות על שידורי הספורט כשהיא דורסת כל מי שעומד בדרכה - בעיקר את סקיי של טייקון התקשורת האוסטרלי רופרט מרדוק. BT שילמה (ומשלמת) סכומים אגדיים עבור שידורי כדורגל, השתלטה על הפרמיירליג בברוטליות, ולאחרונה זכתה בבלעדיות באנגליה על מכרז שידורי ליגת האלופות עם התחייבות לשלם 1.2 מיליארד ליש"ט לשלוש שנים, לעומת 897 מיליון בהסכם התלת-שנתי הנוכחי.

עד העונה העסק הוכיח את עצמו. בזכות הספורט הצליחה BT לצרף מינויים לשידורי הטלוויזיה, ועל הדרך משכה אותם להתחבר לשירותי האינטרנט והטלקום הנלווים שלה (ל-BT יש כ-30 מיליון לקוחות סלולר). מי שרוצה אנלוגיה מקומית - מהלך דומה ניסתה פרטנר לעשות בשנה האחרונה, כשהציעה סכומי עתק במכרזים על שידורי ספורט (פעם ראשונה ליגה אנגלית, פעם שנייה ליגת העל הישראלית, פעם שלישית ליגת האלופות) - רק שנכשלה בכל החזיתות.

BT הצליחה בכל המשימות הספורטיביות. אבל לראשונה מאז החל מהלך ההשתלטות שלה התברר שלכדורגל יש בכל זאת תקרת זכוכית מסוכנת - בתחילת החודש פרסמה ענקית הטלקום הבריטית את התוצאות של שנת 2017, מהן עולה כי הרווח צנח ב-19% והסתכם ב-2.3 מיליארד ליש"ט. יתרות המזומנים הצטמקו תוך שנה ב-316 מיליון ליש"ט. הסיבות: במגזר הטלוויזיה - כמות המתחברים, למרות שידורי הספורט, נמצאת במגמת זחילה. כבר מתחיל להיות קשה לשכנע עוד אנשים לשלם את הסכומים הללו לחודש, גם עבור כדורגל.

וקשה לפצות על הזחילה בהעלאת מחירי מנוי. ומעבר להכל - במסגרת התוכנית הדורסנית, במונחים של כדורגל עשתה החברה כמה פאולים רציניים מול העיניים של השופט. היא הסתבכה במישור המשפטי עם מעבר על חוקי הרגולציה ובמארס נקבע כי תאלץ לשלם 42 מיליון ליש"ט קנס לרגולטור הבריטי Ofcom, ובנוסף עוד כ-300 מיליון ליש"ט קנס ללקוחות בגין מהלך במסגרתו, בתור אחראית על חיבורי התשתיות, עיכבה חיבור לקוחות של יריבותיה, דוגמת סקיי, וודאפון ו-Talk Talk לשירותי האינטרנט המהיר. בינואר התגלה כי החברה ביצעה הונאה חשבונאית בהיקף עצום ביחידה האיטלקית שלה, ובתוך יום אחד איבדה החברה 7 מיליארד ליש"ט מערכה (שווי נוכחי 31.3 מיליארד ליש"ט). הסקנדל האיטלקי מוערך בנזק שיעלה לחברה כ-530 מיליון ליש"ט.

התוצאות הביאו לכך שהחברה הודיע החודש כי תפטר 4,000 עובדים במהלך השנתיים הקרובות (בחברה מועסקים 102,000 איש), ובנוסף הודיעה על ביטולי הבונוסים למנהליה הבכירים - שכרו של היו"ר גאבון פטרסון שעמד בשנת 2016 על 5.28 מיליון ליש"ט יעמוד ב-2017 על 1.3 מיליון בלבד. מנהל הכספים של החברה יסתפק ב-258 אלך ליש"ט בהשוואה ל-2.8 מיליון ליש"ט ב-2016.

ביום שני הודיעה BT לבורסה (נסחרת בבורסה של לונדון) כי המשטרה האיטלקית פשטה על משרדי החברה במילאנו, במסגרת חקירת הסקנדל האיטלקי. ואם זה לא מספיק הגיעו החדשות האחרונות מברזיל - "הפייננשל טיימס" פרסם ביום שני כי החברה עומדת בפני דרישה לתשלומי מס בגובה 232 מיליון ליש"ט, בגין 35 תיקים שהגיעו לבית המשפט בעניין פעילותה הבינלאומית.

האם הקשיים של BT מתרחשים על רקע הצורך לשלם את מחיר הזהב שגבה ממנה הכדורגל האירופי? נראה שכן. האם לכדורגל האנגלי והאירופי יש סיבה לדאגה בעקבות ההשלכות של כל האירועים הללו על מי שחולל את הטורנדו האחרון במחירי זכויות השידור? את זה עוד נראה.

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב